"klapperen" vulcan 750

Bobyrix

MF'er
5 mei 2008
40
0
Moddergat
Ik heb al n tijdje mn vulcan 750. (import uit VS)
eerst heeft ie 3 maand in mn garage gestaan, had nog geen rijbewijs.
in die 3 maand, heb ik wel een vacuumslang vervangen, die behoorlijk poreus was. (doodlopend slangetje, was afgedopt, dat wel)
van tevoren heb ik ook niet gereden met t ding.
rijdt opzich perfect, loopt mooi e.d,
maar als ik t gas helemaal loslaat, dan geeft ie lichte knallen uit de uitlaat (er zitten wel half-open dempers onder) is dit normaal?
wat ik me ook afvroeg, of t normaal is, dat ie opzich best vlot optrekt, maar dat ik bij +/- 6000 toeren, een lekkere schop in mn rug krijg (oftewel, hij geeft ineens een stuk meer power)

weet iemand trouwens ook wat de tankinhoud is het ding?
(loopt wel netjes 1 op 20, maar geen idee wanneer de tank echt leeg is)
 
Laatst bewerkt:
je importeert een vulcan,...je rijdt er vervolgens niet op omdat je geen rijbewijs had,....
en inmiddels heb je die wel ,.....en nu kom je tot de ontdekking hoe of ie rijdt....
Een soort surprise-kadootje lijkt 't wel....
 
Haal je bougies er uit ,....nadat je een stukkie gereden hebt,
daar kun je aan zien of ie te rijk of te arm staat.
Ik vermoed iets te arm , omdat ik "half open dempers" las in je berichtje.....
Aan uitlaatjes knoeien gaat nooit ongestraft ,...helaas dienen de carburateurtjes dan
ook "ge-rejet" te worden. :/
 
Heeft deze ook een tussen pot tussen de uitlaat bochten? (onder het blok ergens).
Ik heb er ook 1 en met die tussenpot knalt ie er inderdaad flink (ik bedoel: type kanonschot) op los bij het loslaten van het gas.
Ook bij het starten had ie er wel eens last van, totdat de buren er over gingen klagen.
Daarna maar andere uitlaat gemonteerd.
Het is zo met die import vulcan's, daar kan je verdraait weinig aan afstellen en ze staan eigenlijk best arm afgesteld.
Je kunt er zo'n 120 mijl mee rijden, de benzine meter staat dan wel diep in het rood voordat de kraan op reserve moest.
 
je importeert een vulcan,...je rijdt er vervolgens niet op omdat je geen rijbewijs had,....
en inmiddels heb je die wel ,.....en nu kom je tot de ontdekking hoe of ie rijdt....
Een soort surprise-kadootje lijkt 't wel....

Ik heb m niet zelf geimporteerd, dit is al gebeurd door een der vorige eigenaren.
1n 1995 welteverstaan. ik heb mijn maat bij de aankoop een proefrit laten maken. reed perfect (nu trouwens ook verder hoor....
ik ben nog steeds erg tevreden over dit vehikel. vraag me alleen die paar dingetjes af.

Heeft deze ook een tussen pot tussen de uitlaat bochten? (onder het blok ergens).
Ik heb er ook 1 en met die tussenpot knalt ie er inderdaad flink (ik bedoel: type kanonschot) op los bij het loslaten van het gas.
Ook bij het starten had ie er wel eens last van, totdat de buren er over gingen klagen.
Daarna maar andere uitlaat gemonteerd.
Het is zo met die import vulcan's, daar kan je verdraait weinig aan afstellen en ze staan eigenlijk best arm afgesteld.
Je kunt er zo'n 120 mijl mee rijden, de benzine meter staat dan wel diep in het rood voordat de kraan op reserve moest.

dr zit geen pot tussen de bochten. alleen een heel kort pijpje.
kan ook zijn, omdat de dempers bijna tegen elkaar aan zitten (beide aan de rechterkant, zie foto)

120 mijl???
ik heb er al een paar keer meer dan 155 mijl mee gereden op een tank.... en kon er toen 11,5 liter bijproppen.. stond nog niet op reserve. tankmeter deugt niet helemaal, die begint pas te zakken na 60 mijl, en bij 100 ligt ie al helemaal onderin.

ik rij trouwens niet ontzettend rustig oid, ik trek m met regelmaat aardig naar t rooie gebied toe.

nog even voor enige beeldvorming qua uitlaten, hier is n foto van t vehikel :) (mf-sticker nog niet aanwezig, ik weet 't)

09052008001.jpg

09052008002.jpg

09052008003.jpg
 
Waar heb jij dat ding gekocht?
Gezien de uitlaten, zadeltasbeugels en voorspatbord i.c.m de kleurstelling kon het mijn oude Vulcan wel zijn die ik aan een knaap uit de buurt van Ureterp had verkocht.
 
in die buurt heb ik m idd gekocht.
heb ook de zadeltassen erbij, t originele stuur, en n windschermpje (alle 3 niet gemonteerd....)
ik weet niet hoe lang die vorige gast m heeft gehad, ik heb m in mei dit jaar gekocht.
 
Ik heb die motor in 1999 in Veenwouden gekocht voor 5500 gulden van een aannemer die hem eigenlijk niet meer gebruikte en alleen nog maar misbruikte.
Dat was ook goed te zien aan de staat waarin die motor destijds verkeerde.
Er zaten toen originele dempers + balanspot onder maar beide dempers waren totaal verrot vanwege het misbruik van de vorige eigenaar.
Die zijn dus ook vervangen door een setje half open pijpen, nieuw gekocht voor een prikkie bij de Stoomfiets in Drachtstercompagnie.
Voorts zijn in de loop der tijd de dynamo, kabelboom, voorspatbord, benzineslangen +vacuumslang vervangen evenals de twee automatische nokkenaskettingspanners.
Heb de motor in oktober 2007 verkocht omdat ik steeds meer last van m'n rug begon te krijgen aan een knaap uit de buurt van Ureterp.
Motor is toen verkocht met zadeltassen, wphb, scherm en een dekhoes.

Verbruik van de Vulcan was bij mij bij rustig rijgedrag circa 1 op 18 maar ik heb ook een aardige windvang.
Inhoud van de tank is circa 14 liter inclusief reserve.
Gedrag van de meter is in het begin traag reageren en daarna krijgt ie het op de heupen maar dat is vrij normaal ( heeft te maken met de vorm van de tank).

Het afgedopte slangetje aan één van de carburateurs heeft niets te maken met het vacuum maar met het zogenaamde Clean Air System van Vulcan.
Omdat er geen originele balanspot + dempers meer onder zaten had dat de functie verloren en heb het dus bijna compleet van de motor verwijderd (bijna want dat slangetje heb ik afgedopt laten zitten).

Hou er wel rekening mee dat de Vulcan geen racer is maar een toermotor.
Ik ben bang dat wanneer je door gaat met die machine het rode gebied in te jagen dat het snel gebeurt is met het blok.
Af en toe eens aan het gas sjorren is niet erg maar doe dit niet eerder dan wanneer de motor goed op temperatuur is.
Ik ging in de regel niet verder dan 8000 rpm, was me snel zat want je zit dan niet lekker meer.

Ook op de huidige motoren kom ik niet veel hoger dan de 7000 rpm ondanks dat die dingen beter in staat zijn om op die snelheden te rijden.
Heeft eigenlijk meer te maken met de leeftijd van de motoren in combinatie met hoge benzineprijzen en stevige boetes.
 
Ploffen in de uitlaat kan komen door 'lekje'. Bijvoorbeeld bij inlaatrubbers. Er komt dan valse lucht bij het systeem..

Kan ook afstelling zijn he. Werd al gezegd dat deze standaard arm staat en er zitten nu andere pijpen onder... Dat heeft natuurlijk invloed op de prestaties, maar is wel mooier! :)
 
Ik heb die motor in 1999 in Veenwouden gekocht voor 5500 gulden van een aannemer die hem eigenlijk niet meer gebruikte en alleen nog maar misbruikte.
Dat was ook goed te zien aan de staat waarin die motor destijds verkeerde.
Er zaten toen originele dempers + balanspot onder maar beide dempers waren totaal verrot vanwege het misbruik van de vorige eigenaar.
Die zijn dus ook vervangen door een setje half open pijpen, nieuw gekocht voor een prikkie bij de Stoomfiets in Drachtstercompagnie.
Voorts zijn in de loop der tijd de dynamo, kabelboom, voorspatbord, benzineslangen +vacuumslang vervangen evenals de twee automatische nokkenaskettingspanners.
Heb de motor in oktober 2007 verkocht omdat ik steeds meer last van m'n rug begon te krijgen aan een knaap uit de buurt van Ureterp.
Motor is toen verkocht met zadeltassen, wphb, scherm en een dekhoes.

kan bijna niet anders, dan dat we t over een en dezelfde fiets hebben.

Hou er wel rekening mee dat de Vulcan geen racer is maar een toermotor.
Ik ben bang dat wanneer je door gaat met die machine het rode gebied in te jagen dat het snel gebeurt is met het blok.
Af en toe eens aan het gas sjorren is niet erg maar doe dit niet eerder dan wanneer de motor goed op temperatuur is.
Ik ging in de regel niet verder dan 8000 rpm, was me snel zat want je zit dan niet lekker meer.

Ik rij meestal lekker rustig op de vulcan. rooie gebied is niet voor niets rooie gebied, daar blijf ik echt wel uit vandaan. heel, heel soms kom ik er bijna aan toe, meestal door onoplettendheid. boven de 8000 kom ik eigenlijk ook niet.
meestal zit mn schakelmoment op 5000.
ik rij m zowiezo altijd netjes relaxed warm :)
ding wil best nog wel snel trekken, ook in lage toeren :)
hij staat na elke rit, lekker binnen, zelfs t chroom poetsen hou ik bij.

bedankt voor alle info, ik ben dr blij mee. m'n vragen zijn beantwoord.
 
ben geen vulcan-deskundige ,......maar volgens mij zitten hier gewoon CV carburateurtjes op .
Die zullen mogelijk afgedopt zijn bij de mengsel-schroeven ( nèt achter de gasklep ,...)
Bij bijv onze Harley's slopen we die doppies er meteen uit , en draaien we die schroeven ( waaraan een klein naaldje zit meer naar buiten .
Stationair( 1e trap ) sproeier en hoofdsproeier dienen de eerstvolgende grotere maat te worden gemonteerd ,...en je kunt ook nog een goedpassend ringetje onder je gasnaald plaatsen van de 2e-trap.
Een uitlaat-systeem veranderen VERPLICHT je altijd tot het aanpassen van het mengsel ,....anders heb je je brommer niet verbeterd ,...maar ben je 'm zachtjes aan naar de bliksem aan het helpen .... ;)
 
ben geen vulcan-deskundige ,......maar volgens mij zitten hier gewoon CV carburateurtjes op .
Die zullen mogelijk afgedopt zijn bij de mengsel-schroeven ( nèt achter de gasklep ,...)
Bij bijv onze Harley's slopen we die doppies er meteen uit , en draaien we die schroeven ( waaraan een klein naaldje zit meer naar buiten .
Stationair( 1e trap ) sproeier en hoofdsproeier dienen de eerstvolgende grotere maat te worden gemonteerd ,...en je kunt ook nog een goedpassend ringetje onder je gasnaald plaatsen van de 2e-trap.
Een uitlaat-systeem veranderen VERPLICHT je altijd tot het aanpassen van het mengsel ,....anders heb je je brommer niet verbeterd ,...maar ben je 'm zachtjes aan naar de bliksem aan het helpen .... ;)

Op zich klopt dat verhaal van afstellen wel.
Een vriend van mij heeft na de montage van de uitlaten de carbs onder handen gehad en heeft inderdaad een schroefje lichtjes naar buiten gedraaid.
Ook gaf hij aan dat er eigenlijk een maatje grotere sproeier in zou moeten worden gemonteerd maar omdat de Vulcan er heel mooi op liep en reed werd het me afgeraden.
Dit is later ook bevestigd door de zaak waar het uitlaatsysteem is gekocht.
 
dat "lichtjes naar buiten draaien " duidt op een fijnafstelling poging , en geeft veels te weinig verrijking mbt die uitlaat-verandering ,....lijkt me sterk dat je 't daarmee redt......
Je moet de bougies er 'ns uitdraaien en kijken hoe de verbranding is .
licht, wit = arm
zwart = rijk
koffie-kleur = oke

Een eenvoudig stukkie gereedschap is een "Color Tune" ,.....da's een test-bougie met een glazen isolator waardoor je de kleur van het ontstoken mengsel kunt zien.
Dit moet "paars-blauw" zijn .
 
als het een amerikaanse import betreft , zal 't mengsel zowiezo in de standaard uitvoering als arm zijn .
Die restricties die de "E.P.A" daar opleggen ,.....die maken van elke motorfiets een solex :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan