kleinste spannings regelaar verkrijgbaar?

sagvagebiker

MF'er
15 jan 2008
108
0
dronten
wat zijn de kleinste, of kleine, spanningregelaars op de markt?

en waar moet ik op letten, kan alles zo maar overal op of niet,

wil het spadbord er bijna helemaal af hebben van me savage, dus moet me spanningsregelaar ergens anders kwijt, maar dat kreng is zo groot,

iemand idee of het mogelijk is, en waar te krijgen?
 
De spanningsregelaar mag niet warmer worden dan zo'n 75 graden.
Je blok is al minstens 80 graden.
Hoe warm denk je dat de asfalt wordt als de zon erop schijnt, en daar zit je blok net boven. Hoe denk je de stekkerverbindingen schoon te houden?


Die plek is goed, heb hem zelf aangewezen, niet direct op het blok maar een beugel die het 1 en ander verbindt en vrij is van de warmte maar wel vol in de rijwind zit, beter dan de originele plek ( minder rijwind )

Grtzzz Simon. 8-)
 
hoorde vandaag al een mooie plek om me bestaande spannings regelaar kwijt te kunnen, gewoon aan de onderkant van je blok.... zit niet in de weg, en heeft genoeg koeling!

dat zou goed kunnen lijkt mij!
Probleem is dat hij bij regen watergekoeld wordt en aangezien spanningsregelaars meestal in hars gegoten zijn is dat niet zo'n heel goed plan.
Hars absorbeert vocht waardoor hij na een paar jaar de geest gaat geven.
De beste koeling krijg je door te zorgen dat hij met een groot oppervlak contact maakt met je frame, dan heb je zonder rijwind ook nog koeling.
 
Denk dat je er nog net niet genoeg verstand van hebt :X
Een spanningsregelaar moet stromen tot wel 30 A aankunnen, de componenten krijgen dus nogal wat te dissiperen.
Zoek gewoon naar een bestaand exemplaar, er zijn regelaars genoeg welke hun warmte via een contactvlak aan het frame afgeven, je hebt dan dus geen extra koellichaam nodig.Alsof een belt zaligmakend is....

kennelijk heb jij ook nog niet veel gezien op electragebied dan.. :X
heb hier ter plekke een regelaar liggen van 4cm x 2cm x 0.5cm, die kan 40A leveren, met pieken van 60A.
ennuh, warmte disseperen, daar is veel van dat spul voor ontworpen.. zolang je maar voldoende koelcapaciteit hebt.. koelblok o.i.d.
en desnoods plaats je meerdere componenten die de belasting delen..


overigens wel knap dat jij mijn kennis kan beoordelen..
wellicht is jouw kennis op gebied van motorfietsen wel superieur aan de mijne..
maar er zit in een motor wel wat meer technologie die raakvalkken heeft met andere zaken.
als ik aan een spanningregelaar denk denk ik in eerste instantie aan een klein transistorachtig component, en jij aan dat harsblokje onder het zadel...
dat klein componentje zit hoogstwaarschijnlijk in dat blokje hars...
samen met andere componentjes...
maar dat wist jij natuurlijk best...

mijn kennis op het gebied van spanningregelaars voor motoren (het eindproduct) is wellicht beperkt, maar dat is meer in de zin dat ik niet exact weet welke functies ze eventueel nog meer vervullen behalve de spanning begrenzen. als ik dat zou weten kan ik misschien wat gerichtere omperkingen plaatsen...

ik durf best zo`n ding in elkaar te knutselen, en daarbij kan van alles mis gaan, maar een van de laaste dingen die mis zullen gaan zouden de grote stromen als oorzaak hebben...
 
Laatst bewerkt:
kennelijk heb jij ook nog niet veel gezien op electragebied dan.. :X
heb hier ter plekke een regelaar liggen van 4cm x 2cm x 0.5cm, die kan 40A leveren, met pieken van 60A.
ennuh, warmte disseperen, daar is veel van dat spul voor ontworpen.. zolang je maar voldoende koelcapaciteit hebt.. koelblok o.i.d.
en desnoods plaats je meerdere componenten die de belasting delen..


overigens wel knap dat jij mijn kennis kan beoordelen..
wellicht is jouw kennis op gebied van motorfietsen wel superieur aan de mijne..
maar er zit in een motor wel wat meer technologie die raakvalkken heeft met andere zaken.
als ik aan een spanningregelaar denk denk ik in eerste instantie aan een klein transistorachtig component, en jij aan dat harsblokje onder het zadel...
dat klein componentje zit hoogstwaarschijnlijk in dat blokje hars...
samen met andere componentjes...
maar dat wist jij natuurlijk best...

mijn kennis op het gebied van spanningregelaars voor motoren (het eindproduct) is wellicht beperkt, maar dat is meer in de zin dat ik niet exact weet welke functies ze eventueel nog meer vervullen behalve de spanning begrenzen. als ik dat zou weten kan ik misschien wat gerichtere omperkingen plaatsen...

ik durf best zo`n ding in elkaar te knutselen, en daarbij kan van alles mis gaan, maar een van de laaste dingen die mis zullen gaan zouden de grote stromen als oorzaak hebben...
Die grote stromen zullen het probleem niet zijn.
De spanningsregelaar die jij in gedachte hebt gaat niet werken omdat er behalve veel stroom loopt je ook nog eens met een 50 volt overspaning te maken hebt.
Ik hoef jou niet te vertellen dat 50 volt bij 10 ampere al een warmte geeft van 500 watt.
Lekker koelelementje zal dat worden.
 
kennelijk heb jij ook nog niet veel gezien op electragebied dan.. :X
heb hier ter plekke een regelaar liggen van 4cm x 2cm x 0.5cm, die kan 40A leveren, met pieken van 60A.
ennuh, warmte disseperen, daar is veel van dat spul voor ontworpen.. zolang je maar voldoende koelcapaciteit hebt.. koelblok o.i.d.
en desnoods plaats je meerdere componenten die de belasting delen..


overigens wel knap dat jij mijn kennis kan beoordelen..
wellicht is jouw kennis op gebied van motorfietsen wel superieur aan de mijne..
maar er zit in een motor wel wat meer technologie die raakvalkken heeft met andere zaken.
als ik aan een spanningregelaar denk denk ik in eerste instantie aan een klein transistorachtig component, en jij aan dat harsblokje onder het zadel...
dat klein componentje zit hoogstwaarschijnlijk in dat blokje hars...
samen met andere componentjes...
maar dat wist jij natuurlijk best...

mijn kennis op het gebied van spanningregelaars voor motoren (het eindproduct) is wellicht beperkt, maar dat is meer in de zin dat ik niet exact weet welke functies ze eventueel nog meer vervullen behalve de spanning begrenzen. als ik dat zou weten kan ik misschien wat gerichtere omperkingen plaatsen...

ik durf best zo`n ding in elkaar te knutselen, en daarbij kan van alles mis gaan, maar een van de laaste dingen die mis zullen gaan zouden de grote stromen als oorzaak hebben...
Je kennis beoordeel ik naar de reactie die jij schrijft :X
Mijn kennis gaat gelukkig veel verder dan alleen motoren, voordeel als je alles wat met techniek te maken heeft je passie is :]
Het is niet alleen de enorme stroom die de regelaar voor zijn kiezen krijgt, de spanning van een dynamo kan zo maar tot over de 100 volt oplopen, de meeste componenten vinden dat niet echt leuk en dat maakt het lastig een betrouwbare schakeling te ontwerpen welke ook nog eens supercompact is.
 
Je kennis beoordeel ik naar de reactie die jij schrijft :X
Mijn kennis gaat gelukkig veel verder dan alleen motoren, voordeel als je alles wat met techniek te maken heeft je passie is :]
Het is niet alleen de enorme stroom die de regelaar voor zijn kiezen krijgt, de spanning van een dynamo kan zo maar tot over de 100 volt oplopen, de meeste componenten vinden dat niet echt leuk en dat maakt het lastig een betrouwbare schakeling te ontwerpen welke ook nog eens supercompact is.

True !
 
je grootste probleem is dus idd je warmte... maar als je handig bent, kun je de (meestal darlington transistor) buiten je regelaar houden, deze ergens op een koelblok zetten, en die kun je monteren waar je plaats hebt, desnoods op een alu plaat achter je kenteken
 
je grootste probleem is dus idd je warmte... maar als je handig bent, kun je de (meestal darlington transistor) buiten je regelaar houden, deze ergens op een koelblok zetten, en die kun je monteren waar je plaats hebt, desnoods op een alu plaat achter je kenteken
Heeft weinig zin, de overige componenten zijn dusdanig klein dat je ze net zo goed op dezelfde plek kunt monteren als de componenten welke koeling nodig hebben en dan zijn we dus weer terug bij af. :]
Maar die plek achter je kenteken plaat is misschien zo gek nog niet, nadeel is wel dat je erg lange draden krijgt waar hoge stromen door lopen.
 
je grootste probleem is dus idd je warmte... maar als je handig bent, kun je de (meestal darlington transistor) buiten je regelaar houden, deze ergens op een koelblok zetten, en die kun je monteren waar je plaats hebt, desnoods op een alu plaat achter je kenteken
Er zitten geen transistoren in de regelaar.
Deze werken met thyristoren.
Er heeft laatst een voorbeeld op gestaan.
 
nou ik bouw ze wel met een transistor, een zener, een paar weerstanden, en een grote 150 w weerstand, en laat dit nou werken
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, met thyristors heb je veel minder warmte dissipatie dan met transistors.
Daarbij vind ik het niet echt een nette oplossing om simpel vermogen in een weerstand op te gaan stoken, je dynamo draait daardoor altijd op volle kracht en de totale schakeling wordt er niet bepaald compact door.
 
Zomaar een andere spanningsregelaar gebruiken zou ik niet doen want niet alle blokken leveren evenveel stroom.(40-50V of +- 80V zoals bij verschillende Suzuki's). Kan je hem niet vooraan op het frame monteren vlak onder het balhoofd (let wel op de stuuruitslag) met een beugeltje ofzo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan