Kleine slag in voorwiel?

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.716
982
Almere
Viel mij op toen ik tijdens het rijden naar beneden keek. Er zit een kleine slag in het wiel. Eerder was de voorkant los geweest en was de slag groter. Nadat ik de boel opnieuw gezet heb (alles behalve kroonplaat los en stevig inveren zonder de rem te gebruiken en van boven naar onder alles weer vast) is de slag kleiner, maar alsnog loopt de rand van de velg plm. 5 mm uit.

Wiellagers, balhoofdlagers, binnenpoten zijn, en band is nieuw. Triple tree en kroonplaat zijn recht. Stuurt soepel en rechtuit zonder handen. Geen noemenswaardige trilling / feedback in het stuur bij rechtdoor. Maar wel het idee dat je in een scherpe bocht wat voelt.

Kan zijn dat er een slag in het wiel zit of wellicht dat er een wiellager niet goed op zijn plek zit? Montage ging in ieder geval zonder enkele moeite en alles schoof zo in elkaar.

Omdat zetten niet 100% heeft geholpen, heeft er iemand nog een gouden tip?

Neem het wiel er morgen uit om op de werkbank met een losse as en een klok op runout te controleren.
 
Bedoel je nou een slag of iets anders? Bij een slag in je wiel slingert je velg van links naar rechts en vice versa.
Je poten of kroonplaat gaan dat niet verhelpen.
 
Ja een slag, maar of het in het wiel zit, schijnbaar wel als het niet in de platen of vorken zit.

Slingert idd van links naar rechts met een speling van ik gok een halve cm.

Zal morgen eerst de klok op de motor zetten.

Mijn vermoeden is dus wel dat het in de velg zit.
 
Als de wiellagers er zo inschuiven zou je ze vast kunnen lijmen met loctide.
Maar als de passing te groot is heb je geen garantie op een mooi gecentreerd lager .
 
Eigenlijk zou je het wiel op een wiel-balanceer machine moeten zetten en dan met een meetklok meten of er werkelijk uitslag is, dan weet je het zeker of het in de velg zit.
 
Doe maar wat, joh.

Maar je hebt wel gelijk. De wiellagers zouden het kunnen zijn, maar alleen als de buitenring niet klopt. Of het formaat van de kogels niet gelijk is. een onjuist geslepen binnenring geeft alleen een afwijkende stand.
Als het de velg zelf is kan je hem laten richten bij Home - De Velgendokter Daar brachten wij velgen zo groot als oliedrums heen en werden ze weer prachtig rond en dicht teruggeleverd.
 
Het maakt toch helemaal niet uit of je vorkpoten,t-stuk of wat dan ook krom of recht is?
Als er een slag in het wiel zit zie je dat even goed met het wiel in de motor dan op een balanceermachine of in je werkbank.
Als je een recht wiel in een kromme vork zet gaat dat wiel niet opeens een slag hebben,het kan er dan wel scheef in staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan