Kleine reut onderin carterpan?

Arend

MF veteraan
1 sep 2006
8.167
42
Gouda
Ik post dit in de hoop dat iemand me kan vertellen wat ik in mn blok heb zitten :?

Ik ben bezig mn tweede motor op te knappen (GPz750Turbo uit '84) en haal het oliepan er onderuit en wat vind ik erin?
Allemaal kleine harde stukjes :/
Ik schrok me de tandjes en dacht meteen aan vermalen lagerschalen of zuigerveren etcetera. Maar nu ik twee van die die stukjes heb schoongemaakt en gefotografeerd, lijkt het helemaal geen metaal te zijn? Ik zeg bewust 'lijkt', want ik weet het niet zeker.. ze zijn wel erg hard iig.

Die vinger is een stukje wijsvinger.. op de foto lijken het wel kiezels qua maat, maar ze zijn echt maar 2mm ofzo.
DSC_0087.jpg

DSC_0084.jpg

De stukjes zijn ongeveer 2, maximaal 3mm groot en de meeste zijn redelijk plat.
Ik denk dat er zo een stuk of 30 in het carterpan lagen :? Het oliefilter heb ik niets in gevonden :?

Iemand zoiets eerder gezien? Waar kan dit nou vandaan komen?

Ik heb de motor nog niet zo lang en heb er zelf misschien 300km mee gereden voordat ik aan het klussen begon, maar in die tijd is me niets geks opgevallen. Hij liep niet erg stil, maar niet zo idioot rammelig dat ik me er zorgen om heb gemaakt. Mn zephyr maakt koud ook een bak herrie namelijk..

Maar iemand ooit zulke brokjes gevonden in een blok?

Op een papiertje van 10x10cm. Het rode steentje heb ik hier gebroken tussen 2 lepeltjes. Het zwarte heb ik net ook vergruisd.. het is enorm bros..
oppapiertje.jpg
 
Laatst bewerkt:
...ik heb een flauw idee wat't kan zijn....

Kun je er één kapot drukken tot gruis?....
Nouja, wat ik zeg.. ze zijn flink hard. En zo klein dat ik er amper kracht op kan zetten.

Ik ga nu nog even proberen er 1 te slopen, maar ik vrees dat het niet lukt.


Tussen twee theelepels heb ik er 1 geplet/geduwd/beetje schuiven en prakken en die brak en versplinterde meteen in meer kleine stukjes, het grootste deeltje is nu als een suikerkorrel ofzo.

Op een papiertje van 10x10cm. Het zwarte heb ik net ook gebroken en is ook enorm bros.
oppapiertje.jpg

crushed.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het vroeger iets van rubber of kunststof zal zijn geweest, mischien iets pakking-achtigs of een opgemalen dopje of dekseltje of een stukje slang.

Is er ooit een keerring vervangen, van de krukas ofzo? Als (een stuk van) de oude tussen je tandwielen raakt wordt het vast na enige kilometers wel zoiets.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook oranjeachtige en zwarte stukjes gehad (wel wat groter, maar die hebben niet lang de kans gehad om vermalen te worden), ze kwamen beide van de rotor:
http://img253.imageshack.us/img253/6296/79560815kfd9ysxrbrokkenwn2.jpg
oranje: kwam van de hars waarmee de magneten vastgelijmd zaten
zwarte: magneet van de rotor die afgebroken was
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het vroeger iets van rubber of kunststof zal zijn geweest, mischien iets pakking-achtigs of een opgemalen dopje of dekseltje of een stukje slang.

Is er ooit een keerring vervangen, van de krukas ofzo? Als (een stuk van) de oude tussen je tandwielen raakt wordt het vast na enige kilometers wel zoiets.
Oude pakking dacht ik ook aan. Het is dan alleen wel van 2 pakkingen dus vanwege de twee kleurtjes. En het is zo enorm bros.. dus eigenlijk denk ik dat het wat anders is.

Maar wat zou jij doen? Gewoon goed schoonmaken, nieuwe olie (en filter uiteraard) erin en na 100km de pan er weer onderuit halen om te kijken?

Edit:
@starterke: van de rotor en magneet... zou ook kunnen natuurlijk ja..
Moest jij dingen vervangen?
 
Laatst bewerkt:
Tsja.. zit het te lezen maar ik heb geen vastloper ofzo gehad he. Ik heb niets gemerkt en ben gewoon begonnen met opknappen en verbouwen enzo.

Kan je bij het rotor komen zonder het blok te hoeven splijten enzo? Dan ga ik daar eens naar kijken. Waarschijnlijk kan ik dat gewoon zien als ik er een zijkap afhaal ofzo? Ergens wel raar.. de rotor draait niet in de olie natuurlijk.. hoe komen die deeltes daar dan in? Zelfde geldt voor het vliegwiel, toch :?

Die brokken die jij in je blok had zijn echt veel groter btw
 
Laatst bewerkt:
Kun je bepalen of het:
-kunststof is
-roest is
-uitgehard rubber is
-frictiemateriaal is

Hoelang heeft deze motor stil gestaan?
Weet je de voorgeschiedenis is?

Materialen die dus in de olie kunnen komen ( bij dit blok), kunnen afkomstig zijn van roest, vanaf de metalen delen boven de olie, als een motor langere tijd stil heeft gestaan in een vochtig klimaat,.....delen van de kettingspanner-onderdelen van de nokkenas,....verhard rubber uit de starterkoppeling,......en stukjes van de koppelingsplaten.
Of bij een vorige kleppendeksel-lichting is er zooi ingevallen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken de voorgeschiedenis van de motor niet. Hij schijnt circa 35.000 te hebben gelopen en is van '84. Hij kan dus langere tijden stil hebben gestaan, geen idee.

Het is geen roest.. dat zou ik herkennen.
Het is geen oud rubber of kunststof: daarvoor is het te bros en vergruisbaar.
Het lijkt mij het meest op frictiemateriaal ofzo ja.
Ik zal morgen de koppelingsplaten eens nader onderzoeken :)
 
De rotor draait meestal wel in de olie, dus wat Starterke schrijft zou het kunnen zijn.
Groeten,
Eduard.


Deze niet Eduard,...basis blok , is gelijk aan die van mijn brikken....
Een http://cgi.ebay.nl/Lichtmaschine-Susuki-GSX550-Kawasaki-GPZ750-Z750-ZR1100_W0QQitemZ200160494982QQihZ010QQcategoryZ76123QQtcZphotoQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262 (gewone 3-fase dynamo) in een droog 'huis'.
 
Tsja.. zit het te lezen maar ik heb geen vastloper ofzo gehad he. Ik heb niets gemerkt en ben gewoon begonnen met opknappen en verbouwen enzo.

Kan je bij het rotor komen zonder het blok te hoeven splijten enzo? Dan ga ik daar eens naar kijken. Waarschijnlijk kan ik dat gewoon zien als ik er een zijkap afhaal ofzo? Ergens wel raar.. de rotor draait niet in de olie natuurlijk.. hoe komen die deeltes daar dan in? Zelfde geldt voor het vliegwiel, toch :?

Die brokken die jij in je blok had zijn echt veel groter btw
Was pas gebeurd he, nog niet vermalen door tandwielen en kettingen ;)
Ik wist niet dat spoelen ook droog konden zitten, ik weet nog niet veel van blokken. Alleen dat van mijn motor ken ik nu vanbinnen en vanbuiten *D

Kunststoffen en harsen kunnen wel heel sprok worden hoor.
 
Laatst bewerkt:
Ok. vandaag nog even mn handen vies gemaakt. Ik heb de nokkenassen nog een keer goed bekeken, en aan de zuigers en drijfstangen gevoeld of ik speling voelde; niets.
Wel weer een ander leuk probleem gevonden:
zuigerveer.jpg


B| Ik heb hem niet gebroken.. was dus goed dat ik het nu zag.

Ik ga het hele blok maar openmaken denk ik.. dit schiet zo ook niet op namelijk. Maar ik moet eerst even gaan sparen.. dan ga ik weer verder hiermee. Project gaat even op stop.
 
Volgensmij zijn dat gewoon restjes van vloeibare pakking. Ik ben dat ook regelmatig tegen gekomen in oudere blokken.
Dat spul wat ze vroeger gebruikten was vaak oranje of zwart en wordt hard (in tegenstelling tot dat siliconen spul wat tegenwoordig gebruikt wordt).
Als er een keer niet al te zuinig met het vloeibare spul is omgegaan, komt er allemaal troep in je blok. Als er oranje/zwart spul aan de randen van pasvlakken zit weet je zeker dat het daar van komt.

Of het schade aanricht in je blok weet ik niet zeker. Ik denk niet dat je tandwielen er harder van gaan slijten, maar olie leidingen/pompjes kunnen wel verstopt raken.
 
Euh, die ring? Wat is dat? (vinger langs foto leggen)
Waar vond je die?
Zuigerveer? Of een borging van je zuigerpen? Die kunnen kapot gaan als ze er verkeerd opgemonteerd zijn.
Zuigerveer in 2 stukken :/ Die reut daarbinnen is dus (een klein gedeelte van) die rommel uit de oliepan.
Dus; de cilinders binnenkort eens op laten meten. Indien nog redelijk fris; ff laten honen en een nieuwe set veren op de zuigers en weer verder :)
Als de cilinders niet echt fris meer zijn (ovaal/versleten) dan eens goed gaan bekijken wat ik er mee ga doen. Stiekem fluistert er iemand in mn hoofd de hele tijd 'Wiseco 810/880' }) Maar dat kost wel serieus knaken en ik ben ook maar student :/

Als iemand een goed revisiebedrijf weet ergens tussen Delft en Katwijk, graag!
 
Laatst bewerkt:
Ok. vandaag nog even mn handen vies gemaakt. Ik heb de nokkenassen nog een keer goed bekeken, en aan de zuigers en drijfstangen gevoeld of ik speling voelde; niets.
Wel weer een ander leuk probleem gevonden:
[http://img.photobucket.com/albums/v293/Smiling_Pitbull/zuigerveer.jpg (afbeelding)]

B| Ik heb hem niet gebroken.. was dus goed dat ik het nu zag.

Ik ga het hele blok maar openmaken denk ik.. dit schiet zo ook niet op namelijk. Maar ik moet eerst even gaan sparen.. dan ga ik weer verder hiermee. Project gaat even op stop.

.....vraagje?...
Dat gruis wat ik nu zie?....is dat alles wat er in zat?

En zo'n veer kan zelfs al gebroken zijn geweest bij plaatsing.
 
Ik post dit in de hoop dat iemand me kan vertellen wat ik in mn blok heb zitten :?

Ik ben bezig mn tweede motor op te knappen (GPz750Turbo uit '84) en haal het oliepan er onderuit en wat vind ik erin?
Allemaal kleine harde stukjes :/
Ik schrok me de tandjes en dacht meteen aan vermalen lagerschalen of zuigerveren etcetera. Maar nu ik twee van die die stukjes heb schoongemaakt en gefotografeerd, lijkt het helemaal geen metaal te zijn? Ik zeg bewust 'lijkt', want ik weet het niet zeker.. ze zijn wel erg hard iig.

Die vinger is een stukje wijsvinger.. op de foto lijken het wel kiezels qua maat, maar ze zijn echt maar 2mm ofzo.
[http://img.photobucket.com/albums/v293/Smiling_Pitbull/DSC_0087.jpg (afbeelding)]
[http://img.photobucket.com/albums/v293/Smiling_Pitbull/DSC_0084.jpg (afbeelding)]
De stukjes zijn ongeveer 2, maximaal 3mm groot en de meeste zijn redelijk plat.
Ik denk dat er zo een stuk of 30 in het carterpan lagen :? Het oliefilter heb ik niets in gevonden :?

Iemand zoiets eerder gezien? Waar kan dit nou vandaan komen?

Ik heb de motor nog niet zo lang en heb er zelf misschien 300km mee gereden voordat ik aan het klussen begon, maar in die tijd is me niets geks opgevallen. Hij liep niet erg stil, maar niet zo idioot rammelig dat ik me er zorgen om heb gemaakt. Mn zephyr maakt koud ook een bak herrie namelijk..

Maar iemand ooit zulke brokjes gevonden in een blok?

Op een papiertje van 10x10cm. Het rode steentje heb ik hier gebroken tussen 2 lepeltjes. Het zwarte heb ik net ook vergruisd.. het is enorm bros..
[http://img.photobucket.com/albums/v293/Smiling_Pitbull/oppapiertje.jpg (afbeelding)]

Jij bent een dealer, da's heroine !!!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan