Klein vraagje over auto's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sabelhout

MF veteraan
28 jan 2002
1.754
4
Apeldoorn
Jaja...ik weet dat dit een motorforum is, maar aangezien ik niet bij een autoforum aangesloten zit stel ik de vraag toch maar hier.

Mijn vriendin heeft een Opel Corsa uit '87. Het is een vierbak, althans denk je op het eerste gezicht. Op de pookknop staat het patroon van een vierbak, en je kan ook maar vier versnellingen inschakelen (ok, 5 inclusief achteruit).

Als je onder de motorkap kijkt, zie je dat er een keer een nieuwe versnellingsbak op is gekomen. Deze bak is namelijk veel schoner dan de rest van de motor. Nu staat er op deze bak eenzelfde soort patroon als op de pookknop. Alleen is dit patroon het patroon van een vijfbak.

Nu komt het probleem/vraag: is deze auto nu uitgerust met een vijfbak? En zo ja, hoe zorg ik ervoor dat ik die vijfde versnelling ook in kan schakelen, want de 'weg' naar de vijfde versnelling is dus geblokkeerd.

Wie o wie kan mij helpen?
 
Misschien is het omhulsel wel het zelfde als
een vijfbak.Maar zomaar een vijfbak op een oude
corsa zetten lijkt mij sterk.
Ik heb ook een oude corsa met 150.000 op de teller.
Nog nooit van bak verwisseld (is ook 4bak)
Waarom 5 nodig, maakt ie te veel kabaal.
Gewoon radio harder zetten. ;)

Mocht het toch een 5 bak zijn moet je ook pook-
system of zoiets vervangen.Lijkt mij dan.
 
Misschien is het omhulsel wel het zelfde als
een vijfbak.Maar zomaar een vijfbak op een oude
corsa zetten lijkt mij sterk.
Ik heb ook een oude corsa met 150.000 op de teller.
Nog nooit van bak verwisseld (is ook 4bak)
Waarom 5 nodig, maakt ie te veel kabaal.
Gewoon radio harder zetten. ;)

Mocht het toch een 5 bak zijn moet je ook pook-
system of zoiets vervangen.Lijkt mij dan.

't Is geen kwestie van de 5 wel of niet nodig hebben, maar we hadden zoiets van, als het erop zit, willen we het ook kunnen gebruiken.
 
Niels heeft al het antwoord gegeven, is het een 5 bak, dan kan je 'm ook direct in z'n 5 zetten.

even een onzin dingetje recht zetten (sorry Max)
als je een 5 bak hebt waarvan de 5e een overdrive is, dan zijn de 3e en 4e versnelling niet korter dan bij een 4 bak.
infeite heb je bij een overdrive de 1e versnelling. (behalve de 4e zijn de rest vertragingen)
8-)
 
hum 140, gaat over een Opel Corsa uit 87 ! Die dingen lopen niet veel harder.

Dacht ut niet......heb voor mijn auto een Corsa sedan uit '88 gehad, een 1.3. Nou die liep 190 op de teller, en qua topsnelheid reed ik een Suzuki Swift GTi eruit (ok ok, het was wel het oude model Swift, dat hoekige model!)

De Corsa van mijn vriendin loopt minimaal 150, harder hebben we er nog niet mee gereden :)
 
Yeah right, een 88-er Corsa model ouwe lullenwagen die 190 km/h haalt.
Op de teller ja, maar echte top zal echt niet meer dan 150 km/h zijn.
En wat betreft die Swift, die had zeker een blokje onder z'n gaspedaal :)
Een 1.3 corsa uit 88 heeft max 70 pk en is aerodynamisch gelijk aan m'n broodtrommel en kan alleen als je de Mount Everest ;) af sjeest door de 150 km/h barriere heen.
 
Ik wil best geloven dat die Corsa 190 op de teller liep.
Een vriend van mij heeft een Kadett 1.3S gehad en die liep ook 190 op de teller, maar da's echt levensgevaarlijk in zo'n rammelbak :+
 
Ik wil best geloven dat die Corsa 190 op de teller liep.
Een vriend van mij heeft een Kadett 1.3S gehad en die liep ook 190 op de teller, maar da's echt levensgevaarlijk in zo'n rammelbak :+

Tenminste iemand die mij gelooft :) ...maar serieus, dat ding liep echt 190 op de teller. Vergeet niet dat zo'n Corsaatje maar 750 kilo weegt!
 
E-Kadett 13S gaat inderdaad 190 op de teller, maar die heeft dan ook een 5 bak (echte versnelling, geen overdrive) dubbele cabarateurs en is druppelvormiger uch uch :9
Maar Corsa heeft dacht ik 13N blok en die is minder "krachtig" ;)
 
Laatst bewerkt:
E-Kadett 13S gaat inderdaad 190 op de teller, maar die heeft dan ook een 5 bak (echte versnelling, geen overdrive) dubbele cabarateurs en is druppelvormiger uch uch :9
Maar Corsa heeft dacht ik 13N blok en die is minder "krachtig" ;)

Wat is dan het verschil tussen een S en een N motor?

BTW, zo'n Corsa lijkt me zo'n 200 kilo lichter dan een kadett, dus vandaar dat de top ongeveer gelijk is, lijkt me.
 
Wat is dan het verschil tussen een S en een N motor?

BTW, zo'n Corsa lijkt me zo'n 200 kilo lichter dan een kadett, dus vandaar dat de top ongeveer gelijk is, lijkt me.
N was de gewone met weinig power.
De S was de snellere , meesten liepen ook op superbezine of super+ omdat er meer compressie was en kans op pingelen.

Mijn kadett 1.6S op euro 95 liep wel eens door in de zomer als het contact uit was, slecht voor het blokkie.
 
Ik wil toch de Opel Corsa cijfers even recht zetten.
De 13 N- motor heeft een compressie van 8.2 en levert 60 pk bij 5800 tpm.
De 13 S- motor heeft een compressie van 9.0 en levert 70 pk bij 5800 tpm.
De N loopt op Ron 91 en de S op Ron 98 benzine.
De versnellingsbak verhoudingen zijn bij een 4-bak: 3,55-1,96-1,30-0,89.
Bij de 5-bak is het ; 0,71 voor de 5 en de rest hetzelfde.
Eindverhouding is bij de 4-bak 3,94 en bij de 5-bak 3,74. Dit bij gebruik vanb 13.inch velgen.
Je kunt bij Opel ook een sportbak bestellen die de volgende overbrengingen heeft;3,55-2,14-1,43-
1,12-0,89.
Verder, een topsnelheid van een Corsa met 13S motor zal in de buurt van de 190km/u liggen, van een 12S inde buurt van de 170 km/u.
 
Is dan het enige verschil tussen een "s" motor en een "n" motor de compressieverhouding, en niet de dubbele caburateurs, zoals boven beschreven?

Mijn vriendin heeft trouwens de 1.2S, die zou dus 170 moeten lopen. Dan moet ik maar geen wedstrijdje tegen mijn koekblik gaan houden, dat zou ze met wind mee nog eens kunnen winnen :(
 
Ik had als 1e blik een Kadett 1.3S. Volgens mij heeft die niet zozeer een dubbele carburateur, maar een tweetraps carburateur. Houdt simpel gezegd in dat 'ie vanaf een bepaald toerental extra benzine krijgt.

En als ik me niet heel erg vergis had ik een 4-bak, waarmee ik ooit 200 op de TELLER heb gehaald!
(de 1.8 90PK Golf GT4 van een vriend bleef ik met die 1300 ruim voor!!!)


Ok, nu houd ik weer op over auto's!!! :9
 
Ik had als 1e blik een Kadett 1.3S. Volgens mij heeft die niet zozeer een dubbele carburateur, maar een tweetraps carburateur. Houdt simpel gezegd in dat 'ie vanaf een bepaald toerental extra benzine krijgt.

En als ik me niet heel erg vergis had ik een 4-bak, waarmee ik ooit 200 op de TELLER heb gehaald!
(de 1.8 90PK Golf GT4 van een vriend bleef ik met die 1300 ruim voor!!!)


Ok, nu houd ik weer op over auto's!!! :9

Jaaa....die ouwe Opeltjes willen nog best wel rijden :)

Zoals ik al zei, ik ga maar geen wedstrijdje met mijn vriendin houden, kon nog wel eens in mijn nadeel uitpakken :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan