Kleinere accu

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.603
10.694
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik ben mijn omgebouwde brommert weer eens wat aan het veranderen/optimaliseren, en nu zou het wel heel handig zijn als ik een kleinere accu had.
Met 2 extra bobines een benzinepomp en een drukregelaar wordt het aardig onder het zitje.

De accu die ik nu heb is 13 x 9 cm en 15 cm hoog, het is voor een GS1000, geen idee wat de capaciteit van het ding is, staat er niet op.

Zijn er tegenwoordig kleinere accu's dan wat ik nu heb die een 1250cc (lage compressie) zonder problemen aan kunnen slingeren?
Ik heb hier weinig verstand van..
Geen idee of modernere accu's kleiner zijn met hetzelfde vermogen als vroeger, of dat dat iets is wat wordt bepaald door de wetten der natuur.

Dank u.
 
Bij mij zit er een EarthX in, zakt de spanning van de cellen tever dan ontkoppelt ie zichzelf. Weet het formaat niet uit mn hoofd maar tov van oude accu's zijn ze echt een stuk compacter.

Oja, moet ook wel weer een speciale druppellader bij.. dus totaal plaatje kan best kostbaar zijn.
 
Dag Reinhoud,

Lithium is zeker the way to go! kleiner lichter en veeeeeel sterker. Alleen hebben ze minder inhoud!! starten (wat betreft stroom) zal het probleem niet zijn, maar het hangt een beetje af van je verbruikers op de fiets. Hoeveel trekken die weg en kan de dynamo dat weer terugleveren.

lang doorstarten werkt dus niet zo goed met die lithium batterijen. Dus je moet zorgen voor een goed (snel) startend blok.

Later,

Loek
 
altijd even de vraag of je dynamo en spanningsregelaar je lithium accu net slopen nee.... andersom gaat eigenlijk niet volgens mij. Maar de laadspanning mag niet boven 14,4 komen ofzo?!? correct me if i'm wrong. Dus dat kan je redelijk eenvoudig meten.
 
Laadspanning moet tussen de 14 en 15 volt liggen. Oude regelaars voor ouderwetse loodzuur accu’s ( met ontluchting) zitten meestal rond de 13,8 volt, om de accu niet teveel te laten gassen. Dat is te laag voor lithium. Ik heb er zelf sinds kort een landport lithium in zitten. Dit i.v.m. Moderne regelaar die op 14,5 afregelt en zo de loodzuur accu steeds leeg gast. Ik bleef bijvullen en toch na 2 jaar stuk. De accu heeft zelf elektronica voor het juist laden. De viffer start beter met de lithium.
 
Terug
Bovenaan Onderaan