Kilo's

Rob

Die hard MF'er
10 jan 2002
288
0
hoensbroek
Iedere kilo dat een sportmotor lichter wordt maakt je sneller en wendbaarder. Is die verbetering even groot als je zelf een kilo lichter wordt? *D *D *D
 
Laatst bewerkt:
Ik zal het efkes uittesten deze week. Ben net 3 week ziek geweest, en de broek zakt me van de kont ;)
 
Het ging toch om het gewicht van de combinatie?? lijkt mij.

Volgens mij is hier vorig week ook als een topic over geweest :?
 
Maar is het ook weer niet zo dat als je zwaarder bent (motor+rijder) dat je stabieler bent in de bochten.

Dus hoe vetter je bent hoe harder je door een bocht kan? :r ;)
 
Heb gister mijn motortje zo'n 5 tot 10km/u sneller gekregen dan wat me voorheen gelukt is.. hmm misschien ben ik wat lichter geworden van de hele dag water drinken op het werk :? :)
Dan zou het dus wel schelen ;)
 
De motor is massa. De massa die de bestuurder heeft is wat 'beweeglijker'. Deze massa kan ook in het voordeel gebruikt worden denk ik.

Maar zou moeten schelen lijkt me? Alleen lichter = instabieler? Dat geldt ook. Zal wel iets zijn wat de beste balans is of zo.
 
Maar is het ook weer niet zo dat als je zwaarder bent (motor+rijder) dat je stabieler bent in de bochten.

Dus hoe vetter je bent hoe harder je door een bocht kan? :r ;)
damn.. dan motten die sumo-worstelaars op een gp-125 stappen... lijkt me wel een mooi gezicht...

beetje onzin is het wel wat je zegt, maar bij een straatfiets kan het inderdaad wel kloppen dat ie stabieler aanvoelt als je met zijn tweejen aan het vegen bent.... maar dan gaat het niet om een hypersportief fietsje en/of maatje 52 achterop
 
Ik heb een beetje een eigen filosofietje hierover. Toen ik heel vroeger nog jong was heb ik gefietscrossed. Als je 2 kg op je fiets wist te besparen maakte dat veel meer uit in wendbaarheid/handelbaarheid dan wanneer je 2 kg op je buik bespaarde. Mijn idee was toen dat je je fiets, of in dit geval je motor moet zien als een stuk gereedschap. Een hamer van 1 kg voelt heel anders dan een hamer van 2 kg, ook al weeg je zelf 150 kg. Dus voor het gooi- en smijtwerk zijn motor kg's zwaarwegender dan buik kg's. En dat geldt helemaal voor de roterende kg's i.v.m. het gyroscopische (nee geen Grieks gerecht) effect.

Voor acceleratie kun je simpelweg de gewichten optellen, want dan geldt gewoon F=m*a
 
Maar is het ook weer niet zo dat als je zwaarder bent (motor+rijder) dat je stabieler bent in de bochten.

Dus hoe vetter je bent hoe harder je door een bocht kan? :r ;)

Klopt :?
En 't is helemaal ideaal als je zo vet bent dat je ook niet meer onder een vangrail door past. ;)

Etienne
 
Terug
Bovenaan Onderaan