Klassieker uit Amerika op NL kenteken zetten

mathh

MF veteraan
12 jul 2005
4.847
221
Beek (Lb)
Ik heb een Kawasaki uit 1976 die begin jaren ‘90 in NL is ingevoerd en waar destijds alle kosten voor betaald zijn (invoerrechten en BTW). Bij de motor heb ik een Oregon Vehicle Certificate of Title (van de vorige eigenaar) en een EU document waarop de betaalde kosten staan vermeld samen met de voertuiggegevens. Kan ik met deze formulieren gewoon een kentekenkeuring aanvragen of heb ik meer nodig?
En moet de motor rijklaar bij de keuring worden aangeleverd of is dat niet meer nodig?

De motor heeft al die tijd in verschillende verzamelingen gestaan en er zitten bijna 30 jaar oude nieuwe uitlaten op dus starten vind ik een beetje zonde.
Ik wil hem op kenteken hebben omdat ik er van uit ga dat zoiets binnen afzienbare tijd niet meer mogelijk is (van Belgie heb ik al gehoord dat het daar niet meer kan).
 
Dat heb ik gedaan via mail. Helaas wat dat zo een antwoord dat ik daar niets aan had. Precies zoals alle andere keren dat ik een vraag had. Volgens mij zitten hier mensen die regelmatig klassiekers uit de States invoeren en die een antwoord uit de praktijk kunnen geven,
 
09000739 bellen want dat mailen met RDW wordt je nooit bepaald wijzer van

Precies :t

Ik heb ook ooit wat heen en weer gemaild.... maar het werd pas echt duidelijk toen ik even belde, probeer ook daadwerkelijk een afspraak te maken voor keuring met dezelfde persoon die je aan de telefoon gesproken hebt! Altijd fijn bij dit soort "ingewikkelde" zaken.

Later,

Loek
 
Over meningen en ervaringen gesproken... Die van mij zijn nou niet bepaald positief over het telefonisch contact met RDW (nogal afwijkend met de mening / oordeel van keurmeester)
 
Over meningen en ervaringen gesproken... Die van mij zijn nou niet bepaald positief over het telefonisch contact met RDW (nogal afwijkend met de mening / oordeel van keurmeester)

Yup... 3x bellen, 3x ander antwoord ...

Trouwens... Wat is de meerwaarde van een kenteken als je hem niet eens wilt starten :?

Lijkt me eenvoudig... voor een eventuele verkoop aan iemand die er wel mee wil gaan rijden. Of misschien wil ik er ooit zelf mee gaan rijden. Met een amerikaanse Titel weet ik zeker dat er nooit meer mee gereden kan worden. En ik wil gewoon zo lang mogelijk voorkomen dat de uitlaten gaan roesten en de waarde verminderen. Nu zijn ze nog nieuw en roestvrij.
 
Mijn ervaring is dat langs een keuringsstation gaan meer info oplevert dan op een andere manier de rdw te benaderen
En zeker het station waar je de motor wil laten keuren want dan spreek je met de keurmeesters zelf

Thnx! Moet je dan een afspraak maken met de keurmeester? Want meestal zitten die niet aan de balie en krijg je ze alleen bij de keuring zelf te spreken.
 
Zo te horen heb je alle papieren in orde. Alleen met een niet lopende motor naar de keuring heb ik nog nooit gedaan. Afhankelijk van de keurmeester lopen ze een soort APK. Je zullt dus wel moeten zorgen dat de remmen, verlichting en de toeter werken. Met Dot keurmerken in de lampen red je het ook niet (meestal) je zal E keur reflectoren en lampglas moeten hebben.
 
Zo te horen heb je alle papieren in orde. Alleen met een niet lopende motor naar de keuring heb ik nog nooit gedaan. Afhankelijk van de keurmeester lopen ze een soort APK. Je zullt dus wel moeten zorgen dat de remmen, verlichting en de toeter werken. Met Dot keurmerken in de lampen red je het ook niet (meestal) je zal E keur reflectoren en lampglas moeten hebben.

is helemaal geen nederlandse eis, komt zelfs niet voor in de regelementen
 
DOT lampglazen hebben niet het lichtbeeld dat geeist wordt. Dat hoeven ze niet op te schrijven, dat weet de keurmeester. Natuurlijk kan je mazzel hebben maar ik zou voor die gok geen twee keer naar de keuring willen rijden.
 
De eisen voor een typegoedkeuring zijn veel strenger dan de eisen voor een individuele keuring. En in dat laatste geval volstaat DOT lichtbeeld ook prima, het verblindt immers niet, je mist alleen de bermverlichting... Rode richtingaanwijzers achter mogen ook gewoon bij een individuele keuring.
 
Gewoon een afspraak maken . Je legt uit dat je de afspraak maakt omdat je op de ingevoerde motor een kenteken wil hebben. Dat ding hoeft helemaal niet aan of het überhaupt te doen. Het is een controle of je betaald hebt en of hij niet gestolen is etc.
En mocht ik ongelooflijk ongelijk hebben,ben je een dag en de Keuringsdienst kosten kwijt.
Dat ongelijk van mij zit in de vraag of de betreffende motor ooit in Europa is gevoerd.
 
Niet als hij een EU typekeur heeft. En volgens mij is de Z900 hier gewoon gevoerd.
Helaas. Was dat maar waar.

Als een voertuig niet eerder in een eu land een kenteken heeft gehad, ziet rdw het als een nieuw voertuig. Los van het feit of er al duizenden van in NL rondrijden.

De RDW maakt bij goedkeuring van voertuigen onderscheid tussen voertuigen met en voertuigen zonder typegoedkeuring. Voertuigen met een typegoedkeuring zijn voertuigen die in grote aantallen worden gebouwd volgens Europese voorschriften en die zonder verdere keuring kunnen worden toegelaten tot de weg. Voertuigen zonder typegoedkeuring kunnen ook worden toegelaten tot de weg, maar moeten eerst individueel worden goedgekeurd. Hier vindt u informatie over de individuele goedkeuring van voertuigen. U krijgt hiermee te maken bij:
  • toelatingskeuring van een niet eerder in Europa geregistreerd voertuig;
  • toelatingskeuring van een zelfbouwvoertuig;
  • wijzigingskeuring van een voertuig;
 
Vreemde reactie van je Martell
Topic begint met " Ik heb een Kawasaki uit 1976 die begin jaren ‘90 in NL is ingevoerd en waar destijds alle kosten voor betaald zijn (invoerrechten en BTW). Bij de motor heb ik een Oregon Vehicle Certificate of Title (van de vorige eigenaar) en een EU document waarop de betaalde kosten staan vermeld samen met de voertuiggegevens. Kan ik met deze formulieren gewoon een kentekenkeuring aanvragen of heb ik meer nodig? "
Hieruit blijkt dat het al in Europa is geweest en op kenteken heeft gestaan zelfs in Nederland als ik het zo leest .

Ga met je papieren naar de RDW toe en laat je daar voorlichten of je nog wat anders erbij moet hebben om de motor als die opgebouwd is op kenteken te krijgen
Niemand anders kan het je beter uitleggen dan de mensen die het keuren voor hun beroep doen .
Afspraak is niet nodig je wordt geholpen op je beurt ( zal wel nummertje trekken zijn )
Je kan online zien op welke dagen je bij het keurings station terecht kan
 
Vreemde reactie van je Martell
Topic begint met " Ik heb een Kawasaki uit 1976 die begin jaren ‘90 in NL is ingevoerd en waar destijds alle kosten voor betaald zijn (invoerrechten en BTW). Bij de motor heb ik een Oregon Vehicle Certificate of Title (van de vorige eigenaar) en een EU document waarop de betaalde kosten staan vermeld samen met de voertuiggegevens. Kan ik met deze formulieren gewoon een kentekenkeuring aanvragen of heb ik meer nodig? "
Hieruit blijkt dat het al in Europa is geweest en op kenteken heeft gestaan zelfs in Nederland als ik het zo leest .

Ga met je papieren naar de RDW toe en laat je daar voorlichten of je nog wat anders erbij moet hebben om de motor als die opgebouwd is op kenteken te krijgen
Niemand anders kan het je beter uitleggen dan de mensen die het keuren voor hun beroep doen .
Afspraak is niet nodig je wordt geholpen op je beurt ( zal wel nummertje trekken zijn )
Je kan online zien op welke dagen je bij het keurings station terecht kan
Er staat precies dat er GEEN NL kenteken is. Enkel een US kentekenbewijs ( de title).

Invoeren is niet gelijk aan kenteken hebben. Het is invoeren van een goed, met invoerrechten en btw.

Bij kentekenafgifte komt daar nog bpm bij.
 
Ik heb zelf pas 6x een niet eu motor bij rdw gehad, en slechts 2x een eigenbouw.
Het kan zijn dat ik maar zit te gokken :)

Maar ik moet het doen met de info die ts geeft. Net als de rest :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan