[Kleding] Waar op te letten, is textiel iets voor mij?

HellStorm666

Die hard MF'er
3 apr 2010
563
9
Heej allemaal.

De afgelopen 11 jaar GSX-R gereden en van begin af aan een leder combi gehad.
Eind 2020 een S1000XR gekocht omdat ik qua zithouding wat relaxeter wilde gaan rijden.

Nu is m'n leder combi (Arlen Ness) gekrompen in de kast, nee echt waar. Het heeft niets met de BBQ en/of speciaalbier te maken ;)

Ik ben dus toe aan een iets ruimer pak.
Maar nu de vraag, gaat textiel voor mij ook werken. Of is dit héél erg anders dan leder en zal het mij niet bevallen? (In de winter/met regen rij ik met een textiel pak van de Gamma van €80,- en dat bevalt niet, gezien de pasvorm van een vuilniszak en het geklapper er van.
Uiteraard zal er ook verschil zijn met een fatsoenlijk pak.

Wat zoek ik:
Een pak die lekker zit, voldoende kan ventileren als het warm is (meerendeel rij ik met mooi weer), niet klappert als ik 130 rij en vooral veilig is.
Waterdicht en evt. thermo binnenkant zijn mooie extra's.
Ik heb de motor niet nodig voor woon-werk verkeer, maar puur voor de hobbie.
KD's deed ik al zeer weinig (buiten t circuit), circuit rijden doe ik al tijden niet meer, dus voor de kneesliders hoeft t niet.
Ik heb wel vaak een losse rugprotector onder de jas aan (zo'n schildpad), die moet er dus wel onder passen.

Vragen waar ik mee zit:
#1 Zou een textiel pak voldoen, of beter toch naar leder?
In geval van textiel:
#2 Waar moet ik op letten? Materiaal van bijv Nylon and polyester 600D composite goed?
#3 Welke merken worden als goed/zeer-goed ervaren?
#4 Op FB kwam ik een reclame van MugenRace tegen van een 1535 jack en 1851 broek. Iemand bekend met dat merk? (bij motocloset in Portugal, kent iemand dit bedrijf?)
 
Ik heb anderhalf jaar geleden een halfleren doorwaaipak gekocht, en ben daar erg tevreden mee. Dat is een Rev'it Ignition (2) jas, met bijbehorende broek. Er is inmiddels een opvolger (3), en het zou goed kunnen dat er dit voorjaar alweer een versie 4 uitkomt.

Deze heeft een regenvoering en in de jas ook een thermovoering. Voor 3/4 van het jaar een prima pak, ik heb wel vaak de regenvoering mee voor als ik in het voorjaar bijvoorbeeld 's avonds terug moet, dan is doorwaai soms te koud. Ik zou zo'n pak niet als enige pak kopen als je ook in de winter rijdt, of voor hele dagen in de regen. Maar voor af en toe een bui voldoet het prima. Voor slecht weer heb ik dan ook een textielpak.
De thermovoering heb ik nog zelden gebruikt, maar ik kan me voorstellen dat die wel lekker is bij regen in iets minder 's zomerse temperaturen. (Als je regen hebt, en de regenvoering direct op je lijf, koelt het snel af). In dergelijke omstandigheden zal ik doorgaans mijn textielpak aan doen.

Ik rij het hele jaar door, en heb inmiddels wel gemerkt dat een pak voor het hele jaar, verre van ideaal is. Er is bovendien natuurlijk flink verschil tussen diverse merken en prijsklassen. Een pak van €80,- zal natuurlijk niet kunnen tippen aan een pak van €800,-. En die van €800,- weer niet aan een pak van €2000,- Er zitten echt wel slimme oplossingen in een pak waar over nagedacht is. En daar betaal je dan ook gewoon voor. Waarmee ik niet wil zeggen, dat duurder altijd beter is, maar kwaliteit kost geld. De vraag is wat je belangrijk vindt, en wat je ervoor uit wilt geven. Zelf heb ik bijvoorbeeld heel veel plezier van mijn Gore-tex laminaat textielbroek (€440,- afgesprijsd), en wil ik ook nog een bijpassende jas, die hoogstwaarschijnlijk €800,- tot €1200,- zal gaan kosten.
 
Als je leder gewend bent is de overstap naar textiel wel een dingetje. Dan zou ik toch echt even wachten totdat de winkels geopend zijn zodat je ook daadwerkelijk kan gaan passen. Dan pas kan je voor jezelf bepalen of je textiel ook kan hebben.

Belangrijkste daarna is je budget? Wat wil je uitgeven? Ik heb destijds zelf geïnformeerd, waterdichtheid en warmte en door de verkoper werd mij de Rev it Sand 3 geadviseerd. Dan zit je op +/- €450,- voor de jas en op een €300,- voor de broek. Wil je duurder / beter dan moet je voor Goretex gaan zegt men en dan wordt Rukke en Damen veel genoemd. Dan moet je echter gaan rekenen met +/- €600,- tot €800,- per stuk. Werd mij te gek.

Heb net zelf Magna aangeschaft, ga wel zien of dit goed uitpakt of niet. Heb tijden met een pak gereden van Louis van mindere kwaliteit dus ik ben benieuwd. Ook hier heb ik een interne thermovoering en regenvoering. De één zegt dat dat niks is omdat je gaat zweten, de ander zegt dat het wel goed werkt en lekker warm is. We gaan het zien.
 
(meerendeel rij ik met mooi weer)
Als je alleen met mooi weer rijdt, zou ik in jouw geval voor leer gaan.

De grootste factor van textiel is dat je vaak meerdere lagen hebt die je eventueel thuis kunt laten en het vaak beter waterdicht gemaakt kan worden. En dat is bij jou niet van toepassing.
 
Budget is niet echt het probleem, goed spul heb ik wel geld voor over.
Maar ik wil niet naar 'duur' spul kijken omdat het duur is.
Ik wil goed spul hebben. En als die dan duur is, tja dan is dat maar zo.

Ben qua leder begonnen met een ProBiker (ofzo) van Louis. Best betaalbaar. Maar in de zon te heet, in de schaduw met wind te koud.
Zo taai en stijf als t maar kan, ook na een jaar en een paar zomerse regenbuien.
Daarna de Arlen Ness a €1800,- gekocht. Tja, is een smak met geld. Maar heb vervolgens dat pak ook al 7 jaar. Zat (totdat ie 'kromp') ook heerlijk.
 
Als je alleen met mooi weer rijdt, zou ik in jouw geval voor leer gaan.

De grootste factor van textiel is dat je vaak meerdere lagen hebt die je eventueel thuis kunt laten en het vaak beter waterdicht gemaakt kan worden. En dat is bij jou niet van toepassing.
Het wil bij mij wel vaak voorkomen dat ik met de motor ga toeren, dan ergens eet, nog naar iemand toe ga en vervolgens tegen 23:00 of 01:00 terug rij. Dan is het huidige leder wel frisjes ;)
Maar of ik daarvoor altijd de topkoffer mee wil nemen om die extra lagen mee te nemen weet ik nog niet ;)
 
Stel eerst je eisenpakket goed samen. Gebruik ook vooral de zoekfunctie en lees ervaringen met diverse merken. Ga daarna passen, niks zo persoonlijk als het gevoel met een pak. Ik vind met toeren een jas broek combi wel fijn als ik ergens naar de plee moet ;)
Staar je niet blind op de dure merken en ingewikkelde features. Ik rij zelf met een Stadler pak, laminaat goretex en een verwachte levensduur van min 10 jaar waar ik meerdere dagen per week in rij het hele jaar door (alleen nu ff niet). Dan praat je over een andere prijsklasse en gebruikseisen dan wanneer je met lekker weer in lente en zomer rijdt.
En gezien je laatste post: denk ook aan goed technisch ondergoed, in de winter warm en in de zomer koel.
 
Het wil bij mij wel vaak voorkomen dat ik met de motor ga toeren, dan ergens eet, nog naar iemand toe ga en vervolgens tegen 23:00 of 01:00 terug rij. Dan is het huidige leder wel frisjes ;)
Maar of ik daarvoor altijd de topkoffer mee wil nemen om die extra lagen mee te nemen weet ik nog niet ;)
Thermovoering neemt iets meer ruimte in, maar mijn regenvoering past in het zijvak van mijn tanktas, en zou bij de meeste motoren dus ook onder het zadel moeten passen. En hartje zomer heb ik de thermovoering echt niet nodig, ook 's avonds en 's nachts niet.
 
Het wil bij mij wel vaak voorkomen dat ik met de motor ga toeren, dan ergens eet, nog naar iemand toe ga en vervolgens tegen 23:00 of 01:00 terug rij. Dan is het huidige leder wel frisjes ;)
Maar of ik daarvoor altijd de topkoffer mee wil nemen om die extra lagen mee te nemen weet ik nog niet ;)
Een pak wat bij zowel 30 graden als 5 graden precies warm genoeg is ga je niet krijgen. Dan moet je even bedenken of je het liever een keer warm/koud hebt of dat je liever wat meer spullen mee wil nemen.
 
Ik heb voor textiel de dainese racing 3 d dry met een gewone textielen broek. De broek vind ik niet geweldig, maar wel makkelijk omdat er nog wat onder kan. Dat jasje is wel erg fijn. Zit wat strak en is voor gevormd, hierdoor klappert het niet en zit het perfect op de motor. De meeste grote merken hebben gelijkwaardige sport jasjes. Denk als je leer gewend bent, dat dan zoiets het beste in de buurt komt. Bij mij heeft de binnen voering er nog nooit ingezeten.
 
Ik sinds een paar jaar een doorwaaijas van alpinestars, motorspijkerbroek, laarsjes en de gebruikelijke protectie.

Mooiweerrijder en het gaat zo perfect.

En hopelijk ga ik niet onderuit.
 
Mijn voorkeurskleding is een leren broek een een textielen jas. Leren broek omdat dat gewoon veel lekkerder zit als je urenlang op de motor zit. Een textielen jas omdat ik die toch praktischer vind dan leer. Als het echt hard regent doe ik een regenbroek aan, maar meestal is dat niet nodig, want leer is best een tijd waterdicht.

Maar ik heb ook een textielen broek, in de winter is dat gewoon veel warmer, maar als ik ergens heen ga is de textielen broek over een gewone broek heen ook veel praktischer.
 
Voor woon-werk gebruik ik over het algemeen een textielpak, puur voor de warmte en een eventuele bui.
Voor toerritjes trek ik het liefst het leren racepak aan, dat zit gewoon fijner, zelfs op m’n toermotor met kuip.
 
Ik heb zowel een 2-delig leren touringpak als een all-weather gore-tex van Revit.

Mijn voorkeur gaat uit naar het Revit pak, gecombineerd met goede (vochtregulerende) onderkleding. Zeker als het heel erg warm wordt (>30 graden) vind ik katoen juist weer comfortabeler.

Het klapperen is gewoon een kwestie van de passende maat kopen en niet teveel bezuinigen. Mijn jas en broek hebben meerdere verstelpunten zodat je het beter kan laten aansluiten. Ook reduceer je het klapperen als de jas goed aan de broek geritst kan worden.

Overigens zal all-weather katoen denk ik altijd ruimer zitten dan leer, alleen al omdat je bij een allweather de ruimte nodig hebt voor de voeringen.

For what its worth: kijk ook eens naar KLIM. Erg mooi en goed ontworpen. Wel de hoofdprijs. Bij mijn volgende pak zal ik ze zeker overwegen.
 
ik rij het merendeel van het jaar met en verwarmd vest. Lang niet altijd ingeschakeld , dan werkt het als gewoon vest. Daardoor hoef ik mijn wintervoering nooit te gebruiken. Heb alleen een overhemdje er onder aan. Daarmee sluit het pak ook beter aan.
 
Is veiligheid ook nog een argument? Mijn ervaring is namelijk dat alleen een high-end textiel pak met kevlar platen in de buurt komt van de veiligheid van leer. Een betaalbaar of goedkoop textiel pak met alleen nylon, ongeacht de dikte, slijt bij een goede schuiver snel door. Bij een goedkopere doorwaai-jas van Ixon ging ik bij een schuiver met 60km/u zelfs door de beschermplaat van de onderarm heen. Misschien is dat nog iets ter overweging?

Een oud-collega reed met het duurste textielpak van Rukkâh, excuus, ik bedoel Rukka. Daar zaten indrukwekkende kevlar platen op alle schuifzones. De prijs was ook indrukwekkend: 1200 voor de jas en 800 voor de broek O-)

Mocht ooit de staatsloterij aan mij uitbetalen, dan zou de Rukka Aramos met bijpassende broek hoog op mijn lijstje staan. Volledig leer gelamineerd met Goretex. Dat lamineren houdt in dat er geen losse laag Goretex in de kleding zit, maar dat deze volledig verlijmd is met de buitenste laag stof. Zo is de laag Goretex minder kwetsbaar en zuigt het pak minder water op dan een niet-gelamineerd pak met Goretex. In praktijk werkt dat erg prettig!

Dat herinnert mij er aan dat ik nog een staatslot moet kopen, anders keren ze natuurlijk nooit uit :+
 
Ik rij al vanaf mn 18e (nu 62) en heb altijd leer gehad.
mijn eerste pak was een damen leathers, ruim 15 jaar gebruikt en hangt nu nog op zolder en ziet er uit als nieuw.
hierna diverse andere merken gehad, maar uiteindelijk toch weer uitgekomen op damen.
Vorig jaar heb ik een tracer 900 gekocht, om meer en langer te toeren.
Wilde toen ook een nieuw pak nemen, maar ook geen idee, dus feitelijk alle motor en kleding zaken in noord en zuidholland afgelopen, maar kon niet vinden wat mij beviel.
Uiteindelijk toch op een zaterdag de fiets richting prinsenbeek gezet en langs bij damen.
Nog steeds een geweldige collectie zowel leer als textel en gecombineerd.
Uitstekend advies en uiteindelijk een geheel textiel pak gekocht.
Bevalt uitstekend, waterdicht, windicht, uitneembare lagen tot doorwaai jas en broek aan toe.
Veel zakken, zowel binnen als buiten, slimme oplossingen zoals de kleppen van je zakkem met magneten, de hals board met magneet (wat is een drukknopje dan armoe zeg)
Flappert niet flodert niet.
Zeer tevreden mee in de zomer koeler als leer, tijdens koude dagen veel warmer als leer en waterdicht, is ie vuil hup in de wasmaschine.
 
Ik ben op advies van de motorzaak af gegaan. Passen natuurlijk. Het is een Richa C-change geworden, en ik rijdt er al meer dan 7 jaar (eerste 5 jaar garantie!) mee, zomer en winter. Echt waterdicht, en afhankelijk van wel of geen binnenvoering, van min 15 tot 30 graden, echt waar!

Ik heb bewust geen waterdichte voering gekozen, je blijft wel redelijk droog, maar je hele pak wordt doorweekt, het kan dagen duren voor het weer helemaal droog is.

Ik denk het beste advies, ga naar een verstandige motorzaak, vraag advies en ga passen.

Lijkt in 7 jaar toch wel iets "gekrompen" ;)
 
Ik heb bewust geen waterdichte voering gekozen, je blijft wel redelijk droog, maar je hele pak wordt doorweekt, het kan dagen duren voor het weer helemaal droog is.

Herkenbaar probleem, maar dat is tegenwoordig dus verholpen door de Gore-tex laag te lamineren met de buitenste laag van de kleding.
 
Leer is fijn, maar een goede textiel jas is ook prettig. Ik heb lang met een goedkoop textiel pak gereden van de Aldi (€ 170,) ook tussendoor nog een (goedkope) Macna textieljas erbij gehad (en motorjeans en een kevlar sweatpants). Die jassen vond ik niet geweldig maar goed, ze deden hun werk.

Laatst heb ik echter toch weer een textiel jas gekocht, ik wilde er iets gekleder bij lopen als ik met de motor even de stad in ga ofzo. De nieuwe textiel jas is van Alpinestars. Duurder dan het complete motorpak van de Aldi maar een heel verschil. Geen geklapper, waterdicht, lekker warm (ook onder de 5 graden met minieme windbescherming) en toch ademend en comfortabel bij warm weer. Ik voel niet eens dat ik hem aan heb (totdat ik afstap, dan wordt duidelijk dat mijn buikje tegen de jas drukt :+).

Zoals hierboven al gezegd is: het moet goed passen en je moet er niet op besparen. Textiel kan een meer dan prima optie zijn.

Behalve met handschoenen, daarmee kan ik echt niet aan textiel wennen :N. Leather all the way voor handschoenen :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan