Klem brembo rempomp Husqvarna WR300

boomhauer

MF veteraan
5 dec 2006
4.968
1.131
Goedenavond,

Ik ben op zoek naar het klemmetje die de rempedaal verbindt met de rempomp. De mijne is uitgesleten.

De originele referentie van Husqvarna is 8A0076026 maar dat is een complete rempomp. De klem is niet apart verkrijgbaar bij hen.

Zou iemand een adres weten waar je dit onderdeel toch apart kan verkrijgen?

Bedankt!

20190323_182610.jpg20190323_182713.jpg
 
Goedenavond,

Ik ben op zoek naar het klemmetje die de rempedaal verbindt met de rempomp. De mijne is uitgesleten.

De originele referentie van Husqvarna is 8A0076026 maar dat is een complete rempomp.

Ik weet niet precies wat je met uitgesleten bedoeld, maar het gat hoort ovaal te zijn bij dit systeem van de Husqvarna. Ik heb hier een bijna nieuw systeem liggen en daar zit ook een ovaal gat in de klem. Waarschijnlijk om het rempedaal een vrije slag te geven.
Ik zie op jou 2e foto wel dat het gat ook naar de achterkant iets groter is geworden in het midden. Het lijkt mij persoonlijk niet zo'n fijn systeem met dat ovale gat, beetje veel vrije slag lijkt me.
Maar als je een nieuwe besteld krijg je er gewoon weer een met ovaal gat.....
 
Ik weet niet precies wat je met uitgesleten bedoeld, maar het gat hoort ovaal te zijn bij dit systeem van de Husqvarna. Ik heb hier een bijna nieuw systeem liggen en daar zit ook een ovaal gat in de klem. Waarschijnlijk om het rempedaal een vrije slag te geven.
Ik zie op jou 2e foto wel dat het gat ook naar de achterkant iets groter is geworden in het midden. Het lijkt mij persoonlijk niet zo'n fijn systeem met dat ovale gat, beetje veel vrije slag lijkt me.
Maar als je een nieuwe besteld krijg je er gewoon weer een met ovaal gat.....

Ik weet dat het origineel ovaal is maar het is gewoon te ver uitgesleten. Ik kan de hele pedaal naar beneden duwen met een plunjer in de pomp die amper beweegt.
 
Ik weet niet precies wat je met uitgesleten bedoeld, maar het gat hoort ovaal te zijn bij dit systeem van de Husqvarna. Ik heb hier een bijna nieuw systeem liggen en daar zit ook een ovaal gat in de klem. Waarschijnlijk om het rempedaal een vrije slag te geven.
Ik zie op jou 2e foto wel dat het gat ook naar de achterkant iets groter is geworden in het midden. Het lijkt mij persoonlijk niet zo'n fijn systeem met dat ovale gat, beetje veel vrije slag lijkt me.
Maar als je een nieuwe besteld krijg je er gewoon weer een met ovaal gat.....

Wat zou de technische reden zijn om dat gat ovaal te maken? Als ik zo'n gaffel installeer van Kramp of honda, is er dan kans dat mijn achterrem vastloopt door de hitte?
 
Wat zou de technische reden zijn om dat gat ovaal te maken? Als ik zo'n gaffel installeer van Kramp of honda, is er dan kans dat mijn achterrem vastloopt door de hitte?
Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. je pedaal kan nog altijd zonder weerstand naar boven. waar zou hij dan op vast moeten lopen?
Zijn die gaten in die dingen wel ovaal? Ik heb dat nog nooit gezien. ik kan ook geen reden bedenken waarom.
 
Wat zou de technische reden zijn om dat gat ovaal te maken? Als ik zo'n gaffel installeer van Kramp of honda, is er dan kans dat mijn achterrem vastloopt door de hitte?

Zou ik je niet kunnen zeggen waarom Husqvarna dit zo doet. Andere merken doen dit niet met een ovaal gat het is echt alleen Husqvarna van voor dat ze door KTM overgenomen werden.
Het lijkt een oplossing te zijn voor mensen die hun grote poten op het pedaal laten rusten tijdens het rijden..... Maar om dan een grote vrije slag te geven?... Ik vind het eerder een nadeel.
Ik denk dat je zonder in de problemen te komen iets met een rond gat kan monteren. Zolang de zuiger maar helemaal terug kan komen. Dat is makkelijk te controleren: Als je de remblokken makkelijk terug kunt duwen komt het compensatie gaatje vrij, en dan is je zuiger weer in zijn 0 of beginstand waar hij geen druk opbouwt.
 
Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. je pedaal kan nog altijd zonder weerstand naar boven. waar zou hij dan op vast moeten lopen?
Zijn die gaten in die dingen wel ovaal? Ik heb dat nog nooit gezien. ik kan ook geen reden bedenken waarom.
OK bedankt. En ja, origineel zijn ze ovaal. Op foto's van de oem pomp staan ze ook zo afgebeeld. Mijne is gewoon te ver uitgesleten en ik kan de pomp nog amper bedienen.
Denk dat je beter deze soort koppelingen kan gebruiken dan maakt het niet uit of het gat rond of ovel is
unibal-kogel.jpg

Gaat niet omdat het origineel over de rempedaal schuift. De remzuigerstang zit vlakboven de pedaal zelf.

Morgen eens naar de honda dealer gaan in de buurt en kijken of die iets heeft liggen. Anders wordt het die van Kramp.
 
Misschien hebben sommige pompen meer vrije slag in hun ontwerp dan deze. Kan me best voorstellen dat fabrikanten voor op straat een ruimere vrije slag hanteren vanwege veiligheid. De veer zorgt er dan voor dat het voelbaar is dat je (ongemerkt) het pedaal bedient. Voor competitie is een directe rem misschien wel wenselijk en hoef je met zo'n ontwerp geen andere pomp te monteren, maar een ander beugeltje?

Het schakelpookje van m'n TL heeft ook behoorlijk wat vrije slag. Ondanks de gewijzigde schakelster. Zit hem echt in het bedieningsmechanisme in het blok, zit relatief veel ruimte op.
 
Misschien hebben sommige pompen meer vrije slag in hun ontwerp dan deze. Kan me best voorstellen dat fabrikanten voor op straat een ruimere vrije slag hanteren vanwege veiligheid. De veer zorgt er dan voor dat het voelbaar is dat je (ongemerkt) het pedaal bedient. Voor competitie is een directe rem misschien wel wenselijk en hoef je met zo'n ontwerp geen andere pomp te monteren, maar een ander beugeltje?

Het schakelpookje van m'n TL heeft ook behoorlijk wat vrije slag. Ondanks de gewijzigde schakelster. Zit hem echt in het bedieningsmechanisme in het blok, zit relatief veel ruimte op.

Ktm en Husaberg (en waarschjnlijk nog wel meer straat motoren) gebruiken dezelfde pomp. Alleen dan met een kogelgewricht met gat (zoals @guzzigek poste), dus waarom Husqvarna het weer anders doet?...
En het zijn juist de crossers (competitie) die een grote vrije slag willen. Zij willen constant met hun poot op de rem zitten en het pedaal onder hun voet voelen trillen. Om zo snel mogelijk er op te kunnen trappen, en niet eerst te hoeven zoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Terug
Bovenaan Onderaan