Klapperende zuiger

Beta2

MF'er
1 jul 2002
35
0
Ede
Een vraag aan de kenners:
Mijn Monster 600 heeft/had problemen met de liggende cylinder. De zuiger is gaan 'klapperen' en heeft zich ingevreten in de cylinderwand. Het hele zwikkie is ondertussen (voor veel geld) vervangen. De Monster is uit 1996 en heeft 15dkm gelopen. Bij 10.000 heeft hij de grote beurt gehad en is daarbij voorzien van een K&N luchtfilter en een dyno kitje. Er zitten open carbon Bos dempers op.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan gebeuren of ontstaan?

AUB geen anti ducati posts, schiet ik niets mee op.
 
De reparatie is uitgevoerd door Safe in Veenendaal. Ik ging naar ze toe (is dicht bij) met de klacht dat de motor inhield, ik dacht ff afstellen en het is weer klaar. Helaas niet dus.
De reparatie is perfect uitgevoerd, zijn goeie lui daar. Misschien niet de goedkoopste maar wel goede service.
Ik heb nu de kosten zelf betaald, de motor is als 8 jaar oud dus ik weet niet of er nog iets onder coulance gedaan wordt. Ik ga in ieder geval de importeur een mailtje sturen/brief schrijven, ik hoop dat ze me nog matsen.

Bedankt in ieder geval voor alle reacties, ik geloof dat het wel duidelijk is dat het een meervoorkomende klacht is.
 
Als officieel Ducati dealer weet (dient te weten) Safe dat dit in de eerste serie M600 een productiefout is. Ik vind het dan ook NIET zo netjes dat ze na reparatie gewoon jou met de rekening opzadelen. Ik zou alsnog (via de dealer) een beroep op coulance doen. Mocht men het met een dooddoenertje af willen doen, zou ik ze wijzen op het feit dat een blok normaliter niet binnen zo'n lage kilometerstand dergelijke mankementen mag vertonen en dat er ook nog zoiets is al productaansprakelijkheid. Als je direct met Ducati North Europe contact opneemt maak je een kleinere kans. Waarom? Omdat juist DNE de mening toegedaan is dat ze voor dit soort zaken een dealernetwerk heeft opgezet (waar ze ook gelijk in hebben). Hou me svp op de hoogte.
 
Hoi,

Dit verschijnsel heet inderdaad "kantelende zuiger" en komt vnl. voor bij de Monster 600. De zuiger "hapt" hierbij in het onderste deel van de cilinderwand.
Als de cilinderhemden onderaan worden afgeschuind dan hapt de zuiger niet meer, kantelt dus ook niet meer en daarmee is het probleem verholpen. Laat dit wel onder garantie doen! Succes!

851 groeten, Peter
 
Als officieel Ducati dealer weet (dient te weten) Safe dat dit in de eerste serie M600 een productiefout is. Ik vind het dan ook NIET zo netjes dat ze na reparatie gewoon jou met de rekening opzadelen. Ik zou alsnog (via de dealer) een beroep op coulance doen. Mocht men het met een dooddoenertje af willen doen, zou ik ze wijzen op het feit dat een blok normaliter niet binnen zo'n lage kilometerstand dergelijke mankementen mag vertonen en dat er ook nog zoiets is al productaansprakelijkheid. Als je direct met Ducati North Europe contact opneemt maak je een kleinere kans. Waarom? Omdat juist DNE de mening toegedaan is dat ze voor dit soort zaken een dealernetwerk heeft opgezet (waar ze ook gelijk in hebben). Hou me svp op de hoogte.

Ik ga contact opnemen met de dealer om ze met het feit te confronteren. Bedankt voor de tip iig.
Ik zal de uitkomst hier posten, wie weet zijn er meer mensen met hetzelfde probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan