Klein beetje advies nodig voor koppakking vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jippo

Die hard MF'er
16 okt 2008
443
3
Helaas is mijn koppakking gescheurd van mn ZXR400 51.xxx

Nou ben ik redelijk technisch en heb mn schakelbak al mogen vervangen! maar mn kleppen en dergelijke er afhalen heb ik nog nooit gedaan.

Waar moet ik opletten? dat 'die' (ben de naam ff kwijt) streepjes gelijk staan aan mn koprand en dan met een tirap mn nokasketting vast zetten zodat die niet verplaatst.

Verder nog dingen om op te letten? :}

Kleppen zijn pas gesteld dus dat hoeft niet meer.

Alles dr af > nieuwe pakkingen dr op > en het er weer dr in leggen
 
kleppen hoef je er niet uit te halen ;)

Op sich, met een goed wphb kun je de nokkenassen er ook gewoon uithalen, zolang je het eea maar tijdens montage weer goed kunt timen.

als t goed is werktie met shims (HOU ZE APART !! NUMMER ZE DESNOODS!!!) die krengen eenmaal kwijt of door elkaar = probleem :+

enneh neem er de tijd voor... niet "ff in een uurtje voordat het donker wordt nog ff snel wat willen doen", grote kans dat je dan eea verprutst.
 
ik zou niet op een ty rap vertrouwen, de kruk kan zomaar verdraaien. Je moet de ketting wel ophangen zodat hij niet in het blok valt. Met montage moet je gewoon de kruk en de nokkenassen op de juiste manier timen.
Kleppen en shims blijven gewoon zitten.
 
Net als hier boven al beschreven zou ik gewoon de boel demonteren en later door middel van de merktekens de timing weer goed zetten.
Wat is de reden dat jij hem vervangt ? Soms kan het namelijk nodig zijn om de kop even te laten vlakken. Wat ik overigens bijna altijd doe bij een koppakking vervangen. Want dat zijn echt de kosten niet.
 
De nokkenassen vast maken aan de ketting lukt niet eens. Bij vervanging van een koppakking moet de hele kop eraf.

Gewoon de boel demonteren en op volgorde leggen. Vervolgens de complete kop omdraaien en gelijk op de ondergrond neerleggen zodat de klepstoters er niet uitvallen en de shimmetjes daaronder niet. Als ze er alsnog uitvallen liggen ze iig op volgorde.

Daarna pakkingresten verwijderen van de kop en van de cillinders. Nieuwe pakking dr tussen > monteren > vastzetten > nokkenassen monteren en op juiste timing in de ketting hangen (uitlaatnokkenas eerst doen = makkelijker).

Succes! :)
 
Er zijn verschillende meningen over het wel of niet koppen vlakken. Dat is te lezen aan diverse topics hier op het forum. Dit heeft weer te maken met de bovenliggende nokkenassen (de boring ervan).

Als hij niet echt krom is, dan poetst de frees er over en gaat het over een paar honderdsten. Als hij wel krommer is, dan word het inderdaad oppassen. Maar hoe dan ook, hem monteren terwijl hij een kromming vertoont is niet echt aan te raden.

Maar goed, ik vroeg ook wat de reden van het vervangen is. Als hij echt te heet is geweest.......
Ach, jij snapt wel wat ik bedoel.
 
Wat betreft het demonteren: Houd lifters en shims bij elkaar, en zorg dat ze weer op dezelfde klep komen. Dus goed merken en sorteren.

Wat betreft het vlakken van de kop. Gewoon controleren of de kop recht is met een stalen rei. Hoe krom hij mag zijn staat in het werkplaatshandboek. Dit zal rondom de 0.05mm zijn. Wanneer je de rei in de lengterichting, hoogterichting, of diagonaal over de kop plaatst mag een voelermaat van 0,1 er nooit onderdoor gaan, en die van 0,05 hooguit net. Zo kun je de kromheid beoordelen. Als hij krommmer is dan spec >> vlakken. Is hij niet krom, dan goed reinigen / licht kruislinks schuren.

Bij het monteren de nokkenassen op tijd zetten volgens de manual, en VOOR het starten minimaal 2 keer volledig ronddraaien zodat je zeker weet dat de kleppen niet geraakt worden (Als hij per ongeluk toch verkeerd staat)

Succes
 
Zo dat wordt goed opletten dus! Thnx voor de tips ik ga van de week in de avond beginnen met het blok los halen uit t frame. en dan dinsdag pas tijd om er echt voor te zitten/aan de gang mee te gaan.

Alvast bedankt voor de tips mocht ik wat tegen komen.

U hoort!

p.s. idd lekke koppakking en ja redelijk warm geweest dus dat zal wel vlakken worden
 
Nou het is er allemaal uit en ben weer aan het opbouwen. Kan ik nu gewoon de nokassen er weer inleggen zonder ik de spanning van mn kleppen hoeft te halen?

Dus er in leggen, ketting dr over, juiste timing zetten, en vast zetten?
 
Wat betreft het demonteren: Houd lifters en shims bij elkaar, en zorg dat ze weer op dezelfde klep komen. Dus goed merken en sorteren.

Wat betreft het vlakken van de kop. Gewoon controleren of de kop recht is met een stalen rei. Hoe krom hij mag zijn staat in het werkplaatshandboek. Dit zal rondom de 0.05mm zijn. Wanneer je de rei in de lengterichting, hoogterichting, of diagonaal over de kop plaatst mag een voelermaat van 0,1 er nooit onderdoor gaan, en die van 0,05 hooguit net. Zo kun je de kromheid beoordelen. Als hij krommmer is dan spec >> vlakken. Is hij niet krom, dan goed reinigen / licht kruislinks schuren.

Bij het monteren de nokkenassen op tijd zetten volgens de manual, en VOOR het starten minimaal 2 keer volledig ronddraaien zodat je zeker weet dat de kleppen niet geraakt worden (Als hij per ongeluk toch verkeerd staat)

Succes
Stel dat de kop iets krom staat en je vlakt hem, wat gebeurd er dan met de nokkenassen ?
Die trek je dan iets krom.
Dat kleine beetje dat de kop krom zou zijn trek je recht met de kopbouten en dan blijft je nokkenas wel recht.
 
Net als hier boven al beschreven zou ik gewoon de boel demonteren en later door middel van de merktekens de timing weer goed zetten.
Wat is de reden dat jij hem vervangt ? Soms kan het namelijk nodig zijn om de kop even te laten vlakken. Wat ik overigens bijna altijd doe bij een koppakking vervangen. Want dat zijn echt de kosten niet.


Vertel mij eens waarom je een cilinderkop moet vlakken??????
Ben ik heel nieuwsgierig naar.
 
Heren graag nog wat advies/hulp/tips,

Ik probeer mijn nokassen er weer in te leggen (tot zo ver lukt het:P).

Krukas staat zoals ik het los heb gehaald en nokassen ook met de streepjes op lijn van de kop.

Maar op het moment dat ik hem ga vast zetten gaat of de ketting slap staan (tussen de nokassen in) en/of de streepjes staan niet echt recht in 1 lijn...

Wat doet ik verkeerd?
 
Nokken van cil 1 staan ook weg van de nokvolgers? Maw de nokkenassen zitten er goed in en niet 180gr verkeerd?
Spanner niet goed of de ketting versleten
 
Kan best gebeuren dat je de eerste paar keer een tandje ernaast zit!
Gewoon de boel opspannen en dan controleren hoe hij staat.

Anders spanner los, verplaatsen in of uitlaatnokkenas en weer aanspannen.

Totdat alles goed staat. En extra controle! Even 2 rondjes de krukas draaien.
 
De kleppen die wat druk uitoefenen op de nokken waardoor het lijkt alsof alles wat verkeerd staat. Dat zal over zijn als de spanner zijn werk doet
 
met aanspannen bedoel je de spanner dr in en de nokasketting aanspanne tog? of bedoel je het vast draaien van de nokassen met aanspannen?
 
Beide. Als de nokkenassen nog niet vast zitten heb je sowieso een verschil en als de nokkenas terug geduwd wordt door de spanning van een klepveer houd je wat ruimte op de ketting
 
Alles is voorspoedig gegaan maar het er weer inleggen van mn nokassen... gaat behoorlijk kut!

Ik leg mijn uitlaatnokas er in draai deze aan en als deze is aan gedraaid zt het streepje prachtig gelijk aan de bovenkant van de cilinderkop. vervolgens tel ik 30 schakeltjes en leg ik de 2de nokas precies met het streep je op het 30ste schakkeltje. als ik deze aandraai zitten de streepjes niet gelijk. Als ik daarna de nokas zo leg dat op he tmoment dat hij is aangedraaid de streepjes gelijk zijn schiet tijdens het aandraaien mn nokas ketting dr over heen... en zit hij dus klem tegen mn blok aan. Wat doe ik verkeerd bij de laatste nokas? krijg het voor elkaar.

Please help :(

edit: De streepjes van mn nokassen stonden bij het los halen aan de binnenkant. de gescannede bladzijden uit het WPHB van mn dealer staat dat de streepjes aan de buitenkant moeten maar dat lijkt me alleen als je ze er ook aan de buitenkant hebt afgehaald?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan