Klapperende ketting -> Schade aan bak?

he?

  • klapper voor je kop ken je krijgen

    Stemmen: 3 33,3%
  • er zit een ratelslang in je blok

    Stemmen: 5 55,6%
  • zie post

    Stemmen: 1 11,1%

  • Totaal aantal stemmen
    9

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
1
www.yeager.50megs.com
Hoi,

Sinds kort maken mijn 3de en 4de versnellingen een ratelend geluid, alsof hij niet lekker in de versnelling is gevallen.
Nu ging er vandaag een lichtje branden na de post van een mede MF-er over een te strakke belt wat de bak molde.

Ik heb (dus) met mijn crosswiel *uit een 500* last van een klapperende ketting, en niet zo'n beetje ook...hoewel ik de tandwiel uitlijning toch redelijk goed voor elkaar meen te hebben.

Zou de ratel veroorzaakt kunnen zijn hierdoor? Ik heb uit voorzorg m'n orgi wiel gestoken maar het ratelen blijft (uiteraard) aanhouden.

Kan ik hier nog ff mee doorrijden en valt er nog iets aan te doen (stellen van de bak ofzo).

Wie-o-wie (Baffo? :P ).
 

Gieliovd

MF veteraan
12 jun 2006
2.518
1
33
Omg. Alkmaar
Geklapper met je ketting komt wellicht door een defecte transmissiedemper in je achterwiel! Dat zijn van die rubbers tussen je naaf en je tandwiel. Zelfde probleem opgelost met een stuk motor binnenband.

Problemen nu waarschijnlijk toch wel in je bak.... sterkte ermee!

Een bak "stellen" heb ik nog nooit van gehoord. Het zijn gewoon allemaal tandwielen die strak op mekaar, of niet op mekaar horen imo.
 

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
1
www.yeager.50megs.com
Geklapper met je ketting komt wellicht door een defecte transmissiedemper in je achterwiel! Dat zijn van die rubbers tussen je naaf en je tandwiel. Zelfde probleem opgelost met een stuk motor binnenband.

Problemen nu waarschijnlijk toch wel in je bak.... sterkte ermee!
Thx, en ja die demper kreeg ik al niet los uit dat wiel...muurvast :X
 

Gieliovd

MF veteraan
12 jun 2006
2.518
1
33
Omg. Alkmaar
Huh? Dat is raar. Bij mij en een KTM 950 adventure is het zo dat je het tandwiel eraf "pakt" en vervolgens je zo een rubberen krans met blokjes eruit kunt liften. Dit is ook zo bij een XT.


Deze afbeelding geeft het aan voor een XT. Misschien heb je er wat aan?
edit: JA DAT WERKT _O-
 

Gieliovd

MF veteraan
12 jun 2006
2.518
1
33
Omg. Alkmaar
Hier nogmaals de demper.


Het is echt undone om zonder de demper te rijden! Dan zit er gewoon 15 milimeter speling op het achtertandwiel in de rijrichting! Dat kan echt niet, dan is het ZO kapot.
 

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
45
Luttenberg
Het is echt undone om zonder de demper te rijden! Dan zit er gewoon 15 milimeter speling op het achtertandwiel in de rijrichting! Dat kan echt niet, dan is het ZO kapot.
Ik denk dat je bedoelt not-done 8-) Ik bedoel vooral mensen met zelf gedraaide/gefreesde tandwieladapters... en sommige motoren hebben het geeneens.
 

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
1
www.yeager.50megs.com
Huh? Dat is raar. Bij mij en een KTM 950 adventure is het zo dat je het tandwiel eraf "pakt" en vervolgens je zo een rubberen krans met blokjes eruit kunt liften. Dit is ook zo bij een XT.
(Afbeelding)

Deze afbeelding geeft het aan voor een XT. Misschien heb je er wat aan?
edit: JA DAT WERKT _O-
Klopt, is ook zo bij mijn orgi wiel. Bij het 500 wiel zit het blijkbaar vastgerot.
 

4strokerules

MF veteraan
30 nov 2001
18.716
215
Waar ter wereld ik ook kwam.
Hoi,

Sinds kort maken mijn 3de en 4de versnellingen een ratelend geluid, alsof hij niet lekker in de versnelling is gevallen.
Nu ging er vandaag een lichtje branden na de post van een mede MF-er over een te strakke belt wat de bak molde.

Ik heb (dus) met mijn crosswiel *uit een 500* last van een klapperende ketting, en niet zo'n beetje ook...hoewel ik de tandwiel uitlijning toch redelijk goed voor elkaar meen te hebben.

Zou de ratel veroorzaakt kunnen zijn hierdoor? Ik heb uit voorzorg m'n orgi wiel gestoken maar het ratelen blijft (uiteraard) aanhouden.

Kan ik hier nog ff mee doorrijden en valt er nog iets aan te doen (stellen van de bak ofzo).

Wie-o-wie (Baffo? :P ).
Motor schiet niet uit de versn. ? Een te strakke ketting kan idd je uitgaande lager vd bak mollen.
 

4strokerules

MF veteraan
30 nov 2001
18.716
215
Waar ter wereld ik ook kwam.
Dan zou ik als eerste aan een kapot lager denken. -O- Als het net zo zit als bij een 500 betekent dat je hele blok uit elkaar moet.
Kun je de uitgaande as op en neer bewegen ?
Bij een 500 kun je de keerring voor het lager demonteren, en het lager bekijken of dat bij een 550 ook kan ?
 

Gieliovd

MF veteraan
12 jun 2006
2.518
1
33
Omg. Alkmaar
Ik denk dat je bedoelt not-done 8-) Ik bedoel vooral mensen met zelf gedraaide/gefreesde tandwieladapters... en sommige motoren hebben het geeneens.
_O- houdt je wakker he!

Ja, ok dat is wat anders als "wat moet die plastic rommel in me achterwiel, het is geen tupperware; ERUIT!" praktijken. Denk toch dat het fijner is. Elke keer TAK! op je tandwiel niet fijn.

Maar goed, succes he!
 

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
45
Luttenberg
Nope, wou hem strakker zetten maar viel buiten bereik...dan zou ie weer te strak gaan staan (wat ook slecht is). Tzijn trouwens excentrische spanners ;) .
Waarom zou je hem wel te strak kunnen zetten en te los maar niet gewoon op de juiste spanning :?
 

MrHawkeye

MF veteraan
9 mei 2002
49.353
6
Bezoek site
Iemand met de nickname rambabbel zou ik nooit geloven


EN WTF MAAKT HET UIT OF DIE EXCENTRISCH IS? B|



gewoon strakste punt vd ketting stellen, en elke schakel ff met je hand bewegen zit er een dooie tussen ff gangbaar maken.

nog steeds rammel? ...de lul


Niet meer te stellen?


ketting op of zware imitatie tandwielenshit
 

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
45
Luttenberg
Ik vraag het omdat ik dat systeem helemaal niet ken... ik had zelf ook een excentrische spanner maar dat was gewoon een excentrische klembus in de achterbrug die je kon verdraaien... (enkelzijdige brug)