Kinderzitje op de motorscooter

Wimper

MF veteraan
22 okt 2007
1.498
13
Antwerpen (Wilrijk)
Dus de SH125 heeft sinds deze middag zijn nummerplaat en m'n doel was om er ook een kinderzitje voor aan te schaffen om één van de kinderen (2,5 en 4j) mee te nemen tijdens een kort ritje.

Of dit nu aan te raden is of niet, dat is een beslissing die ieder afzonderlijk neemt. Belangrijkste is dat het bij wet mag en dat er voor deze leeftijd kinderzitjes bestaan.

Mijn vraag is wie heeft er zo ééntje of had er zo ééntje. Wat zijn de ervaringen?

Ohja juist, nog wat foto's nemen en even die SH showen natuurlijk. _O-
 
Volgens mij mag dat niet bij wet. Pas vanaf 12 jaar en/of 1.35 meter ... ??? zoiets was het dacht ik

(of was dit voor de auto... ivm gordel en zitje...??) ooops ;)
 
Laatst bewerkt:
Arjan Everink is hoofd afdeling Verkeer en Opleidingen van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. In deze column geeft hij zijn mening over motorrijden en veiligheid.

Kids mee op de motor

Een vraag die regelmatig bij ons op kantoor binnen komt is of kinderen mee mogen op de motor. Antwoord daarop is heel simpel: ja dat mag, mits het kind volgens de wettelijke tekst maar “een goed passende helm draagt, die door middel van een sluiting op een deugdelijke wijze op het hoofd is bevestigd en die is voorzien van een goedkeuringsmerk”.

Ik moet eerlijk bekennen dat wanneer ik dit hoor/lees ik mij gelijk achter mijn oren begin te krabben. Hoe is het mogelijk dat dit het enige is dat in de wet is geregeld? Verder is het zo dat tot de leeftijd van 12 jaar de bestuurder verantwoordelijk is en daarboven de passagier zelf. Kortom bij kinderen ligt dus de verantwoordelijkheid bij de volwassene of wel de ouders.

Hier ligt dan ook gelijk vaak het probleem. Woorden als enthousiasme, passie kunnen hierbij voor grote gevolgen zorgen. Kinderen vinden al snel een motor erg imposant, snel, stoer en zeuren pa of ma de kop gek dat ze een keer mee willen. Pa en ma vinden het ook wel erg leuk dat het kind mee gaat en kan. Als deze dan uiteindelijk het gezeur helemaal zat zijn moet het maar een keer gebeuren. Pa start de motor trekt keurig zijn pak aan en voor kleine Henkie of Marietje worden de handschoenen en helm van ma uit de kast gepakt en hup daar gaat het. Heel begrijpelijk allemaal wat er gebeurt.

Voor die paar zondagmiddagen dat het kind achterop gaat is het volledig aanschaffen van een motor outfit een behoorlijke uitgave. Echter al wel eens nagedacht wat een kind gaat kosten als het van de motor valt. Natuurlijk doe je zelf altijd extra voorzichtig en nee, natuurlijk maak je géén ongeval. Nee, jouw buurman wel want die kan niet rijden. Wees eerlijk, zo denken toch veel bestuurders. Je zult dan je buurman maar tegenkomen…………..??

Tip van ouder naar ouder:

1. Neem je kind pas achterop als het voldoende kracht heeft om zich goed aan je vast te houden. Ook bijvoorbeeld in het geval van een nood manoeuvre.

2. Het kind moet minimaal goed bij de voetsteunen kunnen.

3. Koop een goed passende helm. Er zijn fabrikanten die al helmen leveren vanaf de maat xxs. Let daarbij tevens op dat de helm niet te zwaar is. Bij een ongeval komen er enorme krachten op een nek te staan en niet elke kindernekje kan dit aan. Brrrrrrrrr even niet aan denken.

4. Koop echte motorkleding voor het kind. Een basispakket hoeft echt niet de hele wereld te kosten.

Een hele preek waarbij ik tegelijk mijn complimenten wil overbrengen aan al die volwassenen/ouders die bij bovenstaand verhaal denken “natuurlijk doe ik het bovenstaande allemaal, logisch toch!”.

bron:fantv
 
Ik heb zo'n kinderzitje gehad, het geeft een beetje meer steun in de rug en opzij en kindlief valt dus niet zo snel van de motor bij manoeuvres, zeker aan te raden. Er zit ook een soort textielen stijgbeugel bij voor als de passagier nog niet bij de voetsteunen kan.

(NB: voor de niet ingewijden, er zit géén "veiligheids"gordel op, zou ook levensgevaarlijk zijn.)

Alleen zou ik persoonlijk 2,5 en 4 jaar nog te jong vinden, bij mij moest mijn oudste wel 6,5 zijn voor hij van mij erop mocht, en toen kon hij al bij de voetsteunen en was hij bovendien sterk genoeg om mij vast te houden. Wel altijd met helm(pje), pak(je) en laarzen. Nou natuurlijk uit het zitje gegroeid (13,5 J en bijna net zo lang als ik).

(Offtopic: De oudste vindt duorijden nog steeds leuk *O* , de jongste, nu 12, heeft het een paar keer vanaf 7 jaar geprobeerd maar vindt er niks aan -O- .)
 
2,5 en 4 jaar? Veel te jong. Die kunnen zich nog niet zelf vasthouden, hun gedrag achterop is nog slecht te sturen en last but not least, die tere nekjes kunnen helemaal geen goedgekeurde helm aan!

Mijn advies: NIET DOEN!

Mijn dochter was 11 toen ze voor het eerst achterop ging en dat vond ik eigenlijk vroeg zat.

Mijn regels:
- kind moet sterk genoeg zijn om zich onder omstandigheden vast te kunnen houden
- kind moet bij de voetsteunen kunnen
- kind moet te sturen zijn in gedragingen achterop; wat jij zegt moeten ze ook doen en blijven doen
- kind moet goede beschermende kleding aan
- heel belangrijk: kind moet ook achterop willen
 
2,5 en 4 is te jong/klein.
Zo'n kinderzitje van tegen de 200 euro ziet er goed uit maar als mijn zoon (7) zijn motorpak aan heeft zou hij er zeker niet meer inpassen.
Ik heb als maatstaf aangehouden dat wanneer hij goed bij de voetsteunen kan hij achterop mag.

Hij heeft een volledig miniatuur motorpak, met motorschoenen en handschoenen en een eigen helm.
Bij elkaar heeft dat zo'n 300 euro gekost.
Het pak heeft verstevigingen en op de essentiële plekken zit er protectie in de voering van broek en jas.

Om mijn middel doe ik een brede nylon riem waar hij zich aan vast kan houden.
Soort kofferriem.

Vastbinden , wat vaak door leken geadviseerd wordt zou ik nooit doen.
Laatst wilde iemand een soort veiligheidsgordel aan zijn topkoffer maken.
Iemand anders aan tafel zei( niet motorrijder): "nou als ik die motoren door de lucht zie vliegen tijdens een race moet ik er niet aan denken dat er nog een kind aan vast zit."

En wat ik heel belangrijk vind (en ook gezelliger) is een intercom.
Eerst had ik er een (oude) die je steeds in de helm moest proppen.
Daar ging het eea aan kapot dus een keer zonder gereden.
Prompt voelde ik zijn kinstuk tegen mijn rug en bleek dat hij slaap kreeg.

Nu een intercom ingebouwd in de helmen van Conrad.nl.

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=930235
(aansluiting voor gsm zit er gelukkig niet op zoals in de omschrijving)

Werkt goed en is zeker leuk om elkaar onderweg wat te vertellen.
Maar ook om te vertellen wat ik ga doen.
En zeker met dit mooie weer val je achterop gauw in slaap of doezel je weg.
full
 
Laatst bewerkt:
leuk als je onderuitgaat en jij staat stil en je kind met motor klapt tegen boom of vangrail omdat deze vast zit in dat kinder stoeltje.

ieder zijn eigen meug ,maar of het nou zo verstandig is
 
leuk als je onderuitgaat en jij staat stil en je kind met motor klapt tegen boom of vangrail omdat deze vast zit in dat kinder stoeltje.

ieder zijn eigen meug ,maar of het nou zo verstandig is

Altijd goed als iemand het gehele topic heeft gelezen en dan reageert :X
Waren die paar berichten nu al te veel?

@TS mijn kinderen zijn ook 2 en 4 maar no way dat zij nu al achterop gaan!
Als ze goed bij de duosteunen kunnen dan mogen ze achterop.
 
Altijd goed als iemand het gehele topic heeft gelezen en dan reageert :X
Waren die paar berichten nu al te veel?

@TS mijn kinderen zijn ook 2 en 4 maar no way dat zij nu al achterop gaan!
Als ze goed bij de duosteunen kunnen dan mogen ze achterop.

sorry maar ik praat voor me eigen niet voor een ander
 
sorry maar ik praat voor me eigen niet voor een ander

Dat begrijp ik.
Maar het besproken kinderzitje heeft geen gordels, een kind zal dus niet met motor en al tegen iets aan glijden maar ook het kind zal los van de motor komen.
 
Dat begrijp ik.
Maar het besproken kinderzitje heeft geen gordels, een kind zal dus niet met motor en al tegen iets aan glijden maar ook het kind zal los van de motor komen.
:^ en, als meneer-die-alleen-voor-zichzelf-praat toch even de moeite had genomen om de andere berichten te lezen, had hij kunnen lezen dat eigenlijk iedereen het erover eens was dat een gordel of vastbinden niet verstandig is :Y
 
Goed ook nog even het commentaar van de deskundige (medicus)
Het is niet verstandig, eigenlijk zijn kinderen van die leeftijd zelfs niet geschikt om in een auto mee te nemen, gezeten met het gezicht naar voren want bij hard afremmen, laat staan een aanrijding is het hoofd te zwaar voor de nek. Niet dat volwassenen geen risico lopen, pas zag ik een vrouw die net omkeek tijdens een aanrijding van achteren en die was dus gewoon dood. De andere inzittenden mankeerden niets. Maar dat terzijde. Kinderen zijn onvoorspelbaar, dus loszittend vallen ze op de raarste momenten in slaap en zakken om, dus als ze niet met een riem vastzitten is dat een reeel risico. Zitten ze echter vast dan staan hierboven al wat commentaren.
Het kind kan zelf geen keuzes maken. TS geeft aan dat ieder dat voor zich moet beslissen, het kind, het potentieel slachtoffer van het ouderlijk gedrag kan echter zelf die keuze niet maken.
Korte ritjes: procentueel gebeuren veel ongelukken in de bebouwde kom en zelfs vlak bij huis.
Ik vind het dus een beetje dom!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het niet doen met die leeftijden...veel te veel risico. MIjn zoontje van 5 durf ik ook niet mee te nemen...zelfs niet op een scooter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan