Klapperend versnellingspookje tussen 1e en 2e versnelling

Paisley

MF veteraan
28 jul 2008
2.253
0
Wanneer ik mijn suzuki tussen de 1e en de 2e versnelling schakel, dan voel ik het versnellingspookje klapperen. Dit is vooral heel erg wanneer ik bijvoorbeeld uitrij voor een stoplicht en al aan het terugschakelen ben wanneer ik nog 90km/u rij.

Ik merk ook dat hij niet goed ontkoppelt. Wanneer de motor op de bok staat met draaiende motor en ik schakel naar de 1e terwijl ik de koppeling nog ingeknepen heb, dan begint het achterwiel al best hard te draaien.

Is het een kwestie van de koppelingskabel strakker afstellen, of kan er iets anders aan de hand zijn?
 
dat klapperen van je pookje vertrouw ik niet.... het is de eerste keer dat ik zoiets hoor eerlijk gezegd...


hoeveel vrij slag heb je in je koppelinghandle? als die groot is kan strakker stellen wellicht helpen tegen het niet volledig ontkoppelen.. het kan ook kromme tussen-platen van de koppeling zijn, of een ingeslagen koppelingshuis... maar om dat vast te stellen moet de koppeling open.

dus, probeer maar strakker te stellen, dat kost je iig niks ;)

het eerste waar ik aan denk als ik aan je klapperend pookje denk is wellicht een kromme schakelvork.
maar die conclusie durf ik niet echt te trekken, ik zelf heb te weinig ervaring met het sleutelen aan versnellingbakken...

ik zou zeggen, stel die kabel eens wat strakker, ga ff proefrijden, en meld je weer eens hier... in de tussentijd hebben er wellicht al wat meer gereageerd met meer kennis... er zitten zowiezo een paar "profesionele" sleutelaars op het forum die je wellicht wat meer kunnen melden...
 
Laatst bewerkt:
dat het achterwiel begint te draaien op de bok in de versnelling met ingeknepen koppeling is normaal.
je moet het wiel wel vrij makkelijk tegen kunnen houden.
nog betere test is of je de bak makkelijk in z'n vrij kunt krijgen vanuit de 1e versnelling bij stilstaan en draaiende motor.

check eens de speling vande koppelingskabel.
 
ik zou ook eerst de speling van de koppelingskabel bekijken, die lijkt mij ook te groot. draaiend wiel bij stilstand is niks geks, maar moet je, zoals gezegd, makkelijk tegen kunnen houden.

heeft de motor neiging tot vooruit rollen bij een stoplicht met de koppeling in??

overigens: terugschakelen van 2 naar 1 gaat bij mij ook lang niet altijd soepel, aangezien je door de N(eutraal) heen moet.... zeker met gas erop moet je em er soms wel "doorheen trappen"....
 
Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt voor het meedenken!

@quark - vreemd dat je het niet kent. Ik heb het namelijk ook met een geleende GSX gehad.


Het wiel is idd met weinig kracht tegen te houden wanneer het draait in de eerste versnelling met ingeknepen koppeling. De motor trekt ook niet voorwaards wanneer ik erop zit en hij is heel soepel naar de neutraal te schakelen.

Het geklapper in het pookje heb ik niet wanneer ik wat resoluter schakel. Toch vind ik het vreemd omdat ik dat bij de andere motoren die ik heb gereden nog nooit heb gevoeld (muv die GSX)
 
Terug
Bovenaan Onderaan