kilometerteller

alexplexus

Rookie
30 mrt 2008
2
0
ik heb 12 jaar geleden mijn kilometer teller vervangen,eerst was ie in mijlen ,was nogal vervelend, nu is ie in kilometers,het was een teller recht uit verpakking nieuw van de bmw garage ,voor een bmw r1100rt van 1996 en heeft nu 111.000 kilometers er opstaan en ben de eerste eigenaar , vond het nogal raar dat iedereen mij voorbij reed ,maar wat blijkt nu als ik 50 doe heb ik 40 dus ik moet ongeveer 60 doen om 50 te doen en 92 om 80 te doen en 138 om 120 te doen heb dit getest door mijn gps en die grote borden langs de weg ,ik reed op dat moment op de teller ongeveer 80 en kreeg de aanmaning om mijn snelheid aan te passen van 71 naar 70 ,heb ook gemerkt dat ik mijn teller ongeveer 100 meter meer telt per kilometer is nog al veel denk ik zo,weet dat niet alle tellers evenveel tellen maar 1 kilometer op 10 is wat veel,is hier wat aan te doen en kunt ge het zelf of moet ie naar de garage er voor, alvast bedankt voor de reactie ,groetjes van een nooit geflitste beemer :) alex
 
ik heb 12 jaar geleden mijn kilometer teller vervangen,eerst was ie in mijlen ,was nogal vervelend, nu is ie in kilometers,het was een teller recht uit verpakking nieuw van de bmw garage ,voor een bmw r1100rt van 1996 en heeft nu 111.000 kilometers er opstaan en ben de eerste eigenaar , vond het nogal raar dat iedereen mij voorbij reed ,maar wat blijkt nu als ik 50 doe heb ik 40 dus ik moet ongeveer 60 doen om 50 te doen en 92 om 80 te doen en 138 om 120 te doen heb dit getest door mijn gps en die grote borden langs de weg ,ik reed op dat moment op de teller ongeveer 80 en kreeg de aanmaning om mijn snelheid aan te passen van 71 naar 70 ,heb ook gemerkt dat ik mijn teller ongeveer 100 meter meer telt per kilometer is nog al veel denk ik zo,weet dat niet alle tellers evenveel tellen maar 1 kilometer op 10 is wat veel,is hier wat aan te doen en kunt ge het zelf of moet ie naar de garage er voor, alvast bedankt voor de reactie ,groetjes van een nooit geflitste beemer :) alex

Hoi Alexplexus met je complexe tekst...

Ik heb even zitten puzzelen wat je bedoelt, ik begrijp dat jouw snelheidsmeter en kilometerteller beide te hoog aangeven.
Je kunt allerlei zaken verzinnen zoals een andere wijzerplaat, wormwieloverbrenging of zelfs een ander voorwiel...

Verreweg het eenvoudigst is het om alles zo te laten en gewoon een fietscomputer op jouw motor te monteren. Die dingen zijn heel nauwkeurig en geven zowel perfect de gereden snelheid aan als de afgelegde weg. Let er wel op dat je een model neemt dat die snelheid aankan.
Dan weet jij in ieder geval precies hoe hard je rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Alexplexus met je complexe tekst...

Ik heb even zitten puzzelen wat je bedoelt, ik begrijp dat jouw snelheidsmeter en kilometerteller beide te hoog aangeven.
Je kunt allerlei zaken verzinnen zoals een andere wijzerplaat, wormwieloverbrenging of zelfs een ander voorwiel...

Verreweg het eenvoudigst is het om alles zo te laten en gewoon een fietscomputer op jouw motor te monteren. Die dingen zijn heel nauwkeurig en geven zowel perfect de gereden snelheid aan als de afgelegde weg. Let er wel op dat je een model neemt dat die snelheid aankan.
Dan weet jij in ieder geval precies hoe hard je rijdt.


goeie optie natuurlijk een fietscomputer...

<alexplexus> die tekst is egt ernstig belabberd!! :W
 
Laatst bewerkt:
ik heb 12 jaar geleden mijn kilometer teller vervangen,eerst was ie in mijlen ,was nogal vervelend, nu is ie in kilometers,het was een teller recht uit verpakking nieuw van de bmw garage ,voor een bmw r1100rt van 1996 en heeft nu 111.000 kilometers er opstaan en ben de eerste eigenaar , vond het nogal raar dat iedereen mij voorbij reed ,maar wat blijkt nu als ik 50 doe heb ik 40 dus ik moet ongeveer 60 doen om 50 te doen en 92 om 80 te doen en 138 om 120 te doen heb dit getest door mijn gps en die grote borden langs de weg ,ik reed op dat moment op de teller ongeveer 80 en kreeg de aanmaning om mijn snelheid aan te passen van 71 naar 70 ,heb ook gemerkt dat ik mijn teller ongeveer 100 meter meer telt per kilometer is nog al veel denk ik zo,weet dat niet alle tellers evenveel tellen maar 1 kilometer op 10 is wat veel,is hier wat aan te doen en kunt ge het zelf of moet ie naar de garage er voor, alvast bedankt voor de reactie ,groetjes van een nooit geflitste beemer :) alex


Of je nou een auto rijdt, motor rijdt, bromfiets rijdt... Elk voertuig geeft teveel aan. Dit is gedaan om er zeker van te zijn dat een automobilist of motorrijder nooit een boete zal krijgen als hij zich aan de wijzers (of cijfers) van zijn voertuig aanhoudt.

Dus als je tegen de 60 aan gaan rijden om "echt" 50 te rijden, is dit heel normaal.

Misschien is 138 t.o.v. 120 wat extremer maar helaas kan je hier niets aan doen. Als je geeikte tellers wil hebben zou je veel aan moeten passen. En dat kost veel centen.

Wil je echte km's weten dan kan je beter een digitaal tellertje nemen zoals al eerder genoemd in de eerste post.
 
ik heb 12 jaar geleden mijn kilometer teller vervangen,eerst was ie in mijlen ,was nogal vervelend, nu is ie in kilometers,het was een teller recht uit verpakking nieuw van de bmw garage ,voor een bmw r1100rt van 1996 en heeft nu 111.000 kilometers er opstaan en ben de eerste eigenaar , vond het nogal raar dat iedereen mij voorbij reed ,maar wat blijkt nu als ik 50 doe heb ik 40 dus ik moet ongeveer 60 doen om 50 te doen en 92 om 80 te doen en 138 om 120 te doen heb dit getest door mijn gps en die grote borden langs de weg ,ik reed op dat moment op de teller ongeveer 80 en kreeg de aanmaning om mijn snelheid aan te passen van 71 naar 70 ,heb ook gemerkt dat ik mijn teller ongeveer 100 meter meer telt per kilometer is nog al veel denk ik zo,weet dat niet alle tellers evenveel tellen maar 1 kilometer op 10 is wat veel,is hier wat aan te doen en kunt ge het zelf of moet ie naar de garage er voor, alvast bedankt voor de reactie ,groetjes van een nooit geflitste beemer :) alex


Ik heb hetzelfde geintje gehad bij mij R1100RT.
Wat je er aan kunt doen is de overbrenging (bij het voorwiel) vervangen.

Deze afwijkingen zijn inderdaad wat extreem.

Maar zoals je zelf als zegt: scheelt een hoop geld :)
 
Of je nou een auto rijdt, motor rijdt, bromfiets rijdt... Elk voertuig geeft teveel aan. Dit is gedaan om er zeker van te zijn dat een automobilist of motorrijder nooit een boete zal krijgen als hij zich aan de wijzers (of cijfers) van zijn voertuig aanhoudt.

Dus als je tegen de 60 aan gaan rijden om "echt" 50 te rijden, is dit heel normaal.

Misschien is 138 t.o.v. 120 wat extremer maar helaas kan je hier niets aan doen. Als je geeikte tellers wil hebben zou je veel aan moeten passen. En dat kost veel centen.

Wil je echte km's weten dan kan je beter een digitaal tellertje nemen zoals al eerder genoemd in de eerste post.


wie heeft je dat verteld?
dat is echt onzin als je het mij vraagt. De voertuigen van tegenwoordig met electronische tellers en opnemers etc die geven gewoon aan hoe hard je rijd hoor.


Ik heb hetzelfde geintje gehad bij mij R1100RT.
Wat je er aan kunt doen is de overbrenging (bij het voorwiel) vervangen.

Deze afwijkingen zijn inderdaad wat extreem.

Maar zoals je zelf als zegt: scheelt een hoop geld :)

bij een bmw wordt de snelheid toch gemeten op de cardanas. of is dat alleen bij de oudere R's?
Die is dus te beïnvloeden door je achterwiel.

In het geval van electronische opnemer (geen idee of een R dat heeft, maar een K uit '86 iig wel) is het nog bij te regelen. volgens mij zit er zelfs een potmeter aan maar dat weet ik niet zeker.
 
.... bij een bmw wordt de snelheid toch gemeten op de cardanas. of is dat alleen bij de oudere R's?
Die is dus te beïnvloeden door je achterwiel.

In het geval van electronische opnemer (geen idee of een R dat heeft, maar een K uit '86 iig wel) is het nog bij te regelen. volgens mij zit er zelfs een potmeter aan maar dat weet ik niet zeker.
Mijn R1100RS van vrijwel hetzelfde bouwjaar heeft "gewoon" een draaiend kabeltje vanaf het voorwiel.
De eerste K serie was z'n tijd al verder vooruit...
 
wie heeft je dat verteld?
dat is echt onzin als je het mij vraagt. De voertuigen van tegenwoordig met electronische tellers en opnemers etc die geven gewoon aan hoe hard je rijd hoor.

Dit was laatst op televisie. Samen met iemand van RDW, een voorlichter van Honda en iemand die veel kennis heeft van de wegenverkeerswet.

Hierin legde zij dat uit waarom tellers eigenlijk altijd ietsjes teveel aangeven. (dit was een vraag vanuit het publiek).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan