klassieke zijspanracer

GAAF!!! :} :} :9~

Als je een keer een monkey zoekt dan houd ik me aanbevolen. :Y :Y
Ik heb er niet aan gedacht je er over in te lichten :$ , de DSRA (www.dsra.nl) organiseerde in oktober de zijspanopstapdagen waarbij geïnteresseerden de gelegenheid werd geboden om met zijspanracers te rijden, zowel bakkenist als rijder, o.a.op het circuit van Assen.
Als de gelegenheid zich voordoet zal ik aan je denken.

@Kwastert, nee, een Tontiframe wordt het niet. Heb ik wel staan, maar dat wordt een volgend project.......
 
Laatst bewerkt:
Mooi. Je kunt die assen onbeperkt verlengen. Voor de hardcore enduro GS-en wordt de achtervork een centimeter of tien verlengt. Nu, met even snel Googelen vind ik assen waar ze een tussenstuk in lassen, maar je kunt ook twee (op 2/3 doorgeslepen) assen aan elkaar te lassen.

I'll explain the drive shaft lengthening.
Cut, bevel the edges, bore the ends, cut the extension 100mm, but it has "roller pin handles", bevel the external edges of the extension, bore the original ends, weld it all together (reason for bevels!!), drill perpendicular to the shaft through the pin handles/original bits, countersink holes, pin/weld, turn the whole thing to 3 thousands. Easy right??
_DSCF3189.jpg

http://www.stephenbottcher.net/BMW/paraconv.htm
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er niet aan gedacht je er over in te lichten :$ , de DSRA (www.dsra.nl) organiseerde in oktober de zijspanopstapdagen waarbij geïnteresseerden de gelegenheid werd geboden om met zijspanracers te rijden, zowel bakkenist als rijder, o.a.op het circuit van Assen.
Als de gelegenheid zich voordoet zal ik aan je denken.

@Kwastert, nee, een Tontiframe wordt het niet. Heb ik wel staan, maar dat wordt een volgend project.......


*O* thanks! *O*
 
Mooi. Je kunt die assen onbeperkt verlengen. Voor de hardcore enduro GS-en wordt de achtervork een centimeter of tien verlengt. Nu, met even snel Googelen vind ik assen waar ze een tussenstuk in lassen, maar je kunt ook twee (op 2/3 doorgeslepen) assen aan elkaar te lassen.[afbeelding]
http://www.stephenbottcher.net/BMW/paraconv.htm
Is ook het overwegen waard, dank je wel voor de tip. Maar er is toch ook een model met een lange as?
 
Laatst bewerkt:
Is ook het overwegen waard, dank je wel voor de tip. Maar er is toch ook een model met een lange as?
Volgens mij hebben alle modellen na '73 dezelfde lengte. Ik heb het nummer van de laatste monolever as opgezocht: 26111242112.
Als ik dat nummer opGoogle kom ik alle modellen tegen waar hij in zit, dat is alles vanaf de /6, vanaf '76 dus.
Ik denk dus niet dat er langere assen bestaan.
Daarnaast is er een as met nummer 26111232560 die in de /5 zit. Als ik dat nummer Google vind ik alle modellen tot 1985, de duolever modellen dus. Ik denk dat het enige verschil tussen deze twee assen de aansluiting van de transmissiedemper is.
Volgens mij zijn alle assen dus even lang.
 
Volgens mij hebben alle modellen na '73 dezelfde lengte. Ik heb het nummer van de laatste monolever as opgezocht: 26111242112.
Als ik dat nummer opGoogle kom ik alle modellen tegen waar hij in zit, dat is alles vanaf de /6, vanaf '76 dus.
Ik denk dus niet dat er langere assen bestaan.
Daarnaast is er een as met nummer 26111232560 die in de /5 zit. Als ik dat nummer Google vind ik alle modellen tot 1985, de duolever modellen dus. Ik denk dat het enige verschil tussen deze twee assen de aansluiting van de transmissiedemper is.
Volgens mij zijn alle assen dus even lang.
Kllopt, er zij 2 lengtes.
De eerste serie van de /5 modellen waren 50mm korter. Om het weggedrag te verbeteren bij het afremmen op de motor is de wielbasis van de /5 toen met 50mm verlengt.
Later is in die verlengde as een demper gekomen, dit is na de /6 gebeurd. Er zijn dus 3 soorten assen, de exacte jaartallen van wanneer welke weet ik niet uit m'n hoofd

Het verlengen van deze assen is inderdaad relatief simpel.
 
Een langere as wordt wel torsiegevoeliger en het effect van onbalans kan gaan opspelen. Maar dat krijg je bij substantiele verlenging en niet bij een aantal mm's natuurlijk.. ;)
 
Mooi project, maar dat had ik al eerder gezegd. 'K ben erg nieuwsgierig naar het vervolg. Als ik je kan inspireren / motiveren of gewoon afleiden, dan hoor ik dat graag. Dan kom ik weer met een stroopwafel langs O-)
 
Kllopt, er zij 2 lengtes.
De eerste serie van de /5 modellen waren 50mm korter. Om het weggedrag te verbeteren bij het afremmen op de motor is de wielbasis van de /5 toen met 50mm verlengt.
Later is in die verlengde as een demper gekomen, dit is na de /6 gebeurd. Er zijn dus 3 soorten assen, de exacte jaartallen van wanneer welke weet ik niet uit m'n hoofd

Het verlengen van deze assen is inderdaad relatief simpel.
Dat van die transmissiedemper weet ik, die zit bij mij in de EML. Nu moet ik alleen uitzoeken welke as ik hier heb. Is momenteel nog niet heel belangrijk, we kunnen voorlopig nog wel even verder.
 
Vandaag bezig geweest met de ophangpunten van de achtervork. Als je het op de foto's ziet lijkt het niet veel, maar er kruipt toch stiekem veel werk in. De steunen zijn van onder breder dan van boven en de rechtersteun staat onder een hoek naar buiten om ruimte te bieden aan de cardanas. Op de foto zie je niet de hulpstukjes die we gebruikt hebben om alles op de juiste plek te krijgen, om die te maken kost natuurlijk ook tijd. Het volgende dat we gaan maken is de achtervork.
full

full

@Klahaas, je bent altijd welkom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan