KLE 500 Lagers linksysteem

Tankdop95

KLE 500
21 feb 2018
288
177
  • Merk: Kawasaki
  • Type: KLE 500
  • Bouwjaar: 1996
  • Kmstand: 80.000
  • Probleem: De achterbrug heeft horizontaal een beetje speling. Mij is verteld dat de lagers van het linksysteem versleten zijn. Ik doe graag alles zelf aan mijn motor. Omdat ik in een flatje woon en deze motor mijn enige vervoer is heb ik een 2ehands linksysteem gekocht zodat ik daar op mijn gemakje nieuwe lagers+keerringen ik kan zetten en ondertussen door kan rijden. De lagers van dit 2ehands link systeem hoeven natuurlijk ook niet goed te zijn, maar het kan wel. Mochten ze goed zijn dan vervang ik ze natuurlijk liever niet.
    Nou is mijn vraag: Hoe weet ik of deze lagers + keerringen goed zijn? De lagers lijken geen speling te hebben maar zijn erg stroef, is dit normaal bij zo'n lager? Het is natuurlijk geen wiellager oid die grote snelheden haalt.
  • Wanneer is het probleem ontstaan: Lang geleden waarschijnlijk
  • Wat is er al aan gedaan: Nog niks.
Tips over het vervangen van deze lagers (mocht het moeten) zijn ook altijd meer dan welkom.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-04-08 at 16.45.33.jpeg
    WhatsApp Image 2020-04-08 at 16.45.33.jpeg
    150,7 KB · Weergaven: 16
Je kunt die binnenbussen er uit duwen. Ik zou het een heel klein stukje proberen en dan kijken of er aan de lagers - in neem aan naaldlagers - vet zit. Je kunt er zelf wat vet aansmeren. Mijn ervaring is dat als de lagers kapot zijn, en je schuift langzaam de bus eruit, dat de naalden er dan uit vallen. Altijd een reden voor flink vloeken. Vaak zijn die glijbussen dan ook ingevreten.
Vervangen is niet heel moeilijk, maar supergoedkoop zijn ze niet.
Desondanks, als je de boel toch los hebt, en je wilt nog lang op je KLE rondrijden, dan zou ik er nieuwe in (laten) zetten. Ze hebben op zich niet zoveel te lijden trouwens, water,, pekel en stilstand zijn de grootste vijanden. Die rubbers lijken me nog prima.

(Als je achterbrug van links naar rechts speling heeft, lijkt me eerder dat de lagers van de achterbrug aan hun einde zijn. Het linkgebeuren is er voor op en neer, niet voor heen en weer.)
 
Je kunt die binnenbussen er uit duwen. Ik zou het een heel klein stukje proberen en dan kijken of er aan de lagers - in neem aan naaldlagers - vet zit. Je kunt er zelf wat vet aansmeren. Mijn ervaring is dat als de lagers kapot zijn, en je schuift langzaam de bus eruit, dat de naalden er dan uit vallen. Altijd een reden voor flink vloeken. Vaak zijn die glijbussen dan ook ingevreten.
Vervangen is niet heel moeilijk, maar supergoedkoop zijn ze niet.
Desondanks, als je de boel toch los hebt, en je wilt nog lang op je KLE rondrijden, dan zou ik er nieuwe in (laten) zetten. Ze hebben op zich niet zoveel te lijden trouwens, water,, pekel en stilstand zijn de grootste vijanden. Die rubbers lijken me nog prima.

(Als je achterbrug van links naar rechts speling heeft, lijkt me eerder dat de lagers van de achterbrug aan hun einde zijn. Het linkgebeuren is er voor op en neer, niet voor heen en weer.)
:^
 
Je kunt die binnenbussen er uit duwen. Ik zou het een heel klein stukje proberen en dan kijken of er aan de lagers - in neem aan naaldlagers - vet zit. Je kunt er zelf wat vet aansmeren. Mijn ervaring is dat als de lagers kapot zijn, en je schuift langzaam de bus eruit, dat de naalden er dan uit vallen. Altijd een reden voor flink vloeken. Vaak zijn die glijbussen dan ook ingevreten.
Vervangen is niet heel moeilijk, maar supergoedkoop zijn ze niet.
Desondanks, als je de boel toch los hebt, en je wilt nog lang op je KLE rondrijden, dan zou ik er nieuwe in (laten) zetten. Ze hebben op zich niet zoveel te lijden trouwens, water,, pekel en stilstand zijn de grootste vijanden. Die rubbers lijken me nog prima.
Dit zojuist gedaan. Lagers lijken me nog goed. De bussen waren een beetje verweerd, vooral bij de keerringen. Dit heb ik zo goed mogelijk schoongemaakt, zonder de bussen te krassen. Ze lopen nog steeds een stuk zwaarder dan ik had verwacht, maar ik denk dat dat aan de keerringen ligt eerlijk gezegd.
Ik ga even kijken naar of ik ze misschien ga vervangen. Lijkt me inderdaad geen slecht plan nu het toch los is. Aan de andere kant zit ik dan wel weer iets te maken wat niet perse stuk hoeft te zijn.

Die achterbrug lagers ga ik dan ook maar eens achteraan.
 
  • Merk: Kawasaki
  • Type: KLE 500
  • Bouwjaar: 1996
  • Kmstand: 80.000
  • Probleem: De achterbrug heeft horizontaal een beetje speling. Mij is verteld dat de lagers van het linksysteem versleten zijn. Ik doe graag alles zelf aan mijn motor. Omdat ik in een flatje woon en deze motor mijn enige vervoer is heb ik een 2ehands linksysteem gekocht zodat ik daar op mijn gemakje nieuwe lagers+keerringen ik kan zetten en ondertussen door kan rijden. De lagers van dit 2ehands link systeem hoeven natuurlijk ook niet goed te zijn, maar het kan wel. Mochten ze goed zijn dan vervang ik ze natuurlijk liever niet.
    Nou is mijn vraag: Hoe weet ik of deze lagers + keerringen goed zijn? De lagers lijken geen speling te hebben maar zijn erg stroef, is dit normaal bij zo'n lager? Het is natuurlijk geen wiellager oid die grote snelheden haalt.
  • Wanneer is het probleem ontstaan: Lang geleden waarschijnlijk
  • Wat is er al aan gedaan: Nog niks.
Tips over het vervangen van deze lagers (mocht het moeten) zijn ook altijd meer dan welkom.
Wat bedoel je met horizontale speling?
Kan de achterbrug van voor naar achter of van links naar rechts in het frame?

Denk niet dat de speling door je linksysteem komt.
 
Links naar rechts.

Zou goed kunnen dat het toch wat anders is helaas. Vertrouwen in die monteurs ben ik zelf ook beetje kwijt maar dat is een heel ander verhaal.
 
Dank voor de tips heren (en misschien dames), ik ga er mee bezig. Ik heb gehoord dat er bij het vervangen van achterbrug lagers speciaal gereedschap komt kijken. Misschien maar een voor naar de motorboer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan