klassieke zijspanracer

leotje60

MF veteraan
Donateur
14 sep 2009
4.710
3.711
Leiden
Het idee sluimerde al langer om eens een keer een klassieke zijspanracer te bouwen, en dat werd alleen maar aangewakkerd toen er afgelopen zomer een zijspancoureur bij me kwam met de vraag; mijn span stuurt zo beroerd, wil jij daar eens naar kijken? Het betrof een klassiek BMW span en nadat de stand van het balhoofd was aangepast ben ik meegegaan naar een wedstrijd in België. Het was daar erg gezellig en ik begon stiekem al wat plannetjes te maken.
Wim(Barneveld) is een goede vriend die actief is in de moderne zijspanracerij, (Minikwastert heeft nog geposeerd in zijn zijspan in Soesterberg bij de landelijke zijspandag) en toen zijn vrouw me belde en vroeg; zou jij niet samen met Wim een klassiek span willen bouwen? hoefde ik daar eigenlijk niet zo lang over na te denken. We zijn toen eerst eens bij elkaar gaan zitten om te bedenken wat het moet gaan worden. Belangrijk is ook waar we willen gaan rijden, in Nederland worden demonstraties verreden waarbij het er niet om gaat wie het snelst is maar wie het meest regelmatig zijn rondjes draait. In België en Engeland worden wedstrijden verreden op langere circuits waar het wel om het hardst gaat. Na wat praten zijn we op het volgende uitgekomen.
Hij moet hier op gaan lijken
full

Er komt een BMW blok in.
Hij komt rondom op 10" wielen te staan. (er worden speciaal voor de klassiekers weer 10" racebanden gemaakt)
Hierna zijn we tekeningen gaan maken en maten gaan bepalen waarvoor we verschillende spannen hebben opgemeten en gefotografeerd, dit aangevuld met ervaringen uit mijn verleden (ik heb best wel een poosje met die dingen gespeeld) En verder zal er tijdens de bouw nog wel een en ander bepaald worden.

Het lijkt me leuk om de vorderingen in dit topic bij te houden, leuk om later nog eens terug te lezen en goede suggesties zijn altijd welkom :)

We zijn inmiddels begonnen met een lasmal te maken, simpelweg om de framebuizen goed te fixeren zodat alles in de juiste stand kan worden vastgelast.
full

Mal met pen om het balhoofd te plaatsen.
full

De eerste framebuizen liggen in de mal.
full

En verder zijn we natuurlijk druk met het verzamelen van onderdelen, we hebben inmiddels een blok, versnellingsbak, 40mm Dellorto's en twee van de drie wielen ( en nog wat klein spul)
 
Laatst bewerkt:
Mooi Man! Prachtig project, veel succes ermee.

(en flink posten hè)
Dat is een beetje het idee, we willen deze winter flink wat vorderingen maken zodat we flink wat kunnen posten.(beetje een stok achter de deur)
 
Zat nog ff te kijken: bouw je de bmw met een linker of een rechter bak?
Het span op het plaatje is het span waar Enders/Engelhart wereldkampioen mee zijn geworden, het zou leuk zijn als we deze "looks" een beetje kunnen benaderen. Maar de bak komt links.
full

Zo dus ongeveer. Maar liever niet met zo'n 2in1 uitlaat.
 
Laatst bewerkt:
Het span op het plaatje is het span waar Enders/Engelhart wereldkampioen mee zijn geworden, het zou leuk zijn als we deze "looks" een beetje kunnen benaderen. Maar de bak komt links.[afbeelding]
Zo dus ongeveer. Maar liever niet met zo'n 2in1 uitlaat.

Ik dacht het al aan de lasmal te zien.... ;)
 
ben hier wel niet zo actief....maar dit soort topic's vinde ik geweldig.
inderdaad a.u.b. veel foto's en hier en daar wat uitleg.

bij voorbaat mijn (en vele andere) dank.
 
Zie't nu pas. Stoere plannen hoor! Dat word flink driften met zulke kleine wiellukus ;) Succes!
 
Dank voor al jullie enthousiasme! *O* (ik hoop dat we het waar kunnen maken). :X
We hebben inmiddels de onderste framebuizen in de mal liggen en hebben de hoogte van het draaipunt van de achtervork bepaald. We hebben het blok ongeveer op zijn plek gelegd ik ben daarna met tijdelijke steuntjes in de weer geweest om te kijken of de cardanas goed kan draaien als het achterwiel helemaal in- en uitgeveerd staat.
full

full

Op de laatste foto is te zien dat de uitgaande as van de versnellingsbak verlengd moet worden, iets waarvan ik moet zeggen dat toen ik dat voor de eerste zag ik zo mijn twijfels had. Inmiddels ben ik deze constructie al vaker tegengekomen en werkt het eigenlijk altijd probleemloos. Overigens zijn er verschillende lengtes cardanassen en voor zover ik weet is dit een korte, een lange is dacht ik 5cm. langer. (Heb zo'n idee dat Halflive daar wel meer van weet). Dan wordt de asverlenging natuurlijk evenveel korter.

Wim is in het dagelijks leven (o.a.) draaier/frezer, dus toen ik aan het knutselen was met steuntjes, draadeindjes en lijmklemmen heeft hij zich bezig gehouden met het draaien van allerlei onderdelen en bussen voor de achtervork en draaipunten.
full

De volgende stap wordt het definitieve plaatsen van de draaipunten van de achtervork.
Wordt vervolgd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan