Klein onderhoud CBR600RR

15 jul 2015
2
0
Wierden
Hallo Allen,

Ik ben een freshman qua motorrijden, eerste seizoen op de motor. Heb een Honda CBR600RR uit 2005 met 18000 KM. Rij ondertussen vrij "fanatiek" denk ik, zo'n 5 tot 7000 km per jaar vermoed ik.

Heb nu ongeveer 2500 km gereden. Naast normaal onderhoud, banden spanning, ketting in de olie houden, olie checken etc. vraag ik mij nu af wanneer ik olie filters, luchtfilters e.d. moet vervangen. (is er wellicht al een artikel, ik kan via google niks vinden)

Uiteraard ben ik rete zuinig en wil ik mijn schatje zo goed mogelijk onderhouden. Concrete vraag: na hoeveel kilometers of tijd moet ik zaken gaan vervangen? Ik ben van plan dit zelf te gaan doen.

Met vriendelijke groet,

Vincent
 
In de service manual staat een onderhoudstabel. Daarin staat precies wat je moet doen. Mijn tips:
- voorvorkolie verversen
- smeren van rem- en koppelingshendel
- kappen eraf halen en uitlaatbochten polijsten en daarna 'invetten'
- remklauwen demonteren en schoonmaken
- gas- en evt koppelingskabels smeren met teflonspray
 
Het Honda CBR 600RR topic deel 76

Denk dat je hier beter met jouw 600RR vragen terecht kan.

Via de eerste link op Google welke Schuurman92 heeft geplaatst kan je het werkplaatshandboek inderdaad downloaden.

Volgens het schema moet je bij 19k remvloeistof vervangen en de rest alleen controleren. Dat is echter volgens het boekje :)
 
Laatst bewerkt:
Hallo Allen,

Ik ben een freshman qua motorrijden, eerste seizoen op de motor. Heb een Honda CBR600RR uit 2005 met 18000 KM. Rij ondertussen vrij "fanatiek" denk ik, zo'n 5 tot 7000 km per jaar vermoed ik.

Heb nu ongeveer 2500 km gereden. Naast normaal onderhoud, banden spanning, ketting in de olie houden, olie checken etc. vraag ik mij nu af wanneer ik olie filters, luchtfilters e.d. moet vervangen. (is er wellicht al een artikel, ik kan via google niks vinden)

Uiteraard ben ik rete zuinig en wil ik mijn schatje zo goed mogelijk onderhouden. Concrete vraag: na hoeveel kilometers of tijd moet ik zaken gaan vervangen? Ik ben van plan dit zelf te gaan doen.

Met vriendelijke groet,

Vincent
Ik heb je een privé bericht verstuurd!
Mogelijk kan ik iets voor je betekenen
 
Remvloeistof is elke twee jaar.
Niet bij een x aantal km's.

Volgens het werkplaatshandboek toch echt bij 19k of 2 jaar.

Aangezien hij vast niet weet wanneer dit is vervangen komt 19k dus als eerstvolgende.

Daar staat dus toch echt zeer zeker ook een kilometeraanduiding.

Er staat mij bij dat dit ook stond aangegeven bij mijn GSXR destijds en ik meen ook bij de Z1000 of ZX12R (weet ff niet meer welke).

Is dus niet iets nieuws of aparts van Honda ofzo.

Maar goed, dat is volgens het boekje. Ik geloof niet zo in de schema's van het boekje vandaar dat ik het expliciet er bij heb vermeld. :)
 
Laatst bewerkt:
Volgens het werkplaatshandboek toch echt bij 19k of 2 jaar.

Aangezien hij vast niet weet wanneer dit is vervangen komt 19k dus als eerstvolgende.

Daar staat dus toch echt zeer zeker ook een kilometeraanduiding.

Er staat mij bij dat dit ook stond aangegeven bij mijn GSXR destijds en ik meen ook bij de Z1000 of ZX12R (weet ff niet meer welke).

Is dus niet iets nieuws of aparts van Honda ofzo.

Maar goed, dat is volgens het boekje. Ik geloof niet zo in de schema's van het boekje vandaar dat ik het expliciet er bij heb vermeld. :)


inderdaad,bij de vtr sp2 om de 18k of 2jaar
 
Volgens het werkplaatshandboek toch echt bij 19k of 2 jaar.
In je eerdere post was het bij 19.000 km.

Dit klinkt al beter :)
Aangezien hij vast niet weet wanneer dit is vervangen komt 19k dus als eerstvolgende.

Daar staat dus toch echt zeer zeker ook een kilometeraanduiding.

Er staat mij bij dat dit ook stond aangegeven bij mijn GSXR destijds en ik meen ook bij de Z1000 of ZX12R (weet ff niet meer welke).

Is dus niet iets nieuws of aparts van Honda ofzo.

Maar goed, dat is volgens het boekje. Ik geloof niet zo in de schema's van het boekje vandaar dat ik het expliciet er bij heb vermeld. :)
 
En dan mag je zelf kiezen wat je beter uitkomt?

156176d1397261285-am-i-too-old-buy-2015-mustang-37517009.jpg


Wat eerder is. :)
 
bij aankoop van een "nieuwe"motor pak ik altijd even een beurt mee..

dan bezuinig ik op niks.. dus..
Nieuwe remvloeistof (je weet niet of de vorige eigenaar daar netjes mee was)
nieuwe olie en oliefilter
nieuw luchtfilter? kan..
nieuwe koelvloeistof of oude even op laten meten..
nieuwe bougies (en dan leg je de oude gewoon in de kast mocht er eentje een keer stuk gaan..)

controleer ook even je bandenspanning..je zult de eerste niet zijn waarbij ie te laag is..
als je dan toch je bandenspanning naloopt, kijk dan ook even je loopvlak na van je banden. Een spijker er in is sneller gebeurd dan je denkt..
 
Bedankt voor jullie behulpzame reacties,
De fiets heb ik bij een dealer gekocht die alles heeft nagelopen opgevuld en vervangen. Nieuwe banden en alle vloeistoffen nagelope. Denk wel dat ik me hiermee ga redden! Thanks
 
Terug
Bovenaan Onderaan