Kilometerstand

Massimiliano

MF veteraan
11 jan 2005
3.462
0
Hallo,

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe motor voor mijn woonwerk verkeer. Mijn oog is gevallen op een z750 maar dat terzijde.
Waar ik mee zit is de maximale kilomterstand wat nog schappelijk is als ik hem ga verkopen.
In de jaren dat ik hem ga rijden, ik gok op 4, komt er zo'n 35000 bij. Ik heb gehoord dat zo'n motor dat makkelijk aan kan, maar ik zit met de inruilwaarde. Is het slimmer om meer geld nu uit te geven voor een motor met minder kilometers, of is het net zo goed om een motor met meer kilometers te kopen en minder inruilwaarde hebben later.

De motor heeft 32000 gelopen die ik op het oog heb trouwens.

Bedankt!
 
Bereken het eens, zou ik zeggen.

En laat de uitkomst hier weten, dan heeft een ander er wellicht ook iets aan :)
 
Psychologische grens ligt rond de 30.000km . Dus als jij 'm met zeg 70.000 wilt verkopen, krijg je 'm lastiger kwijt. Terwijl ie vast nog wel 2x zoveel kan doen met normaal onderhoud. Ik zou 'm trouwens gewoon kopen en dan minder terugkrijgen later. Als je 'm nieuw koopt, schrik je wat je er een jaar later voor terug kunt krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Psychologische grens ligt rond de 30.000km . Dus als jij 'm met zeg 70.000 wilt verkopen, krijg je 'm lastiger kwijt. Terwijl ie vast nog wel 2x zoveel kan doen met normaal onderhoud.

Damn. Mijn TDM heeft net de 30.010 km bereikt dus ik moet hem zo te zien vandaag nog wegdoen?
 
Nee Naba, lekker op rijden. Ik zeg niet dat je 'm weg moet doen, de psychologische grens ligt daar... en die grens is niet echt logisch. Wel psycho. :P
 
Hallo,

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe motor voor mijn woonwerk verkeer. Mijn oog is gevallen op een z750 maar dat terzijde.
Waar ik mee zit is de maximale kilomterstand wat nog schappelijk is als ik hem ga verkopen.
In de jaren dat ik hem ga rijden, ik gok op 4, komt er zo'n 35000 bij. Ik heb gehoord dat zo'n motor dat makkelijk aan kan, maar ik zit met de inruilwaarde. Is het slimmer om meer geld nu uit te geven voor een motor met minder kilometers, of is het net zo goed om een motor met meer kilometers te kopen en minder inruilwaarde hebben later.

De motor heeft 32000 gelopen die ik op het oog heb trouwens.

Bedankt!
Bij aanschaf van een gebruikte motor kijk ik altijd naar het aantal km's per jaar dat ie sinds de bouwtijd gelopen heeft. Heb meer vertrouwen in een motor met een wat hogere km stand dan met een extreem lage. (laten we zeggen 2000 km per jaar is toch wel het minimum)
En verder is het vooral een kwestie van gevoel. :Y :)
 
hmm volgens mij ligt het ook een beetje aan het type motor, en de onderhoudsgeschiedenis.
 
wat is eigenlijk zo'n beetje de max voor een SS ??

niet dat het voor mij erg van belang is, maar ik neem aan dat met SS motoren meer gescheurd word dan andere motoren. En waar moet je dan voor jezelf een grens trekken mbt aanschaf :?

nogmaals.!! niet voor mij van toepassing heb nl. een gsx-r 600 k6 gekocht met 8900km gelopen.. alleen nog geen roze pasje :N
 
Persoonlijk snap ik niet dat er een hoop (ver)kopers zijn die hameren op een kilometerstand. Als de fiets netjes is onderhouden en er zijn ook nog rekeningen van aanwezig, dan is er vrij weinig aan de hand. Maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening.
 
De motor kopen en er mee blijven rijden totdat deze uitelkaar valt. Ondertussen sparen voor een andere motor. Is volgens mij goedkoper dan elke paar jaar wisselen van motor.
 
wat is eigenlijk zo'n beetje de max voor een SS ??

niet dat het voor mij erg van belang is, maar ik neem aan dat met SS motoren meer gescheurd word dan andere motoren. En waar moet je dan voor jezelf een grens trekken mbt aanschaf :?

nogmaals.!! niet voor mij van toepassing heb nl. een gsx-r 600 k6 gekocht met 8900km gelopen.. alleen nog geen roze pasje :N

Ik weet niet hoe het met SSen zit, maar ik denk dat er minder mee wordt gescheurd dan met mijn kleine luchtgekoelde 1 pitter welke bij iedere rit wel vol op het gas gaat. (dat gaat al snel met krap an 25-30 pk)
Aangeschaft met 10.500 en staat nu op 34.000, nog geen problemen mee. Van het weekeind nog de klepspeling nagekeken, ook nog niet eens verlopen sinds aanschaf.
Van de winter dacht ik dat ie zijn beste tijd gehad had, geklapper in lage toeren bij koude motor, maar nu de temperatuur weer oploopt nergens meer last van.

Nee, ik denk dat (vooral de watergekoelde) 4 pitters nog veel minder te lijden hebben en veel langer mee kunnen dan menigeen denkt.

Groetjes!.
 
wat is eigenlijk zo'n beetje de max voor een SS ??

niet dat het voor mij erg van belang is, maar ik neem aan dat met SS motoren meer gescheurd word dan andere motoren. En waar moet je dan voor jezelf een grens trekken mbt aanschaf :?

nogmaals.!! niet voor mij van toepassing heb nl. een gsx-r 600 k6 gekocht met 8900km gelopen.. alleen nog geen roze pasje :N

zou 't werkelijk niet weten..
mijnes heeft 46.500 km weg in vanaf september '97. Dus in 12½ jaar gemiddeld ± 3750 km p/j
Ik kocht um in april 2005 met 20.000 op de teller. Dus in 6½ jaar ± 3000 km p/j van de vorige(n) eigenaar(en)
Vanaf april 2005 dus 26.500 Km in precies 5 jaar tijd is ± 5300 km p/j..
Maar dat gaat ook niet helemaal op, aangezien ik afgelopen jaar slechts 1000 km heb gereden en het jaar daarvoor iets van 2500 km..

moraal; je kan er weinig mee.. alhoewel ik liever een willekeurige motor met 'n jonger bouwjaar en meer km-ers heb, dan een oudere motor met minder km-ers.. Kan me namelijk niet voorstellen dat er niet geknoeit wordt met de standen.. voornamelijk omdat 't makkelijk te doen is en er totaal geen controle over is.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon kopen als het onderhoud goed is gedaan :Y
Of er nou 50K of 60K opstaat maakt voor verkoop weinig uit, als de fiets het uberhaupt al haalt zonder dat een niet oplettend figuur (meestal in auto) hem voortijdig afschrijft :X
 
Ten eerste, de kwaliteit van een gebruikte motorfiet staat of valt met het onderhoud, niet zo zeer met de kilometerstands (mits binnen redelijke waarden)

Ten tweede, als de motorfiets nu al wat meer heeft gelopen is hij op dit moment al wat goedkoper. De motor zal per kilometer ook minder in waarde zakken dan die motor met minder kilometers.
(het verschil van 20.000km naar 30.000km is 50% in kilometers, terwijl het verschil van 30.000km naar 40.000km maar 33% verschil is, je hebt toch hetzelfde aantal kms gereden)
Dat zal niet lineair doorgezet kunnen worden naar de afschrijving, maar het teld wel mee.

Op zich zou ik niet graag een fiets kopen met meer dan 100.000km op de teller, die heb ik wel 1 gehad, gekocht met 80.000km naar de 150.000km toegereden, gaat makkelijk, goed onderhoud is dan wel belangrijk. (oh en het scheelt dat dat ook een Pan was)
Die motorfiets (st1100 uit '93) had ik gekocht voor €3600,- in september 2007 en in maart 2009 werd die na een ongelukje economisch total loss verklaard, dagwaarde €4000,- dus kms zeggen niet veel, gewoon de algehele staat van de motor.

Gr. Vier
 
Persoonlijk snap ik niet dat er een hoop (ver)kopers zijn die hameren op een kilometerstand. Als de fiets netjes is onderhouden en er zijn ook nog rekeningen van aanwezig, dan is er vrij weinig aan de hand. Maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening.

full


Klopt, De mijne is 2 jaar oud en heeft nu al 27k op de teller. Hij is altijd door de dealer onderhouden geweest, en vanaf nu om de 12k krijgt ie een grote beurt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me laten vertellen dat als een SS flink bereden wordt(en dat is al snel het geval) de meeste bij 70dkm een revisie nodig hebben. Weet ook niet of dat waar is.
 
@ Vox: "van horen zeggen" ipv harde feiten.

mijn motor word eerst 10-15km rustig warm gereden.. en zal dus wss de 70.000 wel halen.. maar een willekeurige andere motor die miss alleen korte stukken rijd, en niet goed warm word gereden zal veel eerder een blokrevisie nodig hebben..

Dat icm met de onderhouds intervallen natuurlijk.
 
Ik heb me laten vertellen dat als een SS flink bereden wordt(en dat is al snel het geval) de meeste bij 70dkm een revisie nodig hebben. Weet ook niet of dat waar is.
Moderne sportmotor haalt bij normaal gebruik en onderhoud moeiteloos de ton :Y
Alleen over GSXR's hoor je wel eens vreemde dingen bij 60+K km...
 
heeft niet per se hier mee te maken, maar hoezo durven bepaalde mensen op dit forum beweringen te maken over hoe lang een motor mee kan? heel vaak kom je dit tegen: die gaan zeker wel 1,5 ton mee!!! hoezo maar 1,5 ton? wie bepaalt hoe lang een motor mee gaat? hoe kun je van een moderne motor zeggen dat ie maar 150.000 kilometers meegaat? is dat niet een beetje kort de bocht?

argumenten aub!
 
heeft niet per se hier mee te maken, maar hoezo durven bepaalde mensen op dit forum beweringen te maken over hoe lang een motor mee kan? heel vaak kom je dit tegen: die gaan zeker wel 1,5 ton mee!!! hoezo maar 1,5 ton? wie bepaalt hoe lang een motor mee gaat? hoe kun je van een moderne motor zeggen dat ie maar 150.000 kilometers meegaat? is dat niet een beetje kort de bocht?

argumenten aub!
Fabrikant bepaald het a.d.v. een compromis tussen levensduur, productiemethoden en bijbehorende kosten, gewicht van de motor, verbruik, milieu-eisen, gevoel wat de motor geeft, uiterlijk, rijgedrag, vermogen, cilinderinhoud, marketing en gebruikte materialen :Y

Levensduur wordt economische levensduur mee bedoelt oftewel hoelang is de motor het geld waard om rijdende te houden, meestal ligt deze grens bij een complete blok- en/of rijwielgedeelterevisie. (circuitmotoren zijn over het algemeen een uitzondering aangezien die relatief jong zijn wanneer deze een (blok)revisie nodig hebben)

Now you know ;)
 
Laatst bewerkt:
leasebedrijven hanteren voor een motor vaak 40K om hem nog een beetje redelijk te kunnen verkopen (voor motoren). dus als je hem 4 jaar wilt houden en dan zo'n 35k rijdt zou ik me niet druk maken en die fiets met 32k kopen. Of een bijna nieuwe kopen, maar die zijn in aanschaf een stuk duurder.
 
54.000 sinds augustus 2004. Ik heb 'em zelf iets minder dan een jaar maar de laatste 11.000 km zijn er door mij bijgezet. Overigens maak ik me ook niet zo verschrikkelijk druk om een km stand. Het is inderdaad beter om naar de onderhoud historie te kijken en of de motor er een beetje knap uit ziet. Liever eentje met veel km's die 's avonds binnen mag staan dan eentje met weinig km's die z'n hele leven in weer en wind buiten heeft gestaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan