Klein of groot rijbewijs? help, wat moet ik doen!

Ixnay

Rookie
17 sep 2004
15
0
Rijswijk
Hey allemaal,

Ik had een vraag over het motorrijbewijs. Ik ben nu 20 en heb het geld bij elkaar voor mijn rijbewijs en een goedkoop motortje.
Ik vroeg me af of iemand van jullie een licht rijbewijs heeft gehaald? Dus onder de 35 kW mag je dan nog rijden.

Nu heb ik van een aantal vrienden gehoord dat motors zoals de Honda CMX 250 rebel of de Yamaha XV 250 Virago, dus onder de 35 kW of 250cc te licht zijn om goed mee te kunnen rijden, dat wil zeggen op snelwegen zonder problemen een vrachtwagen in kunnen halen enz.

Zelf heb ik alleen achterop motoren gereden die een stuk zwaarder zijn, dus ik heb geen idee of dit waar is en wat ik beter kan doen, zwaar of licht.

(rekening houdend met het feit dat ik een klein meisje van 20 ben ;) )

Alvast bedankt voor reacties!

Groeten
Ixnay
 
Verander die 35KW maar in 25KW :+

Geen ervaring mee, maar in 25KW forum kan je vast veel lezen.

Anders wachten op mensen die wel ervaring hebben met 25KW.

En ook kleine mensen kunnen op een "echte" motor hoor.
 
Ik weet niet hoe lang je moet wachten totdat je 21 bent, maar ik zou wachten als je dat kunt.... :)
 
Ik weet niet hoe lang je moet wachten totdat je 21 bent, maar ik zou wachten als je dat kunt.... :)


:^

anders moet je nog 2 jaar op een lichte motor rijden.
daar is niks mis mee, maar als je het eenmaal gewend bent wil je ook wel harder.
 
hey

bedankt! ik had al zo'n vermoeden dat er al eens een topic over geweest was ;-)

En ja ik weet dat kleine mensen ook kunnen rijden, een harley staat op de planning :}

hahah niet nu natuurlijk, maar je snap me wel

maare... bedankt!

Ixnay
 
als je wil rijden, gewoon gaan rijden *D anders zit je je maar op te vreten, en ik mag over heel korte tijd hopelijk rond gaan scheuren op mijn zzr250, zo zijn er nog meer 25 kw fietsen waarop je ook heel erg veel lol kan hebben. mijn mening is dan ook lekker er voor gaan!!
 
He klein meisje...wacht toch gewoon even tot je wat groter bent.

In afwachting daarvan mag je bij mij achterop :]
 
hoe klein is klein?
er was mij ook aangepraat dat ik klein was en daarom bijna nergens op zou passen, maar t valt volgens mij best wel mee. ben zelf 1.68m en ik kan tot nu toe makkelijk met m'n voeten op de grond komen. zowel op de lesmotor als op de motor van m'n vriend.
 
Zelfs een "lichte zware" verveelt al na een tijd B|


je moet idd geen powerwheelies in de 3e versnelling verwachten.
maar acceleratie is lekker/goed/genoeg om je te vermaken, top ligt op 180 (200 in de wijkertunnel :P )

maw,

ben je een gewoon iemand die van a naar b gaat en verder lekker gaat toeren, dan maakt het niet uit.
 
je moet idd geen powerwheelies in de 3e versnelling verwachten.
maar acceleratie is lekker/goed/genoeg om je te vermaken, top ligt op 180 (200 in de wijkertunnel :P )

maw,

ben je een gewoon iemand die van a naar b gaat en verder lekker gaat toeren, dan maakt het niet uit.

Ik doelde op m'n +25kW xj600 :+
Wil niet weten wat het zou zijn met -25kW :P

En zelfs als je gewoon van a naar b gaat (zoals mij) dan wil je soms ook wel eens net dat beetje meer hebben ;)
 
Ik doelde op m'n +25kW xj600 :+
Wil niet weten wat het zou zijn met -25kW :P

volgends mij merk je het niet als die begrenzing eruit is :+
maar 25kw verschilt heel erg per motor. mn vorige 25kwer was een klein racertje (vfr400r).... toen ik voor het eerste op mn huidige stapte vroeg ik me af of ie wel 25kw was, zo hard trok dat ding ivm die vfr :z ik moet ook zeggen dat ik aardig mee kan komen met de gemiddelde motor (nee ik moet niet naast een ss staan :P )
 
25 KW regeling is :r . Ik heb mijn rijbewijs gehaald toen ik net 20 was, heb vervolgens 2 jaar kunnen wachten voordat ik ergens mee kon rijden, want niemand had een 25 KW motor :( . Dus dan na 2 jaar gelijk maar op een motor met 130 pk gestapt, werkt echt goed die regeling!

Ik raad je overigens aan niet eens met een zwaardere motor te gaan rijden, dan wil je niet meer terug op een 25 KW'er! Weet trouwens nog een mooie ZXR 400 staan voor niet al teveel geld, ook van een meisje geweest. In zeer goede staat!

Denk trouwens dat ik weet waar de verwarring van 35 KW vandaan komt. Volgens mij mogen rijscholen 35 KW motoren gebruiken voor licht rijbewijs. Stond volgens mij in m'n theorieboekje destijds :?
 
juist prieces,

"Ben je 18, 19 of 20 jaar dan wordt gelest en examen gedaan op een lichte motor onder de 35 Kw. Je krijgt dan een beperkt rijbewijs dat geldt voor motoren met een vermogen van maximaal 25 Kw. Na 2 jaar mag je dan, zonder opnieuw examen te hoeven doen, ook op zwaardere motoren rijden." Vandaar die 35 kW in de 1e post, foutje

Ow en klein = zeg maar 1.60 ofzo

Overigens ben ik geen racer maar meer een tour rijder om het zo maar te zeggen, maar ik zal toch wel graag een beetje vlot willen optrekken met me motortje

Ik word overigens 10 mei 2005 pas 21, maar stel nou dat ik me lessen volg en net ná die 10 mei mijn rijexamen doe.. mag ik dán wel zwaar afrijden :?

:]

Hoeveel lessen hebben jullie er eigenlijk over gedaan? :+
 
Ik word overigens 10 mei 2005 pas 21, maar stel nou dat ik me lessen volg en net ná die 10 mei mijn rijexamen doe.. mag ik dán wel zwaar afrijden :?

Dat mag ja...

Lessen op een lichte, vlak voor examen wat rijden op een zware voor het gevoel en afrijden op een zware.
 
In mei al 21?
Wat is dan het probleem?
Rustig aan beginnen met lessen,
Van de winter gewoon doorlessen,
misschien in een lager tempo.

Hoe lang je er over doet is helemaal afhankelijk
van hoeveel feeling je er voor hebt.
Wachttijd voor het weg-examen is in 't Gooi momenteel
ongeveer 6 weken.
Reken voor bv-examen ook maar een maand ofzo.
Dat is dan al richting 3 maanden.
Theorie kan een keer tussendoor (als je B wel al hebt,
anders moet je eerst theorie doen).

Eerst een rijschool opzoeken waar ze een verlaagde ER5 hebben,
dat is net wat makkelijker O-)
En vergeet niet dat je toch een x aantal weken aan het lessen bent,

Dus voordat je dit allemaal afgehandeld hebt ben je al over de helft
van die 8 maanden....
 
Inderdaad, als ik jou was zou ik ook gewoon wachten tot ik 21 ben. Als je nu je rijbewijs haalt kan je toch niet meer veel rijden met de winter voor de deur. En zeker als je nog geen motor hebt zou ik nog even wachten. Je zit gelijk voor 2 jaar vast aan dat licht rijbewijs! Gewoon lekker op tijd beginnen lessen zodat je op het eind met een zwaardere motor kan rondrijden, dan heb je mooi voor de volgende zomer je rijbewijs. Ik had een les of 15, maar ik ben pas de 2de keer geslaagd. Gezakt omdat ik te traag reed. Ik ben er nog altijd van overtuigd dat die @%$#%$ motor z'n teller te weinig aangaf, maar ja, maak dat die examinator maar eens wijs B| En voor 500 euro mocht ik die motor kopen, zo goed was ie nog!

Tip voor het examen: het is beter om wat te snel te gaan dan te traag. Je moet laten zien dat je de motor onder controle hebt.
 
ik heb hem gehaalt toen ik 19 was.. dus tel daar 2 jaar bij op.. in 2006 (sept) kan ik pas zwaar rijden :( :( :(

Quasi even snel als wanneer je gewacht had :) Want dan mocht het ook pas vanaf je 21ste :)
Voordeel wat jij nu hebt is dat je op je 21ste zwaar kan rijden en al 2 jaar ervaring hebt :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan