klein kaboutertje die heel graag wil motor rijden

daphne dullie

Rookie
28 mei 2019
5
0
goedemiddag, ik begin weer met mijn rijbewijs A, vorig jaar gestopt omdat ik niet goed met de voeten bij de grond kwam en ik niet mocht afrijden.
Nu heb ik een rijschool gevonden die een hele lage motor heeft, maar nu mijn volgende vraag:
Ik ben 1.49m weeg 47kg en ben 39 jaar. Ben geen chopper fan, maar zou wel een stoere motor willen vinden.
ben al heel lang aan het zoeken en passen en meten, maar begin beetje de hoop te verliezen. Mijn binnenbeen lengte is 72cm :) dus erg korte pootjes en ook nog eens schoenmaat 33 ... hoop dat er hier mensen zijn die advies voor me hebben voor verlagen etc en wat voor stoere motors er over blijven voor een klein mini mensje :)
 
Zou dit stoer genoeg zijn voor je?
Een Honda MSX125.
Zeer fijne lage en lichte machine.
Enige manco: het is geen snelwegmonster met slecht 11pk aan vermogen.
Maar zolang je alles binnen de stad en op 80 buitenwegen doet gaat het prima.
Vr gr

6F72922D-48EE-4B74-80BB-635BFAB21C9C.jpeg
 
Gaat vast goedkomen.
Motorseizoen duurt nog even voordat ze weer gaan pekelen.
Er is uiteraard genoeg keuze aan motorfietsen voor de wat kortere rijders/rijdsters en is slechts een kwestie van de juiste fiets naar smaak en gading zoeken.
 
Maar....ik moet wel eerlijk zeggen dat ikzelf erg blij ben met mijn gemiddelde lengte van 1 meter 83 en dat bij een normaal postuur.
Ik ken de gevallen van net effe te klein zijn voor het kunnen kiezen van elke motorfiets of gevalletje lange Jan te zijn met lengtes tussen de 1.93 en 2.00 meter.
Dan vallen er toch echt een boel motorfietsen af die prettig bereden kunnen worden.
Eigenlijk geldt datzelfde verhaal ook voor te lange of te corpulente mensen die dan ook niet meer normaal of prettig in een sportwagen kunnen zitten.
Want ook in dat geval is een bovengemiddeld postuur, lang, fors en zwaar bepalend of het wel of niet gaat passen.
Het lijkt me knap frustrerend als ik 110kg zou zijn en dan bijvoorbeeld niet in een 2-zitter sportwagen kan plaatsnemen en daardoor bewust een ruime en grote gezinsbak zou moeten nemen.
 
Maar....ik moet wel eerlijk zeggen dat ikzelf erg blij ben met mijn gemiddelde lengte van 1 meter 83 en dat bij een normaal postuur.
Ik ken de gevallen van net effe te klein zijn voor het kunnen kiezen van elke motorfiets of gevalletje lange Jan te zijn met lengtes tussen de 1.93 en 2.00 meter.
Dan vallen er toch echt een boel motorfietsen af die prettig bereden kunnen worden.
Eigenlijk geldt datzelfde verhaal ook voor te lange of te corpulente mensen die dan ook niet meer normaal of prettig in een sportwagen kunnen zitten.
Want ook in dat geval is een bovengemiddeld postuur, lang, fors en zwaar bepalend of het wel of niet gaat passen.
Het lijkt me knap frustrerend als ik 110kg zou zijn en dan bijvoorbeeld niet in een 2-zitter sportwagen kan plaatsnemen en daardoor bewust een ruime en grote gezinsbak zou moeten nemen.

Heb je geblowd kerel?
 
CB1= 775mm (stond al op vorige pagina)
hawk gt: Seat height, 30.4 in = 772 mm

Seat height‎: ‎800 mm (31 in)

Zithoogte 780 mm
Papieren maten zijn niet belangrijk. Ze worden gemeten zonder dat de vering ingedrukt wordt en zadel ingedrukt wordt. Proef zitten in vorm zadel inzakking, veervoorspanning mogelijkheid etc is de oplossing.
 
De CB1 heeft nog meer heleboel voordelen : De zitting is ook vrij smal, waardoor je dus je benen redelijk recht naar beneden kan steken.

Daarbij komt dat de CB1 voor een beginner een lekker vlot en wendbaar motortje is, en ook nog eens super betrouwbaar.
 
Mijn binnenbeenlengte is 76 cm, niet veel meer dan bij jou. Ik heb al op van alles gereden, ook op motoren die "op papier" te hoog waren. GSX750F met verlaagd zadel, CBR1000RR, SV650, GS500 van de dochter met passagier, VFR1200... Nu rij ik op een VFR800FI. Oké, ik kom alleen maar met de bal van mijn voet aan de grond maar... dat is genoeg.
Ik weet ook van iemand die persé de motor van haar verongelukte vriend op de weg wilde houden. Ze kon alleen stoppen als er een stoeprand was anders viel ze om. Ja, dàn ben je te klein voor de motor! Passen, proberen en blijven zoeken tot je JOUW motor vindt.
 
Mijn binnenbeenlengte is 76 cm, niet veel meer dan bij jou. Ik heb al op van alles gereden, ook op motoren die "op papier" te hoog waren. GSX750F met verlaagd zadel, CBR1000RR, SV650, GS500 van de dochter met passagier, VFR1200... Nu rij ik op een VFR800FI. Oké, ik kom alleen maar met de bal van mijn voet aan de grond maar... dat is genoeg.
Ik weet ook van iemand die persé de motor van haar verongelukte vriend op de weg wilde houden. Ze kon alleen stoppen als er een stoeprand was anders viel ze om. Ja, dàn ben je te klein voor de motor! Passen, proberen en blijven zoeken tot je JOUW motor vindt.
Ehhh, ik wil jou niet zien in de Alpen.
Veels te gevaarlijk!
 
Ehhh, ik wil jou niet zien in de Alpen.
Veels te gevaarlijk!
Hoezo ?
Je moet je voeten juist niet neer zetten.
En je er half van het zadel af laten glijden met je ene dijbeen op het zadel dan kan je andere voet gewoon bij de grond.
Voormalig wereldkampioen gaston Rahier was ook maar 1,64 m stond bij de start altijd met zijn voet op een baksteen.
Won 2 maal de Dakar op een BMW GS en die zijn nou ook niet bepaald laag.
 
Hoezo ?
Je moet je voeten juist niet neer zetten.
En je er half van het zadel af laten glijden met je ene dijbeen op het zadel dan kan je andere voet gewoon bij de grond.
Voormalig wereldkampioen gaston Rahier was ook maar 1,64 m stond bij de start altijd met zijn voet op een baksteen.
Won 2 maal de Dakar op een BMW GS en die zijn nou ook niet bepaald laag.
Ja, dat snap ik. Maar soms gaat het toch mis.

Al die rare hellingen in de Alpen, hetzelfde als met skiën, je zet uit gewenning je linkervoet neer en opeens loopt het net aan die kant stijl af. Soft crash krijg je dan.
Niet erg maar men lacht je wel uit.
 
Heb zelf een Honda Supermagna gehad.
Niet hoog maar zeer onhandelbaar op lage snelheden.
Op hogere snelheden was het perfect.

Lijkt dus een perfecte motor voor vrouwen, maar die vinden dat achteraf vaak niet.
 
Ja, dat snap ik. Maar soms gaat het toch mis.

Al die rare hellingen in de Alpen, hetzelfde als met skiën, je zet uit gewenning je linkervoet neer en opeens loopt het net aan die kant stijl af. Soft crash krijg je dan.
Niet erg maar men lacht je wel uit.

Ik zet dus nooit uit gewenning m'n voet neer, want als 't niet hoeft, zet ik die überhaupt niet neer. En ja zo'n "grond te ver weg" val zullen de meeste kleinere motorrijders wel een keer gehad hebben of krijgen, maar na die eerste keer let je elke volgende keer aanzienlijk beter op. Zo ben ik de eerste keer dat de grond te ver weg was in zo'n perfect gesnoeid bosje beland in iemands tuin. Shit happens. Maar 't is me daarna nooit weer gebeurd. ;)

Sowieso vind ik het wel bijzonder dat je een "Soft crash. Niet erg maar men lacht je dan wel uit" als argument aanvoert voor "ik wil jou niet zien in de Alpen. Veels te gevaarlijk!" Houd je niet van lachen? :?
 
Dat Soft crash heb ik gezien van kerels van 2 meter als je door te keren op een heling een been uit moet steken is die al gauw te kort hoe lang je ook bent
Maar wat ik me afvraag wat voor model motor heeft de topic-starter voor ogen want dat is nog voorbij gekomen .
Ja weet het stoer maar wat verstaat zij daar onder een raceple of een muthopper ?????
 
Terug
Bovenaan Onderaan