"klakkeloos" schakelen

Biggest four

MF veteraan
19 feb 2003
1.184
116
Mijn versnellingsbak schakelt normaal gesproken als het spreekwoordelijke mes door de boter. Wat mij opvalt bij volle acceleratie is het schakelen van de 1e naar de 2e versnelling. Op de een of andere manier voelt dat niet als een tikje maar als een "klak" :( . Hoe kun je dat in de praktijk zoveel mogelijk beperken? Of is dat nu eenmaal een feit omdat je als het ware langs de neutraalstand schakelt?
Welke tip kan ik "klakkeloos" opvolgen?
 
Laatst bewerkt:
Op vrijdag 28 februari 2003 23:06 schreef Biggest four het volgende:
Mijn versnellingsbak schakelt normaal gesproken als de spreekwoordelijke mes door de boter. Wat mij opvalt bij volle acceleratie is het schakelen van de 1e naar de 2e versnelling. Op de een of andere manier voelt dat niet als een tikje maar als een "klak" :( . Hoe kun je dat in de praktijk zoveel mogelijk beperken? Of is dat nu eenmaal een feit omdat je als het ware langs de neutraalstand schakelt?
Welke tip kan ik "klakkeloos" opvolgen?

Mijn soesie klakt eigenlijk altijd :? Bij rustig rijden..........bij snel acceleren juist niet! Vaag...........
 
Vlgs. mij is dat bij meer motoren zo, dat schakelen van één naar twee wat minder soepel en geruisloos gaat als tussen de andere versnellingen. Naar ik begrepen heb heeft dat 2 oorzaken:
- de vrij zit er tussen in
- Het relatief grote verschil in overbrengingsverhouding tussen één en twee (in vergelijking met andere versnellingen). Hierdoor is het snelheidsverschil tussen de tandwielen groter als bij het schakelen tussen andere versnellingen.
 
Vlgs. mij is dat bij meer motoren zo, dat schakelen van één naar twee wat minder soepel en geruisloos gaat als tussen de andere versnellingen. Naar ik begrepen heb heeft dat 2 oorzaken:
- de vrij zit er tussen in
- Het relatief grote verschil in overbrengingsverhouding tussen één en twee (in vergelijking met andere versnellingen). Hierdoor is het snelheidsverschil tussen de tandwielen groter als bij het schakelen tussen andere versnellingen.

Dit klinkt mij heel aannemelijk. Ik zal het er mee moeten doen.
 
Volgens mij schakelen alleen Honda's mooi van 1 naar 2. Maar dat heeft iets te maken met de opbouw van de bak geloof ik. (2 zit vast?)

Ik heb een FJ1200, daar ligt een ouderwetse stampbak onder.
De enige manier om hem mooi over te schakelen, is door de schakel beweging al in te zetten met een beetje gas terug en daarna pas met de koppeling te komen (snappen we het nog?)

dan valt hij heel mooi, alhoewel de koppeling dan niet echt nodig is. Misschakelen op een FJ is echt een feest want hij kan mooi tussen twee versnellingen invallen. Hem er dan in zetten doet gewoon pijn aan je (technische) hart.
 
Laatst bewerkt:
Mijn rode schurk is ook luid in zijn twee. Klinkt net als een Yamaha zijn totale bak. })
Bij hogere snelheid is de klak beduident luider. Bij koude motor ook.
Wat bij mij wel geholpen heeft het iets te verminderen, is het oppak moment van de koppeling eerder te plaatsen zodat je nog voldoende kracht in de beweging hebt om het aan grijpen soepeler te laten verlopen.
 
Vlgs. mij is dat bij meer motoren zo, dat schakelen van één naar twee wat minder soepel en geruisloos gaat als tussen de andere versnellingen. Naar ik begrepen heb heeft dat 2 oorzaken:
- de vrij zit er tussen in
- Het relatief grote verschil in overbrengingsverhouding tussen één en twee (in vergelijking met andere versnellingen). Hierdoor is het snelheidsverschil tussen de tandwielen groter als bij het schakelen tussen andere versnellingen.

Tweede puntje is de oorzaak, vrij heb je geen last van. Heeft mij soes ook. Van 2 naar 3 en daarboven schakel ik altijd zonder koppeling (alleen omhoog natuurlijk), gaat soepel en heerlijk :}
 
Bij mij klikt hij ook hoor, ik rij met een Yamaha dragstar 650, mn vriendin heeft een Kawasaki ER5 deze klikt toch minder, is ook soepelder in het schakelen, niet te vergelijken met een chopper.
 
Moet je eens met een BMW schakelen...
Hoort erbij... Geen zorgen over maken!
 
Mijn versnellingsbak schakelt normaal gesproken als het spreekwoordelijke mes door de boter. Wat mij opvalt bij volle acceleratie is het schakelen van de 1e naar de 2e versnelling. Op de een of andere manier voelt dat niet als een tikje maar als een "klak" :( . Hoe kun je dat in de praktijk zoveel mogelijk beperken? Of is dat nu eenmaal een feit omdat je als het ware langs de neutraalstand schakelt?
Welke tip kan ik "klakkeloos" opvolgen?

Wie heeft jou verteld dat dat slecht is dan?
Kan natuurlijk geen kwaad, het blijft een motor he..
 
Sinds ik schakel op de volgende manier heb ik zelden nog een klak:

Alvast het pedaaltje een beetje omhoog drukken, en dan een beetje de koppeling intrekken en hop hij glijd in de volgende versnelling. Soms merkt een passagier niet eens dat ik schakel op die manier. (je wil nog wel eens met de helmen tegen elkaar aan stoten als je een beetje lomp schakelt)

edit: al die "slowchat" op dit forum en ook weer in dit topic is trouwens enorm irritant. Hebben jullie nou nog geen chatbox daarvoor? :? Het is echt heel vervelend als je gewoon wat informatie wilt om door al die bulls*** te moeten spitten
 
weet niet of er een manier is, moest er een zijn, ik zou het wel es willen weten, bij men kawa is dat ook zo
...dat is volgens mij kenmerkend voor Kawa. Ik heb voor de Soes die ik nu rijdt 2 Kawa's gehad en die waren in verhouding nogal luidruchtig bij het schakelen.

En hoe je het kunt voorkomen....eerder opschakelen...
 
Tja, mijn broertje heeft een oude, uit Amerika geïmporteerde, Yamaha Maxim, en die hoor je dus echt totaal NIET met het schakelen. Maar dan ook echt niet :? .
Dat wil ik ook ;( !
 
vind het wel iets hebben, in de bebouwde kom klikt die van 1ste naar 2de soms luider dan men uitlaat, het zijn vooral oude mensen die er van verschieten. erg vind ik het niet, maar soms is het ambetant als je wilt rap schakelen dat die van 1 naar 2 zo hard verloopt
 
Terug
Bovenaan Onderaan