KarnemelkMetBrokken
MF'er
- 3 jun 2011
- 167
- 10
Er lijkt nog niet echt een algemeen topic te zijn over dit onderwerp, dus vandaar dat ik deze open.
De laatste dagen heb ik me hierin verdiept en toch wel wat interessante dingen ontdekt, volgens mij is een deel daarvan ook niet zo algemeen bekend.
Voor jassen/broeken/pakken was er de EN13595 met levels 1 en 2. Deze was vooral bedoeld voor professioneel gebruik zoals racen en politie. Nu is er de algemenere EN17092-2: 2020 met levels C t/m AAA. A is eigenlijk de minimale abrasion protection EN level 1 impact protectors. Bij AA en AAA is in ieder geval abrasion protection beter.
Er wordt niet alleen op abrasion protection getest:
Het wordt vaak aangegeven da AAA de beste bescherming is die niet iedereen nodig heeft, en dat je dan ook op comfort/bewegingsvrijheid moet inboeten. Maar er zijn toch best wat motorjeans die al AAA halen en ook relatief dunne armoured shirts zoals de Knox Honister en Panda Moto Commando. Je hoeft dus niet perse dikke, stijve kleding te dragen wanneer je een AAA rating wilt.
Ook is AAA nog steeds lager dan EN13595 level 1, in ieder geval voor abrasion protection. Ik las zelfs rond de 45% minder dan level 1 en zelfs 75% minder dan level 2. (1).
Bij A/AA/AAA wordt vaak de snelheid waarop getest is aangegeven. Soms wordt het idee gegeven dat je wanneer je niet hard rijdt, dat je dan een minder hoge rating nodig hebt. Bijvoorbeeld als je niet/weinig op snelwegen en het circuit rijdt (en geen losse rechterhand hebt ) je geen AAA nodig zou hebben.
AAA wordt getest op 120 km/u, AA op 70 km/u, en A op maar 45km/u.
Voor AAA op die 120km/u is er 4 seconden bescherming nodig, voor AA op de die 70km/u 2 seconden, en voor A op 45km/u maar 1 seconde. (2) Met dezelfde snelheden wordt de bescherming van A en AA ten opzichte van AAA dus exponentieel slechter.
Deze snelheden gelden ook alleen nog maar eens voor de key impact areas. Andere delen worden op lagere snelheid getest. En je achterste is alleen een key impact area bij AAA . (3)
Daarnaast komt die test niet altijd overeen met daadwerkelijk asfalt, dat kan een veel hoger schurend effect hebben dan waarmee getest wordt. Dit verschilt natuurlijk ook per land. (4) Dan schuurt kleding in real life ineens een stuk sneller kapot tijdens een glijder.
Door hoe de testmethode van EN17092 werkt, krijg je alleen een pass of fail. Je krijgt dus helaas niet zoals bij protectors een waarde die N% beter kan zijn dan de rating, zoals bij impact protectoren. Dan weet je dus ook niet of een kledingstuk met AAA dit maar net haalt, of dat ze er ruim overheen zitten en misschien zelfs op EN13595 level 1 of 2 niveau zitten.
De fabrikant moet het kledingstuk ook meerdere keren laten testen om te kijken of er een hogere rating gehaald kan worden. Het kan dus op zich best dat een fabrikant een kledingstuk alleen op A heeft laten testen vanwege de verplichting van EN17092. Mogelijk was een AA of AAA ook te halen, maar zag de fabrikant de moeite en marketingwaarde daar niet van in. Het kan natuurlijk ook gewoon dat ze niet op AA/AAA getest hadden omdat ze dachten dat dat niet haalbaar was, of misschien hadden ze dat al wel gedaan maar niet gehaald.
Helaas geven veel webshops geen rating aan in de productbeschrijving, en op de rating kunnen filteren is nog minder vaak mogelijk. Daardoor is het lastiger om kleding met hogere ratings te vinden en spoort dat fabrikanten ook niet aan om voor die hogere rating te gaan.
Vanuit Bennets is er wel een award systeem met een Gold award voor kleding met AAA rating, en Platinum/Diamond voor EN13595 level 1 en 2 of vergelijkbaar. Een lijst van kleding met die awards kun je hier vinden:
https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/reviews/products/high-performance-safest-motorcycle-clothing
Helaas moeten fabrikanten zelf hun producten hiervoor indienen, er zullen dus ook genoeg kledingstukken zijn met de goede rating die niet op deze lijst staan.
EN13595 level 2 is overigens ook gewoon mogelijk bij textielen kleding, maar deze zijn wel erg prijzig.
Mijn persoonlijke conclusie hierover is dat A maar weinig voorstelt en ik zelf in de toekomst eigenlijk mimimaal AAA wil.
Qua handschoenen is er EN13594:2015 met level 1, level 1 met knuckle protection en level 2 (knuckle protection verplicht.
Level 2 heeft ook een veel strengere seam burst resistance. Toch wel fijn als je goed beschermende handschoen niet openscheurt en je blote huid over het asfal scheurt. Gelukking kunnen level 2 handschoenen ook goede feedback geven en hoeven ze niet minder beweeglijk te zijn. Er zijn helaas nog niet veel handschoenen met level 2.
Motorcycle gear hub houdt een lijst van level 2 handschoenen bij:
1846. Copyright Law -- Protection Of Intellectual Property
Ik heb een aantal goedkopere handschoenen hiervan opgezocht, maar die lijken helaas niet meer te koop te zijn.
Voor laarzen is er EN13634:2017, met level 1 en 2 op 4 gebieden. Bijv: 2-2-2-2
Het eerste getal is voor lage laars/schoen (1) en of hoge laars (2), de getallen daarna voor daadwerkelijke tests, in volgorde: Impact abrasion resistance, Impact cut resistance en Transverse rigidity (the resistance to crushing if trapped under a bike).
Dan zijn er nog een aantal optionele tests, bijvoorbeeld voor ademend vermogen, maar ook de scheen/enkel bescherming test is optioneel. (5).
Er lijken behoorlijk wat level 2 laarzen te zijn. Mijn eigen waterdichte en comfortabele toer laarzen van rond de 100 euro zijn al level 2 op alle 3 gebieden, al volgens de 2015 standaard ipv 2017. Ik kon niet vinden of daar verschil in zit.
1. Which textile jackets are CE AA-rated?
2.
(Rond 8m32s)
3.
(rond 17m10s)
4.
(rond 12m34s)
5. https://www.sportsbikeshop.co.uk/articles/advice-and-guides/motorcycle-boot-ce-markings-explained
De laatste dagen heb ik me hierin verdiept en toch wel wat interessante dingen ontdekt, volgens mij is een deel daarvan ook niet zo algemeen bekend.
Voor jassen/broeken/pakken was er de EN13595 met levels 1 en 2. Deze was vooral bedoeld voor professioneel gebruik zoals racen en politie. Nu is er de algemenere EN17092-2: 2020 met levels C t/m AAA. A is eigenlijk de minimale abrasion protection EN level 1 impact protectors. Bij AA en AAA is in ieder geval abrasion protection beter.
Er wordt niet alleen op abrasion protection getest:
In mijn ervaring hangt er in de motorzaak nog veel spul met A of AA rating. AAA is zeldzamer en lijkt vooral bij leren jassen/broeken voor te komen en weinig bij normaal textiel.While some brands and sellers will try to downplay the value of EN17092 testing, it's actually a very useful tool for us all to compare the protection offered by motorcycle clothing. EN17092 testing is a set of minimum requirements covering:
- Abrasion resistance of ALL layers of the construction, only excluding the armour
- Impact energy absorption
- Seam strength and structural closures
- Tear strength
- Sleeve restraint (in jackets and one/two-piece suits)
- Fit and ergonomics
- Dimensional stability after washing
Het wordt vaak aangegeven da AAA de beste bescherming is die niet iedereen nodig heeft, en dat je dan ook op comfort/bewegingsvrijheid moet inboeten. Maar er zijn toch best wat motorjeans die al AAA halen en ook relatief dunne armoured shirts zoals de Knox Honister en Panda Moto Commando. Je hoeft dus niet perse dikke, stijve kleding te dragen wanneer je een AAA rating wilt.
Ook is AAA nog steeds lager dan EN13595 level 1, in ieder geval voor abrasion protection. Ik las zelfs rond de 45% minder dan level 1 en zelfs 75% minder dan level 2. (1).
Bij A/AA/AAA wordt vaak de snelheid waarop getest is aangegeven. Soms wordt het idee gegeven dat je wanneer je niet hard rijdt, dat je dan een minder hoge rating nodig hebt. Bijvoorbeeld als je niet/weinig op snelwegen en het circuit rijdt (en geen losse rechterhand hebt ) je geen AAA nodig zou hebben.
AAA wordt getest op 120 km/u, AA op 70 km/u, en A op maar 45km/u.
Voor AAA op die 120km/u is er 4 seconden bescherming nodig, voor AA op de die 70km/u 2 seconden, en voor A op 45km/u maar 1 seconde. (2) Met dezelfde snelheden wordt de bescherming van A en AA ten opzichte van AAA dus exponentieel slechter.
Deze snelheden gelden ook alleen nog maar eens voor de key impact areas. Andere delen worden op lagere snelheid getest. En je achterste is alleen een key impact area bij AAA . (3)
Daarnaast komt die test niet altijd overeen met daadwerkelijk asfalt, dat kan een veel hoger schurend effect hebben dan waarmee getest wordt. Dit verschilt natuurlijk ook per land. (4) Dan schuurt kleding in real life ineens een stuk sneller kapot tijdens een glijder.
Door hoe de testmethode van EN17092 werkt, krijg je alleen een pass of fail. Je krijgt dus helaas niet zoals bij protectors een waarde die N% beter kan zijn dan de rating, zoals bij impact protectoren. Dan weet je dus ook niet of een kledingstuk met AAA dit maar net haalt, of dat ze er ruim overheen zitten en misschien zelfs op EN13595 level 1 of 2 niveau zitten.
De fabrikant moet het kledingstuk ook meerdere keren laten testen om te kijken of er een hogere rating gehaald kan worden. Het kan dus op zich best dat een fabrikant een kledingstuk alleen op A heeft laten testen vanwege de verplichting van EN17092. Mogelijk was een AA of AAA ook te halen, maar zag de fabrikant de moeite en marketingwaarde daar niet van in. Het kan natuurlijk ook gewoon dat ze niet op AA/AAA getest hadden omdat ze dachten dat dat niet haalbaar was, of misschien hadden ze dat al wel gedaan maar niet gehaald.
Helaas geven veel webshops geen rating aan in de productbeschrijving, en op de rating kunnen filteren is nog minder vaak mogelijk. Daardoor is het lastiger om kleding met hogere ratings te vinden en spoort dat fabrikanten ook niet aan om voor die hogere rating te gaan.
Vanuit Bennets is er wel een award systeem met een Gold award voor kleding met AAA rating, en Platinum/Diamond voor EN13595 level 1 en 2 of vergelijkbaar. Een lijst van kleding met die awards kun je hier vinden:
https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/reviews/products/high-performance-safest-motorcycle-clothing
Helaas moeten fabrikanten zelf hun producten hiervoor indienen, er zullen dus ook genoeg kledingstukken zijn met de goede rating die niet op deze lijst staan.
EN13595 level 2 is overigens ook gewoon mogelijk bij textielen kleding, maar deze zijn wel erg prijzig.
Mijn persoonlijke conclusie hierover is dat A maar weinig voorstelt en ik zelf in de toekomst eigenlijk mimimaal AAA wil.
Qua handschoenen is er EN13594:2015 met level 1, level 1 met knuckle protection en level 2 (knuckle protection verplicht.
Level 2 heeft ook een veel strengere seam burst resistance. Toch wel fijn als je goed beschermende handschoen niet openscheurt en je blote huid over het asfal scheurt. Gelukking kunnen level 2 handschoenen ook goede feedback geven en hoeven ze niet minder beweeglijk te zijn. Er zijn helaas nog niet veel handschoenen met level 2.
Motorcycle gear hub houdt een lijst van level 2 handschoenen bij:
1846. Copyright Law -- Protection Of Intellectual Property
Ik heb een aantal goedkopere handschoenen hiervan opgezocht, maar die lijken helaas niet meer te koop te zijn.
Voor laarzen is er EN13634:2017, met level 1 en 2 op 4 gebieden. Bijv: 2-2-2-2
Het eerste getal is voor lage laars/schoen (1) en of hoge laars (2), de getallen daarna voor daadwerkelijke tests, in volgorde: Impact abrasion resistance, Impact cut resistance en Transverse rigidity (the resistance to crushing if trapped under a bike).
Dan zijn er nog een aantal optionele tests, bijvoorbeeld voor ademend vermogen, maar ook de scheen/enkel bescherming test is optioneel. (5).
Er lijken behoorlijk wat level 2 laarzen te zijn. Mijn eigen waterdichte en comfortabele toer laarzen van rond de 100 euro zijn al level 2 op alle 3 gebieden, al volgens de 2015 standaard ipv 2017. Ik kon niet vinden of daar verschil in zit.
1. Which textile jackets are CE AA-rated?
2.
3.
4.
5. https://www.sportsbikeshop.co.uk/articles/advice-and-guides/motorcycle-boot-ce-markings-explained