Klassieke GPZ-900R Ninja uit 1984 electrisch overleden ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kawasaki-Peter

Die hard MF'er
27 mrt 2009
576
0
Veenendaal
*O*

Hallo medeforrumers,

ik heb een Kawasaki GPZ 900R-Ninja uit 1984.

Als ik het contact aanzet gaan de lampjes branden, als ik dan de startknop indruk gaat alles ui?
Als ik de sleutel 1 stand verder naar rechts draai kan ik de knipper lichten en mijn alarm
lichten aan doen, in de eerste stand niet, contact slot is reeds vervangen. Waneer ik de koppelings hendel inknijp hoor ik getik in de zekeringkast.
Als ik het start relais kortsluit met een schroeven draaier dan start hij gewoon!
Het is geimporteerde Amerikaanse Kawa, die is dus anders bedraad.
Het schema heb ik wel.

Is mijn trouwe ouwe Kawa nu electrisch overleden of is er nog hoop.

Ik weet meten is weten, ik heb ook een goeie meter maar is snap er geen reet van!

Wie helpt mij ?

Peter *O* *O*
 
Elektrisch overleden kan haast niet, zeker niet bij een motor uit 1984.
Is er iets verandert aan de bedrading, of was het ineens?
En als je het startrelais kortsluit, dan start hij, loopt hij dan ook of draait de startmotor slechts rond?

Controleer is al je zekeringen.

Als alles ineens uitvalt bij het drukken op de startknop, zou het ook nog iets van kortsluiting ergens kunnen zijn.
Draad van de startknop naar start relais ergens versleten?
 
Laatst bewerkt:
startrelais vervangen zou volgen mij voldoende moeten zijn . Blijkbaar zit er een overgangsweerstand in het relais kontakt waardoor de spanning in elkaar dondert.
Ga ervan uit dat de accu ok is en de stekkers schoon en bedrading in orde is..
 
Laatst bewerkt:
*O*

Hoi Joost-b en Blade4fun,

bedankt voor de reactie, ik ga vanavond nog ff wat proberen of die ook start en vonkt.
Zekeringen zijn goed.
Het is begonnen onder het rijden toen er een witte draad van mijn contact slot los geraakt was.
ANWB gebeld, kon het niet maken, sleepdienst gebeld en naar huis toe gebracht.
Volgende dag draadje weer aangeslodeerd en starten en lopen.
Weekend daarop wilde ik een kleine beurt geven en was hij weer dood,.

Ik hou jullie op de hoogte.

:] :]
 
*O* *O*
Update,

vanavond nog even bezig geweest, als ik het start relais kortsluit met een schroeven draaier
dan start de motor en loopt hij goed.
Ik heb nog naar de draadboom gekeken en zag dat er bij het startrelais een draadje aangesloten zit die er niet hoord, deze zit op zwart geel en is aangesloten op de zwarte
draad die naar mijn startknop, Dodemansknop of voorremlicht schakelaar loopt.

Wie o wie weet iets?

:] :]
 
*O* *O*
Update,
vanavond nog even bezig geweest, als ik het start relais kortsluit met een schroeven draaier
dan start de motor en loopt hij goed.
Ik heb nog naar de draadboom gekeken en zag dat er bij het startrelais een draadje aangesloten zit die er niet hoord, deze zit op zwart geel en is aangesloten op de zwarte
draad die naar mijn startknop, Dodemansknop of voorremlicht schakelaar loopt.
Wie o wie weet iets?
:] :]

Uhmmmmm...... startrelais defect? Is maar een gokje. O-)
 
Er moet in ieder geval als je op je startknop drukt een +12 volt staan op 1 van die dunne draadjes van je startrelais. (Die dikke rode draad is je kontakt van je relais) Kijk op je schema welke dat is . Wat er kapot kan wezen, je startknop of deze maakt slecht kontakt, dit kan je ff doormeten met een multimeter (deze op Ohmse waarde zetten). Of je startrelais is naar de gallemieze.
 
Laatst bewerkt:
Kijk dit zijn nu leuke klusjes!

Ik zou eerst eens je start relais direct bekrachtigen, dus van de accu meteen op de spoel van het relais (waar normaal gesproken spanning op komt te staan als je de startknop indrukt). Als dit werkt is je relais dus niet kapot.

Daarna controleren van alle schakelaars in het start circuit (startknop, zijstandaard schakelaar, koppelingsschakelaar, neutraal stand schakelaar, dodemansknop en contactslot) en bijbehorende bedrading met een multimetertje.

Succes met de zoektocht.
 
~
Kijk dit zijn nu leuke klusjes!


He Rubbere Ronald,

ik wordt s'nachts gillend wakker, badend in het zweet. :Y
Ik ben nu al bijna twee weken bezig met meten.
Contact slot vervangen, startrelais vervangen, nieuwe draden bij de vrijloop, waren totaal verteerd, zijstandaard draden en schakelaar doorgemeten, start knop doorgemeten, dode mans knop doorgemeten, koppelingsschakelaar doorgemeten |(

Bij deze loof ik een beloning uit van 100,00 euro voor degene die hem weer aan de praat
krijgt :Y :Y

Ik ben technisch best handig, maar electrisch moet niet te gek worden, en dat is het nu |( |(

HELP :$ :$
 
\
Kijk dit zijn nu leuke klusjes!


He Rubbere Ronald,

ik wordt s'nachts gillend wakker, badend in het zweet. :Y
Ik ben nu al bijna twee weken bezig met meten.
Contact slot vervangen, startrelais vervangen, nieuwe draden bij de vrijloop, waren totaal verteerd, zijstandaard draden en schakelaar doorgemeten, start knop doorgemeten, dode mans knop doorgemeten, koppelingsschakelaar doorgemeten |(

Bij deze loof ik een beloning uit van 100,00 euro voor degene die hem weer aan de praat
krijgt :Y :Y

Ik ben technisch best handig, maar electrisch moet niet te gek worden, en dat is het nu |( |(

HELP :$ :$

Hoi Peter,

Ik overleg nog even met de afdeling planning maar voor de €100,- wil ik als arme student m'n zaterdagmorgen wel opofferen. Komt je dat gelegen? Ik neem aan dat de motor in Veenendaal staat, klopt dit?

Heb je een werkplaatshandboek? Dat scheelt een hoop tijd aangezien daar alle draadjes met kleurtjes en al uitgetekend staan.
 
Hoi Peter,

Ik overleg nog even met de afdeling planning maar voor de €100,- wil ik als arme student m'n zaterdagmorgen wel opofferen. Komt je dat gelegen? Ik neem aan dat de motor in Veenendaal staat, klopt dit?

Heb je een werkplaatshandboek? Dat scheelt een hoop tijd aangezien daar alle draadjes met kleurtjes en al uitgetekend staan.


Hoi Ronald *O*

dank je, motor staat inderdaad in Veenendaal.
Werkplaats handboek heb ik met een aangepast schema omdat deze Kawa uit
Amerika komt.
Zet je PB even aan voor eventuele prive gegevens!
Beloning word alleen uitgekeerd als de motor weer goed is, koppie koffie krijg
altijd.

:] *O*
 
*O* *O*

Hij doet het weer :Y :Y

Dank zij de hulp van Rubbere-Ronald leeft mijn ouwe kawa weer.
Zat ergens een draad breuk in de kabelboom,Ronald heeft dit opgelost
en ik kan weer Rijden *O*
Hij heeft dankbaar de beloning in ontvangst genomen.

:] :]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan