Status
Niet open voor verdere reacties.

BikeLife_GXS

BikeLife_GXS
7 sep 2021
35
11
Rotterdam
Facebook
Instagram
Hi motorrijders,

Wegens mijn geduld en de frustratie die ik (steeds) meer krijg, moet ik even mijn ei kwijt.

Ik ben namelijk nu bijna 1,5 jaar in het bezit van mijn a1 rijbewijs, daarbij opgeteld; heb ik een jaar lang motor gereden.

Zoals vele van jullie al eerder tegen mij zeiden: “er komt een moment dat je sneller wilt en minder tevreden bent met jouw a1”.

Dat moment is ongeveer een halfjaar geleden geweest. Ik ben op dit moment dus bezig met mijn a-code 80.

AVB heb ik inmiddels binnen geharkt, maar ik zal niet snappen dat er geen regeling is voor rijders die al een rijbewijs A1 hebben. Kijk, dat (indien je voor een hoger categorie een AVB-examen mort afleggen snap ik, maar het AVD-examen extra doen, slaat op dat moment oprecht nergens op! Ik weet dat iedereen dit doet en/of heeft moeten doen, maar het is echt absurd.

Ook met het trapsysteem: ze zeggen in principe dat je twee jaar lang je rijbewijs moet hebben (amper een voertuig gereden hoeft te hebben) en dat je dan mag afrijden voor hoger vermogen.

Ik heb namelijk recent een AVD-examen afgelegd, geloof het of niet, maar ik ben niet geslaagd.

De examinator vond me goed rijden, maar gaf me aan dat ik teveel zou hebben gekeken, terwijl ik juist dacht dat ik te weinig keek, waarna hij aangaf “maar je rijdt wel goed hoor!”, ik snap dat het CBR niet iedereen kan laten slagen, maar het is soms zo absoluut, niet terecht en bekrompen hoe ze de uitslagen bepalen.
Want ik kan goed rijden!

Owja, en voor het bovenstaande examen had ik ook wen AVD-examen staan die werd letterlijk na de starttijd afgeblazen “omdat het te druk zou zijn”, terwijl het echt mee viel. Soms kun je d’r zoo boos om worden, want een examen-kandidaat staat helemaal klaar om zijn/haar rijbewijs te halen.

Ik hoo0 snel op mijn a code 80, want ik moet nu inmiddels meer dan 1 maand wachten (en we hebben nog geen datum gefixt.

Hebben jullie ervaringen met soortgelijke onzinnige verklaringen? Of tips!
 
Laatst bewerkt:
Dat vindt 95% van de bestuurders, ik twijfel daar ernstig aan.
Verder ben ik het met je eens dat het cbr en de regels omtrent het motorrijbewijs k.u.t. zijn.
Thnx voor je bericht!

Ik snap je reactie, maar ik heb (al) een a1 rijbewijs, sterker nog; ik rijd een jaar lang motor (bijna iedere dag). Voertuig beheersing A ook gehaald.
 
Ja, voor mijn auto rijbewijs had ik een tussentijdse toets van een examinator van het CBR. De tussentijdse toets met vlag en wimpel geslaagd. twee weken later exact dezelfde examinator met de opmerking dat hij zich niet kon voorstellen dat de rijschool mij op examen had gestuurd en hoe ik de tussentijdse toets had kunnen behalen. Overigens de beste man had een auto van rechts die ik voorrang moest geven over het hoofd gezien. De auto in kwestie kwam in de bebouwde kom met ongeveer 100 km/u aanrijden, veel te hard dus. Terwijl ik gewoon stil stond voor de stop streep. schrok de beste man dermate dat hij op de rem trapte en aangaf dat het een ingreep was en het examen voorbij. Ik kon direct omkeren.

Overigens bij de tweede keer wel geslaagd, was eveneens dezelfde examinator (hoe kan het ook). En aan het eind van de route kwam uit dat meneer zijn bril was vergeten en daardoor het examenformulier tijdens het rijden niet kon invullen. Overigens toen wel geslaagd, er waren geen op of aanmerkingen. 8)7

Bij het CBR is het al jaren een enorme puin hoop. Zoals Tim Hoffman zegt, heb je ook problemen met het CBR of ben boos op iets anders mail boos@bnnvara.nl *O*

Mijn tip: balen, volgende dag de kater uitslapen en doorgaan, de aanhouder wint
 
Ik snap je reactie, maar ik heb (al) een a1 rijbewijs, sterker nog; ik rijd een jaar lang motor (bijna iedere dag).
Dat zegt niks over je rijden op de weg.
Ik ken mensen die al 30jaar hun autorijbewijs hebben, maar die bepaald niet goed kunnen rijden.
Dit komt omdat je jezelf een bepaalde rijstijl aanleert...en jij denkt dat die goed is.
Maar dat houd niet in dat het ook zo hoort.
Het cbr is er niet om jou te naaien, maar om te kijken of jij veilig in het verkeer mee kunt...
Blijkbaar heeft die examinator iets gezien, waardoor hij vond dat jij nog niet klaar was voor een motor met meer vermogen.

En ja...die regels qua rijbewijzen in Nederland zijn Kwalitatief Uitermate Teleurstellend!
 
Ja, voor mijn auto rijbewijs had ik een tussentijdse toets van een examinator van het CBR. De tussentijdse toets met vlag en wimpel geslaagd. twee weken later exact dezelfde examinator met de opmerking dat hij zich niet kon voorstellen dat de rijschool mij op examen had gestuurd en hoe ik de tussentijdse toets had kunnen behalen. Overigens de beste man had een auto van rechts die ik voorrang moest geven over het hoofd gezien. De auto in kwestie kwam in de bebouwde kom met ongeveer 100 km/u aanrijden, veel te hard dus. Terwijl ik gewoon stil stond voor de stop streep. schrok de beste man dermate dat hij op de rem trapte en aangaf dat het een ingreep was en het examen voorbij. Ik kon direct omkeren.

Overigens bij de tweede keer wel geslaagd, was eveneens dezelfde examinator (hoe kan het ook). En aan het eind van de route kwam uit dat meneer zijn bril was vergeten en daardoor het examenformulier tijdens het rijden niet kon invullen. Overigens toen wel geslaagd, er waren geen op of aanmerkingen. 8)7

Bij het CBR is het al jaren een enorme puin hoop. Zoals Tim Hoffman zegt, heb je ook problemen met het CBR of ben boos op iets anders mail boos@bnnvara.nl *O*

Mijn tip: balen, volgende dag de kater uitslapen en doorgaan, de aanhouder wint
Thnx voor jouw reactie man!

Ja, het is oprecht belachelijk! Ik weet nog toen ik voor de auto ging, dat ze iedere keer de dashcam uitschakelde, dat zei mij al voldoende.

Tevens, drink ik niet, dus katers hebben in heen last van (okal drink ik wel).
Mag ik vragen welke motor je rijd?
 
Dat zegt niks over je rijden op de weg.
Ik ken mensen die al 30jaar hun autorijbewijs hebben, maar die bepaald niet goed kunnen rijden.
Dit komt omdat je jezelf een bepaalde rijstijl aanleert...en jij denkt dat die goed is.
Maar dat houd niet in dat het ook zo hoort.
Het cbr is er niet om jou te naaien, maar om te kijken of jij veilig in het verkeer mee kunt...
Blijkbaar heeft die examinator iets gezien, waardoor hij vond dat jij nog niet klaar was voor een motor met meer vermogen.

En ja...die regels qua rijbewijzen in Nederland zijn Kwalitatief Uitermate Teleurstellend!
Bedankt voor je bericht!

Als jij denkt dat het cbr het beste met je voor heeft, moet je die mentaliteit vooral vast houden.

Tot een gezinslid met zo’n verhaal komt, dan kan het opeens niet ;)

Het gaat om geld!
Anders waren er echt wel meerdere instanties waar je zou kunnen afrijden.

Of waren de examens überhaupt goedkoper :)
 
De regels zijn echt nut. Ik ben op m'n 24e meteen voor A gegaan zonder enige ervaring op een gemotoriseerde tweewieler.
Theorie in een keer gehaald en beide praktijk examens een keer over moeten doen. Het is echt met welk been de examinator uit bed is gestapt.
AVB de eerste keer niet gehaald omdat ik twee snelle oefeningen fout had. Ik snap dat het de regels zijn, maar ja... en de regels zullen alleen maar strenger worden. Wie weet moet je over een paar jaar niet minimaal 5 maar 6 oefeningen goed om je AVB te halen.
AVD de eerste keer gefaald vanwege te vaak onnodig remmen, wat ik ook zeer discutabel vond. De ene examinator wil je dat rotondes in bij wijze van de 4 neemt, de andere vind met 20 km/u in de 2 al aan de harde kant.

Dat je met een lichter rijbewijs AVB over moet doen snap ik, maar AVD inderdaad totaal niet. De wachttijden escaleren ook helemaal. De prijzen van alle examens en verklaring gaan omhoog. Maar achja zo lang hun directie een Porsche kan (blijven) rijden is het ze inderdaad om het even zo lijkt het.
 
Bedankt voor je bericht!

Als jij denkt dat het cbr het beste met je voor heeft, moet je die mentaliteit vooral vast houden.

Tot een gezinslid met zo’n verhaal komt, dan kan het opeens niet ;)

Het gaat om geld!
Anders waren er echt wel meerdere instanties waar je zou kunnen afrijden.
Ik ben rijinstructeur en heb regelmatig met ze te maken...
De reden dat er niet meer instanties zijn, is dat anders de kwaliteit niet te handhaven is...
Maar jij hebt een keer pech en dat kost je tijd en geld en daarom is het ineens een kutinstantie.
 
De regels zijn echt nut. Ik ben op m'n 24e meteen voor A gegaan zonder enige ervaring op een gemotoriseerde tweewieler.
Theorie in een keer gehaald en beide praktijk examens een keer over moeten doen. Het is echt met welk been de examinator uit bed is gestapt.
AVB de eerste keer niet gehaald omdat ik twee snelle oefeningen fout had. Ik snap dat het de regels zijn, maar ja... en de regels zullen alleen maar strenger worden. Wie weet moet je over een paar jaar niet minimaal 5 maar 6 oefeningen goed om je AVB te halen.
AVD de eerste keer gefaald vanwege te vaak onnodig remmen, wat ik ook zeer discutabel vond. De ene examinator wil je dat rotondes in bij wijze van de 4 neemt, de andere vind met 20 km/u in de 2 al aan de harde kant.

Dat je met een lichter rijbewijs AVB over moet doen snap ik, maar AVD inderdaad totaal niet. De wachttijden escaleren ook helemaal. De prijzen van alle examens en verklaring gaan omhoog. Maar achja zo lang hun directie een Porsche kan (blijven) rijden is het ze inderdaad om het even zo lijkt het.
Bedankt voor je uitgebreide bericht!

Ja echt absurd! Dat is niet eens alles. Vorigjaar voor mijn A1 rijbewijs ging de communicatie over mijn gezondheidsverklaring al goed fout de ene zei a en de dokter zei b.

Dit jaar exact hetzelfde: ik belde met een medewerker van de klantenservice met de vraag (gezien ik vorig jaar mijn a1 behaald heb, en nu dus voor a code 80 ga, waar er dus maar 1 jaar tussen zit) of ik een nieuwe gezondheidsverklaring moest aanvragen.

De mannelijke medewerker reageerde hierop met “ja, dat moet je bij ieder rijbewijs en categorie aanvragen, ik vraag het vervolgens aan.

De dag daarna wordt ik opgebeld door een arabische onwijs aardige arts, die verbaasd vraagt wat de reden is van mn aanvraagt, want mijn oude gezondheidsverklaring geldt nog.

Je kan begrijpen na 2 x op een rij dat je daar dan ook ziek van wordt.

Toen gelijk een klachtenformulier ingevuld (dit kost onwijs veel tijd, want je moet alle feiten formuleren. De klachtenbrhandelaar kon volgens hem geen restitutie geven, terwijl de arts dit gelijk in beweging voor mij had gebracht en ik binnen twee weken het geld terug had.

Er klopt geen hol van heel de organisatie, fix your shit!
 
Laatst bewerkt:
Frustrerend natuurlijk dat je niet in één keer je rijbewijs haalt. En dat dat wachtrijden lang zijn.
Maar dat de examinatoren het moeten ontgelden omdat ze wat jou betreft je onvolkomenheden door de vingers moeten zien ben ik het niet mee eens. In beide gevallen "Je kijkt te veel" (bij deze poster betwijfel of hij wel goed met de examinator kon communiceren) en "te vaak onnodig remmen" zijn prima redenen om te zakken. Je wordt maar 1 keer in je leven beoordeeld (bij de meeste mensen iig) of je de weg op mag en als je het dan niet kan laten zien moet je gewoon nog een keer.
 
Ik ben rijinstructeur en heb regelmatig met ze te maken...
De reden dat er niet meer instanties zijn, is dat anders de kwaliteit niet te handhaven is...
Maar jij hebt een keer pech en dat kost je tijd en geld en daarom is het ineens een kutinstantie.
Wellicht zou je eerst de rest van mijn klachten moeten lezen, want ik frusteer mij niet zo snel, sterk nog: ik heb heel veel geduld en ik heb altijd de instelling : het zou leuk zijn als ik het haal, maar ik reken er niet op.

Maar in zo’n situatie krijg je bepaalde gedachtes.

Maar goed rij-instructeur wens je een fijne dag!
 
"klachten om"

Is jouw voertuigbeheersing net zo goed als jouw beheersing van de Nederlandse taal? _O-

Sterkte met jouw strijd hoor! :t
Dit zag ik direct al bij de plaatsing van dit topic. Dit heet autocorrectie en aanpassen van de titel kan niet.

Wed dat ik hoger gestudeerd heb dan jij :)

Maar als je niets nuttigs te zeggen hebt, ga dan aub weg, want niemand heeft zin in jouw negativiteit :)
 
Laatst bewerkt:
Hi motorrijders,

Wegens mijn geduld en de frustratie die ik (steeds) meer krijg, moet ik even mijn ei kwijt.

Ik ben namelijk nu bijna 1,5 jaar in het bezit van mijn a1 rijbewijs, daarbij opgeteld; heb ik een jaar lang motor gereden.

Zoals vele van jullie al eerder tegen mij zeiden: “er komt een moment dat je sneller wilt en minder tevreden bent met jouw a1”.

Dat moment is ongeveer een halfjaar geleden geweest. Ik ben op dit moment dus bezig met mijn a-code 80.

AVB heb ik inmiddels binnen geharkt, maar ik zal niet snappen dat er geen regeling is voor rijders die al een rijbewijs A1 hebben. Kijk, dat (indien je voor een hoger categorie een AVB-examen mort afleggen snap ik, maar het AVD-examen extra doen, slaat op dat moment oprecht nergens op! Ik weet dat iedereen dit doet en/of heeft moeten doen, maar het is echt absurd.

Ook met het trapsysteem: ze zeggen in principe dat je twee jaar lang je rijbewijs moet hebben (amper een voertuig gereden hoeft te hebben) en dat je dan mag afrijden voor hoger vermogen.

Ik heb namelijk recent een AVD-examen afgelegd, geloof het of niet, maar ik ben niet geslaagd.

De examinator vond me goed rijden, maar gaf me aan dat ik teveel zou hebben gekeken, terwijl ik juist dacht dat ik te weinig keek, waarna hij aangaf “maar je rijdt wel goed hoor!”, ik snap dat het CBR niet iedereen kan laten slagen, maar het is soms zo absoluut, niet terecht en bekrompen hoe ze de uitslagen bepalen.
Want ik kan goed rijden!

Owja, en voor het bovenstaande examen had ik ook wen AVD-examen staan die werd letterlijk na de starttijd afgeblazen “omdat het te druk zou zijn”, terwijl het echt mee viel. Soms kun je d’r zoo boos om worden, want een examen-kandidaat staat helemaal klaar om zijn/haar rijbewijs te halen.

Ik hoo0 snel op mijn a code 80, want ik moet nu inmiddels meer dan 1 maand wachten (en we hebben nog geen datum gefixt.

Hebben jullie ervaringen met soortgelijke onzinnige verklaringen? Of tips!
Blijkbaar niet goed genoeg volgens de richtlijnen. Want dan had je het papiertje wel gehaald......

Ik bespeur hier wel een heel hoog Calimero gehalte.
 
Frustrerend natuurlijk dat je niet in één keer je rijbewijs haalt. En dat dat wachtrijden lang zijn.
Maar dat de examinatoren het moeten ontgelden omdat ze wat jou betreft je onvolkomenheden door de vingers moeten zien ben ik het niet mee eens. In beide gevallen "Je kijkt te veel" (bij deze poster betwijfel of hij wel goed met de examinator kon communiceren) en "te vaak onnodig remmen" zijn prima redenen om te zakken. Je wordt maar 1 keer in je leven beoordeeld (bij de meeste mensen iig) of je de weg op mag en als je het dan niet kan laten zien moet je gewoon nog een keer.
Thanks voor je bericht!

Ik snap je!

Maar het punt gaat niet (alleen) om het examen , an sich kijk naar de gehele situatie. Ik geef aan dat de regeling niet klopt.
 
Wat klopt er niet aan het systeem? Dat je opnieuw examen moet doen?

Waarom klopt dat niet, je gaat met een behoorlijk afwijkend voertuig de weg op ten opzichte van het voertuig waarmee je in eerste instantie hebt gereden. een zwaardere/snellere motor brengt je ook eerder in de problemen als je niet de juiste beslissingen maakt.
Het lijkt mij juist het beste argument om te kijken of je met dat voertuig ook veilig en verantwoord aan het verkeer kunt deelnemen.
 
Wat klopt er niet aan het systeem? Dat je opnieuw examen moet doen?

Waarom klopt dat niet, je gaat met een behoorlijk afwijkend voertuig de weg op ten opzichte van het voertuig waarmee je in eerste instantie hebt gereden. een zwaardere/snellere motor brengt je ook eerder in de problemen als je niet de juiste beslissingen maakt.
Het lijkt mij juist het beste argument om te kijken of je met dat voertuig ook veilig en verantwoord aan het verkeer kunt deelnemen.
Ik snap je opmerking, maar ik ben het wel met Beginner100 eens dat je niet opnieuw hoeft te laten zien dat je je AVD beheerst als je dat recent met een lichtere fiets hebt gehaald. AVD gaat in principe om verkeersinzicht. Dat je een langzame bocht linksom of rechtsom kan maken en een noodstop op een zware fiets kan maken heb je dan namelijk met je AVB al bewezen. Het geheel is gewoon al duur met alles wat erbij komt kijken, zo'n praktijkexamen kost je toch tussen de 200 en 300 euro. Voor iemand die begint met motorrijden is het 100% logisch, maar voor iemand die zwaarder gaat rijden vind ik het persoonlijk wel een overkill.
 
Dit zag ik direct al bij de plaatsing van dit topic. Dit heet autocorrectie en aanpassen van de titel kan niet.

Wed dat ik hoger gestudeerd heb dan jij :)

Maar als je niets nuttigs te zeggen hebt, ga dan aub weg, want niemand heeft zin in jouw negativiteit :)
Je vindt dat soort opmerkingen wel nuttig dan? Je voelt je nogal snel aangevallen blijkt uit je reacties hier…

Buiten dat ben je zelf behoorlijk negatief over het CBR terwijl je anderen verwijt negatief te zijn en dan maar weg te moeten gaan. Nogal krom vind je zelf ook niet?

Je hebt examen gedaan, en dat examen moet aan een aantal eisen voldoen. Kennelijk heb jij daar op dat moment niet aan voldaan en ben je dus gezakt. Deal with it en zorg dat je de volgende keer wel slaagt.

Mijn tip aan jou is om te oefenen op het rijden “volgens het boekje”. Dat je na dat examen weer je eigen rijstijl aanhoudt is prima, ik rijd ook niet 100% hoe het cbr het zou willen zien. Niemand denk ik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan