Kleinschaligheidsaftrek van belasting??

Johnnie58

Rookie
12 dec 2016
29
6
Volgens sites van Motoport en BMWmotors Nederland kan een zelfstandige de Kleinschaligheidsaftrek ( 28%) toepassen bij aanschaf van een motor en op naam van de zaak.

Bij mijn Belastingadviseur is dit onbekend dat dit ook voor een motor toe te passen is.
Nu heb ik bij zowel bij BMW als mijn plaatselijk Motoport filiaal gevraagd of zij mensen kennen in mijn regio die dit ook daadwerkelijk hebben kunnen toepassen bij hun belastingaangifte. BMW verwijst me naar de Belastingdienst en Motoport weet ook geen praktijkvoorbeeld te geven. Beetje vreemd als je het wel verkondigd op de website. Ik vraag geen namen maar enkel of er zelfstandigen zijn die deze KIA hebben toegepast en gekregen.

Misschien kunnen hier mensen die het hebben toegepast en is toegekend door de belastinginspecteur, even reageren ?

Alvast bedankt
 
Zie hier
Na wat doorklikken lees je dit:
"
landvoertuigen met een motor van meer dan 48 cc cilinderinhoud of met een vermogen van meer dan 7,2 kW (bijvoorbeeld auto's, motoren, tractoren)".
Hier moet je belastingadviseur toch iets mee kunnen.
 
Klopt hoor. Personenauto's zijn uitgezonderd, over motoren staat niets beschreven.

"Voor sommige investeringen hebt u geen recht op investeringsaftrek. Het gaat dan om:

  • investeringen in bepaalde bedrijfsmiddelen, zoals woonhuizen, grond, dieren, vaartuigen voor representatieve doeleinden, effecten, vorderingen, goodwill en publiekrechtelijke vergunningen
  • personenauto’s die niet bestemd zijn voor beroepsvervoer. Op sommige auto’s (zoals waterstofauto’s en elektrische auto’s) kunt u wel milieu-investeringsaftrek krijgen.
  • bedrijfsmiddelen die zijn bestemd voor verhuur (alleen uitgesloten voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) of voor gebruik in het buitenland
  • bedrijfsmiddelen die u van uw privévermogen overbrengt naar het vermogen van uw onderneming
  • investeringen waarvoor u verplichtingen aangaat tegenover personen die behoren tot uw huishouden, bloed- en aanverwanten in de rechte lijn of personen die behoren tot hun huishouden. Als u bijvoorbeeld een bedrijfsmiddel koopt van uw vader, hebt u in principe geen recht op investeringsaftrek"
niet uitgezonderd, dus KIA
 
Als je electrisch rijden overweegt, valt er misschien nog meer uit te slepen.
 
De formele wetgevingsteksten ken ik. Het gaat mij erom dat er mensen reageren die zeggen dat ze van de KIA regelong gebruik maken en in welke plaats of regio ze wonen. Als belastingaftrek van 28% mogelijk is voor de motor op naam van de zaak, dan zullen er toch redelijk wat zelfstandigen zijn die gebruik van de regelong maken. Of belastingadviseurs die het hun klanten laten toepassen? Die wil ik juist horen.
 
De formele wetgevingsteksten ken ik. Het gaat mij erom dat er mensen reageren die zeggen dat ze van de KIA regelong gebruik maken en in welke plaats of regio ze wonen. Als belastingaftrek van 28% mogelijk is voor de motor op naam van de zaak, dan zullen er toch redelijk wat zelfstandigen zijn die gebruik van de regelong maken. Of belastingadviseurs die het hun klanten laten toepassen? Die wil ik juist horen.
Als je die wilt horen, moet je luisteren naar wat ze hierboven schrijven....... :P

Het kan en het mag. En dat heeft niets met je regio te maken.

Percentage ligt natuurlijk wel aan je totale investeringen in het jaar en denk ook na over eventuele btw complicaties als je een margemotor zou kopen.
 
Als je die wilt horen, moet je luisteren naar wat ze hierboven schrijven....... :P

Het kan en het mag. En dat heeft niets met je regio te maken.

Percentage ligt natuurlijk wel aan je totale investeringen in het jaar en denk ook na over eventuele btw complicaties als je een margemotor zou kopen.
Heb jij of ken jij mensen dan die er gebruik van hebben gemaakt? Dat vraag ik omdat je zo stellig bent. En zeker kan de regio waat je woont een rol spelen omdat er in de praktijk blijkt individueel afspraken met belastindinspecteurs gemaakt kunnen worden.
BTW complicaties is nieuw voor mij, zou niet weten welke dit zouden kunnen zijn. Een margemotor bevat helemaal geen BTW, die betaal dus ook geen en die kun je dan ook niet aftekken.

Nogmaals, ik zou graag mensen horen die het zelf toegepast hebben.
 
Ik kan het nog niet betalen qua nieuwe motor maar wel even bij mijn boekhouder nagevraagd en die bevestigde dat het op een motor gewoon toegepast mag worden.
Je moet wel een deel van de nieuwwaarde BTW verrekenen met je inkomen vanwege privé gebruik. Dat is iets van 2,1% en na 5 jaar 1,7%. Dat is trouwens ongeacht of een motor met of zonder BTW koopt.
Voor mij is het nog gunstiger om de auto op de zaak te hebben (>15jaar oud) en mij voor de motorritten 19ct/km uit te betalen.
Maar als ik een volgende motor moet dan overweeg ik serieus om die ook zakelijk te gaan rijden. ( Moet ik wel even blijven opletten dat 10% van de autokilometers zakelijk moeten zijn, kan dus niet alles op de motor doen dan).
 
Ik kan het nog niet betalen qua nieuwe motor maar wel even bij mijn boekhouder nagevraagd en die bevestigde dat het op een motor gewoon toegepast mag worden.
Je moet wel een deel van de nieuwwaarde BTW verrekenen met je inkomen vanwege privé gebruik. Dat is iets van 2,1% en na 5 jaar 1,7%. Dat is trouwens ongeacht of een motor met of zonder BTW koopt.
Voor mij is het nog gunstiger om de auto op de zaak te hebben (>15jaar oud) en mij voor de motorritten 19ct/km uit te betalen.
Maar als ik een volgende motor moet dan overweeg ik serieus om die ook zakelijk te gaan rijden. ( Moet ik wel even blijven opletten dat 10% van de autokilometers zakelijk moeten zijn, kan dus niet alles op de motor doen dan).
Verhaal zoals je begrepen hebt klopt nog niet helemaal, maar gaat te ver om er nu op in te gaan. .i.i.g ik ben stellig omdat het deel van mn vak uitmaakt en ik het inderdaad toepas. Er is een ondernemerstopic, waar je dergelijke vragen ook kunt neerleggen.
 
De formele wetgevingsteksten ken ik. Het gaat mij erom dat er mensen reageren die zeggen dat ze van de KIA regelong gebruik maken en in welke plaats of regio ze wonen. Als belastingaftrek van 28% mogelijk is voor de motor op naam van de zaak, dan zullen er toch redelijk wat zelfstandigen zijn die gebruik van de regelong maken. Of belastingadviseurs die het hun klanten laten toepassen? Die wil ik juist horen.
Klopt, heb al 2 keer van deze regeling gebruik gemaakt. Regio Utrecht overigens.
 
@Mens het kan zeker zijn dat ik het niet helemaal goed herhaal wat mijn boekhouder roept maar de grote lijn klopt wel denk ik 😀
Ik moest voor de auto die aan het ondernemersvermogen werd toegevoegd in ieder geval BTW over de nieuwwaarde verrekenen. Inderdaad ingewikkeld verhaal voor 30,- (15 jaar oude auto _0- )
Ik ben nog niet toe aan het ondernemerstopic. Nog even sparen 😁
Het is wel heel specifieke materie en misschien beter geschikt als apart topic waarvoor je input als materie deskundige door mij zeker wordt gewaardeerd.
 
Ik maak al 7 jaar gebruik van de KIA voor mijn motor (Noord-Brabant).
Leuke van zakelijk motorrijden is dat je geen kilomteradministratie hoeft bij te houden voor zakelijk/prive gebruik.
Ik geef meestal een schatting in percentage op van zakelijk/prive, en dat wordt zo goed als altijd geaccepteerd.
 
@Mens het kan zeker zijn dat ik het niet helemaal goed herhaal wat mijn boekhouder roept maar de grote lijn klopt wel denk ik 😀
Ik moest voor de auto die aan het ondernemersvermogen werd toegevoegd in ieder geval BTW over de nieuwwaarde verrekenen. Inderdaad ingewikkeld verhaal voor 30,- (15 jaar oude auto _0- )
Ik ben nog niet toe aan het ondernemerstopic. Nog even sparen 😁
Het is wel heel specifieke materie en misschien beter geschikt als apart topic waarvoor je input als materie deskundige door mij zeker wordt gewaardeerd.
Ik heb geen eigen bedrijf en zal dit de komende jaren zeker niet hebben. Toch post en lees ik het ondernemers topic ook...
Dus wat weerhoud je om, voor het starten van je eigen zaak, nu al wat kennis op te doen in het topic?
 
Ja, ik heb een motor op mijn eigenzaak gekocht en de KIA toegepast. Deze aangifte van 2017 is definitief vastgesteld. Ik woon in de regio Amersfoort.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eigen zaak, en KIA toegepast op aanschaf motor (en ook weer de desinvesteringsbijtelling bij inruil voor nieuwe motor waar weer de KIA op is toegepast :+).

Is allemaal niet bijzonder ingewikkeld volgens mij?
 
Ik heb dit vooraf uitgezocht. De dealer, ons belastingmannetje, de belastingdienst geven allemaal groen licht.
Gaat bij ons dus gewoon de KIA in die DUC dan heb je dus een Duckia 😉
Ik wil graag iedere belastingbetaler hartelijk danken voor het meebetalen aan mijn motor 😉 (maar wees gerust, we betalen zat aan de Belastendedienst 😧)

Dus kopen dat ding. En ik zou heel snel een andere belastingadvieseur gaan zoeken.. Als ze dit al niet weten, wat laat je dan wellicht nog meer liggen?

Ook hier in jip en janneke de uitleg.
 
Alle mensen die gereageerd hebben, bedankt!! Vooral die aangeven de regeling gebruikt te hebben. Geeft me de zet om het dit jaar nog toe te gaan passen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan