Kilometerstand XT660X

Debian

Rookie
19 jan 2014
19
8
Binnenkort wil ik een XT660X overnemen en mijn oude motor hobby weer oppakken. De motor ziet er goed uit en heeft 55k op de teller. Ik heb een beetje zitten Googlen wat een acceptabele kilometerstand is voor een 2e hands motor, ik las dat dit per type motor verschilde. Ik las daarbij ook een opmerking dat een XT660 motorblok bij 40k al bijna op is, ik vroeg me af of dit klopt want dan is een XT660X met 55k overnemen niet verstandig. Maar aan de andere kant lijkt het me raar dat een motor met zo weinig kilometers al op is. Weet iemand hoe dit zit voor dit type motor/motorblok?
 
Binnenkort wil ik een XT660X overnemen en mijn oude motor hobby weer oppakken. De motor ziet er goed uit en heeft 55k op de teller. Ik heb een beetje zitten Googlen wat een acceptabele kilometerstand is voor een 2e hands motor, ik las dat dit per type motor verschilde. Ik las daarbij ook een opmerking dat een XT660 motorblok bij 40k al bijna op is, ik vroeg me af of dit klopt want dan is een XT660X met 55k overnemen niet verstandig. Maar aan de andere kant lijkt het me raar dat een motor met zo weinig kilometers al op is. Weet iemand hoe dit zit voor dit type motor/motorblok?
ligt aan gebruik en onderhoud.

kut antwoord, maar waar
 
Wou zelf ook een 660 kopen maar niet echt een toer motor dus is het niet geworden .Verder een mooie brommer maar ze slijten snel maken veel toeren en het is maar een cilinder dus 55 k is dan best veel denk ik

Maar meet de compressie dan weet je al een stuk meer .En als hij niet veel kost heb je nog geld over om de boel te reviseren ????
 
Die blokken zijn over het algemeen wel redelijk bullet proof. Staat of valt wel met goed onderhoud en netjes warm rijden. Blok is in diverse motoren geleverd, MT03, XT 660 Tenere wat een echte adventure is. Zijn dan ook wel ontwikkeld op lange levensduur. Blok heeft relatief weinig pk, word niet zoals bij KTM 1 cilinders het onderste uit de kan gehaald.
 
Als je twijfelt, rij bij het testrijden naar een motorgarage in de buurt en vraag een aankoop keuring. Voor drie tientjes weet je dan meer.
 
@FritsVrolijk Veel toeren valt bij deze motor wel mee toch? Ik dacht dat de XT660X het vooral van de koppel in de lage toeren moet hebben.

@Korenwolfje Goede tip, ik zal eens kijken er een garage in de buurt is.
 
Ik rij zelf een XT660z (zelfde blok) en heb die met 62000 km op de teller gekocht. Zit nu op de 82000 km na 1,2 jaar. Klein beetje olieverbruik, ongeveer 1L/10000 km (niks dus) verder loopt ie top. Zou me dus geen zorgen maken. Er zijn ook exemplaren met een km stand van meer dan 100000. Hebben vaak alleen wel een rivisie gehad dan. Als dat al gebeurd is zit je sowieso goed. Maar ik zou je er niet te druk om maken.
 
Ik heb een aantal 1-cilinders gereden (waaronder een XT660R) en zoals hierboven al opgemerkt, is onderhoud en rijstijl belangrijk. Zelf ben ik nogal van het vaak olie verversen (synthetisch) en na het starten eerst even rustig helmpje op en handschoentjes aan. Eerste paar minuten rustig aan rijden. Maar vaak hebben deze fietsen een aantal eigenaars gehad, over rijstijl en onderhoudshistorie is dan weinig te zeggen. Uitgebreide proefrit zou ik zeker doen, ruik en kijk ook naar de uitlaatgassen. Ik heb het gevoel dat het wel sterke blokken zijn, maar boven de ca. 30.000 km zou ik verwachten dat de prijs wel wat zakt, zodat je evt. wat ruimte hebt mocht er iets gedaan moeten worden. Let op de voorvork (lekkage). Sommige eigenaren hebben (veel!) wheelies geoefend...
Op MP zie ik vaak dat men toch de hoofdprijs blijft vragen, soms heb je geluk (mijn 660 had na 7 jaar slechts 15.000 km gelopen en was goedkoper dan gelijkwaardige fietsen met het dubbele aantal km’s).
 
@FritsVrolijk Veel toeren valt bij deze motor wel mee toch? Ik dacht dat de XT660X het vooral van de koppel in de lage toeren moet hebben.

@Korenwolfje Goede tip, ik zal eens kijken er een garage in de buurt is.

Blijft toch dat een cilinder fietsen flink moeten werken en dus harder slijten

Daarom heb ik deze mooie brommert de XT ook niet gekocht voor woon werk.

Rij nu een 1300 en dat loopt lekker relaxt
 
Ik heb de motor niet genomen want ik kreeg sterk het vermoeden dat hij gestolen was (verkoper gebruikte een valse naam, wist niet goed hoe de motor werkte en zakte opeens met 50% van de prijs toen bleek dat er dingen kapot waren).

Volgens mij is er op het moment veel vraag naar de XT want ik heb gemerkte dat de gemiddelde prijs inmiddels naar de 4k is gestegen voor een ouder 2004-2006 model. Wel jammer, de XT reed echt heerlijk maar ik ben daarom ook naar een Transalp aan het kijken, die passen nog wat beter in mijn budget.
 
@Debian Dat klinkt als foute boel inderdaad.

