Klapperende ketting -> Schade aan bak?

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
5
Hoi,

Sinds kort maken mijn 3de en 4de versnellingen een ratelend geluid, alsof hij niet lekker in de versnelling is gevallen.
Nu ging er vandaag een lichtje branden na de post van een mede MF-er over een te strakke belt wat de bak molde.

Ik heb (dus) met mijn crosswiel *uit een 500* last van een klapperende ketting, en niet zo'n beetje ook...hoewel ik de tandwiel uitlijning toch redelijk goed voor elkaar meen te hebben.

Zou de ratel veroorzaakt kunnen zijn hierdoor? Ik heb uit voorzorg m'n orgi wiel gestoken maar het ratelen blijft (uiteraard) aanhouden.

Kan ik hier nog ff mee doorrijden en valt er nog iets aan te doen (stellen van de bak ofzo).

Wie-o-wie (Baffo? :P ).
 
ah door je link zag ik m 8-)
Als de transmissiedemper in t achterwiel niet uit elkaar wilt kun je er ook vanuit gaan dat ie niet werkt, en heb je m dus voor monteren niet gecheckt (en ingevet)...
Dus eerst kijken naar je bakaslager idd, en anders zou t je demper tandwiel op je krukas kunnen zijn, of de splines op je uitgaande bak as zelf en dan wel die van je 3e en 4e versnelling. En daar valt weinig aan te stellen behalve vervangen
 
ah door je link zag ik m 8-)
Als de transmissiedemper in t achterwiel niet uit elkaar wilt kun je er ook vanuit gaan dat ie niet werkt, en heb je m dus voor monteren niet gecheckt (en ingevet)...
Dus eerst kijken naar je bakaslager idd, en anders zou t je demper tandwiel op je krukas kunnen zijn, of de splines op je uitgaande bak as zelf en dan wel die van je 3e en 4e versnelling. En daar valt weinig aan te stellen behalve vervangen
Thx Dude :}
Ik wist dattie vast zat, ik kan een luie lamlul zijn in die dingen :X
Vant weekend (denk ik) ff speling aan bakaslager voelen, ik vermoed niets want de herrie komt van beide kanten, dus die andere 2 vermoedens (en dan vooral 3de 4de spline?) lijken me aannemelijker.

Mocht het blok uit elkaar moeten dan zien we wel wanneer, zou mijn eerste split kunnen worden....neem ik gelijk een andere olieboot (550 van me broer) onder handen.

We'll see! -O-
 
full
 
UPDATE

Dan zou ik als eerste aan een kapot lager denken. -O- Als het net zo zit als bij een 500 betekent dat je hele blok uit elkaar moet.
Kun je de uitgaande as op en neer bewegen ?
Ik heb gevoeld (aan het voortandwiel) maar kon niets voelen...dus dan zou dat het iig niet zijn?
Btw. in z'n drie merk je er niet zoveel van, voornamelijk in z'n vier!
 
Okey, net ff gereden.....met een lekker gangetje in z'n 4 koppeling steeds af en aan laten grijpen. Het getikt begint zogauw hij aangrijpt en met mijn hand probeerde ik de vinger op de zere plek te leggen.

Het lijkt er sterk op dat de ratel uit de koppeling komt :? daar voel ik hem nl. het sterkst. Kan iemand hier een verband uit halen??

ps. laatste keer offroaden liep mn bike aardig te stinken, ook uit die richting...mss ook een verband hiermee?
 
Jazeker! Dat is mijn eerste motor nu!

Zaterdag hoop ik hem weer rijklaar te hebben (ketting) en dan moet ik hem nog ff laten terugtunen naar 25 KW. Dan kan ik legaal rijden!

Zaterdag denk ik toch maar even semi legaal rijden :]

Van wie moet ik de groeten doen? Van lvt :+ ; edit: ik zie Vincent.
 
Mwoah...zeg maar Maarten hoor ;)
Okey, net ff gereden.....met een lekker gangetje in z'n 4 koppeling steeds af en aan laten grijpen. Het getikt begint zogauw hij aangrijpt en met mijn hand probeerde ik de vinger op de zere plek te leggen.

Het lijkt er sterk op dat de ratel uit de koppeling komt :? daar voel ik hem nl. het sterkst. Kan iemand hier een verband uit halen??

ps. laatste keer offroaden liep mn bike aardig te stinken, ook uit die richting...mss ook een verband hiermee?
O-)
 
Okey, net ff gereden.....met een lekker gangetje in z'n 4 koppeling steeds af en aan laten grijpen. Het getikt begint zogauw hij aangrijpt en met mijn hand probeerde ik de vinger op de zere plek te leggen.
Het lijkt er sterk op dat de ratel uit de koppeling komt :? daar voel ik hem nl. het sterkst. Kan iemand hier een verband uit halen??
ps. laatste keer offroaden liep mn bike aardig te stinken, ook uit die richting...mss ook een verband hiermee?

T enige verband wat ik herken bij een klapperende ketting is als ik teveel gas geef bij een topsnelheid tandwiel verhouding in een te hoge versnelling bij een te lage snelheid en toeren, dat nog net niet je big-end gaat protesteren maar wel je ketting.
Andere verhouding kiezen of iig ff terugschakelen, maar in jouw geval zou ik ff je koppeling na kijken en dan vooral de zg 'kanteelen' van de korf, maar dan nog zou t in elke versnelling moeten gebeuren...
Kijk gewoon alles na van je koppeling (kost 1 pakking en 1 borgplaatje), je gevoerde en je stalen platen op vervorming en verkleuring, kijk de drukplaat ook ff na, die hebbik bij mn vorige 350 vervangen wegens speling vd afstel unit erin.
 
Laatst bewerkt:
Kijk gewoon alles na van je koppeling (kost 1 pakking en 1 borgplaatje), je gevoerde en je stalen platen op vervorming en verkleuring, kijk de drukplaat ook ff na, die hebbik bij mn vorige 350 vervangen wegens speling vd afstel unit erin.
Ok dan, ik ga dat binnenkort doen want het zit me niet lekker....vandaag 260 km gereden en z'n vier practisch niet aangeraakt...ben ik ff blij dat de vijfde nog naar behoren werkt (of klinkt beter gezegd) :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan