KLANG! en vast dat blok! :( :(

DaBuzzzzz

MF'er
22 mei 2004
248
0
Lisse
Nadat dit Motor houdt in boven 1/4 gas,onstekingsvervroeger? was opgelost ben ik gisteren weer gaan crossen in Amsterdam. Na een tijdje stopte ik even om op mn maatje te wachten. Ik wil weer optrekken, geef dus vanuit stilstand een beetje gas en KLANG!! over en uit!! muurvast!..

Door de bagger en zand een KLR600 duwen is een flinke klus maar eenmaal thuis, gelijk begonnen met demonteren. ik lees veel van een gebroken Doohickey op het net, wat dat ook mag zijn en iemand had het idee dat door verkeerde timing van ontsteking de zuiger licht gekanteld vastzit en dat je hem met achteruit draaien van de motor mischien weer los kunt krijgen. Een onvervaste vastloper was het niet, de temp was keurig en ik draaide stationair op dat moment. Precies toen ik gas gaf, echt direct was het KNAL en vast. Zou de beschreven situatie van gekanteld en dus vaste zuiger op kunnen gaan???

Alle suggesties wederom welkom. Dit wordt hoe dan ook een hele flinke klus....en in het ergste geval ook zeer kostbaar ;( ;(

[edit] Oh, Blok is eigenlijk nieuw...Heeft pas 28000 gelopen, kan toch niet zomaar??
 
Laatst bewerkt:
Nadat dit Motor houdt in boven 1/4 gas,onstekingsvervroeger? was opgelost ben ik gisteren weer gaan crossen in Amsterdam. Na een tijdje stopte ik even om op mn maatje te wachten. Ik wil weer optrekken, geef dus vanuit stilstand een beetje gas en KLANG!! over en uit!! muurvast!..

Door de bagger en zand een KLR600 duwen is een flinke klus maar eenmaal thuis, gelijk begonnen met demonteren. ik lees veel van een gebroken Doohickey op het net, wat dat ook mag zijn en iemand had het idee dat door verkeerde timing van ontsteking de zuiger licht gekanteld vastzit en dat je hem met achteruit draaien van de motor mischien weer los kunt krijgen. Een onvervaste vastloper was het niet, de temp was keurig en ik draaide stationair op dat moment. Precies toen ik gas gaf, echt direct was het KNAL en vast. Zou de beschreven situatie van gekanteld en dus vaste zuiger op kunnen gaan???

Alle suggesties wederom welkom. Dit wordt hoe dan ook een hele flinke klus....en in het ergste geval ook zeer kostbaar ;( ;(

[edit] Oh, Blok is eigenlijk nieuw...Heeft pas 28000 gelopen, kan toch niet zomaar??



28000 is niet geheel nieuw meer. zal wel weer 2800 zijn. ik weet totaal niet wat u bedoelt, ik zou u graag willen helpen, maar ik heb er nog nooit van gehoord

tenminste wel een reactie he 8-)

hmm toch te laat
 
Een viertakt loopt niet zo makkelijk vast, maar 28000 km is al best veel voor zo'n ding!
Het kan vanalles zijn: nokkenasketting/koppeling/kleppen.......of toch echt een vastloper door zand oid?
 
Een viertakt loopt niet zo makkelijk vast, maar 28000 km is al best veel voor zo'n ding!
Het kan vanalles zijn: nokkenasketting/koppeling/kleppen.......of toch echt een vastloper door zand oid?


vastlopen stationair met keurige temp en olie?

http://www.klr650.net/forum/ er staan veel topics over een 'doohickey' ik denk steeds meer daaraan, en dat checken kan ik zelf....morgen update i'm sure!
 
wtf is een doohickey? zal zo ff lezen op kawaforum...

maar kan het niet zijn dat door het gasgeven vanuit stationair de nokkenasketting is versprongen tov de nokkenas ?...dan knalt je zuiger mss tegen een klep aan..

en aangezien ik vaak hoor dat de spanners bij kawa het laten afweten...(geloof dat dat het was tenminste...)
 
Als ik het goed heb zou het dit moeten wezen:
http://www.klr650.net/forum/showthread.php?s=794856ce9e1fd09def52df46d0bd8117&threadid=4129

Een gebroken kettingspaninrichting van het balanceermechanisme. Een aftermarkt modificatie voor te verkrijgen meen ik. Ik heb nog steeds de standaard, misschien toch maar eens vervangen.


Ja schijnt een achilleshiel te zijn van de klr. Dat wordt dus het eerste dat ik ga bekijken. Veel verder dan dat kom ik zelf niet. Heb bijvoorbeeld nog nooit een distributieketting gedé en gemonteerd. Simpel blokje?? voor mij een hele uitdaging!

Heb ook intussen geleerd dat Doohickey niets meer betekend dan: "een niet nader genaamd dingetje" :D
 
Als ik het goed heb zou het dit moeten wezen:
http://www.klr650.net/forum/showthread.php?s=794856ce9e1fd09def52df46d0bd8117&threadid=4129

Een gebroken kettingspaninrichting van het balanceermechanisme. Een aftermarkt modificatie voor te verkrijgen meen ik. Ik heb nog steeds de standaard, misschien toch maar eens vervangen.

Ga ik ook maar eens doen op me KLX650C denk ik. na 25000 km maakt dat ding een herrie, niet normaal meer. Donderdag gaat ie open voor inspectie. Ik vermoed dat het de nokkenasketting spanner is. Wat is dat een klote stukje engineering bij Kawa zeg...

BitKid
 
Ga ik ook maar eens doen op me KLX650C denk ik. na 25000 km maakt dat ding een herrie, niet normaal meer. Donderdag gaat ie open voor inspectie. Ik vermoed dat het de nokkenasketting spanner is. Wat is dat een klote stukje engineering bij Kawa zeg...

BitKid

Lijkt me knap als jij die vindt :P KLX C had namelijk geen kettingoverbrenging voor de aandrijving van de balanceerassen maar tandwieloverbrenging als ik me niet vergis.
 
Ja schijnt een achilleshiel te zijn van de klr. Dat wordt dus het eerste dat ik ga bekijken. Veel verder dan dat kom ik zelf niet. Heb bijvoorbeeld nog nooit een distributieketting gedé en gemonteerd. Simpel blokje?? voor mij een hele uitdaging!

Werkplaatshandboek bij de hand houden. Om het vliegwiel te demonteren heb je een bout nodig maat M20x1.50 of M22x1.5. Dan kan je volgens mij wel deels zien of die spanner heel is of niet. Het enige moeilijke aan dat blok is het timen van de balanceerassen. Heb ondertussen al 2x KLR650 en een KLR600 uit elkaar gehaald :P Bij alle drie waren de spanners nog op en top. Volgende winter ga ik het iig controleren :)
 
Werkplaatshandboek bij de hand houden. Om het vliegwiel te demonteren heb je een bout nodig maat M20x1.50 of M22x1.5. Dan kan je volgens mij wel deels zien of die spanner heel is of niet. Het enige moeilijke aan dat blok is het timen van de balanceerassen. Heb ondertussen al 2x KLR650 en een KLR600 uit elkaar gehaald :P Bij alle drie waren de spanners nog op en top. Volgende winter ga ik het iig controleren :)


Alleen de bout?? ik heb toch ook een verzonken steeksleutel nodig??? avnavond gaat de cover er even af, even realtime aanschouwen voordat ik in het diepe duik

Wat bedoel je precies met het timen van de balanceerassen??

Leer graag!

thanks!
 
Geen bout nodig gehad, het vliegwiel kwam na de bout los te hebben gehaald zo los.

de schade is aanzienlijk!! de ketting van de olie en waterpomp is gebroken! doordat er (naar ik aanneem al heel lang) één van de kettingglijders was afgebroken. Het tandwiel op de nokkenas (achter die van de distributieketting) is ook naar de gallemiezen. Ik heb slechts een paar kleine stukjes kunnen vinden. Ik moet aannemen dat de rest al tot poeder vermaald is, of raden jullie me aan toch het hele blok uit elkaar te halen en schoon te maken??

Waar kan het allemaal komen?? via de schacht van de distributieketting ook in het carter en/of verbrandingskamer???? :( :(

foto:

failure1.JPG


Zal ook nog fotos plaatsen van hoe ik het aantrof...die waren op een andere camera gemaakt..

Advies?? kost me sowieso: tandwiel, ketting en 2 geleiders.....


;( ;(
 
Auw, schokkende beelden....

Ik zou in geval van ronddvliegende metalen delen altijd het hele blok openhalen.
Bezuinigen op wat pakkingen is pijnlijk als je na het opnieuw opbouwen weer klang hoort als gevolg van wat vergeten puin!

Metalen delen vermalen niet zo makkelijk, ik ken blokken die kapotgelopen zijn door een zuigerveertje (hard, zo'n kreng! gelukkig niet mijn blok....) 8-)
 
wil je wel opletten met zon foto, mijn techneutenhart sloeg spontaan een tandje over,

maar ik wens u veel succes, als je het snel opgelost wil hebben, zou ik hem direct naar een blokspecialist brengen, anders kun je het rijden de rest van de zomer waarschijnlijk wel vergeten. die lui schroeven alles direct open, kijken wat er allemaal kapot is, en zetten hem in no time in elkaar. ik denk dat het aantal werkuren voor hun ook niet zo groot zal zijn. misschien 1 a 2 dagen werk.

persoonlijk ben ik zo stijfkoppig om het toch zelf te doen, maar wie ben ik O-)
 
wil je wel opletten met zon foto, mijn techneutenhart sloeg spontaan een tandje over,

maar ik wens u veel succes, als je het snel opgelost wil hebben, zou ik hem direct naar een blokspecialist brengen, anders kun je het rijden de rest van de zomer waarschijnlijk wel vergeten. die lui schroeven alles direct open, kijken wat er allemaal kapot is, en zetten hem in no time in elkaar. ik denk dat het aantal werkuren voor hun ook niet zo groot zal zijn. misschien 1 a 2 dagen werk.

persoonlijk ben ik zo stijfkoppig om het toch zelf te doen, maar wie ben ik O-)


ik zal hem morgen even resizen ja..... Blok gaat uit elkaar...ik wil dit goed doen en daarna heeeel lang alleen maar rijden :D

Gaat wel lukken met wat hulp van een ervaren monteur....en de diagrammen en de nodige preslucht.... Ik doe wel update-jes hier
 
Haal het blok maar uit elkaar zeg ik :)
Misschien eens alles controleren, big end lager enzo. Hoe zit het met jouw tandwiel op de krukas welke die balanceerassen aandrijft? Bij mij was die afgesleten na 40 000km.

Jouw waterpomp wordt inderdaad door die ketting aangedreven maar jouw oliepomp word op de krukas aangedreven meen ik.
 
Laatst bewerkt:
Haal het blok maar uit elkaar zeg ik :)
Misschien eens alles controleren, big end lager enzo. Hoe zit het met jouw tandwiel op de krukas welke die balanceerassen aandrijft? Bij mij was die afgesleten na 40 000km.

Jouw waterpomp wordt inderdaad door die ketting aangedreven maar jouw oliepomp word op de krukas aangedreven meen ik.

Die bedoel ik dus, tis inderdaad niet de oliepomp maar de ketting die de balanceerassen aandrijft en de waterpomp. Ketting krukas-tandwiel en de 2 ketting geleiders zijn dood. De rest is keurig, geen slijtage te zien, ook niet bij de nokkenas. Ik mis nog één stukje maar dat is van het deel van de geleider waar de ellende begon, wie weet liep de ketting daar al heel lang tegen aan en is dat gewoon afgesleten door de tijd en vind ik nooit meer wat...
 
Ketting krukas-tandwiel en de 2 ketting geleiders zijn dood.

Veel succes dan, je moet namelijk dat tandwiel er voorzicht afslijpen en een nieuwe erop laten persen, kortom: krukas eruit halen. Ik had het bij Paul Ritzen laten doen dan persen, het misschien ook raadzaam om te controleren of jouw krukas niet slingert, gewoon even de 2 carterhelften meepakken naar de plek waar je het laat persen.
 
Is het blok van de KLR250 hetzelfde als de 600? (lijkt me overigens wel) Zo ja, dan heb ik dus ook de kans op dit probleem. Ik heb op het moment af toe last van een vreemd getik/trillingen, als de motor koud is.
Laat ik dat in de toekomst ook maar eens nakijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan