Kilometerstand

Vice

MF veteraan
22 jan 2005
1.494
1
Zeewolde
Hallo allemaal,

Ik ben (helaas) nog druk aan het sparen, maar ben me inmiddels al aan het orrienteren op de markt van Suzuki GSX R600.

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel. Wat is veel KM voor een motor??
Hoeveel km kun je bv vergelijken met een 100.000 voor een auto? of 200.000 km?

Ik ben benieuwd, want vaak zie ik een mooie bike, maar heeft ie al 25000 km gelopen....
 
volgens mij moet je je daar niet al te druk om maken. ik ken mensen die meer dan 150.000 kilometer op een motor gezet hebben met normaal onderhoud. en die motoren rijden nu nog steeds vrolijk rond.
gemiddelde nederlandse motorrijder rijd iets van 5000 km per jaar als ik mij niet vergis. dus wat is veel?
 
mijn zxr heeft nu 96100 op de klok staan, zuipt geen druppeltje olie, rijd helemaal perfect!

Ik rij zoeen 20000 per jaar (denk ik, rij nog net geen jaar en nu 17000 gereden), dus dat is best wat.

Zolang die lekker rijd blijf ik er op rijden! Ben eergisteren terug gekomen uit frankrijk met de motor met m'n vriendin achterop en een hoop bagage. Geen 1 mankementje gehad aan de motor.

Dus kilometerstand zegt niet veel, kijk eerder naar de staat van alles, en of onderhoud regelmatig is uitgevoerd.
 
Is idd geen kwestie van hoogte van de kilometerstand maar het onderhoud wat binnen die kilometerstand is uitgevoerd

Een goed onderhouden motor loopt makkelijk een ton en nog verder.

Maar je kunt ook zomaar een fiets vinden waar nog geen 20000 op staat maar die ondertussen al wel aan een revisie toe is.
 
Is idd geen kwestie van hoogte van de kilometerstand maar het onderhoud wat binnen die kilometerstand is uitgevoerd

Een goed onderhouden motor loopt makkelijk een ton en nog verder.

Maar je kunt ook zomaar een fiets vinden waar nog geen 20000 op staat maar die ondertussen al wel aan een revisie toe is.


Precies, ga een stukje rijden dan hoor je het snel genoeg....km zegt niks voor een motor...
 
Precies, ga een stukje rijden dan hoor je het snel genoeg....km zegt niks voor een motor...
:^
Tellerstand wil nog niks zeggen, gaat meer om hoe ie gebruikt (korte stukjes, lange stukken, hoe warm gereden) is en hoe ie het onderhoud heeft gehad.

Gewoon proefrijden (altijd doen) en iemand meenemen die er verstand van heeft.
 
Hallo allemaal,

Ik ben (helaas) nog druk aan het sparen, maar ben me inmiddels al aan het orrienteren op de markt van Suzuki GSX R600.

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel. Wat is veel KM voor een motor??
Hoeveel km kun je bv vergelijken met een 100.000 voor een auto? of 200.000 km?

Ik ben benieuwd, want vaak zie ik een mooie bike, maar heeft ie al 25000 km gelopen....

Ligt er aan welke motor je zoekt Vice. Een toermotor (Beemer, Wing, Guzzi etc) is eigenlijk pas ingereden bij een 50.000 km
Een jankertje (kleine cylinderinhoud, rond de 10.000 toeren of meer) kan bij 20.000 al volledig afgeragd zijn. Om maar even wat extremen te noemen :-)

Maar je noemt je voorkeur al :-)

Een GSX R600 kan je gek genoeg makkelijk kopen met extreem lage km-standen. Op één of andere manier zijn de rijders bijna alleen maar mooi weer piloten. Maarrrrrr, let op! Je hebt zo'n leuke import-lijn uit bijvoorbeeld Duitsland. Altijd een lage km-stand en leuk laag geprijsd. Bijna altijd voorzien van een nieuwe stand en bijna altijd ex-schade-fiets, vaak zelfs totalloss verklaard destijds. Wees alert, koop niet bij de geringste twijfel en neem bij voorkeur een echte kenner mee (of koop een keuring).
 
Dat over import klopt inderdaad!!

Je hoort steeds vaker dat mensen een oude schade motor hebben gekocht. En daar zit ik echt niet op te wachten....

Het slimste is eigenlijk om bij een dealer te kopen, maar die zijn zo duur!!!!! Ik hoop eigenlijk om volgend seizoen bij een GOEDE handelaar mn slag te slaan.

Particulier koop ik nooit meer wat, dat heb ik dit jaar al geleerd met m'n (inmiddels al weer verkochte) auto. Die bleek zelfs in de sloot te hebben gelegen......
 
Mijn VFR die ook 15DUIZEND toeren maakt heeft 55000km gelopen, gebruikt nog geen druppel olie, loopt 100% perfect als een zonnetje en heb er verschrikkelijk veel plezier van! :}

Ik denk dat motoren die elke dag worden bereden op langere afstanden en goed onderhouden worden sowieso meer kms kunnen maken dan motoren die voor korte afstanden in de toeren gejaagt worden of alleen met mooi weer bereden worden.

KMS zeggen nix, als het onderhoud maar goed is!
 
Kocht mijn 10 jaar oude Cb op 37.700 km. Heb er zelf in 1 jaar 13.000 bij geklokt.

Dus ja...kopen tussen 20.000 (als je geld hebt) en 40.000 (voor minder geld) lijkt me een aardig streefgetal.
 
Heb je daar ervaring mee dan?

Iedereen zegt (terrecht) dat het afhankelijk is van het onderhoud, maar je kunt aan de buitenkant niet zien of de motor motorisch in orde is....
 
Lees maar eens de verhalen in Promotor (keurmeester Erik) wat sommige garages te koop durven aan te bieden !!!

Deze keuring kost wel 130 euri, maar heeft me behoedt voor de aankoop van een Honda VFR die er best goed uitzag: was zo krom als de pest..... (wel netjes overgespoten..... :( :( :( )

Persoonlijke tip: laat hem keuren door een keurmeester of neem iemand mee die er echt verstand van heeft: kost misschien wel wat, maar scheelt je achteraf misschien een heleboel geld en ellende !!! :} :} :}
 
Kocht mijn 10 jaar oude Cb op 37.700 km. Heb er zelf in 1 jaar 13.000 bij geklokt.

Dus ja...kopen tussen 20.000 (als je geld hebt) en 40.000 (voor minder geld) lijkt me een aardig streefgetal.


Ik heb mijn vorige cbr600 gekocht met 40.000 mile op de tellert. Zelf nog 40 mile erbij gereden in een jaar.... *D *D



En het is gewoon zo je kunt beter een motor kopen met km op de tellert die elke dag rijdt en goed onderhouden is, dan zo bike die het hele jaar stil staat op op zon en feestdagen zo af en toe wordt uitgelaten.
 
Laatst bewerkt:
Moeilijk te zeggen km stand.
Sommige zijn al bij 40.000 verkloot.

Kijk of de motor geen verdachte dingetjes heeft, opgeknapte lakschade. Olie lekkage draadjes die zelf zijn aangelegd. etc. veel belangrijker dan km stand.
Als de motor rijd moet er geen blauwe walm uit de uitlaat komen.

Gr.
Henk
 
Terug
Bovenaan Onderaan