Die XT's zijn best goed geld waard, alleen moet je als verkoper wel over veel geduld beschikken. Zelf heb ik mijn XT aan een handelaar verkocht, omdat ik het gebedel via MP helemaal zat was. Zeuren dat er geen factuurtje van onderhoud van 6 jaar geleden beschikbaar was, dat soort geneuzel. Proefrit komen maken en dan zeggen dat hij super rijdt, maar wel ietwat duur is. Als koper kun je geluk hebben, kopen in de winter en het feit dat het een A2 motor is, betekent dat er nogal eens van eigenaar wordt gewisseld.
 
Wou zelf ook een 660 kopen maar niet echt een toer motor dus is het niet geworden .Verder een mooie brommer maar ze slijten snel maken veel toeren en het is maar een cilinder dus 55 k is dan best veel denk ik

Maar meet de compressie dan weet je al een stuk meer .En als hij niet veel kost heb je nog geld over om de boel te reviseren ????
Een grote XT maakt niet veel toeren. Misschien vergeleken met een toer bankstel wel ja, maar de grote eencilinders hebben het vermogen onderin beschikbaar.

@TS: Kijk even naar hoe de rest van de motor er bij staat. Dat zegt vaak meer over hoe er mee om is gegaan.
Als je het dan echt zeker zou willen meten zou ik in deze wel mee gaan met Frits. Compressiemeting zou wel aangeven hoe de cilinder er aan toe is.
 
@Clank Ik heb er al geweest maar zoals ik al zei, de motor leek gestolen te zijn. Ik ben helaas het kenteken vergeten te noteren om het verder uit te zoeken.

Ik ben nog even aan het bedenken wat ik ga doen want de prijzen van de XT lijken nu richting 4,5-5k te gaan voor een 15 jaar oud model. Dat vind ik gewoon teveel voor een motor die nieuw nog geen 7k kost. Ik heb nu al meerdere XT's op marktplaats gezien die er al maanden opstaan en steeds opnieuw worden opgezet voor een hogere prijs, echt een vreemde markt. Misschien toch even verder kijken naar een iets minder populair model.
 
Zoals al meerdere zeggen, ligt aan gebruik. Ik heb um met 11duizend gekocht en zit zelf nu op de 51 duizend (2011 model XTX). In totaal 2 hopjes gemaakt met de motor, Ja ik ben te "pussy" om um op z'n achterwiel te gooien :) , en buiten dat wil ik me rijbewijzen graag houden....:Y

Als de vorige eigenaar netjes olie en kleppenstellen doet en normaal rijd, Niet zoals elk filmpje op de motorrijder / kijkmijeenspopulairmannetjezijn-film dan zou er geen probleem zijn en kan een XT best meegaan.
Ik ervaar zelf 0.0 problemen. :t

Enige is dat die van mij de verf van het blok er beetje af komt, maar ja, ook 40duizend erop gezet met weer en wind, Wel elke keer afgespoelt na vies weer.. je houd altijd gebruikssporen...
 
@Clank Ik heb er al geweest maar zoals ik al zei, de motor leek gestolen te zijn. Ik ben helaas het kenteken vergeten te noteren om het verder uit te zoeken.

Ik ben nog even aan het bedenken wat ik ga doen want de prijzen van de XT lijken nu richting 4,5-5k te gaan voor een 15 jaar oud model. Dat vind ik gewoon teveel voor een motor die nieuw nog geen 7k kost. Ik heb nu al meerdere XT's op marktplaats gezien die er al maanden opstaan en steeds opnieuw worden opgezet voor een hogere prijs, echt een vreemde markt. Misschien toch even verder kijken naar een iets minder populair model.

Owh dat is wel ff shit, maar hoe kwam je erachter? Tips? (vind ik ook wel fijn als ik bij andere motoren ga kijken)
 
@Clank Ik heb er al geweest maar zoals ik al zei, de motor leek gestolen te zijn. Ik ben helaas het kenteken vergeten te noteren om het verder uit te zoeken.

Ik ben nog even aan het bedenken wat ik ga doen want de prijzen van de XT lijken nu richting 4,5-5k te gaan voor een 15 jaar oud model. Dat vind ik gewoon teveel voor een motor die nieuw nog geen 7k kost. Ik heb nu al meerdere XT's op marktplaats gezien die er al maanden opstaan en steeds opnieuw worden opgezet voor een hogere prijs, echt een vreemde markt. Misschien toch even verder kijken naar een iets minder populair model.
Als de 660 te duur is. Je kunt ook voor een 600 gaan. Vanaf 2000 is het volgens mij allemaal elektrische start. Heb je alleen niet de tenere en de supermoto variant net als de 660.
 
De 600 is nog met carb ipv injectie, heeft wat voor- en nadelen. In ieder geval vond ik het op de 600 wat soepeler rijden bij constante snelheid. Verschil in verbruik heb ik niet gemerkt.

Eigenlijk zou ik wel stiekem een XT600 weer erbij willen... Heel veel op gereden en goede herinneringen aan.
 
Owh dat is wel ff shit, maar hoe kwam je erachter? Tips? (vind ik ook wel fijn als ik bij andere motoren ga kijken)

Niks bijzonders, gewoon een beetje opletten op wat de verkoper zegt en doet. Ooit wel eens een Turk gezien die zichzelf Edwin noemt? Een verkoper die niet weet dat er een stuurslot op zijn motor zit? Of opeens 50% met de prijs zakt omdat het contactslot niet soepel draait? Hij kwam erg aardig over maar zijn verhaal klopte gewoon niet.
 
Niks bijzonders, gewoon een beetje opletten op wat de verkoper zegt en doet. Ooit wel eens een Turk gezien die zichzelf Edwin noemt? Een verkoper die niet weet dat er een stuurslot op zijn motor zit? Of opeens 50% met de prijs zakt omdat het contactslot niet soepel draait? Hij kwam erg aardig over maar zijn verhaal klopte gewoon niet.


ja dat is wel dubieus ja ... Snap dat je dan liever wegloopt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan