Kleding: Leder of Textiel?

Defolio

MF'er
11 apr 2012
80
0
Ik vraag me af wat jullie zoal dragen qua bescherming op de (sport)fiets;
Leder of textiel?
Losse delen of een gehele pak?
En wat voor 1?

Ik neig zelf tot aanschaf van een lederen pak, maar dan vraag ik me af of deze dan zowel in de zomer en in de winter te gebruiken is. Of dat ik dan weer twee lossen pakken moet kopen voor de zomer en de winter.
Aan de andere kant: als ik met 25+ graden naar t strand wil gaan, lijkt me zo'n pak (met daaronder m'n (strand)kleding toch wel weer benauwend. Hoe/wat zijn jullie ervaringen hierin?
 
Leer, leer, leer en nog eens leer.

Niets rijd zo lekker als leer, zelfs geen Rukka pak die een menig maand salaris kost. Maarja inderdaad nadelen heb je zelf al opgenoemd. Ideale is dan ook om te kijken of er binnen je budget ruimte is voor 2 pakken, 1 leer en 1 textiel. Zo heb je bij Motozoom al leren pakken voor 300 a 400 euro ipv 700 euro bij bepaalde zaken.
 
Het valt mij op dat weinig mensen de gulden middenweg nog niet gevonden hebben. Natuurlijk zit leer strakker, om over de bescherming nog maar te zwijgen, maar er zijn pakken die deels leer/deels textiel hebben. Zelf heb ik een combinatie van Rev'it Ignition jas en leren broek (zie hier). De jas heeft meerdere uitneembare voeringen. Is dus in de zomer een heerlijk doorwaaien en bij de lagere temperaturen warm genoeg! Wil je een sportiever model, dan kun je altijd nog naar de Phoenix kijken...
 
alleen leer, tis prima, jaarlijks ff goed insmeren en t is nog waterdicht ook.
winter = auto
over je strandverhaal: ooit wezen skinnydippen met een vriendin zonder handoek... toen pak weer aan, kwam ik thuis, kreeg m amper uit _O-
 
Laatst bewerkt:
Vroeger droeg ik altijd leer, puur vanwege het comfort. Het zit strak dus flappert niet.
Maar totaal niet praktisch, een portemonnee meenemen was al problematisch. En dan heb ik het geeneens over de mobiele telefoon, papieren en sleutels.

Daarna ging ik over op een combi van leer en textiel. Teweten een leren broek (sportieve, dus met kneesliders) met daarboven een Kushitani allweather jas.
Een top combinatie vond ik, in de jas kon ik alles kwijt en de broek bleef goed op zn plek bij het sportievere bochtenwerk.

Alles had z'n beste tijd wel gehad ondertussen.
Nu heb ik sinds kort een geheel nieuw textiel pak gekocht.
De jas heeft bijna de pasvorm van een leren jas, een Dane Padborg met bijpassende broek.
Voldoet super goed, ik verlang niet meer terug naar leer.

Conclusie: leer draag heel fijn, maar totaal niet praktisch.

Okee, slotje graag!


:+
 
Ligt eraan wat je wilt doen.
Als je ook gewoon telkens in de regen gaat rijden, ga dan voor textiel.
Het handige is ook dat je gewoon je kleding eronder aan kunt blijven houden, dus op visite en naar je werk en alles is textiel toch een stuk handiger.
 
Als het even kan en je rijdt niet uitsluitend plezier/mooi weer ritjes, koop dan allebei.
Leer als het kan, textiel als het moet. Textiel is warmer, waterdicht, vaak met fatsoenlijke wintervoering (als een leren pak al een wintervoering heeft, is dat vaak een dunne, omdat leer mooi aangesloten moet zitten) en het is praktisch bij bijv. woonwerk dat je je gewone broek eronder kan dragen.

Een ééndelig pak is echt meer voor het circuit; voor gewoon gebruik echt niet handig, tenzij je het niet erg vindt om gebocheld het terrasje op te lopen en bij 30 graden niet je jas uit te kunnen doen.
 
Ik heb lossen delen: leren jas, textiele jas, speciale spijkerbroek en textiele broek.

Toch wel lekker om in de zomer je korte broek onder textiel te doen en eenmaal op bestemming je motorkleding op te ruimen.
 
kant zit gewoon het lekkerst....

tegenwoordig heb je ook in lederen pakken voldoende bergruimte...
 
Ook mijn voorkeur is een leren broek en een textiel jas. Op vakanties een jas met uitneembare Goretexvoering en grote ventilatieritsen en een losse regenbroek zodat ik zowel warm weer als nat koud weer aankan.

Daarnaast heb ik ook een volledig textielpak voor toertjes bij regenachtige dagen en voor dagelijks gebruik, vooral praktisch omdat ik mijn gewone broek er onder draag, wel zo praktisch op het werk of als ik ergens op bezoek ga. Bij toertjes waar het niet meteen plenst van de regen of als het nog koud is (zoals vandaag) draag ik de jas daarvan met mijn leren broek.

Ik heb ook nog een BMW zomerbroek, wel lekker luchtig maar als je echt lang in het zadel zit is het toch prettiger om op leer te zitten.
 
Ik vraag me af wat jullie zoal dragen qua bescherming op de (sport)fiets;
Leder of textiel?
Losse delen of een gehele pak?
En wat voor 1?

Ik neig zelf tot aanschaf van een lederen pak, maar dan vraag ik me af of deze dan zowel in de zomer en in de winter te gebruiken is. Of dat ik dan weer twee lossen pakken moet kopen voor de zomer en de winter.
Aan de andere kant: als ik met 25+ graden naar t strand wil gaan, lijkt me zo'n pak (met daaronder m'n (strand)kleding toch wel weer benauwend. Hoe/wat zijn jullie ervaringen hierin?

Ik zelf rij in een leren revit combi en heb voor de echt warme dagen kevlar jeans en een revit airjasje

S'winters en op frisse dagen gaat er eigenlijk niks boven textiel dat zit gewoon warmer.
 
Ik rij in een maliënkolder. Lucht lekker door en geeft de nodige protectie, kan frisjes aanvoelen bij aantrekken. Naar mijn mening de perfecte combo van textiel en leer.
 
Ik heb zelf gekozen voor textiel toen ik begon aan mijn motorrijbewijs.. Omdat ik begrepen had dat leer, toch wat kouder is in de winter.. Geen idee of dat echt zo is met alle leren pakken.
Maar is maar net wat je zelf wilt. opzich zou ik er zelf ook nog wel een leren pak bij willen, voor de echt sportieve ritjes enzo.. (Geen idee wat voor rijstijl je hebt, maar bijvoorbeeld een kneedown in een textielpak zonder sliders... nahhh) :+
 
Heb een half jaar lang alleen een leren pak gehad (2ehandsje) maar heb nu ook een dane mando jas en difi textiel broek.. Het is zoveel praktischer je kan tenminste iets meenemen, qua rijcomfort is leer weer beter.. En tjah temperaturen nu zijn wel beter te doen in textiel etc... Lastige keus toch wel *D
 
Da's een oud topic, in die tijd kan veel veranderen :+

Het hangt van jezef af, wat doe je er mee, wat vind je prettig.
Ik koos voor beiden. Textiel voor twijfelachtige/slechte dagen, leer voor de goede dagen. Ik heb tweedelig, dan kan je ook het jasje nog dragen of uitdoen als je op locatie bent.

Maar als je pas begint- en ook in de winter gaat rijden, dan zou ik zeggen, koop eerst een goed textiel pak.

Ik heb dus een Rukka pak :X maar die is het geld wel waard (vind ik althans). En het hóeft niet eens zo duur te zijn. Kijk hier maar eens. En hier.... Voordeel van dit soort merken is dat ze bv ook lengtematen in de broeken hebben. Voor iemand met lange stelten zoals ik is dat geweldig (eerste broek in 15 jaar die écht goed zit!). Leer is zeker comfortabeler wanneer het weer het toelaat. In alle overige gevallen (verreweg de meeste in mijn geval.....) is een goed textielpak te prefereren.

Let in ieder geval op wanneer je textiel koopt dat het van Cordura is gemaakt, dat er CE protectoren in zitten (of dat je ze zelf er in kan zetten, wel doen dan!). Verder is een hoge kraag (of uitneembare kraag) fijn. En natuurlijk een uitneembare binnenjas. Als het even kan een ritsje onder je oksels zodat het bij hete dagen kan luchten...
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn jullie ervaringen met Zylom motorjeans.
Zijn die veilig en kwalitatief goed?
Ik wil misschien zo n broek halen, maar heb niet echt verstand ervan.
 
Motorsandalen! :Y :] :W

bata_motorsandal2.jpg


armoredflipflops2.jpg
 
Ik heb de eerste 2 jaar met een textiel pak rondgereden, werkt prima en het is makkelijk om spullen mee te nemen of over je normale kleren heen te dragen. Laatst een leren combi gekocht en dat zit toch, eenmaal ingedragen, veel fijner. Ziet er naar mijn mening ook een stuk beter uit en het voelt veiliger tijdens het rijden.
 
In de lente rij ik in gedeeltelijk leer (broek) met texitel (jas) en met de zomer volledig leer.
Heb sinds een paar dagen een nieuw textiel pak van Revit, model Horizon:
Jas:
641360.jpg

Broek:
rev-it_trousers_horizon_black.jpg


Heb even getwijfeld aan een Macna pak, de binnenvoering kun je er uit halen (zowel jas als broek) en dan heb je een lerenpak. In de winter kun je het textiel er weer over doen, dan heb je weer een winterpak.

Heb deze niet gekocht, textiel kun je niet alleen dragen (zitten geen protectoren in).
 
Terug
Bovenaan Onderaan