Klapperende ketting -> Schade aan bak?

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
4
Hoi,

Sinds kort maken mijn 3de en 4de versnellingen een ratelend geluid, alsof hij niet lekker in de versnelling is gevallen.
Nu ging er vandaag een lichtje branden na de post van een mede MF-er over een te strakke belt wat de bak molde.

Ik heb (dus) met mijn crosswiel *uit een 500* last van een klapperende ketting, en niet zo'n beetje ook...hoewel ik de tandwiel uitlijning toch redelijk goed voor elkaar meen te hebben.

Zou de ratel veroorzaakt kunnen zijn hierdoor? Ik heb uit voorzorg m'n orgi wiel gestoken maar het ratelen blijft (uiteraard) aanhouden.

Kan ik hier nog ff mee doorrijden en valt er nog iets aan te doen (stellen van de bak ofzo).

Wie-o-wie (Baffo? :P ).
 
Geklapper met je ketting komt wellicht door een defecte transmissiedemper in je achterwiel! Dat zijn van die rubbers tussen je naaf en je tandwiel. Zelfde probleem opgelost met een stuk motor binnenband.

Problemen nu waarschijnlijk toch wel in je bak.... sterkte ermee!

Een bak "stellen" heb ik nog nooit van gehoord. Het zijn gewoon allemaal tandwielen die strak op mekaar, of niet op mekaar horen imo.
 
Geklapper met je ketting komt wellicht door een defecte transmissiedemper in je achterwiel! Dat zijn van die rubbers tussen je naaf en je tandwiel. Zelfde probleem opgelost met een stuk motor binnenband.

Problemen nu waarschijnlijk toch wel in je bak.... sterkte ermee!
Thx, en ja die demper kreeg ik al niet los uit dat wiel...muurvast :X
 
Huh? Dat is raar. Bij mij en een KTM 950 adventure is het zo dat je het tandwiel eraf "pakt" en vervolgens je zo een rubberen krans met blokjes eruit kunt liften. Dit is ook zo bij een XT.
detail.php


Deze afbeelding geeft het aan voor een XT. Misschien heb je er wat aan?
edit: JA DAT WERKT _O-
 
Huh? Dat is raar. Bij mij en een KTM 950 adventure is het zo dat je het tandwiel eraf "pakt" en vervolgens je zo een rubberen krans met blokjes eruit kunt liften. Dit is ook zo bij een XT.
(Afbeelding)

Deze afbeelding geeft het aan voor een XT. Misschien heb je er wat aan?
edit: JA DAT WERKT _O-
Klopt, is ook zo bij mijn orgi wiel. Bij het 500 wiel zit het blijkbaar vastgerot.
 
Hoi,

Sinds kort maken mijn 3de en 4de versnellingen een ratelend geluid, alsof hij niet lekker in de versnelling is gevallen.
Nu ging er vandaag een lichtje branden na de post van een mede MF-er over een te strakke belt wat de bak molde.

Ik heb (dus) met mijn crosswiel *uit een 500* last van een klapperende ketting, en niet zo'n beetje ook...hoewel ik de tandwiel uitlijning toch redelijk goed voor elkaar meen te hebben.

Zou de ratel veroorzaakt kunnen zijn hierdoor? Ik heb uit voorzorg m'n orgi wiel gestoken maar het ratelen blijft (uiteraard) aanhouden.

Kan ik hier nog ff mee doorrijden en valt er nog iets aan te doen (stellen van de bak ofzo).

Wie-o-wie (Baffo? :P ).

Motor schiet niet uit de versn. ? Een te strakke ketting kan idd je uitgaande lager vd bak mollen.
 
Ik denk dat je bedoelt not-done 8-) Ik bedoel vooral mensen met zelf gedraaide/gefreesde tandwieladapters... en sommige motoren hebben het geeneens.
_O- houdt je wakker he!

Ja, ok dat is wat anders als "wat moet die plastic rommel in me achterwiel, het is geen tupperware; ERUIT!" praktijken. Denk toch dat het fijner is. Elke keer TAK! op je tandwiel niet fijn.

Maar goed, succes he!
 
Iemand met de nickname rambabbel zou ik nooit geloven


EN WTF MAAKT HET UIT OF DIE EXCENTRISCH IS? B|



gewoon strakste punt vd ketting stellen, en elke schakel ff met je hand bewegen zit er een dooie tussen ff gangbaar maken.

nog steeds rammel? ...de lul


Niet meer te stellen?


ketting op of zware imitatie tandwielenshit
 
Ketting is nieuw, DID. En er zit een ketting spanner op dus ik neem het niet zo nauw (maar kijk wel naar het zwaarste punt hoor).
 
Ik vraag het omdat ik dat systeem helemaal niet ken... ik had zelf ook een excentrische spanner maar dat was gewoon een excentrische klembus in de achterbrug die je kon verdraaien... (enkelzijdige brug)
 
Terug
Bovenaan Onderaan