Klaverbladen,halve rondjes en 3 kwartjes

Malissa1993

MF veteraan
16 okt 2019
2.410
1.073
Hoogeveen
Toch maar even een berichtje hierover plaatsen om tips te krijgen en of ervaring van anderen.

Ik merk dat ik op klaverbladen, halve rondjes en 3 kwartjes heel erg naar binnenval ondanks dat ik de juiste vaak snellere snelheid aanhou.

Soms zijn die snelweg( verbinders ) ook nog niet helemaal lekker rond en moet je weer corrigeren.
Ik heb kennelijk moeite om op het midden van de weg te blijven rijden, vaak raak ik ook in een soort tunnelvisie.

Wie heeft tips ?
 
Verder de bocht doorkijken 👍

Ik heb het idee dat ik juist altijd al ver probeer te kijken. Het is namelijk niet altijd mogelijk op de gehele bocht te overzien. Vaak heb je van die halve rondjes en 3 kwartjes die zo scherp zijn en bebost aan de binnenkant, dat je niet heel goed de bocht kan inschatten.
 
De bocht in kijken,en kijk naar waar je heen wil,is het niet overzichtelijk dan juist je snelheid aanpassen,dus langzamer rijden.
 
Ik zal bij de volgende bochten later insturen en de motor rechterop houden. Hopelijk gaat het me dan beter af. Liever langzamer die bochten door, dan dat ik in een bocht 10 rare bochten maak.
 
Probeer eens wat met bandenspanning van je voorband, te laag leid meestal tot heel erg graag in de bocht willen vallen.

ook balhoofdhoek kan dit doen , dus de maat hoeveel je vorkpoot boven de top kroonplaat uitsteekt.
 
Probeer eens wat met bandenspanning van je voorband, te laag leid meestal tot heel erg graag in de bocht willen vallen.

ook balhoofdhoek kan dit doen , dus de maat hoeveel je vorkpoot boven de top kroonplaat uitsteekt.

bandenspanning was juist, gewoon zoals aangegeven. geloof 2.4 voor en 2.8 achter.

Geen idee hoeveel die uitsteekt, zou ik naar moeten kijken.
 
Door de bocht kijken en gas erop, en nee niet lomp gas erop.

Gisterenavond dacht ik sportief...8-) ....de bocht van de afslag te nemen, kwam mij buitenom een nieuwe type Passat met gierende banden inhalen. Zelf vond ik mijn snelheid snel zat.
 
Bij computerspelletjes tekenen ze wel eens een lijn op de baan die je aan kan houden als ideale lijn.
Als je die in gedachten op de weg projecteerd zal je beter op die lijn blijven en niet halverwege de bocht een andere lijn kiezen.
 
Door de bocht kijken en gas erop, en nee niet lomp gas erop.

Gisterenavond dacht ik sportief...8-) ....de bocht van de afslag te nemen, kwam mij buitenom een nieuwe type Passat met gierende banden inhalen. Zelf vond ik mijn snelheid snel zat.

Ja dat is echt vervelend....... maarja loslaten en weer verder gaan. Wel gevaarlijk trouwens. Als motorrijder verwacht je niet dat een of andere malloot je gaat inhalen........... op zo'n plek.
 
Ja dat is echt vervelend....... maarja loslaten en weer verder gaan. Wel gevaarlijk trouwens. Als motorrijder verwacht je niet dat een of andere malloot je gaat inhalen........... op zo'n plek.

Ik heb het wel eens gedaan bij mensen die met een slakkengang helemaal de vluchtstrook op gaan in de bocht. Maar met de motor doe ik dat niet, dan ben ik toch net ff te kwetsbaar.
 
Ik heb het wel eens gedaan bij mensen die met een slakkengang helemaal de vluchtstrook op gaan in de bocht. Maar met de motor doe ik dat niet, dan ben ik toch net ff te kwetsbaar.
Ohja, dat herken ik wel. Zelfs zou ik niet inhalen, maar snap je gedachtengang wel. Vooral als je daarna weer een snelweg op moet...... en je net met 60 km per uur moet invoegen :+
 
leun je niet ver voorover?
Als je dat soort bochten "sportief" probeert te nemen, beetje voorover leunen, gewicht naar de binnenkant vd bocht, knietje naar buiten, hoe meer je dat doet des te meer lichaamsgewicht je op de voorkant vd motor zet, je vork zakt verder in, je naloop word kleiner en de motorfiets zal erg graag de bocht in willen vallen, je merkt dat je naar de binnenkant loopt, corrigeert, richt je een beetje op, stuur weer in en doe weer hetzelfde, etc, je neemt de bocht in een soort zeskant ipv een vloeiende cirkel.

als je dat doet kan het zijn dat je (onbewust) de motor in "race" stand zet door voorover te leunen en/of knie naar buiten, al s je snelheid dan te laag is valt de motor erg graag naar binnen, overstuur.
Een volle tank benzine kan ook dat effect geven tov een lege tank, je zet flink wat meer gewicht op de voorvork, als jij dan ook nog wat naar voren leunt zet je de motor in standje "race" als de centrifugaal kracht op jou kleiner is dan jouw leun kracht naar binnen zul je de bocht invallen in overstuur.
 
leun je niet ver voorover?
Als je dat soort bochten "sportief" probeert te nemen, beetje voorover leunen, gewicht naar de binnenkant vd bocht, knietje naar buiten, hoe meer je dat doet des te meer lichaamsgewicht je op de voorkant vd motor zet, je vork zakt verder in, je naloop word kleiner en de motorfiets zal erg graag de bocht in willen vallen, je merkt dat je naar de binnenkant loopt, corrigeert, richt je een beetje op, stuur weer in en doe weer hetzelfde, etc, je neemt de bocht in een soort zeskant ipv een vloeiende cirkel.

als je dat doet kan het zijn dat je (onbewust) de motor in "race" stand zet door voorover te leunen en/of knie naar buiten, al s je snelheid dan te laag is valt de motor erg graag naar binnen, overstuur.
Een volle tank benzine kan ook dat effect geven tov een lege tank, je zet flink wat meer gewicht op de voorvork, als jij dan ook nog wat naar voren leunt zet je de motor in standje "race" als de centrifugaal kracht op jou kleiner is dan jouw leun kracht naar binnen zul je de bocht invallen in overstuur.

haha, kom op zeg...ze vraagt hoe ze vloeiender de bocht om kan....
jij geeft citcuit info voor bevorderen....
balhoofdhoek e.d.veranderen Heeft de gemiddelde recreatieve rijder op straat geen kaas van gegeten....en dat is maar goed ook.
 
Oh dit heb ik ook, maar dan vooral met onbekende bochten. Met ‘bekende’ bochten gaat het een stuk vloeiender/mooier.
Ik weet niet hoe lang je al rijd, maar misschien gewoon meer ervaring op doen? :) bochtenwerk heb je nou niet vanaf het begin af aan in de smiezen. Dat zou wel heel makkelijk zijn...
 
Ja dat is echt vervelend....... maarja loslaten en weer verder gaan. Wel gevaarlijk trouwens. Als motorrijder verwacht je niet dat een of andere malloot je gaat inhalen........... op zo'n plek.
Afslag heeft 2 rijbanen dus hij mocht daar rijden, alleen kon hij nog sneller de bocht door en dat ik niet verwacht.
 
haha, kom op zeg...ze vraagt hoe ze vloeiender de bocht om kan....
jij geeft citcuit info voor bevorderen....
balhoofdhoek e.d.veranderen Heeft de gemiddelde recreatieve rijder op straat geen kaas van gegeten....en dat is maar goed ook.
Het is inderdaad behoorlijke informatie. Maar toch leuk om alsnog te lezen. Denk niet dat ik in de praktijk daar zo mee bezig ben zoals hierboven word beschreven, maar dat is niet erg.
 
Oh dit heb ik ook, maar dan vooral met onbekende bochten. Met ‘bekende’ bochten gaat het een stuk vloeiender/mooier.
Ik weet niet hoe lang je al rijd, maar misschien gewoon meer ervaring op doen? :) bochtenwerk heb je nou niet vanaf het begin af aan in de smiezen. Dat zou wel heel makkelijk zijn...
Ik rij op mijn eigen motor sinds Feb 2020. Dus nog kort. Ben zo af en toe al aan het oefenen. en probeer ook daarin op mijn houding te letten. Ga in augustus van Groningen naar Limburg rijden, dus kom dan ook best wel redelijk wat lange bochten tegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan