klein kaboutertje die heel graag wil motor rijden

daphne dullie

Rookie
28 mei 2019
5
0
goedemiddag, ik begin weer met mijn rijbewijs A, vorig jaar gestopt omdat ik niet goed met de voeten bij de grond kwam en ik niet mocht afrijden.
Nu heb ik een rijschool gevonden die een hele lage motor heeft, maar nu mijn volgende vraag:
Ik ben 1.49m weeg 47kg en ben 39 jaar. Ben geen chopper fan, maar zou wel een stoere motor willen vinden.
ben al heel lang aan het zoeken en passen en meten, maar begin beetje de hoop te verliezen. Mijn binnenbeen lengte is 72cm :) dus erg korte pootjes en ook nog eens schoenmaat 33 ... hoop dat er hier mensen zijn die advies voor me hebben voor verlagen etc en wat voor stoere motors er over blijven voor een klein mini mensje :)
 
Meestal kan er met de vering wel iets gedaan worden om wat te verlagen. En soms kun je gemakkelijk wat schuim uit het zadel halen. Bij mij is er een 3 a 4cm uit en heb ik het zadel een cm lager gemonteerd. Verschilt per motor dus wat er te winnen valt. Mag het wat kosten dan zijn er wel motorzaken die verder kunnen gaan en bijvoorbeeld het subframe aanpassen. Dat het deel waar het zadel en de rest van de achterkant van de motor op gemonteerd wordt.

Aan de voorkant kun je of verstelbare clipons monteren. ABM multiclip, Gilles Variobar, Helibar, Lsl spul.. Of een ander stuur. Die van een Ducati scrambler brengt de handvatten ten opzichte van de meeste sturen een stuk dichterbij.

Kan me nog een blad herinneren met een heel korte dame en een Ducati monster. Weet er verder niets meer van maar zou me niets verbazen als die bij StarTwin te loenen vandaan kwam.

Succes!
 
Pfffff,

Deze zoektocht heb ik samen met mijn vrouw ook gemaakt. Zij is 156cm en dus iets langer.

Haar eerste motor was een Suzuki Savage en dat was geen enkel probleem. Wel heeft ze gelest op die motor ivm geen passende lesmotor.

Nu rijdt ze een ducati monster M695 met de volgede modificaties:
-Zadel schuim bijgewerkt zodat ze dichter bij de grond zit.
- vorkpoten iets verder doorgestoken.
- op een ducati kan je vaak makkelijk de rijhoogte aanpassen en voor de weg staat hij achter een cm lager, als ze op het circuit rijdt schroef ik hem weer omhoog.

Rijdt prima en je ziet er niets van.

Ze kan dan overigens in verlaagde toestand met beide voeten tegelijkertijd met de bal van de voet op de grond. Wel heb ik in het begin een extreem dikke zool onder haar motorlaarzen laten zetten (plateauzolen) alle beetjes helpen.

Of dat voor jou gaat werken weet ik niet. Wel wilde mijn vrouw iets sportiefs, jij hebt het over iets stoers...... wat vind je stoer en heb je je rijbewijs al?
Gr. Michel
 
Zoals je al hebt gelezen is er van alles mogelijk qua verlagen, maar veel hangt af van de specifieke motor waar het om gaat.
Het wordt dus makkelijker als je een specifiek merk/model op het oog hebt. En het is al gezegd: wat vind jij " stoer"?

Hier nog een interessant lijstje voor je:
810 - 90 = 720 , zou het moeten lukken?

hier ook nog een ouder topic, met volgensmij wel wat nuttige info: Motoren voor kleine mensen
Die vind ik met 810 nog best hoog om mee te beginnen. Er zijn echt wel (leuke!) motoren < 800mm.
 
Wij hebben dezelfde binnenbeenmaat! *O*

In mijn ervaring is 't gewoon passen, passen, en nogmaals passen. Ik heb zelf een gs500 waar ik een R6 shock in heb gelepeld. Daar is veel meer aan in te stellen dan aan de standaard shock en zo zit 'ie nog net wat lager. Daardoor kan ik nu zonder te gaan verzitten met m'n voorvoet aan de grond, en met een klein beetje opschuiven in 't zadel zelfs met een platte voet (al zal ik de eerste zijn om toe te geven dat stoplichten mijn vijand zijn bij straffe zijwind).

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen de motor niet te laten verlagen, maar te leren dealen met minder grond contact. Er bestaan wel ook laarzen met een verhoogde binnenzool (Daytona ladystar, dacht ik?) die je natuurlijk altijd kunt dragen als ze maar passen, of je nou man, vrouw, of aap bent.

Wat wel een dingetje is wat mij na veel passen en proberen duidelijk is geworden: zithoogte zegt lang niet alles. De breedte van het zadel heeft bij mij al snel veel invloed, en als de steppies van een motor recht onder mijn heup zitten heb ik sowieso een probleem. Dan kan ik m'n voet niet meer recht naar beneden aan de grond zetten, maar moet ie voor het steppie, erachter, of ernaast, en daar heb ik de beenlengte nooit voor. Dat scheelt dan net teveel.

Viercilinders vind ik gelukkig niet echt leuk, want die zijn vaak te breed voor mij. Choppers zijn helaas ook niet mijn ding, anders zou mijn leven wel een stuk makkelijker zijn. :P Maar er zijn heus nog wel wat naked bikes te vinden waar ik op pas. Ik zat zondag bijvoorbeeld op een Bonneville T100 en dat paste op zich wel, al zaten daar die steppies wel recht onder mijn heup, maar daar zou eventueel vast nog wel iets aan te doen zijn.

En dan ook nog... Het is makkelijk je dood te staren op korte benen, maar vergeet je armen niet. Ik ken mensen die rechtop op een gs500 kunnen zitten, maar dat kan ik niet. Mijn armen zijn daar niet lang genoeg voor, dus ik zit standaard in een sporttour houding op mijn motor. Een echte sportsbike is voor mij eigenlijk altijd oncomfortabel omdat ik dan helemaal op de tank moet liggen en dan nog aan 't reiken ben om 't stuur te kunnen vastpakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki


 
Meestal kan er met de vering wel iets gedaan worden om wat te verlagen. En soms kun je gemakkelijk wat schuim uit het zadel halen.
En vergeet niet de breedte van het zadel. Met een wat smaller zadel, met name aan de voorkant, kun je ook makkelijker met de voeten bij de grond.

KTM Adventure 990 heeft mega hoog zadel. Ik had bijna een keukentrap nodig om op te stappen maar dankzij het smalle zadel kon ik toch goed (genoeg) aan de grond komen.

Mijn eigen Pan European 1100 (al weer 10 jaar geleden) had ik een origineel en een Corbin zadel bij. De Corbin was lager maar ook breder, dus met het originele zadel kon ik makkelijker bij de grond.
 
1396953


Toch veel leuker dan een grote @daphne dullie ? :]
 
Houd er rekening mee dat motoren te zwaar afgeveerd kunnen zijn voor je. Ik vond mijn SV650 en SV1000 niet te rijden zonder een aangepaste schokdemper. Ik weeg ongeveer hetzelfde wat jij weegt. Ben wel iets langer, dus heb met een kleine verlaging (+/- 1,5 cm), een lager zadel en Daytona laarzen voldoende gewonnen, dat ik met twee voeten volledig bij de grond kan. Niet nodig, wel fijn met bagage in bijvoorbeeld de bergen. :)

Ik denk dat er voldoende keuze is voor je, maar een allroad gaat waarschijnlijk lastig worden voor je. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan