Klassieke brik importeren.....?

Nozem

Rookie
29 nov 2003
20
0
44
Houten
Een vraagje voor alle Motor-forum specialisten:

Vorige maand heb ik een klassieke Gilera brik :P (bj 1965) in Duitsland gekocht via Ebay. Het ding had 20 jaar in een wijnkelder gestaan. Dus er zit zogezegd nog wel wat ehhhm "achterstallig onderhoud" aan voordat ik ermee de weg op kan :} !

Puzzeltje is: Hoe vraag ik straks een kenteken aan? Und wilche Deutsche Paperassen brauch ich davor? Ik heb bijvoorbeeld alleen importdocumenten van de Duitse douane toen de Gilera 20 jaar geleden vanuit Italie naar Dld toe kwam.

De websites en folders van RDW en Douane zijn niet bepaald duidelijk. Want vooral gericht op import van moderne fietsen. Het topic van Duderuud over zelfimport is overigens super :} (hulde!) maar helaas ook niet specifiek voor klassiekantieke brikken. Als iemand soms een goeie link weet of via dit topic uitleg kan geven???

En als een andere brikker meer kan vertellen over import vanuit Frankrijk of Belgie...be my guest! Lijkt me zeker van toegevoegde waarde voor het topic ;) !
 

PLR

meubilair
23 jan 2003
7.323
35
Psies: importpapieren en een "kassabonnetje" moet voldoende zijn.
Als het betreffende model ook ooit in Nederland is verkocht moet het verkrijgen van een kenteken helemaal een peuleschil zijn. ;)
Succes met de aankoop en opknappen!
 

Nozem

Rookie
29 nov 2003
20
0
44
Houten
Thx voor de reactie Bral en Tripel! *D

Okee... brik staat nu in al zijn ongerestaureerde glorie in het schuurtje. Is het verplicht (of verstandig :? ) om nu eerst bij de douane langs te gaan?? Of beter eerst de Gilera rijdend :] te krijgen en dan RDW-keuring-douane-kenteken kortom de hele papierhandel af te handelen?

En heb ik nog een vraag. Er staat er nog eentje, ZONDER een enkel document. Geen aankoopbon, geen invoerdocument, helemaal noppes. Wat dan???
 

PLR

meubilair
23 jan 2003
7.323
35
Voor die tweede (zonder papieren) heppik ook een vraagje:
wordt deze de donorfiets of ook weer opgebouwd om op de weg te komen?
In het eerste geval is er niets aan de hand,de motor wordt immers gesloopt en gebruikt voor de onderdelen.
In het tweede geval gaan ze bij de douane uit dat de fiets in Nederland stond (en als dat niet zo was ssstttt! ;) ).
Dan wordt gekeken of er ooit al eens een nederlands kenteken voor deze machine is afgegeven.
Zo niet,dan wordt de BPM bepaalt aan bouwjaar en nieuwprijs.
Tenslotte wordt er een keuring aan onderworpen,waaraan de motor dient te voldoen.
De technische staat dient in orde te zijn,banden en remblokken van goede staat (gewoon vervangen,scheelt je een hoop gezeur) en een deugdelijk uitlaatsysteem.
Dus gasdicht en binnen de geluidsnorm (zie www.mag-nl.org bij "geluidsmeting").
Al met al zul je voor een €100,- klaar kunnen zijn (€24,- tenaamstelling en +/- €70,- keuring).
Daarna duurt het een week of twee,drie voordat de papierwinkel binnen is en je een kenteken kunt laten maken.



Edit: ik zie net dat de mag geen geluidsnormen-lijstje meer opgenomen heeft,blijf onder de 100 dB (dan zit je meestal wel goed) of vraag bij de TD van het RDW naar de exacte waarde ;)
 
Laatst bewerkt: