Kleine fout met grote gevolgen.......

Berent_1970

MF'er
11 jul 2019
52
104
Amsterdam
Afgelopen dinsdagochtend motor gebracht bij garage voor klein onderhoudsbeurt. 's Middags weer opgehaald en meteen lekker toeren.
Na ongeveer 60 km te hebben gereden, gestopt voor verkeerslichten bij Santpoort. Kwam een andere motorrijder naast me staan en wees naar mijn achterband.
Bleek nat te zijn, terwijl het niet heeft geregend. Verderop geparkeerd, de achterband nader bekeken en er zat behoorlijk vettig spul aan beide zijkanten van de achterband. En daarbij lekte er iets aan de onderkant van de motor; was geen benzine (kon je anders wel ruiken).

ANWB pechhulp gebeld, monteur naar mijn kant opgestuurd. Motor geïnspecteerd en wat bleek: de oude o-ring zat er nog op!
Nu zaten er twee o-ringen in waardoor motorolie was gaan lekken.

Mensenlief, zeer gevaarlijke situatie was dat! De kans op een ongeluk is zowat 110% geworden en ook grote kans dat de motor helemaal kaduuk is gegaan.

Degene die dit leest én zichzelf herkent als de motorrijder die mij op achterband heeft geattendeerd: Je hebt mij voor een (zeer) zware ongeluk behoedt!
Waanzinnig goed opgelet!

Voor andere motorrijders: Groet elkaar bij langs rijden en let ook op elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Oh, dat is ook stom, je zou denken dat 2 o-ringen dubbel zo goed afdichten 🤔 :+

Toch maar even met de motorzaak gaan praten, dan. Waar gehakt wordt vallen spaanders, maar dit is wel slordig. Gelukkig dat het allemaal met een sisser is afgelopen, geluk is met de dommen hè...
 
Waarschijnlijk was je toch niet verder dan 10km van huis, dus niets aan het handje.
 
Jij bent geboren om rampen aan te trekken. :Y

Ik heb ff alle 2 z'n eerdere posts heen gelezen... hij is dus met lessen vorig jaar een keer behoorlijk op z'n lazer gegaan op de snelweg, heeft vervolgens dus toch z'n rijbewijs gehaald, en nu deze grap. Damn. Je mag van geluk spreken, gast!

Doet me denken aan een voorval met zijtassen die ik een tijd geleden heb gekocht; de bevestigingsriemen (die overdwars om het zadel heen zitten) daarvan waren een beetje knudde (of knudde bevestigd door mijzelf...). Anyway, die lieten tijdens het rijden los. Maar met dom geluk had ik ze ook voor een deel om de kentekenplaathouder bevestigd, waardoor ze wel bleven hangen, al dan wel een beetje gammel.

Ik merkte tijdens het rijden niks, maar bij aankomst zag ik dat ze half hingen, met een andere riem die héél dicht boven m'n achterwiel hing. Als het hele geval naar beneden was gedonderd en tussen m'n achterwiel en achterbrug terecht was gekomen was ik ongetwijfeld op m'n bakkes gegaan.

Sindsdien geen cheapy tasjes voor mij. 🥴
 
Heel gevaarlijk! Fijn dat het goed afgelopen is.

Ook wil ik even zeggen dat ik het verfrissend vind dat je niet direct de betreffende zaak met de grond gelijk wil maken:}. Zoals je zelf al zegt: kleine fout. Ja heel vervelend met mogelijk grote gevolgen, maar (eerlijke) fouten komen overal en altijd voor.
 
Ik neem aan dat je de o-ring van het oliefilter bedoelt? De oude kan inderdaad blijven plakken op het pasvlak.
:^

Dat dacht ik dus ook... uiteindelijk heb ik 't wel kunnen afleiden, maar het staat er niet bij :N

Zo'n geintje heb ik ook eens gehad, maar toen had ik 't zelf gedaan. En héél snel ontdekt, ik was de straat amper uit. Teruggereden, opgeruimd en schoongemaakt, ringetje verwijderd en nog eens geprobeerd... zonder problemen.
 
Heb het zelf jaren geleden ook meegemaakt,motor opgehaald na een beurt en onderweg de aftapplug verloren,
dat merkte ik gelukkig tijdens het rijden op een recht stuk en de motor aan de kant kunnen krijgen,stopte er na een tijdje
een motorrijder die heeft voor mij olie en aftapplug gehaald zodat ik weer verder kon rijden.
 
Denk dat hij de aluminium/koperen ring van de aftap plug bedoelt?
Dat denk ik niet, want ik denk dat 2 koperen ringen op elkaar nog prima afdichten. Als er een rubber ring van het filter opzit, wordt deze opzij gedrukt wanneer je het filter inclusief nieuwe o-ring erop schroeft. De oude ring wordt dan namelijk niet op zijn plek gehouden door de groef in het filter.
 
Oh, dat is ook stom, je zou denken dat 2 o-ringen dubbel zo goed afdichten 🤔 :+

Toch maar even met de motorzaak gaan praten, dan. Waar gehakt wordt vallen spaanders, maar dit is wel slordig. Gelukkig dat het allemaal met een sisser is afgelopen, geluk is met de dommen hè...

Onderhoudsbeurt is waarschijnlijk door een leerling-monteur uitgevoerd. En inderdaad, het is met een flinke sisser goed afgelopen.
 
Ik heb ff alle 2 z'n eerdere posts heen gelezen... hij is dus met lessen vorig jaar een keer behoorlijk op z'n lazer gegaan op de snelweg, heeft vervolgens dus toch z'n rijbewijs gehaald, en nu deze grap. Damn. Je mag van geluk spreken, gast!

Doet me denken aan een voorval met zijtassen die ik een tijd geleden heb gekocht; de bevestigingsriemen (die overdwars om het zadel heen zitten) daarvan waren een beetje knudde (of knudde bevestigd door mijzelf...). Anyway, die lieten tijdens het rijden los. Maar met dom geluk had ik ze ook voor een deel om de kentekenplaathouder bevestigd, waardoor ze wel bleven hangen, al dan wel een beetje gammel.

Ik merkte tijdens het rijden niks, maar bij aankomst zag ik dat ze half hingen, met een andere riem die héél dicht boven m'n achterwiel hing. Als het hele geval naar beneden was gedonderd en tussen m'n achterwiel en achterbrug terecht was gekomen was ik ongetwijfeld op m'n bakkes gegaan.

Sindsdien geen cheapy tasjes voor mij. 🥴

De schrik zat er wel zeker in. Jij mag ook geluk van spreken. Hou je taai.
 
Heel gevaarlijk! Fijn dat het goed afgelopen is.

Ook wil ik even zeggen dat ik het verfrissend vind dat je niet direct de betreffende zaak met de grond gelijk wil maken:}. Zoals je zelf al zegt: kleine fout. Ja heel vervelend met mogelijk grote gevolgen, maar (eerlijke) fouten komen overal en altijd voor.

Was in eerste instantie meteen wel van plan. Ik was erg kwaad, geschrokken en behoorlijk pissig. Moest wel eerst tot mezelf in rust komen.
Toch bedankt voor je bericht.
 
Ik was erg laat thuis, moest nog wat eten en heb daarna naar garage gemaild wat er was gebeurd (gemaild op woensdagochtend om 03:00). Daarna maffen, meteen bewusteloos en woensdag niet op het werk verschenen (nogal logisch). Wel allang een paar van mijn collega's op de hoogte gesteld. Kreeg ik desondanks op donderdag een reprimande van mijn werkgever wegens ongeoorloofd verzuim, nádat hij door mijn collega's op de hoogte is gebracht.

Tsja, tot rust komen ging ook weer niet hé.
 
Gelukkig dat alles goed is afgelopen!!
Nu ik dit weer lees ben ik blij en dankbaar dat ik de know how en mogeljkheid heb om zelf altijd het onderhoud en reparaties te doen en ik altijd alles goed controleer. Tevens prettig dat indien ik er zelf niet uit mag komen dat er dan altijd nog t werkplaatshandboek, youtube, motor forum, google enz bestaat. Het liefste blijf ik het ook lekker allemaal zelf doen, dan weet ik tenminste hoe en wat er gebeurt. N ongelukje is zo gepiept.. Veel fijne & veilige kilometers iedereen!!!
 
Dat is de reden waarom ik ook alles zelf doe.
Doe ik iets niet goed kan ik mezelf de schuld geven voornalatigheid en niet 1 of ander die zijn werk niet goed doet.
Ik wil best olie/remblokken verversen
maar van kleppen,banden en de ketting blijf ik af
daar heb ik een garage voor ik rij erheen leuter koffie eet een stuk vlaai
haal de kaart door de gleuf
blijf nog wat hangen ruik aan de nieuwe motoren
 
Terug
Bovenaan Onderaan