Klapperende koppeling?

DennyzfR6

MF veteraan
3 mei 2004
2.849
22
Puttershoek
Even een vraagje aan de kenners. Het gaat om een Honda CB500

Het volgende is er aan de hand. Stationair draaiend in zijn vrij, dan hoor je de kopeling een beetje ratelen, en op het moment dat je dan vanaf stationair een beetje met het gas speelt dan klapt de koppeling zegmaar, als het toerental net oppakt dan hoor je een sort .. ja eh tik/klap.

Op het moment dat je de koppelinghandel inknijpt is dit volledig weg. Met rijden, en wegrijden en aangrijpen reageert de koppeling verder normaal.

Iemand een idee wat dit is? En of het schadelijk is?
 
Hoe oud is de cb en hoeveel km heeft ie gereden? Als het inderdaad de koppeling is die het geluid veroorzaakt zou ik me niet al te druk maken(als het niet heel alarmerend kabaal is). De koppeling van mijn vfr rammelt(soms) ook een beetje in vrij bij stationair en is ook weg als ik ontkoppel en/of gewoon rij. Ga ik vooralsnog het blok niet voor uit elkaar halen.
 
Hoeft het blok ook niet voor uitelkaar... Deksel eraf nemen is voldoende.
Het is geen ducati dus een rammelende koppeling zou ik toch even nakijken voor de zekerheid.
Misschien zijn de platen op het huis ingesleten, gebroken veer of is het niks :P
 
Het CB'tje staat te koop, en ik denk erover deze aan te schaffen.

BJ is 1995 dacht ik, en km's 79000
Het lijk alsof de koppeling ffies aangrijpt ofzo, maar er is niks van te voelen wat schok of trilling betreft.
Heb het niet eerder gehoord bij andere motoren.
Dat een koppeling meestal wat ratelt dat weet ik, mn R6 hoor je ook goed in zn vrij.

Maar bij de CB hoor je eigenlijk alleen een tik/klap of het moment dat je gas geeft/oppakt. Dus als je een paar zeer korte gasstootjes geeft wanneer die in zn vrij staat...
 
Druklager en/of ingeslagen koppelingshuis zijn dus hoogstwaarschijnlijk oorzaak. Met die argumenten (flink) wat van de prijs aftikken en lekker gaan rijden lijkt mij. Op naar de volgende 79000. Nogmaals: wel belangrijk hoe luid het geluid is. Alles wat pijn doet aan je oren is niet goed en dan niet kopen. Er zijn genoeg 2e handsjes op de markt momenteel..
 
Even een schopje geven.

Zoals te zien aan mijn onderschrift is de CB500 inmiddels in mijn bezit, en ik ben er erg blij mee.
Dat klappen is goed mee te leven, maar toch wil ik even checken hoeveel werk het is om dat eruit te krijgen, en wat ik allemaal zou moeten vervangen. Er staan namelijk genoeg CB's voor onderdelen op MP.
Ook wil ik graag weten of het in 1 dag te doen is, anders staat de motor een nacht 'bloot' :+ op de stoep (heb geen schuur)
Ik ben verder absoluut niet onhandig en kan redelijk wat sleutelen, alleen nog geen inzicht aan wat ik precies moet vervangen om dit euvel weg te krijgen, en daarbij dus ook niet weet welke onderdelen ik precies moet overkopen van de MP CB's.
Greetz!
 
Koppelingsplaten/huis vervangen is misschien een uurtje of twee werk. Mits je de onderdelen enzo allemaal binnen hand bereik hebt.
Ik vind een luchtsleutel om de moer van je koppeling te krijgen ook wel handig
 
Beste Denny,

Ik heb exact hetzelfde probleem en heb een Honda CBR 600 FS.
Geen idee of de CB500 veel overkomt met mijn moto maar ik zal een korte uitleg geven hoe het moet:
Koppelingskabel los bij de kleppendeksel.
Koppelingsdeksel eraf (zit een pakking tussen, moet je dus vervangen)
Deze zit normaal aan de rechterkant van het blok. (pijlglas zit daar ook meestal op)
Let op, daar zit olie in, dus het is verstandig als je de olie eruit haalt.
Je kan de motor ook neerleggen, dan kan de olie erin blijven zitten.

Als je kleppendeksel eraf hebt zie je het volgende:

full


Het probleem is dat die bout die in het midden van de linkerschijf zit (je koppeling) los moet.
Deze zit met erg veel kracht vast. Vandaar dat een slagsleutel aanbevolen wordt.
Deze kan je ook met de hand losmaken door de motor op zijn wielen te zetten en met de achterrem (dus via de ketting) en in een hoge versnelling de koppeling te blokkeren.
Sommige vinden dit een slechte manier omdat je continu belast maar als je geen slagsleutel hebt, blijft er niet veel over.

Wat ingeslagen is, is het volgende:
 
Laatst bewerkt:
:
full


Na verwijderen van de koppelingsveren en -platen hou je dit over.

Nogmaals: de motor is totaal anders dus het kan erg afwijken!

Dit koppelingshuis is ingeslagen. Dat komt omdat het materiaal aluminium is terwijl de platen van staal zijn. Als jij de koppeling loslaat, slaan deze platen tegen het aluminium huis aan en krijg je een soort deuken. Door deze deuken gaat het geheel in zijn vrij irritant rammelen.

De oplossing zou zijn: binnenste en buitenste koppelingshuis vervangen.
De kosten van dit grapje: +- 300 euro PER HUIS.
2 stuks is dus 600 euro...
En dat is het goedkoopste wat ik heb gevonden.

Mijn devies is dus: lekker laten rammelen...
 
Laatst bewerkt:
Hoi Dragonkiss, bedankt voor de extra duidelijkheid!

Ik heb de how to fora ook even doorgelezen en bekeken, het lijkt me goed te doen. Maar niet voor die prijs die jij noemt!

Mocht het voor een leuk klein bedrag van een slopertje te sleutelen zijn dan is het nog een optie.

Wat ik wel tegen kwam tijdens het googlen is dat er op motozoom een speciaal stuk gereedschap staat dat benodigd is om de koppeling van de CB500 los te halen. Iemand hier ervaring mee?
En verder, hoe kan het zo komen dat die korf inslaat/inslijt?

Groeten!
 
Hoi Dragonkiss, bedankt voor de extra duidelijkheid!

Ik heb de how to fora ook even doorgelezen en bekeken, het lijkt me goed te doen. Maar niet voor die prijs die jij noemt!

Mocht het voor een leuk klein bedrag van een slopertje te sleutelen zijn dan is het nog een optie.

Wat ik wel tegen kwam tijdens het googlen is dat er op motozoom een speciaal stuk gereedschap staat dat benodigd is om de koppeling van de CB500 los te halen. Iemand hier ervaring mee?
En verder, hoe kan het zo komen dat die korf inslaat/inslijt?

Groeten!

Waardoor het komt? Omdat je gewoon als je de koppeling op laat komen (lomp) de platen met kracht (door minimale speling) tegen het koppelingshuis aankomen. Als je dan de wet van traagheid bekijkt, krijg je dus "schade" aan het huis.
Dus vooral het snel opkomen van de koppeling doet het hem.

Dat stuk gereedschap is dus bedoeld om het koppelingshuis vast te houden en dan de bout los te maken, zonder mijn remmanier of slagsleutel ;)
 
Ik heb vandaag de motor flink goed warmgereden, en dan verdwijnt het geklap/geluid eigenlijk volledig bij stationair lopen.
Allen bij korte gasstootjes vanuit stationair in zn vrij hoor je het dan nog. Met ingeknepen koppeling niet.

Duidt dit dan nogsteeds op hetzelfde, en komt het door de dunnere olie dat het geluid verdwijnt als de motor eenmaal goed op temp is?

Greetz! En bedankt!
 
Ik heb vandaag de motor flink goed warmgereden, en dan verdwijnt het geklap/geluid eigenlijk volledig bij stationair lopen.
Allen bij korte gasstootjes vanuit stationair in zn vrij hoor je het dan nog. Met ingeknepen koppeling niet.

Duidt dit dan nogsteeds op hetzelfde, en komt het door de dunnere olie dat het geluid verdwijnt als de motor eenmaal goed op temp is?

Greetz! En bedankt!

Ik weet niet waar het door komt maar ik heb inderdaad hetzelfde voorval.
Als ik korte gasstootjes geef hoor je het een soort van tikken. Heel kort.
Als ik meer toeren draai hoor ik het zowiezo niet meer.
Maar waarom, geen idee!
 
Ik weet niet waar het door komt maar ik heb inderdaad hetzelfde voorval.
Als ik korte gasstootjes geef hoor je het een soort van tikken. Heel kort.
Als ik meer toeren draai hoor ik het zowiezo niet meer.
Maar waarom, geen idee!

Nouja, ik heb iig besloten dat ik er niks aan ga doen.

Als het na +/- een half uur rijden, misschien nog wat lange, eigenlijk helemaal weg is in zn vrij, dan laat ik het lekker zitten ook. De koppeling zelf pakt perfect op, in zn vrij zetten is ook geen probleem, dus ik laat het lekker zo, en ga me focussen op het opknappen van andere zaken.

Wel allemaal bedankt voor de input! :}
 
Ik heb het gehad met de GSX1100 '82. Was de centrale bout die los zat, das 1, verder waren de veertjes ín het huis aan gort. Geen metaalslijpsel aan je carterplug? Met nieuwe veren erin (huis opnieuw geklonken) en bout VAST, was het nagenoeg over.
 
Ik ga binnenkort, denk aanstaand weekend, de olie, oliefilter etc vervangen. (Spul dit weekend gekocht)
Mooi moment om alles even te controleren. Dan zien we snel genoeg of metaal slijpsel/deeltjes in de olie zit, en kan ik makkelijk verder inspecteren.

Greetz!
 
Terug
Bovenaan Onderaan