Kinderhelm

Er is blijkaar een wet dat als je gordels in het zijspan hebt je geen helm meer nodig hebt.

is maar goed ook want zo'n zware helm doet meer kwaad dan goed bij zo'n kleine. Ik neem aan dat je als je gordel hebt hem toch in een autostoeltje zet

Hij zit inderdaad in een kinderstoeltje en in de gordels.
Hij heeft nu een fietshelm op maar die zit voor geen meter en als hij slaapt dan gaat hij helemaal scheef zitten.
Dat van die nieuwe wet hoor ik nu voor het eerst, zou wel mooi zijn.

Misschien is een fiets helm een idee....veel lichter
als het om pure veligheid gaat zijn gordels in de bak veel belangrijker dan de helm, het laatste heeft volgens mij weinig zin....behalve bij over de kop slaan.

Ik heb er ook nog een rollbar in gemaakt en het is een dichte bak.
Voor de veiligheid ben ik niet bang.
Het gaat meer om de kans op een boete.

Ik heb er ook nog een rollbar in gemaakt en het is een dichte bak.
Voor de veiligheid ben ik niet bang.
Het gaat meer om de kans op een boete.

Als je gepakt word krijg je sowieso een Boete, wij hebben voor onze Dochter bij Safe een Kinderhelm gekocht.
Ik heb nog een kleine Helm liggen, die mag je probeeren het is een Jethelm.

passagiers in een zijspan moeten een helm dragen. punt.
Door de wetgever is kennelijk vergeten, dat de hele kleintjes dat niet kunnen, zo een zware helm op een teer nekkie.
De kans op een bon is nou ook weer niet zo groot, maar natuurlijk wel mogelijk.
Veel belangrijker als ouders is de veiligheid. Als je het kind in een kinderstoel vast zet en eventueel bij een te lage rugleuning een rollbar, dan kan er in principe zelfs niets gebeuren als je over de kop gaat.
Je zou dat kunnen vergelijken met een BMW C1 waarbij men de gordel moet dragen en een helm niet nodig, daar is de bestuurder ook helemaal ingepakt door een kooi.

Wat is de maat van die helm?
Ik heb wel interesse, want bij motorport hier hebben ze alleen maar intergraal en die zijn nog te groot ook!
De jethelmen die ze vroeger hadden voor kinderen krijgen ze niet meer.

probeer eens een bromfietsenwinkel, die hebben vaak merken en maten die de motorzaak niet heeft.
ik heb mijn kinderen toen ze nog zo klein waren altijd in een autostoeltje met gordels zonder helm vervoerd, de pakkans is inderdaad nihil.
als je dan de moeite neemt om een eventuele boete voor te laten komen denk ik dat je nog wel een mooie kans maakt omdat het op trikes en de c1 wel mag.
in de uk hoef je ook geen helm op in een zijspan, dat is toch ook europa?
misschien een mooie uitdaging voor de MAG, als privé persoon begin je hier niet gauw aan.
tijdens de laatste grote wijziging van de wegenverkeerswet (1991, zijspanrob?) heeft iemand van de MZ club het uitgezocht en kwam tot de conclusie dat je geen helm op hoeft als je deugedelijke gordels hebt, dit duid naar mijn idee op een hiaat in de wetgeving.
ik ben echter bang dat rob gelijk heeft en dit ook met het juiste artikel kan staven, toch, (uitdaging 8-) ).
voorlopig nog maar even dooremmeren met een xxxxs helmpje.

Helm is verplicht. Een goed alternatief is een SKIHELM voor de kleintjes in de bak. Wij hebben een Tecno pro skihelm gekocht ongeveer 45 euro en bijna net zo licht als een fietshelm maar dan zonder uitsteeksel achter. foto ervan staat bij de topic " gehoorbescherming voor de kleintjes "
en als je hele goede ogen hebt kun je hem, op haar, hoofdje ook zien in mijn icoontje.

Wat is de maat van die helm?
Ik heb wel interesse, want bij motorport hier hebben ze alleen maar intergraal en die zijn nog te groot ook!
De jethelmen die ze vroeger hadden voor kinderen krijgen ze niet meer.

Het is de kleinste Maat die ze toen voor mijn Dochter van 5 hadden,
passen kan geen kwaad!

Is wel ver weg. Ik woon in Nijmegen.
Maar mijn ouders wonen in Schagerbrug (naast Schagen), Dus ik kom wel eens in de "buurt".
We zien wel.

probeer eens een bromfietsenwinkel, die hebben vaak merken en maten die de motorzaak niet heeft.
ik heb mijn kinderen toen ze nog zo klein waren altijd in een autostoeltje met gordels zonder helm vervoerd, de pakkans is inderdaad nihil.
als je dan de moeite neemt om een eventuele boete voor te laten komen denk ik dat je nog wel een mooie kans maakt omdat het op trikes en de c1 wel mag.
in de uk hoef je ook geen helm op in een zijspan, dat is toch ook europa?
misschien een mooie uitdaging voor de MAG, als privé persoon begin je hier niet gauw aan.
tijdens de laatste grote wijziging van de wegenverkeerswet (1991, zijspanrob?) heeft iemand van de MZ club het uitgezocht en kwam tot de conclusie dat je geen helm op hoeft als je deugedelijke gordels hebt, dit duid naar mijn idee op een hiaat in de wetgeving.
ik ben echter bang dat rob gelijk heeft en dit ook met het juiste artikel kan staven, toch, (uitdaging 8-) ).
voorlopig nog maar even dooremmeren met een xxxxs helmpje.

Artikel 60 van het RVV 1990, ingaande 1991, geeft o.a. aan dat alle bestuurders en passagiers van motorfietsen een helm moeten dragen.
Onder een motorfiets wordt verstaan een tweewielig motorvoertuig, al dan niet voorzien van een zijspanwagen of een aanhanger. Derhalve moeten de passagiers van zijspannen ook een helm dragen.
Passagiers en bestuurders van driewielige motorvoertuigen hoeven dit niet wanneer deze voorzien zijn van gordels. LET OP, deze moeten dan ook daadwerkelijk gedragen worden.
Vergis je niet, een motor met zijspan BLIJFT een tweewielig motorvoertuig.
Ik heb het over Nederland.
Over het buitenland weet ik niet.

Een driewielig motorvoertuig is bijvoorbeeld een trike! maar geen zijspan combinatie tenzij het een zeus is of zo (een motorzijspan op een enkel frame dus niet deelbaar)

In het weekend stond er een diender naar mijn slapende zoontje te kijken bij een benzinepomp.
Hij zei niets over de fietshelm, alleen "wat ligt hij lekker te slapen"
Dus het zal inderdaad niet zo'n vaart lopen. O-)

In het weekend stond er een diender naar mijn slapende zoontje te kijken bij een benzinepomp.
Hij zei niets over de fietshelm, alleen "wat ligt hij lekker te slapen"
Dus het zal inderdaad niet zo'n vaart lopen. O-)
zolang ze zien dat je je bewust bent van je eigen veiligheid, en die van je zoontje zullen ze je met rust laten denk ik. maar zit een fietshelmpje wel lekker vanwege die achterkant van de helm.
ook een andere vraag, ik zie (lees) dat je een rolbeugel hebt gemaakt, hoe. en loopt deze tot onder op het frame.

in de laatste aflevering van "Motorrad Gespanne" staat een uitgebreid artikel over zijspanrijden met kinderen, dus ook over de helmperikelen.

full

misschien de moeite waard om los te bestellen (of mail me voor een fotokopie van het artikel)

Terug
Bovenaan Onderaan