Kleding en CE goedkeuring en levels A/AA/AAA en 1/2 (Niet alles is wat het lijkt)

3 jun 2011
167
10
Er lijkt nog niet echt een algemeen topic te zijn over dit onderwerp, dus vandaar dat ik deze open.
De laatste dagen heb ik me hierin verdiept en toch wel wat interessante dingen ontdekt, volgens mij is een deel daarvan ook niet zo algemeen bekend.

Voor jassen/broeken/pakken was er de EN13595 met levels 1 en 2. Deze was vooral bedoeld voor professioneel gebruik zoals racen en politie. Nu is er de algemenere EN17092-2: 2020 met levels C t/m AAA. A is eigenlijk de minimale abrasion protection EN level 1 impact protectors. Bij AA en AAA is in ieder geval abrasion protection beter.
Er wordt niet alleen op abrasion protection getest:
While some brands and sellers will try to downplay the value of EN17092 testing, it's actually a very useful tool for us all to compare the protection offered by motorcycle clothing. EN17092 testing is a set of minimum requirements covering:
  • Abrasion resistance of ALL layers of the construction, only excluding the armour
  • Impact energy absorption
  • Seam strength and structural closures
  • Tear strength
  • Sleeve restraint (in jackets and one/two-piece suits)
  • Fit and ergonomics
  • Dimensional stability after washing
In mijn ervaring hangt er in de motorzaak nog veel spul met A of AA rating. AAA is zeldzamer en lijkt vooral bij leren jassen/broeken voor te komen en weinig bij normaal textiel.
Het wordt vaak aangegeven da AAA de beste bescherming is die niet iedereen nodig heeft, en dat je dan ook op comfort/bewegingsvrijheid moet inboeten. Maar er zijn toch best wat motorjeans die al AAA halen en ook relatief dunne armoured shirts zoals de Knox Honister en Panda Moto Commando. Je hoeft dus niet perse dikke, stijve kleding te dragen wanneer je een AAA rating wilt.
Ook is AAA nog steeds lager dan EN13595 level 1, in ieder geval voor abrasion protection. Ik las zelfs rond de 45% minder dan level 1 en zelfs 75% minder dan level 2. (1).

Bij A/AA/AAA wordt vaak de snelheid waarop getest is aangegeven. Soms wordt het idee gegeven dat je wanneer je niet hard rijdt, dat je dan een minder hoge rating nodig hebt. Bijvoorbeeld als je niet/weinig op snelwegen en het circuit rijdt (en geen losse rechterhand hebt :+) je geen AAA nodig zou hebben.
AAA wordt getest op 120 km/u, AA op 70 km/u, en A op maar 45km/u.
Voor AAA op die 120km/u is er 4 seconden bescherming nodig, voor AA op de die 70km/u 2 seconden, en voor A op 45km/u maar 1 seconde. (2) Met dezelfde snelheden wordt de bescherming van A en AA ten opzichte van AAA dus exponentieel slechter.
Deze snelheden gelden ook alleen nog maar eens voor de key impact areas. Andere delen worden op lagere snelheid getest. En je achterste is alleen een key impact area bij AAA -O-. (3)

Daarnaast komt die test niet altijd overeen met daadwerkelijk asfalt, dat kan een veel hoger schurend effect hebben dan waarmee getest wordt. Dit verschilt natuurlijk ook per land. (4) Dan schuurt kleding in real life ineens een stuk sneller kapot tijdens een glijder.

Door hoe de testmethode van EN17092 werkt, krijg je alleen een pass of fail. Je krijgt dus helaas niet zoals bij protectors een waarde die N% beter kan zijn dan de rating, zoals bij impact protectoren. Dan weet je dus ook niet of een kledingstuk met AAA dit maar net haalt, of dat ze er ruim overheen zitten en misschien zelfs op EN13595 level 1 of 2 niveau zitten.
De fabrikant moet het kledingstuk ook meerdere keren laten testen om te kijken of er een hogere rating gehaald kan worden. Het kan dus op zich best dat een fabrikant een kledingstuk alleen op A heeft laten testen vanwege de verplichting van EN17092. Mogelijk was een AA of AAA ook te halen, maar zag de fabrikant de moeite en marketingwaarde daar niet van in. Het kan natuurlijk ook gewoon dat ze niet op AA/AAA getest hadden omdat ze dachten dat dat niet haalbaar was, of misschien hadden ze dat al wel gedaan maar niet gehaald.

Helaas geven veel webshops geen rating aan in de productbeschrijving, en op de rating kunnen filteren is nog minder vaak mogelijk. Daardoor is het lastiger om kleding met hogere ratings te vinden en spoort dat fabrikanten ook niet aan om voor die hogere rating te gaan.

Vanuit Bennets is er wel een award systeem met een Gold award voor kleding met AAA rating, en Platinum/Diamond voor EN13595 level 1 en 2 of vergelijkbaar. Een lijst van kleding met die awards kun je hier vinden:
https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/reviews/products/high-performance-safest-motorcycle-clothing
Helaas moeten fabrikanten zelf hun producten hiervoor indienen, er zullen dus ook genoeg kledingstukken zijn met de goede rating die niet op deze lijst staan.
EN13595 level 2 is overigens ook gewoon mogelijk bij textielen kleding, maar deze zijn wel erg prijzig.

Mijn persoonlijke conclusie hierover is dat A maar weinig voorstelt en ik zelf in de toekomst eigenlijk mimimaal AAA wil.

Qua handschoenen is er EN13594:2015 met level 1, level 1 met knuckle protection en level 2 (knuckle protection verplicht.
Level 2 heeft ook een veel strengere seam burst resistance. Toch wel fijn als je goed beschermende handschoen niet openscheurt en je blote huid over het asfal scheurt. Gelukking kunnen level 2 handschoenen ook goede feedback geven en hoeven ze niet minder beweeglijk te zijn. Er zijn helaas nog niet veel handschoenen met level 2.
Motorcycle gear hub houdt een lijst van level 2 handschoenen bij:
1846. Copyright Law -- Protection Of Intellectual Property
Ik heb een aantal goedkopere handschoenen hiervan opgezocht, maar die lijken helaas niet meer te koop te zijn.

Voor laarzen is er EN13634:2017, met level 1 en 2 op 4 gebieden. Bijv: 2-2-2-2
Het eerste getal is voor lage laars/schoen (1) en of hoge laars (2), de getallen daarna voor daadwerkelijke tests, in volgorde: Impact abrasion resistance, Impact cut resistance en Transverse rigidity (the resistance to crushing if trapped under a bike).
Dan zijn er nog een aantal optionele tests, bijvoorbeeld voor ademend vermogen, maar ook de scheen/enkel bescherming test is optioneel. (5).
Er lijken behoorlijk wat level 2 laarzen te zijn. Mijn eigen waterdichte en comfortabele toer laarzen van rond de 100 euro zijn al level 2 op alle 3 gebieden, al volgens de 2015 standaard ipv 2017. Ik kon niet vinden of daar verschil in zit.

1. Which textile jackets are CE AA-rated?
2.
(Rond 8m32s)
3.
(rond 17m10s)
4.
(rond 12m34s)
5. https://www.sportsbikeshop.co.uk/articles/advice-and-guides/motorcycle-boot-ce-markings-explained
 
Leuk onderwerp, je hebt er aardig wat tijd in gestoken (net als ik), het is eigenlijk een beetje een rommeltje in de motorkledingwereld, goed dat je dit schrijft, geeft een goed beeld!!!
 
En toch vind ik het lastig, ondanks dat er een soort van certificering is.
Zoals je zelf al zegt kan het zijn dat sommige fabrikanten een kledingstuk niet hebben laten testen op een hogere bescherming, het zou eigenlijk gewoon verplicht moeten zijn.

Zo zie ik bijv soms alpinestar leren pakken, e.g de Alpinestars GP Plus; waarbij de naam ook nog eens doet vermoeden dat het wel AAA rating zou zijn, maar AA rating heeft. En toch voelt het degelijker dan mijn pando moto legging met AAA rating.

Over het algemeen ga ik inderdaad ook alleen maar voor AAA, maar erg logisch vind ik het niet altijd..
 
Ik vind het interessant, kijk wel vaker filmpjes bij Bennets youtube kanaal, ook over sloten wordt het nodige interessants gemeld, of bsb waar ze grote sponsor zijn.
Eeen probleempje met de lijstjes is dat het soms wat te engels is , de producten zijn niet altijd hier beschikbaar of representatatief voor wat hier aangeboden wordt.
 

omdat het heel veel tekst is, verwijzingen naar filmpjes zonder dat het lekker weg leest. dat kan korter en bondiger!
In het MAGazine nr 175 van december 2021 staat het duidelijker uitgelegd en bespreekt meerdere keuringen die in in de TS niet genoemd staan. ook over de verschillende ratings per zones. Het is dat ik geen scanner heb en dat er niets zonder toestemming mag worden gekopieerd, anders had ik het hier neer kunnen zetten :Y
 
Laatst bewerkt:
Poe, hele lap tekst maar wel goed dat je dit zo hebt uitgezocht.

Zonder een ‘interessant doen’ labeltje te krijgen: het is ook wel een kwestie van gezond verstand. Leer is beter dan textiel bijvoorbeeld op het gebied van slijtvastheid bij glijden.

Het zou goed zijn als hier wat meer transparantie in komt.
 
...zegt een MF broekie/zwitsal :P :+
:+:+

Dinosaur.jpg
 
Leer is beter dan textiel bijvoorbeeld op het gebied van slijtvastheid bij glijden.
Maar is dat echt zo?
Dat is dus mijn punt; ik heb een pando moto skin legging met AAA rating, die minder slijtvastig voelt dan een leren alpinestar GP motorpak maar toch heeft die maar AA rating......
 
Maar is dat echt zo?
Dat is dus mijn punt; ik heb een pando moto skin legging met AAA rating, die minder slijtvastig voelt dan een leren alpinestar GP motorpak maar toch heeft die maar AA rating......
Zoals ik het zie voldoen (veel, vast niet allemaal) leren motorpakken aan de strengere nen normen die de A/AA/AAA overschrijden, dus in dat geval ja. Maar ik zie na dit verhaal door de bomen het bos ook niet meer helemaal.
 
Maar is dat echt zo?
Dat is dus mijn punt; ik heb een pando moto skin legging met AAA rating, die minder slijtvastig voelt dan een leren alpinestar GP motorpak maar toch heeft die maar AA rating......

Dat lijkt mij wel. Ik heb zoiets van: als het op het allerhoogste niveau gebruikt word (lees MotoGP, WSBK) dan moét het goed zijn.
Zolang ze daar met leer rijden (ik weet niet of het nog steeds kangoeroeleer is) lijkt mij dat het beste wat je kunt krijgen. Hetzelfde geldt voor helmen en handschoenen.

Edit:
Ik zie ook een kopje over aansprakelijkheid staan in het MAG artikel.
AAA is minimaal 4 seconden bescherming bij 110km/h
AA is minimaal 2 seconden bescherming bij 70km/h
A is minimaal 1 seconde beschermen bij 45km/h

Jassen en broeken​

onder beschermen wordt verstaan: bescherming tegen doorslijten.
Als je AAA broek dus bij 100km/h in 2 seconden doorslijt kan je de fabrikant aansprakelijk stellen (in theorie)
Een zomerjas van Alpinestars krijgt slechts een A rating. Met andere woorden: alles boven de 45km/h is voor eigen risico.

Echter gebruiken ze voor de verschillende zones dezelfde mbv A ratings, maar dan weer per zone:

ZoneKlasse (rating)Trekkracht
1A35N
1AA40N
1AAA50N
2A25N
2AA40N
2AAA50N
3A25N
3AA30N
3AAA35N

Zone 1: plekken met de grootste kans op letsel
Zone 2: zones tussen 1 en 3
Zone 3: plekken met de kleinste kans op letsel

De laagste rating is van toepassing: zone 1 + 2 AAA en zone 3 is AA, dan krijgt de kleding rating AA.
En dan hebben ze ook nog levels (volgens de standaarden hieronder genoemd) voor protectors, handschoenen en laarzen:

Standaarden​

EN1621-1:2021, gewrichtsprotectoren (S, E, H, K, zie verderop))
EN1621-2:2013, voor rugprotectors
EN1621-3:2018, voor borstprotectors
EN13594:2015, voor handschoenen
EN123634:2017, voor laarzen en schoenen

Er zijn ook oudere standaarden, bijvoorbeeld EN13594:2012

Voor de gewrichtsprotectoren is het volgende van toepassing:
S = schouders
E = ellebogen
H = heupen
K = knieën

Handschoenen​

Level 1 handschoenen (volgens EN13594:2015) is KP (knokkelprotectie) optioneel
Level 2 handschoenen (volgens EN13594:2015) is KP (knokkelprotectie) verplicht

Mijn Dainese Full Metal D1 zijn EC13594:2012 Level1, maar toch zijn (of waren) het de betere handschoenen die je kon krijgen in 2015.
korte handschoenen zullen door de korte schacht altijd Level 1 zijn. Geen idee wat er tegenwoordig onder Level 2 valt.


Schoenen/schoeisel​

Ratings worden bepaald door:
  • lengte schacht
  • slijtweerstand
  • snijweerstand
  • transversale stijfheid
Allen krijgen een rating 1 of 2 (in de specifieke volgorde)
Level 1 is laag (slechter)
Level 2 is hoog (beter)

Een schoen of laars volgens EN123634:2017 met een rating 2 1 2 2 1
scoort dus alleen op slijtweerstand en transversalen stijfheid minder.

Dan word schoeisel nog in 2 zones verdeeld:
zone A: zool, voor- en achterkant
zone B: wat het bij een schuiver het zwaarste te voorduren krijgt

Level 1 hoeft zone A slechts 1.5seconden bestand te zijn tegen doorslijten en voor Zone B 5 seconden.
Level 2: hoeft dat respectievelijk 5 seconden en 12 seconden

Dan kunnen fabrikanten ook nog letter meegeven als:
IPA, impactbescherming
IPS, impact voor scheen
WR, waterbestendigheid
FO, benzine/oliebestendigheid van de zool
SRA, slipvastheid op tegelvloer met zeepoplossing
SRB, slipvastheid op staal met glycerol
SRC, slipvastheid op zones A en B
WAD, vochtwerking binnenzool en voering
B, ademend vermogen.

Dit is zoals het in 2021 was, ik denk dat het nog wel actueel is :)
 
Laatst bewerkt:
Kennis van de normen ( waar gaat het echt over) x gebruik (road,circuit,off road,seizoen,snelweg...) x budget x gezond verstand = keuze kledij.

Hierboven al uitgebreid getoond: Ik was ook aan het typen :)
relevante normen :
CE EN 13595 : safety motorcycle gear voor professioneel gebruik, feitelijk PPE normen zoals we die kennen voor andere professionele beroepen. Het werd genegeerd door de industrie voor vrijetijdsgebruik, vandaar dat de CE EN17092 er kwam voor alle motorkledij.
CE EN17092 : vesten ,pakken ,broeken
EN 13634 : laarzen
EN 13594 : handschoenen
EN 1621-1-2-3-4 : ellebog/knie/heup protectoren, rugprotectoren,borstprotectoren,airbagprotectie.

Betreft : CE EN17092 :
AAA
– maximum protection, knee and hip armor required. : pas op dit mag zowel level 1 als level 2 zijn (volgens EN1621-1)
AA – medium protection, knee and hip armor required. : pas op dit mag zowel level 1 als level 2 zijn (volgens EN1621-1)
A - lesser protection (more comfort), knee armor required but not hip. : pas op dit mag zowel level 1 als level 2 zijn (volgens EN1621-1)
Het is dus niet zo dat AAA rated sowieso level 2 MOET zijn
B- enkel abrasion resitance : Haal je uit een AAA kledingstuk de impactprotectie dan is het automatisch B ( idem voor AA of A)
C - enkel impactprotectie op een of meerdere plaasten , geen abrasion

Daarnaast spelen voor AAA , AA ,A : de zones waar er abrasion protectie is een grote rol. Er worden op het lichaam 3 zones gedefinieerd.
AAA is ten opzichte van AA dus niet per sé langere abrasion , maar vooral de beschermde zones zijn groter.

Textiel :
Er is heel weinig textielkledij dat AAA heeft. Je gaat heel erg ver moeten zoeken .
( het bestaat wel) Het is te kort door de bocht om enkel AAA te willen hebben want er zijn andere zaken die een rol spelen : Hier speelt "gezond verstand of kennis van de normen" mee in je keuze.
Layering : Ik draag vb een airbagvestje onder een AA textiel jas met grote level 2 schouder en elleboogprotectie : Ik ben heel degelijk beschermd bij een schuiver. Beter dan een AAA vest zonder de airbag.
Layering : Ik draag woonwerk vb een A textielbroek met level 2 protectoren over een stevige DENIM jeans : Dat is minstens gelijk zoniet veiliger dan een AA textielbroek over gewoon kort ondergoed.

Jeans :
Momenteel zijn verschillende AAA rated jeans te koop , raar want AAA rated textiel is moeilijk verkrijgbaar ??? , wel eigenlijk niet
Jeans doet het op 2 manieren :
Via een onderlaag/voering uit aramid wordt op de door de norm EN 17092 opgelegde zones voor AAA level bescherming voorzien, waardoor de broek probleemloos door de abrasion tests komt voor level AAA, voeg daar een level 1 of level 2 knie en heupprotectie bij en je bent er. In een textielbroek zitten die aramid layers in de voering niet. Vaak zijn deze voeringen eerder thermisch of waterresitant gericht.
De jeans zijn overigens zelden waterdicht.
Voorbeeld : Mijn HOOD SK11 slim jeans heeft een volledige aramid voering, van achterkant,voorkant,benen tot net over de schenen, dus geen stukjes versteviging her en der op kritieke plaatsen, maar volledig. Verder zitten er level 1 of 2 protectoren op zowel heup als knie. Deze broek haalt probleemloos AAA level. Bovendien zit er nog een mesh voering tussen je been en de aramid voering in die qua ademen beter is , maar daarnaast ook zorgt voor glijmogelijkheden in geval van een schuiver...Je vel wordt er niet afgerukt door de wrijving tegen het textiel.

Tweede manier: single layer jeans : Hier gaat men in de denim direct aramid of UHWMPE gaan doorweven in de volledige broek.Er is dus geen verstevigde onderlaag nodig. Opnieuw is dit niet regenvast zoals textiel kledij, maar wel beter scheur en schuifbestendig. Omdat het in de volledige broek is doorweven zijn alle zones gecovered, nodig voor de level AAA. De nodige heup en knieprotectie, en je bent er.
Kanttekening : gezond verstand zegt dat , hoewel beide AAA rating zijn, de jeans met onderlaag in aramid gewoonweg veiliger is dan de single layered, maar die single layered is dan weer lichter en comfortabeler in de zomer . Ieder maakt de keuze voor zichzelf. Ook is je vel tijdens een slide veel beter beschermd tegen de afschuifkracht tegen het textiel in het geval van een jeans met 2 lagen.

Basislagen:
De typische AAA of AA rated basislagen, zoals je die kan kopen van Pando Moto skin UH AAA, Bowtex elite, ea. werken eigenlijk gelijkaardig als de single layer jeans, maar verwerken UHWMPE niet in denim , maar in een elastische , aansluitende, legging (eveneens niet waterdicht)

Leder:
De dikte, kwaliteit, dier, van het leer en de naden bepalen de AA of AAA rating. Het kan dus inderdaad dat voor een racepak, dat zo soepel, dun en flexibel mogelijk moet zijn soms maar een AA zal gehaald worden, wat bizar lijkt, maar gewoon getest wordt. Toch zou ik niet zomaar aannemen dat het minder veilig is. Ik zal me veiliger voelen in het AA lederen racepak dan in een single layered AAA jeans. maar ik ga niet op circuit, dus....

UHWMPE vs Aramid
Veel van de gebruikte UHWMPE (Dyneema) vezels in de jeans of basislagen , als ze goede stiksels hebben, zijn heel erg geschikt om de tests op de machine te doorstaan, maar op de weg zal leer ongetwijfeld nog steeds in real life situaties beter zijn.
Techniek staat evenwel niet stil : Ook in de ballistische bescherming (wereld van kogelwerende helmen,vesten etc...) zijn aan de ene kant Aramid vezels ( waaronder Kevlar als bekendste) en meer recent nu ook UHWMPE (Ultra-High-Molecular-Weight Polyethylene vezels zoals oa Dyneema) de typische materialen. Ze zijn dus absoluut niet te onderschatten als vervanger voor leder .
Gezond verstand...

Ik vind desondanks dat de normen heel belangrijk zijn om een zeker kwaliteitslabel te garanderen naar de koper, maar gezond verstand en juiste combinaties van budget en comfort, door layering is even belangrijk. Klakkeloos AAA rating kiezen voor elke situatie is dus niet de juiste beslissing. Laat je niet van de wijs brengen door "slide times"
 
Laatst bewerkt:
Als ik in spijkerbroek wil rijden (of wanneer ik voor werk een afspraak heb) dan trek ik meestal als baselayer de Bowtex Elite (AAA) aan, met daarboven een John Doe jeans (AAA, maar wel de protectoren eruit gehaald, want er zitten al lvl2 impactprotectoren in de Bowtex). Dat klinkt dan weer een beetje als overkill. Maar kan mij het schelen :W Dit voelt geruststellender dan alleen de motorjeans, wanneer ik een heel stuk over de snelweg moet sjeezen.
 
De ratings zijn natuurlijk ook niet alles, er is gezond verstand en layeren kan natuurlijk ook.

Ik vond trouwens nog de Spidi Ergo Pro en Weise Avance textielen jassen, beiden met de strengere EN13595 level 2 en niet 1000 euro of nog veel duurder.
Het kan dus wel gewoon. Helaas zijn beiden bijna niet meer te krijgen, en in het huidige assortiment op hun eigen website lijkt EN17092 AA de hoogste rating.
Overigens wel een thumbs up voor Weise omdat je de ratings al gelijk in de productoverzichten ziet, je hoeft niet eens per jas te gaan kijken:
Weise


Ik vind het interessant, kijk wel vaker filmpjes bij Bennets youtube kanaal, ook over sloten wordt het nodige interessants gemeld, of bsb waar ze grote sponsor zijn.
Eeen probleempje met de lijstjes is dat het soms wat te engels is , de producten zijn niet altijd hier beschikbaar of representatatief voor wat hier aangeboden wordt.
Ja, dat is inderdaad wel erg jammer. In Nederland is veel daarvan niet te vinden.

Zoals ik het zie voldoen (veel, vast niet allemaal) leren motorpakken aan de strengere nen normen die de A/AA/AAA overschrijden, dus in dat geval ja. Maar ik zie na dit verhaal door de bomen het bos ook niet meer helemaal.
Die NEN normen kende ik nog niet, heb je daar meer info over?
 
Die ratings zijn inderdaad lastig. Een ander voorbeeld met een wazige rating.
De Rukka Shield(-R) jas heeft een Rating AA
De Rukka Rapto-R jas heeft een Rating A

Qua veiligheids aspecten zijn het sterk vergelijkbare jassen. Waarom heeft de Rapto-R dan toch Rating A?
Verklaring die ik in een aantal winkels gehoord heb.
De Rapto-R heeft een elastische buitenlaag. Deze laat zich slechter meten op slijtvastheid en daarom krijgt de jas een Rating A.
Aan de andere kant een Shield(-R) heeft op de impact plekken zoveel lagen abrasion resistant materiaal zitten dat het volgens mij wel even duurt voordat je daar doorheen bent. En toch maar Rating AA.

Verder naar boven staat goed uitgelegd hoe AAA wordt toegekend. Het voelt alleen zo raar.
Wat slijtvastheid betreft voel ik mij in een Rukka Shield(-R) of Rapto-R pak veiliger dan een jeans met hoodie welke beide een AAA rating hebben.
 
Er worden door verkopers en leveranciers vaak wat vage argumenten bedacht waarom hun spullen niet voldoen maar toch eigenlijk veel beter zijn.
Meestal is dit marketing geleuter.
Eigenlijk moet je het omdraaien. Waarom zijn deze leveranciers niet in staat iets te maken wat wel voldoet ? Soms lijkt het of ze maar wat maken en dan kijken wat er uitkomt, zonder veel aandacht op het voldoen aan de standaarden, dat is natuurlijk niet de bedoeling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan