Klaverbladen,halve rondjes en 3 kwartjes

Toch maar even een berichtje hierover plaatsen om tips te krijgen en of ervaring van anderen.

Ik merk dat ik op klaverbladen, halve rondjes en 3 kwartjes heel erg naar binnenval ondanks dat ik de juiste vaak snellere snelheid aanhou.

Soms zijn die snelweg( verbinders ) ook nog niet helemaal lekker rond en moet je weer corrigeren.
Ik heb kennelijk moeite om op het midden van de weg te blijven rijden, vaak raak ik ook in een soort tunnelvisie.

Wie heeft tips ?

Gewoon rijden, rijden, rijden. Het komt vanzelf wel te plek.
Niet ineens de racer uithangen, hoeft niet. Je komt er wel.
 
Ik heb het wel eens gedaan bij mensen die met een slakkengang helemaal de vluchtstrook op gaan in de bocht. Maar met de motor doe ik dat niet, dan ben ik toch net ff te kwetsbaar.
De arme drommels... ze kregen pech en reden daarom op de vluchtstrook toch? O-)

@Malissa1993: wat bij mij hielp was inderdaad veel kilometers maken (ervaring), de bocht goed doorkijken (ook "voorbij" de bebossing), en ook niet te veel bezig zijn met snelheid etc. Beetje kweken op de automatische piloot.
 
Er zijn heel erg veel factoren die invloed hebben.

We weten niet welke lijn je voor jezelf aanhoudt, wat je remmonent is, welke houding je aanneemt tijdens een bocht. Allemaal simpele factoren die intens veel invloed kunnen hebben.

Wat wellicht goed is om in te zien is dat niet hoe schever de motor hoe sneller... maar hoe schever de motor hoe scherper.

Je geeft zelf aan naar binnen te vallen, dan zou je best wel eens de motor te plat drukken ten opzichte van de snelheid die je hebt.

Hoe sneller je een bocht neemt, hoe meer de motor geneigd zal zijn zich op te willen richten. Bij jou gebeurt het tegenovergestelde als ik je goed begrijp.

Kijk hierbij ook eens naar je eigen houding ... even in simpele woorden... druk je de motor plat en blijft je bovenlichaam rechtop, dan druk je waarschijnlijk de motor platter dan nodig. Te plat is naar binnen vallen / bocht te scherp nemen.
Hou je je bovenlichaam in lijn met de helling van motor, dan kun je al sneller bochten nenen... ga je verzitten of zelfs naast de motor hangen, kun je nog sneller...
simpel gedacht hoe meer je het gewicht naar binnen verplaatst, des te minder plat de motor hoeft... en hoe sneller hij door de bocht kan.

Kijk ook naar waar je remt... ga je remmende de bocht in, dan staat de voorkant meer in z'n vering en zal hij sneller de bocht in willen vallen.

Probeer in eerste instantie wat verder voor de bocht klaar te zijn... snelheid verminderd / klaar met remmen... teruggeschakeld... en ga met licht trekkende motor de bocht zo wijd mogelijk in, pas op het moment dat je de bocht door kunt zien, stuur je hem strak in ... en voer je snelheid op... zodat je accelererend de bocht uit komt.

Hoe beter dat allemaal gaat, ga je pas denken aan bochten sneller willen nemen... remmonent vertragen/later nemen etc.
 
Ik zal bij de volgende bochten later insturen en de motor rechterop houden. Hopelijk gaat het me dan beter af. Liever langzamer die bochten door, dan dat ik in een bocht 10 rare bochten maak.
Als je 1 bocht in meerdere bochten onderverdeelt dan is dat een teken dat je niet ver genoeg voorruit kijkt, dus idd verder je hoofd de bocht in draaien. Zet je massa op de buitenste voetsteun, knieën tegen de tank, bovenlichaam en armen ontspannen, kantel in, en regel de bochtstraal (dus ook eventuele correcties) met het gas. Dat is op de openbare weg voldoende, in principe geen reden om knieën uit te steken. Het is allemaal niet zo ingewikkeld, maar juist dat ver vooruit kijken is voor mensen heel erg tegennatuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
En ontspan.... Al is een motor een gevoelloos stuk ijzer, het reageert wel op jouw lichaamstaal, als je als een gespannen veertje in het zadel zit met aangespannen spieren in schouders en armen heeft dit effect in je bocht techniek.
Daarom gaan 'bekende' bochten beter dan 'onbekende', je bent niet of minder gespannen omdat je weet wat er komt.
Ik rij met de knieën geklemd tegen de tank en een ontspannen bovenlichaam de beste bochten, en met een trekkende motor door de bocht.
 
Misschien heb je hier iets aan

Het acteerwerk blijft mooi

edd6a8_c75a3f5c89664ef9b82b144d270e3747~mv2.gif
 
Ik denk vooral gewoon proberen vooruit door de bocht te kijken, niet teveel over alle technieken nadenken zoals alle enorme uitgebreide reacties hierboven. En verder gewoon kilometers maken en een stukje ervaring. En zo hard als jij je comfortabel bij voelt is hard genoeg. Dan komt de ontspanning en automatisme er wat meer in en komt het vanzelf goed.
 
Ga eens rijden met een goede, ervaren rijder die je vertrouwt en die de tijd neemt voor je.
Eerst achter hem, probeer zijn lijnen te volgen, let op waar hij naar kijkt, geef gas op dezelfde momenten, rem op de zelfde momenten.
Rij een aantal keer hetzelfde rondje. Stop na iedere keer om even te bespreken waar de knelpunten dan wel moeilijkheden liggen.
Laat hem een keer achter je rijden en je vertellen wat er goed dan wel fout gaat.
Maar het allerbelangrijkste; blijf binnen je comfort zone. Rij je zelf niet voorbij.

Ik heb bovenstaande gedaan met mijn vrouw, 2 goede vriendinnen en met m'n overbuurmeisje. Ik heb bij allemaal (behalve bij 1 van de vriendinnen, die is na een half jaartje rijden gestopt met motoren, zit nu achterop) vertrouwen weten te kweken.
Het gaat niet om snelheid maar om techniek, ervaring en vertrouwen.
 
Er zijn heel erg veel factoren die invloed hebben.

We weten niet welke lijn je voor jezelf aanhoudt, wat je remmonent is, welke houding je aanneemt tijdens een bocht. Allemaal simpele factoren die intens veel invloed kunnen hebben.

Wat wellicht goed is om in te zien is dat niet hoe schever de motor hoe sneller... maar hoe schever de motor hoe scherper.

Je geeft zelf aan naar binnen te vallen, dan zou je best wel eens de motor te plat drukken ten opzichte van de snelheid die je hebt.

Hoe sneller je een bocht neemt, hoe meer de motor geneigd zal zijn zich op te willen richten. Bij jou gebeurt het tegenovergestelde als ik je goed begrijp.

Kijk hierbij ook eens naar je eigen houding ... even in simpele woorden... druk je de motor plat en blijft je bovenlichaam rechtop, dan druk je waarschijnlijk de motor platter dan nodig. Te plat is naar binnen vallen / bocht te scherp nemen.
Hou je je bovenlichaam in lijn met de helling van motor, dan kun je al sneller bochten nenen... ga je verzitten of zelfs naast de motor hangen, kun je nog sneller...
simpel gedacht hoe meer je het gewicht naar binnen verplaatst, des te minder plat de motor hoeft... en hoe sneller hij door de bocht kan.

Kijk ook naar waar je remt... ga je remmende de bocht in, dan staat de voorkant meer in z'n vering en zal hij sneller de bocht in willen vallen.

Probeer in eerste instantie wat verder voor de bocht klaar te zijn... snelheid verminderd / klaar met remmen... teruggeschakeld... en ga met licht trekkende motor de bocht zo wijd mogelijk in, pas op het moment dat je de bocht door kunt zien, stuur je hem strak in ... en voer je snelheid op... zodat je accelererend de bocht uit komt.

Hoe beter dat allemaal gaat, ga je pas denken aan bochten sneller willen nemen... remmonent vertragen/later nemen etc.
Bedankt voor de informatie! Zal vooral veel doen en oefeningen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan