Kinderziektes kawasaki zephyr 750 1993/ 1994

Zephyrd

MF'er
7 sep 2008
39
0
Hallo zephyr 750 \ 1100 liefhebbers,

Wat zijn alle kinderziektes van de kawasaki zephyr 750 met het bouwjaar 1993\1994 "C03"
 
Een motor van 14 a 15 jaar oud heeft geen kinderziektes meer.
Dit noemen we dan mankementen.

:^ ....dan wordt het brik .... :P

De basis van deze Zephyr750, is de motor waar ik nu m'n pekel-ritjes mee doe.
Het blok is van de KZ750E(E), hoewel de Zephyr aangeduid wordt als ZR-type.
Het zijn oersterke motorblokken die een lekkere rauwe loop hebben.
Het klapperen v/d distributie-ketting en soms ook de primaire-ketting, wordt redelijk vaak vermeld. Kan het kwaad?.... Nee! Ik rij zoal bijna 7 jaar.
:]
 
:W Kawaidioot Wist niet dat jij ook een Zephyr hebt?

Nagenoeg overwoestbaar en nog best pittig voor zn leeftijd.
Rammelt en klappert flink koud en loopt redelijk rauw.. maar doet het nog prima.
Loopt 1:15 tot 1:18 ongeveer en de mijne doet 225 op de teller max.

Maar met 76pk op het achterwiel is hij sterker dan standaard 8-)
(Luchtfilterhuis aangepast, andere sproeiers en naalden en open pijpen).
large


Inlaatrubbers zijn ooit verdroogd, maar dat is logisch. Mijne is van '91 en heeft iets van 70k op de tellers btw..

Enige 'mankement' is dat de grondspeling niet al te ruim is.

Owja, de bochten roesten flink! Vooral bij de balanspijp.
Mja en de vering is niet echt geschikt om extreem hard mee te rijden (noch zijn de remmen super), maar goed het is ook geen supersport natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
:W Kawaidioot Wist niet dat jij ook een Zephyr hebt?

:+ ik ook niet.... , .....( ff tsjékke....), ... :N .... :) ...is nog steeds m'n groene KZ...
"De basis van deze Zephyr750"
Het zit dus zo,
ten opzichte van mijn brikkie's ( begin jaren '80), is bij de Zephyr
,....het frame is iets gewijzigd, ( ander sub-frame kont).
Het blok is exact hetzelfde ( KZ750E/R), voorvork oogt ook van de 'R',
achterbrug-model is als de ZZR, máár met retro schokkie's.
De oude Z900-look werd weer even teruggehaald.
Retro met wat nieuwigheid ( alu-velgen) gecombineerd. (later weer spaak!)
Door gebruik te maken van het al bestaande blok werden kosten gedrukt en ontstond er een prijs-aantrekkelijke motor.

Maar door de hausse van alle andere vernieuwingen van modellen etc....sloeg dit concept hier niet aan. Bij mij in eerste instantie ook niet.
:P nu wel.
 
Laatst bewerkt:
Rij nu al weer een tijdje zephyr 750 uit 1994 groen.
volgens mij heeft deze nog nooit onderhoud gehad 23000 op de teller.

Inderdaad inlaat rubbers slecht heb nog 2 redelijke zetjes liggen eentje nog met 24kw plaatjes er in.
en carb eens schoonmaken rem voering eens vervangen. en in de winter eens de kleppen stellen en de kopplings platen vervangen en dan maar het motorblok spoelen en olie vervangen. verder rijd hij zeer goed. wisten jullie dat er ook en model 2007 is. Zal mooi zijn als er een zephyr 1100 met ABS was :-). na gegevraagt bij kawasaki nl wat het kost om dit op een bestaande moter op te bouwen, kost +- 2000 € of meer als het past. :]
 
Rij nu al weer een tijdje zephyr 750 uit 1994 groen.
volgens mij heeft deze nog nooit onderhoud gehad 23000 op de teller.

Inderdaad inlaat rubbers slecht heb nog 2 redelijke zetjes liggen eentje nog met 24kw plaatjes er in.
en carb eens schoonmaken rem voering eens vervangen. en in de winter eens de kleppen stellen en de kopplings platen vervangen en dan maar het motorblok spoelen en olie vervangen. verder rijd hij zeer goed. wisten jullie dat er ook en model 2007 is. Zal mooi zijn als er een zephyr 1100 met ABS was :-). na gegevraagt bij kawasaki nl wat het kost om dit op een bestaande moter op te bouwen, kost +- 2000 € of meer als het past. :]
Ik heb een set gloednieuwe (nog in verpakking) koppelingsplaten en -veren liggen van Vesrah voor een Zephyr 750 :) Mijne is een C uit '91, dus misschien moet je even checken of het dezelfde platen zijn, maar ik verwacht niet dat dat verschilt.
Zijn geschikt voor alle zephyr 750's.

Heb ik gekocht omdat ik dacht dat de mijne niet goed meer waren, maar dat bleek niet zo te zijn (plaatdikte en veerlengte was bij mij nog goed...).

Als je geïnteresseerd bent hoor ik het wel.

Olie, oliefilter, luchtfilter, kleppenstellen en carbs synchroniseren kan ik je wel echt aanbevelen als je denkt dat dat nog nooit gedaan is! Niet lang mee wachten

Plaatjes:
P1100318.jpg

Vesrah.png

Volgens mij heb ik er toen iets van 90 euro voor betaald (platen en veren).
€ 70,- inclusief verzenden lijkt me heel redelijk?

Ik wil ze wel kwijt omdat ik overweeg de zephyr weg te doen. Rij er amper meer mee :/
 
Laatst bewerkt:
:Y ....ik ben op een japanse site geweest, om prijzen te vergelijken tussen verkoop daar en hier........100% verschil!
Zag ik bij toeval een aantal mooie Zeph's staan. :)


[afbeelding]

ze zijn dan ook tot in de 21e eeuw doorgegaan met produceren.
Via USA moet er wel wat import te koop zijn, zeker in Duitsland en Frankrijk.
Zijn echte Kawa landen.
Vergt wat zoekwerk maar niet onmogelijk.
google.de en de woorden motorrad+kawasaki+zephyr
 
ze zijn dan ook tot in de 21e eeuw doorgegaan met produceren.
Via USA moet er wel wat import te koop zijn, zeker in Duitsland en Frankrijk.
Zijn echte Kawa landen.
Vergt wat zoekwerk maar niet onmogelijk.
google.de en de woorden motorrad+kawasaki+zephyr


:X ...ik kom voldoende tegen.......... :P ...aan onderdelen!.......moet mezelf even inhouden, anders heb ik zo de koopziekte.
 
koppeling set is van lucas, pakkingset is kawa, filter en olie filter is volens mij van K&R.

Als ik dit bij bolm.. haal of uit Zoetermeer dan ben meer kwijt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan