kind achterop

Zelf nog lang niet aan kinderen toe, maar toch wel benieuwd....
Bestaat er de mogelijkheid om een soort van mee-groei-pak te kopen?
Ik weet dat ski-winkels voor kinderen vaak de mogelijkheid bieden spullen te kopen die je dan het jaar erop omwisselt voor een grotere maat. Lijkt me met motor-kleding voor zo'n kleine ideaal, want anders kun je elk half jaar wel wat nieuws kopen. Niet passende kleding heeft ook niet veel zin.
 
gadverdamme!
als ouder zijnde doe je dat toch niet!
ik rijd ook van af jonge leeftijd mee met mijn vader (nog steeds, haha)
Maar ze zorgden altijd voor een goed nylon pak (met rugprotectie, en bescherming voor knieen en ellebogen), handschoenen en een goede helm
Bah walg van zulke mensen.
Die blote beentjes, die uitlaat...
en laten we maar helemaal niet over de gevolgen praten als ze onder uitschuiven
Ik weet hoe mijn pa zijn pak er uit zag na een schuivertje met 30 km/u
bah..
 
Nee, zou het zelf nooit doen zo. Als er wat zou gebeuren, zou ik het mezelf nooit vergeven.
 
Wat ik nou meemaakte dit weekend... lekker bij ridderkerk met mijn dochtertje achterop een tochtje maken :]

Komt er zo'n auto beetje bumperkleven om maar van dichtbij een piccie te kunnen schieten. dat vind ik pas gevaarlijk! :+
 
Slecht voorbeeld!!!!

Als het voor de eerste keer is kan ik begrijpen dat je nog geen motorpak hebt.
Maar dan nog kan je het anders aanpakken:
- 2 lagen dikke/stevige kleding over elkaar.
- Laarsjes of hoge schoenen in plaats van gympen.
- Dit kind vindt ik persoonlijk nog te jong, de voetjes kunnen niet goeg bij de voetsteunen.

Mijn zoon (nu 11) rijdt voor het tweede jaar mee.
Achter elkaar nooit meer dan een uur.
Tourritten met een paar motoren gaat goed maar bij een lange rit eerst
een uur en daarna na een half uur/drie kwartier weer stoppen.

Ik probeer vaak vroeg op de dag te gaan rijden.
Zeker niet 's avonds als hij heel de dag ge-voetbalt heeft.
Het is eentonig en als ze moe worden is in slaap vallen een wezenlijk risico.
 
wij hebben zelf een dochter van bijna 10 en zij twijfelt heel erg of ze achterop durft of niet. Wij willen haar niet pushen maar zouden het wel ontzettend leuk vinden als ze onze hobby wil delen.

We hebben ook gezegt dat we het eerste rondje zonder beschermende kleding ( of wellicht een jasje van mij als dat haar enigzins past) gaan rijden om te zien of ze het wel leuk vind. Die kinderkleding ( ze past in de kleinste damesmaat) kost echt best veel en als ze dan na 1 ritje zegt van sorry ik vind het niet leuk maar eng dan kun je het wegdoen. Ik zit ook best tweedehands te kijken maar in haar maat is het lastig te vinden allemaal.

Hoewel het dus tegen al mijn principes ingaat dan toch maar een onbeschermt rondje. Maar dan wel met stevige spijkerbroek, laarzen en een goede jas.
 
Om over de kleding nog maar te zwijgen:

Als je zonodig je kind mee wilt nemen, huur dan desnoods een motor met een rugsteun (tjopper), ik zou me er echt NIET prettig bij voelen om een kind zo op de motor te zetten, zelfs niet met beschermende kleding.
Ze kunnen veel te makkelijk ergens van schrikken of door een hobbeltje gelanceerd worden.
Ok, in de straat met max 10km/u is het een ander verhaal, maar dit ziet er uit alsof ie net van de snelweg afkomt.... B|

Niet doen. Zelfs niet met het oervervelende kind van je schoonzus achterop. |(
 
Tja, ik reageer niet vaak op dit soort welles nietes topics maar wat me vroeger, zo'n 18 jaar geleden overkomen is, er hing een stukje van mijn kuit aan paps uitlaat. Gloeiende, dat is me nooit meer overkomen. Hij had me gewaarschuwd, ook afspraken gemaakt over op en afstappen en bijv. meebewegen in bochten, en ik reed ook vaker mee, maar het is me toen toch overkomen met afstappen... Verder was het in die tijd zowiezo allemaal wat minder wat betreft kleding e.d. Gewoon in de spijkerbroek... Er was helemaal geen kinderkleding! Enorme helm op, hahahah! Moet er wel bij vertellen dat we nu beide in goede leren pakken met protectie rijden. Tijden zijn ook wel wat veranderd als ik die verhalen van vroeger hoor, met de laverda met open kelken naar je werk, hahahah
moet je nu doen! Je haalt het eind van de straat niet eens! Gezeik! Ook zijn er volgens hem meer klungels op de weg gekomen en is het verkeer een stuk drukker vergeleken bij die tijd. achja, tis toen allemaal goed gegaan gelukkig! Ik heb nog geen kleine, maar als die er ooit komt dan toch even wachten tot hij/zij zich goed vast kan houden en dan een mooi pakkie kopen, kan natuurlijk ook nog 2e-hands als nieuw te duur wordt! Dat spul is er tegenwoordig genoeg.
 
wij hebben zelf een dochter van bijna 10 en zij twijfelt heel erg of ze achterop durft of niet. Wij willen haar niet pushen maar zouden het wel ontzettend leuk vinden als ze onze hobby wil delen.

We hebben ook gezegt dat we het eerste rondje zonder beschermende kleding ( of wellicht een jasje van mij als dat haar enigzins past) gaan rijden om te zien of ze het wel leuk vind. Die kinderkleding ( ze past in de kleinste damesmaat) kost echt best veel en als ze dan na 1 ritje zegt van sorry ik vind het niet leuk maar eng dan kun je het wegdoen. Ik zit ook best tweedehands te kijken maar in haar maat is het lastig te vinden allemaal.

Hoewel het dus tegen al mijn principes ingaat dan toch maar een onbeschermt rondje. Maar dan wel met stevige spijkerbroek, laarzen en een goede jas.
 
Zowel zoonlief als dochterlief gaan wel eens mee achterop. Beiden in volledige outfit. Kindermotorkleding is bij motorzaken vaak tweedehands te koop MET inruil garantie. Dochter van 12 mag alleen kleine stukjes achterop de bandit, dit omdat de bandit geen handgrepen en/of topkoffer heeft. Langere stukken gaat ze achterop de V-strom waar dan de topkoffer wordt opgetzet.
Ik weiger zowieso iemand mee te nemen die geen motorkleding aanheeft. (dit tot ongenoegen van familieleden die het zo leuk zouden vinden voor zoon/dochter om eens een stukkie achterop een motor te zitten. :N op 1 of andere manier weigeren zij te begrijpen dat iedereen maar 1 velletje heeft en dat een ongeluk zelfs tijdens een rondje rond het huis kan gebeuren)
 
Ik vind dit ook helemaal niks. gekkenwerk... :s

Het lijkt wel of het meisje zit vastgesnoerd aan de bestuurder???
 
Sjongejonge, het stikt hier altijd van de moraalridders. En natuurlijk reden die vroeger allemaal in het leer op hun brommers toen ze 16 waren en kochten ze leren handschoenen, rugprotector etc voor zichzelf.

Natuurlijk nam ook iedereen alleen iemand achterop mee als die volledig in het leer was.

Maar zoals eerder hier gemeld, je kent de achtergrond niet dus is het wel erg makkelijk zo resoluut te oordelen.

Ik neem mijn zoontje ook wel eens mee op mijn ZX-12R. Goedgekeurde helm en handschoenen met motorjas aan, maar dat is niet voldoende nee. We rijden met maximaal 40km/u rond ons dorpje.

En op mijn brommertje dat ± 70 liep nam ik toen ik 16 was elke blonde meid mee die maar wilde! Ook zonder helm en liefst in minirok. _O-
 
Mooi om te lezen dat er toch heel wat mensen zijn die dit niet afkeuren omdat ze het verhaal achter de foto niet kennen. "Het kan toch een voorzichtig probeer-titje zijn?" Wat een gel.l !! waarom trekt die flapdrol zelf dan wel een compleet beschermend pak aan als het toch alleen maar een voorzichtig blokje om is "om te proberen..". :(
Als je als volwassen, verstandige persoon de beslissing neemt om zelf zonder beschermende kleding op een motor te gaan zitten , dan is dat je eigen afgewogen keuze. Ik vind dat dit geen keuze is die je mag maken voor zo'n kind.
Heel raar trouwens dat hier geen wetgeving over bestaat :?
 
Mooi om te lezen dat er toch heel wat mensen zijn die dit niet afkeuren omdat ze het verhaal achter de foto niet kennen. "Het kan toch een voorzichtig probeer-titje zijn?" Wat een gel.l !! waarom trekt die flapdrol zelf dan wel een compleet beschermend pak aan als het toch alleen maar een voorzichtig blokje om is "om te proberen..". :(
Als je als volwassen, verstandige persoon de beslissing neemt om zelf zonder beschermende kleding op een motor te gaan zitten , dan is dat je eigen afgewogen keuze. Ik vind dat dit geen keuze is die je mag maken voor zo'n kind.
Heel raar trouwens dat hier geen wetgeving over bestaat :?
Alsof er nog niet genoeg wetgeving is. |(

Misschien omdat het zelden voorkomt?
 
Sjongejonge, het stikt hier altijd van de moraalridders. En natuurlijk reden die vroeger allemaal in het leer op hun brommers toen ze 16 waren en kochten ze leren handschoenen, rugprotector etc voor zichzelf.

Natuurlijk nam ook iedereen alleen iemand achterop mee als die volledig in het leer was.

Maar zoals eerder hier gemeld, je kent de achtergrond niet dus is het wel erg makkelijk zo resoluut te oordelen.

Ik neem mijn zoontje ook wel eens mee op mijn ZX-12R. Goedgekeurde helm en handschoenen met motorjas aan, maar dat is niet voldoende nee. We rijden met maximaal 40km/u rond ons dorpje.

En op mijn brommertje dat ± 70 liep nam ik toen ik 16 was elke blonde meid mee die maar wilde! Ook zonder helm en liefst in minirok. _O-

Sommige mensen worden op latere leeftijd verstandig.....
 
Alsof er nog niet genoeg wetgeving is. |(

Misschien omdat het zelden voorkomt?

Ik zie ze helaas te vaak zo rijden. Met je eerste opmerking heb je zeker een punt, maar ik zeg dan: al die regels over geluid vergeten en hier wel regels voor opstellen. Ik denk dat geluidsregels niet direct van invloed zijn op de veiligheid en dit soort regels kunnen wel een hoop ellende voorkomen.
 
Alsof er nog niet genoeg wetgeving is. |(

Misschien omdat het zelden voorkomt?

Meer dan je denkt kennelijk. Lees het topic door en zie hoeveel mensen die reageren er zelf mee te maken hebben gehad er worden complete artikelen in motorbladen over geschreven....
En een wet om de veiligheid van een kind te borgen lijkt mij niks mis mee. Kennelijk is het verantwoordelijkheidsbesef van de ouders niet afdoende en zul je in sommige gevallen op paternalistische wijze moeten optreden.
 
om een hééél lang verhaal kort te maken, kvind dat dat moet kunnen, 't arme kind word toch niet gedwongen achterop te kruipen? en dan moet jij als piloot maar de verantwoordelijkheid nemen en de desbetreffende passagier(e) weer heelhuids aan het thuishonk terug te brengen. Mij bekruipt soms 't idee dat de felle tegenstanders van zulke taferelen mochten ze de mogelijkheid hebben ze die motorrijders eigenhandig zouden verbaliseren, maar helaas voor hun, en gelukkig voor ons bestaat er nog altijd geen wet op de motorkledij en mogen we ook nog altijd niet eigen rechtertje spelen. Dit gezegd zijnde kijk ik ook wel eens meewarig zo'n motorrijder na met zijn passagiere in een bikini en een pothelmpie op,op weg naar 't strand ( naar zuid-frankrijk bijvoorbeeld, 1000 km achterop in een binini moet toch niet echt fijn zijn)btw, m'n buurman zie ik bijna elke dag op z'n sloffen en in z'n onderbroek croissants halen op z'n Ducati 999, ziet er best wel ruig uit ( ondat ik weet dat hij ook nog andere kleren heeft.
 
om een hééél lang verhaal kort te maken, kvind dat dat moet kunnen, 't arme kind word toch niet gedwongen achterop te kruipen? en dan moet jij als piloot maar de verantwoordelijkheid nemen en de desbetreffende passagier(e) weer heelhuids aan het thuishonk terug te brengen.
Hoewel ik geen voorstander ben van overtollige regelgeving en dat ook in dit geval een beetje onzin vindt, vind ik dit wel erg kort door de bocht. Je kunt van een klein kind niet verwachten dat ze in kunnen schatten wat de risico's zijn en kunnen overzien wat de gevolgen kunnen zijn. Zo'n beslissing kun je dus niet aan het kind overlaten.

Magoed, als ik ergens op visite ga (dat verklaart het pak) en zoonlief of dochterlief wil graag een rondje mee achterop, dan vind ik dat prima als de ouders dat goed vinden. Het blijft dan echter wel bij een rondje om het blok en de snelheid zal niet boven de 30-35 uitkomen.
 
Laatst bewerkt:
...m'n buurman zie ik bijna elke dag op z'n sloffen en in z'n onderbroek croissants halen op z'n Ducati 999, ziet er best wel ruig uit.

Als hij dat ook in hartje winter doet is ie ruig.
Op het moment dat zijn 999 op 666 ligt is dat natuurlijk zijn probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan