kleding: is een protectievest een aanrader?

bassej

MF'er
17 sep 2009
195
0
Hallo!

Zijn er mensen die ervaring hebben met vesten als die in deze link:

http://www.rideicon.com/product_details.jsp?category=3434&id=13470

Zou het écht het verschil kunnen maken tussen een paar blauwe plekken of gebrokken bonken? Ik vraag me af of dit veel toevoegd aan de kwaliteit van de jassen van tegenwoordig.

Ik zoek nog een nieuwe jas; de jas die ik nu heb is mooi genoeg maar heeft geen extra bescherming binnenin...
 
Dit zijn vesten die vooral gebruikt worden door crossers/off roaders en door sommigen als het erg warm is. Ik heb een jas waar min of meer op dezelde plekken protectie zit, dan voegt het weinig toe. Ik heb wel een aparte Force Field rug protector voor als ik echt aan het beesten ben.
Als je een jas hebt zonder fatsoenlijke protectie, dan is dit nuttig. Als je een jas hebt, waar al van alles inzit, dan is dit vest er bijna niet onder te dragen, denk ik zomaar.
 
Laatst bewerkt:
dit vangt de klappen goed op. maar verwacht niet dat dit je veilig tot stilstand brengt. dus er moet nog wel een stevige jas overheen :Y
 
De protectiepads in dit harnas zijn erg high-tech. Ze zijn licht en makkelijk te vervormen, maar absorberen de schok heel erg goed.

Zoals diekooi al zegt, moet er toch nog een goede jas overheen. Je hebt nl bescherming nodig tegen de elementen (warmte/kou/regen) en als je lekker over het asfalt gaat schuren, is het wel zo fijn om iets stevigs te hebben.

Als je een jas hebt zonder fatsoenlijke bescherming, is ie dan wel stevig genoeg? Want elke fatsoenlijke jas heeft doorgaans ook wel goede beschermstukken erin zitten.

Een voordeel heeft zo'n vest wel boven stukken in je jack: ze zitten altijd goed op hun plek. Niet elk pak is strak of hoort strak. En als het ietsje ruimer zit, kunnen de beschermstukken gaan 'wandelen' of draaien als je valt. Dat wil je niet. Uiteraard mag je pak/jack nooit tè ruim zitten, want dan heb je er weer niets aan als je valt.
 
Laatst bewerkt:
Toen ik de link zag dacht ik al dat het om dit protectievest zou gaan. Bij mijn stage voor AGV Sports Group, Inc. ben ik als 'Sales Rep' veel bij Amerikaanse dealers te vinden om daar over motorkleding te praten (en ervoor te zorgen dat ze onze producten gaan verkopen! :+ ). Zo sprak ik vorige week een dealer die Icon kleding verkocht, waaronder dit vest.

Hij begon met Icon om te kijken of kleding uberhaupt een beetje lopen wilde in zijn net nieuw geopende zaak en stapt nu naar alle waarschijnlijkheid over naar AGVSPORT kleding, Sidi laarzen en Vemar helmen. Toen ik dit vest in handen had, kon je de ingebouwde ruggengraatbeschermer volledig hol buigen, tot het bijna knakte. Dat hoort dus absoluut niet te mogen en als dat gebeurt tijdens een crash is het over. :N

Ik kan dit protectievest niemand aanraden, het gaat vooral om het psychologische effect. Het extra veilig wanen. Koop dan alsjeblieft een goed passende spine protector en spendeer die paar extra euro's! Daar ga je een hoop meer plezier aan beleven dan aan zo'n vest.
 
het zijn toch juist de slappere vesten die beter zijn, niet de knetter harde dingen.
heb eens een test gezien waarin ze werden getest op impact opnemend vermogen (dus met meetbare resultaten) en de beste 3 waren niet de hardere maar juist de iets zachtere exemplaren!

iemand hier heeft vast die test nog wel liggen. ik kan hem vanavond ook hier neer zetten :)
 
het zijn toch juist de slappere vesten die beter zijn, niet de knetter harde dingen.
heb eens een test gezien waarin ze werden getest op impact opnemend vermogen (dus met meetbare resultaten) en de beste 3 waren niet de hardere maar juist de iets zachtere exemplaren!

iemand hier heeft vast die test nog wel liggen. ik kan hem vanavond ook hier neer zetten :)
heb buse belunno. die kan ik gewoon 2x oprollen. maar als je hem samendruk word hij stijf waardoor hij eerst de klap opvangt en daarna verdeeld. terwijl de harde alleen verdelen :Y
 
zo'n vest beschermd vooral goed bij valpartijen (zoals in de motorcross), niet tegen schuivers (zoals bij de wegsport)
 
Toen ik de link zag dacht ik al dat het om dit protectievest zou gaan. Bij mijn stage voor AGV Sports Group, Inc. ben ik als 'Sales Rep' veel bij Amerikaanse dealers te vinden om daar over motorkleding te praten (en ervoor te zorgen dat ze onze producten gaan verkopen! :+ ). Zo sprak ik vorige week een dealer die Icon kleding verkocht, waaronder dit vest.

Hij begon met Icon om te kijken of kleding uberhaupt een beetje lopen wilde in zijn net nieuw geopende zaak en stapt nu naar alle waarschijnlijkheid over naar AGVSPORT kleding, Sidi laarzen en Vemar helmen. Toen ik dit vest in handen had, kon je de ingebouwde ruggengraatbeschermer volledig hol buigen, tot het bijna knakte. Dat hoort dus absoluut niet te mogen en als dat gebeurt tijdens een crash is het over. :N

Ik kan dit protectievest niemand aanraden, het gaat vooral om het psychologische effect. Het extra veilig wanen. Koop dan alsjeblieft een goed passende spine protector en spendeer die paar extra euro's! Daar ga je een hoop meer plezier aan beleven dan aan zo'n vest.

Wij van WC-Eend ......... :')
 
Ik gebruik een dergelijk vest met downhill mountainbiken, en voor de klappen die je daar af en toe maakt voldoet zo'n vest wel.. Het heeft me al een paar keer gered iig;)
 
Als je er iets overheen zou doen, op zich helemaal geen slecht idee.
Het beschermt je puur tegen impact, waar je de meeste lichamelijke schade van ondervindt.
Het totale oppervlak aan protectie vind ik van die dure Stryker niet optimaal.
Persoonlijk zou ik ook even naar andere merken kijken.
http://www.24mx.nl/motorcross/k/bescherming-/k30/#235
 
Toen ik dit vest in handen had, kon je de ingebouwde ruggengraatbeschermer volledig hol buigen, tot het bijna knakte. Dat hoort dus absoluut niet te mogen en als dat gebeurt tijdens een crash is het over. :N
Even voor mijn beeld: een goed protectievest moet dus kunnen voorkomen dat ik in tweeën breek? Hoe breek ik in tweeën dan? Volgens mij zijn juist die spine protectors spiegisch want als je een zodanige klap maakt dat je ruggegraat een hoek van 90 graden zou gaan maken, gaat die protector daar niets aan veranderen. Tenzij je een 2 cm dikke stalen plaat in je jasje steekt misschien.

Als je met je rug tegen een paal komt (met een flinke snelheid), is het klaar. Geen protectievest die daar iets aan gaat doen. Dan onderschat je de krachten die dan vrijkomen. Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die een flinke klapper hebben gemaakt en ermee wegkomen, maar dat wil niet zeggen dat deze protector niet hetzelfde had gedaan. Je kunt 2 ongevallen nooit met elkaar vergelijken.
Let op: ik zeg dus niet dat je geen protector moet dragen, maar dat het effect ervan enorm wordt overschat. Een dwarsleasie voorkom je er iig niet mee.
 
Psychisch?
Gewoon realistisch blijven.
Met je rug tegen een paal met een flinke snelheid? Niet echt nee.
Dat zou dan ook voor helm, schouder, knieprotectie enz enz gelden.
Wellicht helpt het wel tegen je motor die je tegen je rug kan krijgen tijdens een valpartij, of dat je over de motorkap van een auto vliegt en met je rug tegen de stoeprand schampt.. dat zou het verschil kunnen maken.

Even voor mijn beeld: een goed protectievest moet dus kunnen voorkomen dat ik in tweeën breek? Hoe breek ik in tweeën dan? Volgens mij zijn juist die spine protectors spiegisch want als je een zodanige klap maakt dat je ruggegraat een hoek van 90 graden zou gaan maken, gaat die protector daar niets aan veranderen. Tenzij je een 2 cm dikke stalen plaat in je jasje steekt misschien.

Als je met je rug tegen een paal komt (met een flinke snelheid), is het klaar. Geen protectievest die daar iets aan gaat doen. Dan onderschat je de krachten die dan vrijkomen. Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die een flinke klapper hebben gemaakt en ermee wegkomen, maar dat wil niet zeggen dat deze protector niet hetzelfde had gedaan. Je kunt 2 ongevallen nooit met elkaar vergelijken.
Let op: ik zeg dus niet dat je geen protector moet dragen, maar dat het effect ervan enorm wordt overschat. Een dwarsleasie voorkom je er iig niet mee.
 
Laatst bewerkt:
Psychisch?
Gewoon realistisch blijven.
Met je rug tegen een paal met een flinke snelheid? Niet echt nee.
Dat zou dan ook voor helm, schouder, knieprotectie enz enz gelden.
Wellicht helpt het wel tegen je motor die je tegen je rug kan krijgen tijdens een valpartij, of dat je over de motorkap van een auto vliegt en met je rug tegen de stoeprand schampt.. dat zou het verschil kunnen maken.
Tuurlijk, maar daar voldoet zo'n beetje elke rugprotector al voor. Die enorme dingen zijn in mijn beleving overkill en doen meer tussen je oren dan ze je voor een enorme crash beschermen. Dit is wat ik bedoel:
Back Protection for Motorcyclists--Only a few motorcyclists receive a direct blow to the spine causing serious injury; more spine injuries are probably due to direct blows to the shoulders and hips. The products commonly known as motorcyclists back protectors, if correctly designed and constructed may alleviate some minor direct impacts on the back, but will not prevent skeletal or neurological injuries to the spine in motorcycle accidents.
Als je enge dingen als dwarsleasie wilt voorkomen, moet je niet naar een backprotector kijken, maar naar een Leatt Brace.

Ik heb bovenstaande quote van iemand die hier een topic over heeft gestart op ADV Riders. De backprotectors van Forcefield zouden voldoen aan de strengste eisen vwb impact bescherming.
De meeste backprotectors hebben een CE keurmerk en voldoen aan EN1621-1:
The CE BACK PROTECTOR standard is labeled EN1621-2. The test is performed with a 5kg kerbstone dropped from one meter to create the test impact energy of 50 Joules. The standard contains two levels of force transmission performance. 18kN passes LEVEL 1 "basic" compliance and 9kN passes LEVEL 2 "high performance" compliance. So LEVEL 2 protectors allow 50% less force to reach the spine/ribs.
Maar...
There has been criticism of the standard from medical experts who consider the transmitted force levels too severe; citing decades of automotive research which indicates 4 kN is the maximum force the brittle bones which form the human ribcage can withstand before they fracture. Four kiloNewtons is the requirement adopted in standards covering, for example, horse riders' body protectors and martial arts equipment.
Het is dus helemaal niet verkeerd om een beschermend vest en/of rugprotector te dragen, maar ik (en verschillende onderzoekers met mij) denken dat het gros van de motorrijders er te hoge verwachtingen van hebben.

Het gaat uiteindelijk niet om het formaat, maar om de gebruikte materialen. Heel veel plastic dat er stevig uitziet is mooi, maar wij kunnen met onze handje echt niet de kracht nadoen die op je lijf komt als je een flinke crash hebt.
 
BTW: de Forcefield Action SL1 Combo zou helemaal de bom zijn:
ActionSL1combo_M2.jpg

Bestaat uit het Action shirt waarin je elleboog/schouderprotectoren in zitten en een backprotector.

Op een tekeningetje dat bij een of ander wetenschappelijk onderzoek zat naar motorongelukken kon je zien dat de knieën, ellebogen, heupen en schouders het meest te maken krijgen met een directe impact. De rug en borst hebben voornamelijk te maken met schuren. Lijkt me ook logisch. Alleen bij ongelukken op hoge snelheid ga je hele rare capriolen maken omdat je dan met hoge snelheid door de lucht gaat. En dan kan er van alles gebeuren... :X
 
Ik draag met zowel met snowboarden als wakeboarden protectie, dit is echt wel merkbaar in je klappers. Als je jas geen bescherming heeft zeker aan te raden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan