Klein theorie vraagje (kmoet 6/7 voor de 2e keer!)

Okeej, ik vul dus in dat het wel mag... :Y
Nu heb ik een andere..die meer op de praktijk gericht is:
wat als er een file is op een enkelbaansweg...(zoals een file bij een afrit bijvoorbeeld) mag je die ook rechts voorbij (bij uitzondering over de vluchtstrook???) rijden? Of ga je dan braaf in de file staan. Waarbij je weer de veiligheidsproblemen hebt enzow.... :]
Ik weet dat het vergezocht is, maar wij hebben het in de praktijk al meegemaakt...wij gingen braaf in de file rijden (ik achterop) en een motorrijder ging er gewoon voorbij...rechts
Let vooral goed op de vraagstelling! Laat je niet foppen, ikzelf heb 2x gedaan over theorie, omdat ik een paar vragen niet goed las.

Als ze b.v. vragen: U wilt hier tussen de file doorrijden, mag dit volgens de wet?

Dan kan het antwoord anders zijn.
 
Even voor de duidelijkheid ik rij koekblik motor(even motorloos)en vrachtwagen en ik weet uit ervaring dat het cbr het niet altijd weet,en dat ze ook ervan uitgaan dat ze altijd gelijk heeft B| . Heeft mij bij mijn c,e(truck-aanhanger)een herexamen opgeleverd en bij mijn her gebeurde het zelfde voorval (met de zelfde examinator l*l)en zei hij dat ik het perfect had gedaan paarweken daarvoor gezakt op dat voorval.En mijn instructeur zei op de terug weg dat ze het cbr wel konden afschaffen want ze snappen er toch niks van. |(
 
...
Nu heb ik een andere..die meer op de praktijk gericht is:
wat als er een file is op een enkelbaansweg...(zoals een file bij een afrit bijvoorbeeld) mag je die ook rechts voorbij (bij uitzondering over de vluchtstrook???) rijden? Of ga je dan braaf in de file staan. Waarbij je weer de veiligheidsproblemen hebt enzow.... :]
Ik weet dat het vergezocht is, maar wij hebben het in de praktijk al meegemaakt...wij gingen braaf in de file rijden (ik achterop) en een motorrijder ging er gewoon voorbij...rechts

Bij een file op een enkelbaansweg mag je er voor zover ik weet niet voorbij. Neemt niet weg dat ik het vaak wel doe, maar wel ff extra goed opletten dan!
 
Wat boeit het nu of het gedoogd wordt of wel mag of whatever! Punt is, als je je aan de spelregels houd krijg je er geen bekeuring voor!
 
Okeej, ik vul dus in dat het wel mag... :Y
Nu heb ik een andere..die meer op de praktijk gericht is:
wat als er een file is op een enkelbaansweg...(zoals een file bij een afrit bijvoorbeeld) mag je die ook rechts voorbij (bij uitzondering over de vluchtstrook???) rijden? Of ga je dan braaf in de file staan. Waarbij je weer de veiligheidsproblemen hebt enzow.... :]
Ik weet dat het vergezocht is, maar wij hebben het in de praktijk al meegemaakt...wij gingen braaf in de file rijden (ik achterop) en een motorrijder ging er gewoon voorbij...rechts

Ik ga er dan links voorbij.Vluchtstrook is nogal duur(200 euro volgens mij)
 
Heb jij een Examen cdtje van het CBR zelf ?

Of de MAG het beter weet dan het CBR weet ik wel zeker ;) En ik had de file vraag ook op mijn examen en die had ik niet fout.

Maar ik zal stoppen met huilen ;)

Nee geen cd, zoals ik al zei een site. (www.itheorie.nl) Een site die dus in tegenstelling tot een boek of cd altijd up-to-date is.

En volgens jou weet de MAG beter welke antwoorden goed zijn op het CBR examen dan het CBR zelf :?
 
Ik heb zojuist, 2 uur geleden, m'n theorie gehaald. Er zat 1 vraag bij over waar je, volgende de gedragscode motorrijders in de file, een file moet inhalen.
A: Tussen de 2 linker rijen.
B: Tussen de 2 rechter rijen.
C: Rechts van de rechter rij. (dus half over de vluchtstrook)

Er zat dus geen optie bij dat het niet zou mogen. Dus bij de examens van het CBR gaan ze er vanuit dat je files mag inhalen.
 
Ik heb zojuist, 2 uur geleden, m'n theorie gehaald. Er zat 1 vraag bij over waar je, volgende de gedragscode motorrijders in de file, een file moet inhalen.
A: Tussen de 2 linker rijen.
B: Tussen de 2 rechter rijen.
C: Rechts van de rechter rij. (dus half over de vluchtstrook)

Er zat dus geen optie bij dat het niet zou mogen. Dus bij de examens van het CBR gaan ze er vanuit dat je files mag inhalen.
Heb je toevallig in Breda examen gedaan? Ik kreeg daar namelijk precies dezelfde vraag. En dat het in de gedragscode staat dan is het nog steeds geen wet, dus valt de conclusie dat ze bij het CBR er vanuit gaan dat je files wel mag inhalen niet zo snel te trekken. Dit gaat puur om de gedragscode, niet meer en niet minder. Al is het wel logisch dat als ze dan vragen of het mag, je moet antwoorden dat het wel toegestaan is.
 
Nee geen cd, zoals ik al zei een site. (www.itheorie.nl) Een site die dus in tegenstelling tot een boek of cd altijd up-to-date is.

En volgens jou weet de MAG beter welke antwoorden goed zijn op het CBR examen dan het CBR zelf :?
Ik heb een e-mail naar itheorie.nl gestuurd, dat ze 15 jaar achterlopen met hun lesstof omtrend het filerijden. :z

Ik heb ze maar meteen op de hoogte gesteld dat fietsbestuurders op een gelijkwaardige kruising van rechts voorrang hebben. Deze regel is nog niet zou oud, dus die zullen ze dan ook nog wel niet verwerkt hebben. 8-)

itheorie.nl is een commerciele organisatie waarbij de focus op centjes verdienen ligt en minder op of Trudy uit de Bezemstraat haar theorie in 1 keer haalt.
 
Vaak wordt de gedragscode ook wel met wetgeving verward. In werkelijheid komt het er op neer dat tussen de file doorrijden mag. Het achterliggende idee is vziw dat je met meerdere voertuigen naast elkaar op een rijstrook mag rijden (dat doe je dus automatisch als je tussen de rijen door gaat) en dat je in een file links en rechts mag inhalen.

'File' staat ook niet echt omschreven dus de gedragscode is meer een handvat om te bepalen of er sprake is van gevaarlijk gedrag en voor verzekeraars is het handig ivm aansprakelijkheid. Die 40/50km/u en 10km/u verschil heeft dan ook niets met de wetgeving te maken.

Als ik het dus goed begrepen heb mag je dus ook op dezelfde rijstrook inhalen als er maar één strook is. Hetgeen dus zou betekenen dat je in het geval van een doorgetrokken streep best wel mag inhalen (als er verder geen inhaalverbod geldt) mits je niet over die streep heen gaat. Dat moet dan wél links lijkt me :)

Dat dat niet altijd even verstandig is én het je wel eens een bon wegens gevaarlijk rijgedrag kan opleveren lijkt me logisch. Ik doe het doorgaans niet, behalve als de stroken écht breed zijn (zoals in Leeuwarden op de Julianalaan, voor de locals)
 
Nee geen cd, zoals ik al zei een site. (www.itheorie.nl) Een site die dus in tegenstelling tot een boek of cd altijd up-to-date is.

En volgens jou weet de MAG beter welke antwoorden goed zijn op het CBR examen dan het CBR zelf :?
Die site is toch niet van het CBR. De ANWB DVD's hebben er ook fouten in zitten :) Ook de nieuwste van dit jaar. (terwijl het file rijden al sinds 1991 is.)

Ik zeg niet dat de MAG beter weet wat het CBR denkt dat er goed is op hun tests.
En ik zie van jou geen bron van het CBR over of het filerijden nou mag of niet.

Zoals veldmuis88 zegt, CBR weet ook niet alles.
 
Even een klein vraagje. Ik moet namelijk a.s. donderdag voor de tweede keer theorie-examen doen
Ik weet dat tussen de files doorrijden gedoogd wordt.
Maar klopt het als je die vraag krijg met je theorie-examen (U rijdt tussen de file door, mag dat? of iets dergelijks) dat je dan moet invullen nee, dat mag niet? Want wettelijk is dit volgens mij niet geregeld..!
Please help me!! Iemand op MF weet dit vast wel!!

Alvast bedankt!!

Greetz, Monique :)


Denk niet dat 't mag want anders zou je rijinsrtucteur tijdens je weglessen wel tegen je zeggen dat als je met lessen een file tegen komt "ga gerust je gang, zie wel weer aan 't eind". Of bij een stoplicht "ga jij maar fijn vooraan staan hoor meid". Maar dat doen ze niet, dus mijn idee is dat 't dus niet is toegestaan.
 
Denk niet dat 't mag want anders zou je rijinsrtucteur tijdens je weglessen wel tegen je zeggen dat als je met lessen een file tegen komt "ga gerust je gang, zie wel weer aan 't eind". Of bij een stoplicht "ga jij maar fijn vooraan staan hoor meid". Maar dat doen ze niet, dus mijn idee is dat 't dus niet is toegestaan.

Ja, met die logica kom je een heel eind in het leven :z
 
Opmerkelijk hoeveel mensen 'ik denk dat het niet mag' roepen. De uitleg dat het mag en waarom is hier langs gekomen, een keer of wat. Leest dat en neem het nou maar gewoon aan als je het niet snapt ofzo.
 
Opmerkelijk hoeveel mensen 'ik denk dat het niet mag' roepen. De uitleg dat het mag en waarom is hier langs gekomen, een keer of wat. Leest dat en neem het nou maar gewoon aan als je het niet snapt ofzo.


Heb mijn theorie ergens in mei gehaald, met slechts drie fouten.
Geen vraag gehad over file's trouwens, dus ik ben dan ook mischien niet de aangewezen persoon om commentaar te geven.
Wat niet wil zeggen dat ik niet tussen file's doorrij, of vooraan ga staan bij een stoplicht.
Juist wel, heerlijk toch, daarvoor rij je ook motor vind ik hoor!! :Y :]
 
Ik leer hier net van meneer / mevrouw Verjo BV dat een motorfiets verplicht knipperlichten moet hebben. Ik dacht dat dat juist niet verplicht was? :?
 
Ik leer hier net van meneer / mevrouw Verjo BV dat een motorfiets verplicht knipperlichten moet hebben. Ik dacht dat dat juist niet verplicht was? :?


Artikel 5.4.51

Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
a. een of twee grote lichten;

b. een of twee dimlichten;

c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;

d. een of twee stadslichten indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;

e. een of twee achterlichten;

f. een of twee remlichten indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;

g. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat;

h. een of twee niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.
2. Onverminderd het eerste lid, onderdeel c, mag, indien de motorfiets is voorzien van een zijspanwagen en in gebruik is genomen na 31 oktober 1997, de aan de motorfiets aangebrachte richtingaanwijzer aan de zijde van de zijspanwagen niet functioneren.








Artikel 5.4.53

1. De grote lichten, dimlichten en stadslichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.

2. De richtingaanwijzers mogen niet anders dan ambergeel stralen.

3. De achterlichten mogen niet anders dan rood stralen.

4. De remlichten mogen niet anders dan rood of ambergeel stralen.

5. De kentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen.
 
Artikel 5.4.51

Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
a. een of twee grote lichten;

b. een of twee dimlichten;

c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;

d. een of twee stadslichten indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;

e. een of twee achterlichten;

f. een of twee remlichten indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;

g. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat;

h. een of twee niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.
2. Onverminderd het eerste lid, onderdeel c, mag, indien de motorfiets is voorzien van een zijspanwagen en in gebruik is genomen na 31 oktober 1997, de aan de motorfiets aangebrachte richtingaanwijzer aan de zijde van de zijspanwagen niet functioneren.








Artikel 5.4.53

1. De grote lichten, dimlichten en stadslichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.

2. De richtingaanwijzers mogen niet anders dan ambergeel stralen.

3. De achterlichten mogen niet anders dan rood stralen.

4. De remlichten mogen niet anders dan rood of ambergeel stralen.

5. De kentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen.

Thanks voor de reactie! Alweer een zwaar theoretisch vraagstuk opgelost *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan