Klapperende Honda Silverwing

GUIDO R

MF'er
10 nov 2009
217
8
Facebook
Ik rij al jaren op een Silverwing600 en nagenoeg al die tijd heb ik last van een klapperende aandrijfsnaar. Het duurde even voordat ik door had dat het om de snaar gaat, het geluid leek namelijk vanuit het motorblok te komen. Ook mijn tweede SW geeft dit nare geluid bij een bepaalde snelheid en belasting.
Dit probleem blijkt wereldwijd bekent te zijn, veel Silverwing rijders herkennen het.
Op mijn zoektocht naar een oplossing heb ik in samenwerking met Maksor Scooterparts een set van Dr Pulley gemonteerd. Het was even zoeken naar de juiste setting, dit omdat in eerste instantie de koppeling erg happend aangreep.
Tot 3 keer toe is alles los geweest en zijn de veren van de koppeling aangepast. Inmiddels ben ik uitgekomen op een super fijn rijdende setting. En ... het klapperen is verdwenen.
De scoot pakt veel mooier op bij het optrekken of het uitkomen van bochten. Hij is een stuk sneller van zijn plek en heeft bij hogere snelheden een lager toerental dan met de originele koppeling.

Het volgende is gemonteerd;
- Dr Pulley HiT Clutch 282001
- Sliding rollers- 25gr, incl de sliding pieces
- Koppeling binnen veren 7,5kg (blauw).
- Koppeling buiten veren 25kg (roze).

Ik denk zelfs dat het klapperen reeds met het plaatsen van de sliders (incl) verholpen kan worden.

Ik bedankt Nico en Ronald voor het beschikbaar stellen van de benodigdheden.
 
Kijk, mooi dat het opgelost is.
Er zijn binnen de Piaggio group ook diverse scooters die herrie maken bij het stationair draaien.
Met Dr pully Sliders houdt dit ook op.
Heb ze in diverse scooters geplaatst, en zeer tevreden erover.

Arno
 
Da's nu ook toevallig. Heb sinds kort een Silverwing en wil de boel ook gaan vervangen door dr Pulley.
Krijg je bij de clutch verschillende veren meegeleverd?
 
Ha Guido,

Misschien is een iets "pakkender" topictitel op z'n plaats. "Probleem klapperende v-snaar Silverwing: de oplossing". Zoiets. (?)

Mooi dat het gewerkt heeft wel! De weg is geplaveid voor de anderen die er problemen mee hebben. De juiste afstelling heb je al verklapt ;)
 
Ik herken het probleem niet; ik rij nu 3 jaar SW-T600 en heb 22.000 km afgelegd zonder geklapper.
 
Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn Aprilia Atlantic, vooral als hij koud is en bij zo'n 25 toeren. iemand mee bekend? Oplossing?
 
Kennelijk is het een exemplarisch, maar niet minder vervelend, probleem. Ik herken het probleem niet. Wel heeft mijn SW400 (2008) bij ca 50 km/u c.q. 3900 tpm een wat onregelmatig lopende snaar, maar zonder geklapper. Hij geeft dan licht pulserende duwtjes, maar toerental en snelheid blijven wel constant. Ik heb me er nooit om bekommerd. Is dat verwant aan het hiergenoemde probleem?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan