KLEintje haar blokske is vastgelopen :-o

Klickstart

MF veteraan
21 aug 2003
5.058
36
Tongeren (Limburg, BE)
(beste mensen, dit is een oud topic, wordt gewoon vervolgd)


KLEintje is mijn Kawasaki KLE 500 uit 1993 (motorblok is verwant aan het GPZ500 blok).

Het verhaal:
1.
Dinsdag. Rond de middag, ver van huis, schoot de koppelingskabel los. Helaas stond ik in eerste en kreeg de moto na meermaals proberen niet meer weg. Na heel wat gesleur en gedoe met veel bloed, zweet en tranen (zat zonder gsm en had een belangrijke afspraak van wie ik ook het telefoonnummer niet bij had!) was ik toch weer vertrokken met een nieuwe kabel uit een fietsenwinkel *O*

2.
's Avonds laat vertrok ik weer naar huis en kreeg halverwege dit op de E314 (tussen Scherpenheuvel en Diest in België) aan de hand: omdat ik moe was reed ik niet zo hard, maar ik blijf nooit tussen camions hangen, dus haalde aan 110-120 ongeveer in. Nog op het linkerrijvak ging de motor heel fel inhouden, weer afgeven, inhouden... Ik zo rap als ik kon weer naar rechts en de pechstrook op. Terwijl ik snelheid minderde had ik ook al ontkoppeld maar hoorde toch een raar geluid. Toen ik de ontkoppelings handel terug wat losliet (per ongeluk of omdat de kracht in mijn vingers minderde, dat weet ik niet meer) blokkeerde het achterwiel en ging ik slippen en zigzaggen. Gelukkig heb ik de machine recht kunnen houden en kwamen we tot stilstand zonder te vallen.
Voor de tweede keer werk ik mij in 't zweet om hulp en overnachting te hebben -O-
Ik moet er niet aan denken wat er zou gebeurd zijn als ik nog tussen die camions zat, harder reed of in een bocht...

Nu staat ze weer thuis en ik moet weten wat er aan scheelt :Y
Hopelijk kunnen de ervaren sleutelaars deze amateur wegwijs maken. Ik heb al veel gesleuteld aan de fiets, maar nog nooit aan de motor zelf.

De olie is afgelaten door een zeef en tot mijn verbazing vond ik heel weinig. Een paar hele kleine scherpe splinterkes (max 3mm lang maar heel dun). Verder niks. De olie heeft een normale kleur en ook het peil was normaal.
Ik had wel al een tijdje veel roet rond de uitlaat en een hoog verbruik.

Wat zou ik nu best doen? Ik had gedacht om het kleppendeksel er eens af te nemen, misschien kan ik daar al wat zien. En dan verder en verder...

edit: tekening van het motorblok van de kawasaki gpz 500 (is hier wel de chopperversie met tandriemaandrijving)
gpzmotor.jpg


Oja, tips zoals: "ga daarmee naar een garage" wil ik hier niet zien :N
 
Laatst bewerkt:
Bij het kleppendeksel kun je vermoedelijk niet zo gek veel zien, tenzij de distributieketting gebroken is maar dat verwacht ik niet.
Kijk, kapot is hij toch wel dus begin maar met demonteren.

Hoogstwaarschijnlijk moet het blok er toch onderuit, maar dat is bij jouw motor redelijk makkelijk te doen! :)
 
Beginnen met het kleppendeksel is een goed idee. Daarna ook maar even de koppelingsdeksel er af schroeven denk ik.
Liep het blok zelf nog? Of zat het ook nog vast nadat je het in z'n vrij had gezet?
 
Enorme ratel in je blok en vast.

Zit er nog olie in O-)

Zo niet, dan heb je serieuze schade en ga je een ander blok scoren op de sloop.
 
Laatst bewerkt:
De olie is afgelaten door een zeef en tot mijn verbazing vond ik heel weinig. Een paar hele kleine scherpe splinterkes (max 3mm lang maar heel dun). Verder niks. De olie heeft een normale kleur en ook het peil was normaal.
Ik had wel al een tijdje veel roet rond de uitlaat en een hoog verbruik.
Een paar kleine, scherpe splinterkes is al voldoendeom jezelf zorgen over te maken.

Heb je een wphb?
Heb je veel vrije tijd?
Dan zou ik gewoon het blok eens openmaken. Die paar kleine splinterkes geven aan dat er iets serieus stuk is.

Wil je zo vlot mogelijk weer wil rijden, is een ruilblokje misschien een beter idee.
 
Beginnen met het kleppendeksel is een goed idee. Daarna ook maar even de koppelingsdeksel er af schroeven denk ik.
Liep het blok zelf nog? Of zat het ook nog vast nadat je het in z'n vrij had gezet?

Alles zat vast, maar in vrij draait het achterwiel nog. Ik heb natuurlijk niet meer gestart he :o
Aan koppeling had ik ook al gedacht, omdat ik toch veel aan 't proberen ben geweest om die motor weer rijdend te krijgen zonder koppelingskabel. Dacht al: dit is niet goed voor wat dan ook.
 
Enorme ratel in je blok en vast.

Zit er nog olie in O-)

Zo niet, dan heb je serieuze schade en ga je een ander blok scoren op de sloop.

Zoals ik in startpost al schreef: er zat nog olie in en zelfs op juist peil. Normale kleur.

Ik ga proberen dit weekend één en ander open te krijgen, want zonder dat gaan we alleen maar gissen.
Ik kom de resultaten hier nog wel posten.
 
@ Sav
Heb twee werkplaats boeken, één van gpz500 en één van KLE500, dus dat moet lukken he.
Ik heb niet zoveel tijd maar ben wel heel nieuwsgierig en wil het wel eens binnenin zien. Hier moet je er veel van leren dunkt mij.

Maar uiteindelijk zal het wel een nieuw blokje worden of misschien wel een andere fiets...
 
Laatst bewerkt:
@ Sav
Heb twee werkplaats boeken, één van gpz500 en één van KLE500, dus dat moet lukken he.
Ik heb niet zoveel tijd maar ben wel heel nieuwsgierig en wil het wel eens binnenin zien. Hier moet je er veel van leren dunkt mij.

Maar uiteindelijk zal het wel een nieuw blokje worden of misschien wel een andere fiets...
Nou,

Diep ademhalen, gereedschap te voorschijn en rustig aan beginnen dan maar....


(Er staan hier genoeg revisietopics voor inspiratie)
 
Ik denk dat je het in het koppelingsgedeelte moet zoeken, maak dat eerst maar los. een koppelingskabel breekt niet voor niets, en je moest de koppeling ook al loslaten door gebrek aan kracht. Denk dat daar iets mis is en dat die alles blokkeert
 
Koppelingsplaat is er ook af en de frictieplaten zien er prima uit.
Die ketting zit precies wel los, maar ik kan er niet genoeg bij om het beter te zien. Morgen eens zien of ik meer kan weg halen, maar ik denk dat het blok eruit moet om meer te zien.
Bovenkant onder het kleppendeksel ziet er op het eerste gezicht ook prima uit, nokkenasketting zit mooi strak.

Wat voor kabaal heb ik toch maar gehoord of zou ik misschien gedroomd hebben :?
 
Het Big end lager kan eraan gegaan zijn en dat is een onderdeel van je krukas.
Dat klinkt in het begin als een paar keer bonkend geluid en soms is het weer weg en dan loopt alles zo vast als een huis.

Kan je de krukas nog draaien als je koppeling eruit is ?
 
Bonkende geluiden heb ik niet gehoord, eerder kapotkraken, rammelen.

Iemand gaf vandaag de suggestie van de startmotor. Die kan blijven hangen als de motor aanslaat en als dat blijft aanslepen kan die stukgaan en de motor ook doen vastlopen.

Krukas zal ik morgen eens naar zien. Koppelingsplaat is er al af en de frictieplaten ook, alles ziet er goed uit tot nu toe. De primaire ketting zit er nog op, maar staat precies wat los. Ik zie niet genoeg. Koppelingshuis eruit nemen gaat niet zonder het hele blok eraf te halen.
 
Het is natuurlijk de moeite waard om heel veel dingen te proberen voor je alles demonteert, zoals hierboven geloof ik al gezegd is:
Draait het blok rond in z'n vrij? Dat wil niets zeggen, want dan draait er weinig in je blok. Draait de krukas probleemloos? Dat is interessant. Schakel eens een versnelling in, en kijk wat het blok dan doet. Gaat de krukas probleemloos mee? Even de bougie of bougies eruit, anders krijg je hem moeilijk rond. Bougies er weer in, versnelling 1e of 2e in, koppeling intrekken, draait het startpedaal rond, draait het achterwiel, en dus de hele versnellingsbak, goed mee?
Zo is er van alles te onderzoeken voor je het beest uit elkaar haalt.
Vergeet niet, de koppeling zit tussen versnellingsbak en krukas. Dus met ingetrokken koppeling moet in elke versnelling, het achterwiel kunnen draaien, en de bak meenemen. ( Wel natuurlijk zorgen dat het achterwiel vrij staat van de grond!!!) Probeer alle versnellingen, of ze goed werken.
okee, dat hebben we nu gezien.
Nu dus de bougies eruit, en kijken of de krukas draait: Hetzij met het startpedaal, op een echte mannenmotor, hetzij met de startmotor. In z'n vrij, natuurlijk.
En vooral luisteren. En dan verder zoeken: is er een vreemd geluid, waar zit dat, is er iets dat niet draait, of niet vrijkomt, enzovoorts.
Lastige maar leerzame problemen.
En dan, op een dag, dan weet je het. En je bent motorrijder.
Groeten, en succes!
Eduard
 
Bonkende geluiden heb ik niet gehoord, eerder kapotkraken, rammelen.

Iemand gaf vandaag de suggestie van de startmotor. Die kan blijven hangen als de motor aanslaat en als dat blijft aanslepen kan die stukgaan en de motor ook doen vastlopen.

Krukas zal ik morgen eens naar zien. Koppelingsplaat is er al af en de frictieplaten ook, alles ziet er goed uit tot nu toe. De primaire ketting zit er nog op, maar staat precies wat los. Ik zie niet genoeg. Koppelingshuis eruit nemen gaat niet zonder het hele blok eraf te halen.
Startmotor zou kunnen.
Die kan je los koppelen , maar dan heb je nog je startkoppeling, die kan ook lawaai maken.
Bij de meeste blokken zit die aan de andere kant dan je gewone koppeling.

Primaire ketting ( als die er al in zit ) moet gespannen zijn. Zo niet , dan kan het de spanner zijn.
 
Het is natuurlijk de moeite waard om heel veel dingen te proberen voor je alles demonteert, zoals hierboven geloof ik al gezegd is:
Je bent een beetje te laat, blok ligt er al bijna uit :)

Draait het blok rond in z'n vrij? Dat wil niets zeggen, want dan draait er weinig in je blok. Draait de krukas probleemloos? Dat is interessant. Schakel eens een versnelling in, en kijk wat het blok dan doet. Gaat de krukas probleemloos mee? Even de bougie of bougies eruit, anders krijg je hem moeilijk rond. Bougies er weer in, versnelling 1e of 2e in, koppeling intrekken, draait het startpedaal rond, draait het achterwiel, en dus de hele versnellingsbak, goed mee?
Zo is er van alles te onderzoeken voor je het beest uit elkaar haalt.
Vergeet niet, de koppeling zit tussen versnellingsbak en krukas. Dus met ingetrokken koppeling moet in elke versnelling, het achterwiel kunnen draaien, en de bak meenemen. ( Wel natuurlijk zorgen dat het achterwiel vrij staat van de grond!!!) Probeer alle versnellingen, of ze goed werken.
okee, dat hebben we nu gezien.
Nu dus de bougies eruit, en kijken of de krukas draait: Hetzij met het startpedaal, op een echte mannenmotor, hetzij met de startmotor. In z'n vrij, natuurlijk.
Had het bovendeksel eraf bougies eruit en wilde het krukas draaien tot op de juiste stand maar dit lukte niet. Versnelling staat op neutraal. Achterwiel draait rond.
Vind het raar dat twee handboeken die ik hier heb allebei zeggen: krukas draaien met de klok mee of rechtsom. Dan draai ik er de bout af :?
Draai ik andersom, dus links dan zit die moervast.

En vooral luisteren. En dan verder zoeken: is er een vreemd geluid, waar zit dat, is er iets dat niet draait, of niet vrijkomt, enzovoorts.
Lastige maar leerzame problemen.
En dan, op een dag, dan weet je het. En je bent motorrijder.
Groeten, en succes!
Eduard
Motorrijder ben je als je rijdt, maar ik snap het wel :]
Alleen, er zijn nog weinig "motorrijders", je moest eens weten hoeveel er langs me doorgereden zijn toen ik langs de weg heb staan sukkelen.. Geenene is gestopt, zelfs niet om me wat moed in te praten '(

Het is de eerste keer dat ik de motor dus open heb en ik vind het een prachtding om naar te kijken. En alles glimt zo schoon en ruikt lekker naar de olie *D
Maar die verdomde bouten die niet los willen komen :(
 
Startmotor zou kunnen.
Die kan je los koppelen , maar dan heb je nog je startkoppeling, die kan ook lawaai maken.
Bij de meeste blokken zit die aan de andere kant dan je gewone koppeling.
Om bij de startkoppeling te komen moet het dynamodeksel eraf en daar is een bout afgebroken. Zal niks anders opzitten dan te boren zeker...

Primaire ketting ( als die er al in zit ) moet gespannen zijn. Zo niet , dan kan het de spanner zijn.
Zit daar ook een spanner op? Langs buiten niets van te zien. Nokkenaskettingspanner wel. Nokkenasketting zit trouwens goed. De nokkenassen zijn ook perfect, geen krasje of putje te bespeuren...

Heb ook alle bouten van de karterpan eraf, maar die wil desondanks toch niet lossen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan