kleiner voortandwiel met 25kw?

delluft84

MF'er
19 sep 2004
53
0
delft
Ik zit erover te denken om een kleiner voortandwiel op mn 25kw hornet te zetten voor wat extra trekkracht zodra ik hem heb, heeft iemand hier misschien ervaring hiermee of adviezen?
 
Hoger benzineverbruik, kortere versnelling (sneller wheely ;) ) maar geen ervaring mee

Waarom geen groter achtertandwiel? en waarom niet eerst je motor proberen zoals ie is?
 
Hoger benzineverbruik, kortere versnelling (sneller wheely ;) ) maar geen ervaring mee
Benzine verbruik ligt er helemaal aan waar je motor het best loopt. Mijnes zuipt meer bij 6000rpm als bij 9000rpm.

Al de rest klopt, wheelies gaan een stuk makkelijker, je loopt sneller en makkelijker door je toeren heen hoeft niet 4x terug te schakelen op de snelweg en je motor loopt opeens bij 290 in je begrenzer :9 (al zal dat met 25kw wel 100 lager liggen :P )

Bevalt me erg goed. Alleen teller afwijking is wel heel ernstig nu.
 
wat zou een groter achtertandwiel doen dan? hogere topsnelheid? beinvloedt dit trouwens niet het 25kw vermogen? en ja, ga m ook eerst gewoon proberen zodra ie begrensd is maarja ik kan niet wachten en begin alvast met ideeen voor een verlanglijstje ;)
 
meer zuipen bij 6000 als bij 9000, typisch! dan kan je dus beter wat harder doorrijden op de snelweg!
Top van de 25Kw zal rond de 180 liggen, dus loopt ie dan nog langzamer.

Groter achtertandwiel? nou hetzelde als een kleiner voortandwiel, alleen is een tand groter achter minder drastisch als een tand kleiner voor.
Tand kleiner voor zal wel gaan, paar tanden achter groter heb je waarschijnlijk een langere ketting nodig.

Hoe bedoel je dat, of het het vermogen beinvloed? Offie met andere vertanding op de rollenbank opeens 30Kw zal hebben? Nou nee
 
Benzine verbruik ligt er helemaal aan waar je motor het best loopt. Mijnes zuipt meer bij 6000rpm als bij 9000rpm.

ermm dat kan dus helemaal niet dat ie bij 6000 meer zuipt als bij 9000
je kan lulle wat je wilt, maar rekenkundig kan het niet.
we gaan uit van 1 minuut..dus 6000 omwentelingen...je hebt 4 takt dus delen door 4 is 1500 keer dat er benzine in je cilinder wordt gespote.
bij 9000 toeren is dat al 2250 keer. om t beetje overzichtelijkj te houde doen we de benzine in bekertjes..dus je hebt dan bij 6000 rpm 1500 bekertjes....en dat is heel wat minder dan 2250 bekertjes ;)



(wou ff slap uit me nek lulle, maar heb toch gelijk :P )
 
Tsja, anders kan je net zo goed 180 rijden ipv 120, als je dan wordt aangehouden zeg je gewoon dat je dat doet voor het milieu. Je houd vast rekening met de euro-82 milieu-wetten

:+

Ideaal
 
ermm dat kan dus helemaal niet dat ie bij 6000 meer zuipt als bij 9000
je kan lulle wat je wilt, maar rekenkundig kan het niet.
we gaan uit van 1 minuut..dus 6000 omwentelingen...je hebt 4 takt dus delen door 4 is 1500 keer dat er benzine in je cilinder wordt gespote.
bij 9000 toeren is dat al 2250 keer. om t beetje overzichtelijkj te houde doen we de benzine in bekertjes..dus je hebt dan bij 6000 rpm 1500 bekertjes....en dat is heel wat minder dan 2250 bekertjes ;)



(wou ff slap uit me nek lulle, maar heb toch gelijk :P )

daar zit wat in... en zal ik er echt veel van merken zo'n kleiner voortandwiel of een groter achtertandwiel?
 
Of jij er wat van zal merken kunnen wij natuurlijk niet beoordelen. Het ligt er maar net aan voor welk doeleinde je het wilt. Wil je wheely-en, dan zeker. Maar of je nou zoveel harder optrekt? hmm je schakelt je de ziektes als je flink wat tanden aanpast
 
Download ander geardata, kan als je het goed instelt kan je kijken hoeveel het op topsnelheid scheelt :)
Bij mij zou dat theoretisch 5 km/h zijn :)
 
ermm dat kan dus helemaal niet dat ie bij 6000 meer zuipt als bij 9000
je kan lulle wat je wilt, maar rekenkundig kan het niet.
we gaan uit van 1 minuut..dus 6000 omwentelingen...je hebt 4 takt dus delen door 4 is 1500 keer dat er benzine in je cilinder wordt gespote.
bij 9000 toeren is dat al 2250 keer. om t beetje overzichtelijkj te houde doen we de benzine in bekertjes..dus je hebt dan bij 6000 rpm 1500 bekertjes....en dat is heel wat minder dan 2250 bekertjes ;)



(wou ff slap uit me nek lulle, maar heb toch gelijk :P )
Sorry maar hier moet ik toch echt even op inhaken. Jij denkt dus dat je motor bij 10.000 RPM 5x zoveel zuipt als bij 2.000 RPM? Zo ja, FOUT!

Op een hoger toerental levert een motor een beter rendement (dat omslagpunt zit zo rond het toerental waarop de beste prestaties worden geleverd) en hoef je dus minder gas te geven voor hetzelfde vermogen wat weer resulteert in een lager verbruik :)
 
:^

Daarom kun je net zo goed met heel weinig gas in iedere versnelling wat verder doortrekken, is vaak zuiniger.
 
yup, ik heb getest, 1 tank rijden met toeren onder de 4.000 en 1 tank rijden met boven de 4.000 toeren
onder de 4.000 RPM rij ik met een verbruik van 1:15
boven de 4.000 RPM rij ik met een verbruik van 1:17,5
ik rij ong. tussen de 5.000 en de 7.000 RPM het zuinigst :)
 
ik heb een kleiner voortandwiel op mijn GS gezet, en de top ging van ongeveer 135 in de 6 naar 175 :) (ok, ook de gasnaalden ff anders gezet). eerst had ie niet genoeg vermogen om de 6 helemaal uit te rijden, maar nadat ik dat tandwiel verving had hij die kracht wel.
 

Groter achtertandwiel? nou hetzelde als een kleiner voortandwiel, alleen is een tand groter achter minder drastisch als een tand kleiner voor.
Tand kleiner voor zal wel gaan, paar tanden achter groter heb je waarschijnlijk een langere ketting nodig.

Groter achtertandwiel geeft niet hetzelfde effect als een kleiner voortandwiel.
Een kleiner voortandwiel slijt veel harder dan een groter achtertandwiel en heeft ook meer verlies (je houd minder trekkracht over aan het achterwiel).
 
ermm dat kan dus helemaal niet dat ie bij 6000 meer zuipt als bij 9000
je kan lulle wat je wilt, maar rekenkundig kan het niet.
we gaan uit van 1 minuut..dus 6000 omwentelingen...je hebt 4 takt dus delen door 4 is 1500 keer dat er benzine in je cilinder wordt gespote.
bij 9000 toeren is dat al 2250 keer. om t beetje overzichtelijkj te houde doen we de benzine in bekertjes..dus je hebt dan bij 6000 rpm 1500 bekertjes....en dat is heel wat minder dan 2250 bekertjes ;)



(wou ff slap uit me nek lulle, maar heb toch gelijk :P )

SCHAAM JE HBO-ER :X

Staat al uitgelegd hierboven een motor levert bij een bepaalde toerental het meeste koppel en of vermogen. Daar rijdt je dus het "zuinigst"

Stel je max pk ligt op 11.500 toeren dan heb je van 10.500 toeren naar 12.500 toeren maar een beetje gas nodig dus bezine en een fractie van een seconde. Wil je nou in die zelfde tijd (fractie van een seconde) van de 2000 toeren naar 4000 toeren moet je volgas geven en veel langer dus meer bezine wordt eringespoten.

Ook dit is een brakke uitleg maar ik heb toch gelijk :+
 
ja, in verhouding met de snelheid verbruik je minder. Dus stel als ie bij 5000 RPM 1 op de 15 neemt, en bijv. bij 10000 RPM 1: 20, dan is 10000 RPM zuiniger, omdat je 2x zo hard gaat (2x zo veel kilometers aflegd) maar minder dan 2 keer zo veel brandstop 20/15 = 1,25

Althans dat is mijn theorie
 
Over dat verbruik, als ik steeds onder de 5/6k rpm blijf rijdt ie niet zo zuinig, als ik zo rond de 8/9 opschakel hoef ik inderdaad minder gas te geven en kan die wel 1:23 gaan lopen, vooral op de snelweg....maar dan moet ik niet boven de 150 uitkomen want dan gaan die kutbegrenzers werken voor die kanker 25KW en gaat ie zuipen omdat je meer gas gaat geven en ie wel meer benzine maar geen lucht ktijgt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan