Klappen bij schakelen

banditowner

MF veteraan
8 sep 2004
1.012
2
Franeker
Al zo lang ik mijn motor heb klapt deze vrij tot zeer hard bij koude motor bij het schakelen in de 1 en 2.
Heb mijn koppeling al eens uit elkaar gehaald toen de borgmoer (spontaan :S:S) los was gegaan en mijn motor dus geen meter meer rijden wou.
wonder boven wonder was er nix beschadigd en heb de boel weer gewoon in elkaar gedraaid.
koppeling ontkopeld ook genoeg. heb koppeling goed genoeg opgespand.
waar zou dit nog meer aan kunnen liggen?
het betreft een suzuki gsf 600 N (uit 95), mijn vorige motorfiets (yamaha diversion 600) tikte ook bij het in de 1 schakelen maar heel beschaafd, dit is echter een kijharde klap.
 
Misschien heb je een kromme staalplaat in je koppelingspakket zitten, die duwt alles dan wat op spanning.
Wil je motor ook echt wegrijden zodra je hem in z'n 1 zet of is het alleen een geluid?
Heb je al eens last gehad van een slippende koppeling?
wat voor olie gebruik je er in?
 
Al zo lang ik mijn motor heb klapt deze vrij tot zeer hard bij koude motor bij het schakelen in de 1 en 2.
Heb mijn koppeling al eens uit elkaar gehaald toen de borgmoer (spontaan :S:S) los was gegaan en mijn motor dus geen meter meer rijden wou.
wonder boven wonder was er nix beschadigd en heb de boel weer gewoon in elkaar gedraaid.
koppeling ontkopeld ook genoeg. heb koppeling goed genoeg opgespand.
waar zou dit nog meer aan kunnen liggen?
het betreft een suzuki gsf 600 N (uit 95), mijn vorige motorfiets (yamaha diversion 600) tikte ook bij het in de 1 schakelen maar heel beschaafd, dit is echter een kijharde klap.
meestal duid dit op een klevende koppeling is irritant maar je hoeft je geen zorgen te maken.
betrefd die lostrillende borgmoer daar zou je als ruimte voor is een zachte ring kunnen plaatsen die je tegen de moer plat tikt zodat die moer niet zonder jouw permissie los kan komen.

:) greets xeneos
 
bij warme motor minder, had zelf ook al aan olie gedacht maar bij overnieuw monteren van de borgmoer nieuw motorolie er in gegooid.
als de motor warm is gebeurt het ook nog zeker bij flink doortrekken.
wat is dan de oorzaak van klefende koppeling? niet zo zeer ik het verhelpen wil dan dat ik wel nieuwschierig ben na exacte verklaring voor het euvel.
 
Mijne klapt ook :)
Schijnt niet helemaal tof voor je versnellingsbak te zijn maar je moet toch wat om weg te kunnen rijden.
Als m'n motor warm is doet ie 't ook vaak, maar soms echt helemaal niet (maar dan ook echt onmerkbaar van vrij naar 1e verscnelling) :?
Stoor je er niet aan zou ik zeggen :)
 
Mijn splinternieuwe bandit is ook niet geruisloos.
Als ik bij lage snelheid van 1 naar 2 niet direct maar via z'n
vrijstand ga geen probleem. Ben dit "probleem" vaker tegengekomen
op dit forum, ook bij andere typen motoren.
Vind het zelf geen probleem om pas vanaf de 2de flink door te trekken.
Hoewel; als je voorgedrongen hebt bij 't stoplicht.......
Iemand een oplossing?
 
Ik rij zelf pas een paar weken motor, en ben blij dat ik dit nu
zie staan, want´t viel mij ondanks dat ik nog een leek ben ook op.
van z´n 1 naar 2, niet vaak maar af en toe...
Dus ik ben ook wel nieuwsgierig naar wat het kan zijn... :]

 
Laatst bewerkt:
Mijn Soes klakt ook duidelijk van 1 naar 2 als ik in een keer doorschakel (bij een stoplichtsprintje zeg maar). Bij normaal rijden schakel ik altijd rustig in twee fases van 1 naar 2. Ik druk hem dan als het ware langzaam in en door de vrijstand heen; er zijn dan geen problemen. Mijn vorige Soezen - GSX700ES, VS700, GSX600F en SV650S - hadden dit euvel veel minder. Het verschilt volgens mij per motortype. Volgens mij kan het niet echt veel kwaad; ik hoor veel vaker versnellingsbakken klakken als iemand wegrijdt.
 
Heb gehoord dat het ook kan komen omdat je snelheid nog geschikt is voor t doorschakelen, dan vallen de tandwielen niet netjes in elkaar....
Dat heb ik dan gehoord(van een monteur)maar ja je weeet nooit natuurlijk..
 
Terug
Bovenaan Onderaan