Klappen van de uitlaat

Kane

MF'er
23 aug 2004
36
0
Enschede
Ben opzich best trots op mijn geluid, lekker zwaar onderin

nu is het zo wanneer ik rustig rijd... dus niet boven 6k rpm uit kom dan
klinkt hij echt goed etc...

Als ik een keer lekker weg trek en hem boven de 8k rpm uit laat komen om vervolgens hem zonder toegevoegd gas uit te laten lopen gaat hij bij 6k of lager echt klapperen. Heerlijk!!! :] Dat geeft me wel een kik

Nu hoorde ik van verschillende mensen, o.a. iemand op motorai etc, dat dit een gevolg was van een verkeerde afstelling?
Kan het kwaad? Het liefst wil ik het natuurlijk houden om zo te laten horen dat ik er aan kom ;)

Het is een Doma Racing demper die erop zit... kan het ook daar door komen? Ik ken(de) het merk eigenlijk helemaal niet. Geluid is wel super! :9~
 
Bijverschijnsel van een holle pijp, lekker laten knallen }) heb je na het vervangen v/d demper de sproeiers niet aan moeten passen? (is de bougie kleur in orde?)
 
Hoort inderdaad bij een straight-through (race)uitlaat. R6 heeft er zelfs bij de standaard uitlaat al last van. Het is alleen wel zo dat wanneer je hem uit laat lopen en de mensen achter je benzine ruiken, het niet goed is. Dan heb je namelijk een lekke klep en is je ontbranding niet goed. Is dit niet zo, geniet ervan! }) })
 
Zou kunnen dat de zaak niet helemaal gasdicht meer is.
Of idd afstelling niet lekker (dacht te arm, maar weet ik niet zeker).

Op lange duur kun je daar je (uitlaat)kleppen mee mollen, maar volgens mij gaat daar nog wel enige tijd overheen.
Mijn motor doet het ook, ik heb er scheit aan, het is best leuk om mensen dan aan de kant te zien springen :P .
 
Zou je er uberhaupt wel iets mee kunnen mollen?

Ik heb er ook last van sinds ik een nieuw brandstoffilter en een Akra systeem gemonteerd heb. Had het al iets, maar nu wel wat meer ;) Ik wil em sowieso van de zomer weer opnieuw af laten stellen, wat ik gok dat ie iets te rijk staat.

Ik ben bang dat je motor met een open systeem niet te rijk staat, maar eerder te arm. Daar duidt het geknal ook op.
En die smile van Ritzen geeft wel aan dat het niet lekker voor je machine is. Je kleppen zullen aan de achterkant blootgesteld worden aan vuur.
 
Mijn motor heeft die klappen ook. Geweldig!!
Ik heb mn motor nog onlangs op de vermogensbank gehad. Daaruit bleek dat het mengsel te rijk was. Denk toch dat t mengsel dan te rijk staat bij jou.
Als je dat wilt verhelpen moeter er kleinere sproeiers in. Rij je ook zuiniger.
 
Mijn motor heeft die klappen ook. Geweldig!!
Ik heb mn motor nog onlangs op de vermogensbank gehad. Daaruit bleek dat het mengsel te rijk was. Denk toch dat t mengsel dan te rijk staat bij jou.
Als je dat wilt verhelpen moeter er kleinere sproeiers in. Rij je ook zuiniger.


Geweldige conclusie :} B|
Dat kan zowel te rijk als te arm zijn. Meestal duidt het op te arm want te rijk betekent onverbrande koolwaterstoffen en krijg je roet

Op dinsdag 09 november 2004 10:26 schreef PeeJay het volgende:Je kleppen zullen aan de achterkant blootgesteld worden aan vuur.

Het wordt er wel warm ja :P
Uitlaatgassen welke de uitlaat passeren hebben een temperatuur van rond 800 graden (raarom ook roterende kleppen), tijdens de verbranding nog hoger en bij een arm mengsel wordt het alleen maar heter sinds er meer lucht is om op te warmen. Iemand zin in een barbcue?
 
Laatst bewerkt:
...
Je kleppen zullen aan de achterkant blootgesteld worden aan vuur.

En wat gebeurt er wel niet tijdens een uitlaatslag? Dan komt de meest hete vlam erlangs die de klep ooit in z'n leven te zien krijgt.

Je kan je denk ik wel zorgen maken als door de gasdruk een uitlaatklep open word getimmerd terwijl de zuiger in de buurt zit... (maar hoeveel kracht is daar voor nodig? Iemand die toevallig de veerdruk bij gesloten toestand en de klepdiameter weet?)
 
En wat gebeurt er wel niet tijdens een uitlaatslag? Dan komt de meest hete vlam erlangs die de klep ooit in z'n leven te zien krijgt.

De verbranding is nog heviger ;)

Je kan je denk ik wel zorgen maken als door de gasdruk een uitlaatklep open word getimmerd terwijl de zuiger in de buurt zit... (maar hoeveel kracht is daar voor nodig? Iemand die toevallig de veerdruk bij gesloten toestand en de klepdiameter weet?)

Dat ken niet gebeuren volgens mij.
het volume in de cilinder is groter waardoor er ook een grotere buffer is van die grote druk welke de klep tegen de zitting probeert te drukken. Je kan berekenen hoeveel kracht je nodig hebt om een klep te openen. Ik meen een goede 25kg (of was het zelfs 50kg :? ) bij 4000rpm.
 
En wat gebeurt er wel niet tijdens een uitlaatslag? Dan komt de meest hete vlam erlangs die de klep ooit in z'n leven te zien krijgt.

Je kan je denk ik wel zorgen maken als door de gasdruk een uitlaatklep open word getimmerd terwijl de zuiger in de buurt zit... (maar hoeveel kracht is daar voor nodig? Iemand die toevallig de veerdruk bij gesloten toestand en de klepdiameter weet?)

De richting van het ontbrandde mengsel is dan wel anders.
En bij een te arm mengsel zal het altijd te warm worden, niet alleen van achterkant. Heb je gelijk in :)
Ik denk niet dat er bij een open-systeem voldoende druk wordt opgebouwd om de kleppen open te duwen. Aan de andere kant van de uitlaat is de weerstand een stuk kleiner namelijk ;)

Het zal de vulling van de cilinder ook beinvloeden? Aangezien er ook gebruik wordt gemaakt van de onderdruk in de uitlaat (pulsvulling?). Dan zal zoiets per definitie vermogen kosten?
 
Laatst bewerkt:
Hmm er zijn dus aardige meningsverschillen over? Het lijkt me erg jammer als ik daardoor de kleppen naar de kl.... maak

Volgende keer als hij voor de beurt moet laat ik de kleppen wel stellen dan... volgend voorjaar wordt dat dan weer...

Het blijft kikke als dat ding klappen geeft!
 
Hmm er zijn dus aardige meningsverschillen over? Het lijkt me erg jammer als ik daardoor de kleppen naar de kl.... maak

Volgende keer als hij voor de beurt moet laat ik de kleppen wel stellen dan... volgend voorjaar wordt dat dan weer...

Het blijft kikke als dat ding klappen geeft!

Het wordt niet veroorzaakt door je kleppen, maar door je mengsel. De carburatie zal beter afgesteld moeten worden.
 
Volgens mij is het klappen een gevolg van een te arm mengsel. Als je je smoorklep sluit, blijft er een kleine hoeveelheid lucht langs de smoorklep heen stromen en door de stationaire sproeiers (of bijgeregeld door het injectiesysteem). Met een open pijp is de stroomsnelheid groter en heb je dus eigenlijk ook wat meer benzine nodig voor een goed mengsel. Bij een te arm mengsel is de hoeveelheid benzine t.o.v. de lucht te weinig om te ontbranden. Echter na twee of drie krukasslagen heeft de uitlaat zich gevuld met een onverbrand benzine/luchtmengsel, dat zich dan in 1 keer ontsteekt. Daar krijg je die mooie klappen van. Heb jaren zo gereden met een oudere Kawa twin waar ik Norton uitlaten op gemaakt had . Gas dicht en hij praatte tegen me. Prachtig....... Bij die motor was het geen probleem maar ik weet niet of moderne motoren ook zo rageren.
 
Volgens mij heb je bij een 'dichte' pijp ook knallen, alleen vallen ze totaal niet op omdat ze gedempt worden.

Wat er stuk zou kunnen gaan...je 'einddemper' denk ik. Die moet die klappen verwerken. (voor zover er sprake is van een demper }) )
 
Maat van me op een SP-1 heeft dat ook heel erg.
Die uitlaten zijn dan ook helemaal weggefikt. Zonde van die mooie titanium Hotcams. Zal ook niet lang meer duren voordat die echt helemaal door zijn.
Maar in de maastunnel klinkt het wel leuk O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan